• Bf0419

    F-ledig, ska månadslönen sänkas?

    Hej!

    Jag ska vara ledig en dag i veckan, f ledigt utan att ta ut någon f penning. Ska månadslönen sänkas då?

    Min kollega som har samma schema som jag men har kvar sin fasta månadslön men ?stämplar? ut varje vecka hon är ledig.

    Vi får samma lön, obetald ledig dag.

    Men hennes årsinkomst blir ju högre? Eftersom månadslönen ligger kvar? Min lön är sänkt från början.

    Hon har sagt att hon tar ut f-penning de dagar hon är ledig (fast hon inte gör det).

    Vem gör rätt? Hur ska man tänka?

  • Svar på tråden F-ledig, ska månadslönen sänkas?
  • sextiotalist
    Anotherone skrev 2021-11-24 10:20:22 följande:

    Jag vet inte vad du menar men ur ett arbetsgivarperspektiv är det samma sak. Jag jobbar själv till viss del med den typen av frågor och vi lägger in föräldraledig och anger omfattning och period. Därav får personen ett löneavdrag.

    Sen om vederbörande tar ut f-penning eller inte, eller om hen sänker sin SGI eller inte är inte relevant för arbetsgivaren.

    Det vi vill veta är hur många % du vill vara ledig och så läggs ett schema på resterande tid som medarbetaren ska fullgöra. Oftast vill man jobba 75 eller 80%, men det kan vara allt från 75 till 92 till 97%.

    Vad ts menar med "stämplar ut" framkommer inte exakt.

    Om det är så att kollegan lägger föräldraledigt en vecka i taget så hade jag sagt nej som arbetsgivare för det är emot lagen. Lagen ger rätt till ledighet i tre perioder per år. Lägger man vecka för vecka så har man använt upp sina tre perioder efter tre veckor.

    Det gör det också väldigt svårt för mig som arbetsgivare att planera verksamheten (och därför finns den skrivningen i lagen).

    Däremot om du söker 2 mån i förväg att du har för avsikt att jobba 75% från 1/1 - 31/12 nästa år så godkänner chefen det, man lägger en frånvaro på 25% (som då drar 25% från din lön varje månad) och ett schema på de 75% du ska jobba. Och därmed vet också chefen att under nästa kalenderår kommer jag att ha en vakans på 25% som måste fyllas på något sätt. De flesta enheter på vår verksamhet har flera personer som arbetar deltid på detta sättet pga barn under 8 år så det brukar bli att man måste anställa motsvarande 1-2 vikarier på heltid för att täcka.


    Det är inte mot lagen att tillåta detta som arbetsgivare, däremot har arbetsgivaren rätt att säga nej.

    Det finns många arbetsplatser som det skulle fungera eftersom alla arbetsplatser inte har schemaläggning
  • Anotherone
    sextiotalist skrev 2021-11-25 06:42:30 följande:
    Det är inte mot lagen att tillåta detta som arbetsgivare, däremot har arbetsgivaren rätt att säga nej.

    Det finns många arbetsplatser som det skulle fungera eftersom alla arbetsplatser inte har schemaläggning
    Det är sant. Men de flesta arbetsgivare jag känner till kan inte på veckobasis ändra eller justera scheman på det sätt som du beskriver för att någon med kort varsel lägger in att hen vill vara ledig.
    Lagen säger att gränsen går vid tre perioder. Men finns möjlighet kan en chef bevilja 100 perioder. Om personen har fp att ta ut, för barn äldre än 18 mån hänger rätten till ledighet på att man tar ut fp i motsvarande omfattning för hel frånvaro.
    Det kan man förstås också bevilja ändå - men då skulle jag starkt rekommendera att man lägger in tjänstledighet istället för föräldraledighet eftersom man helt satt lagarna ur spel. Samt att man då får mer rättvisande frånvarostatistik.
  • sextiotalist
    Anotherone skrev 2021-11-25 09:32:27 följande:

    Det är sant. Men de flesta arbetsgivare jag känner till kan inte på veckobasis ändra eller justera scheman på det sätt som du beskriver för att någon med kort varsel lägger in att hen vill vara ledig.

    Lagen säger att gränsen går vid tre perioder. Men finns möjlighet kan en chef bevilja 100 perioder. Om personen har fp att ta ut, för barn äldre än 18 mån hänger rätten till ledighet på att man tar ut fp i motsvarande omfattning för hel frånvaro.

    Det kan man förstås också bevilja ändå - men då skulle jag starkt rekommendera att man lägger in tjänstledighet istället för föräldraledighet eftersom man helt satt lagarna ur spel. Samt att man då får mer rättvisande frånvarostatistik.


    Lagen säger att arbetsgivaren kan inte neka föräldraledighet under dessa förutsättningar. Lagen hindrar inte något annat. Det kan finnas policys och avtal på arbetsplatsen som kan vara betydligt generösare än lagen. Det innebär inte att lagen sätts ur spel och än en gång. Det finns många arbetsplatser där man inte schemalägger arbetstagarna
  • Anotherone
    sextiotalist skrev 2021-11-25 10:09:04 följande:
    Lagen säger att arbetsgivaren kan inte neka föräldraledighet under dessa förutsättningar. Lagen hindrar inte något annat. Det kan finnas policys och avtal på arbetsplatsen som kan vara betydligt generösare än lagen. Det innebär inte att lagen sätts ur spel och än en gång. Det finns många arbetsplatser där man inte schemalägger arbetstagarna
    Det jag menade med att lagen sätts ur spel är att en arbetsgivare kan bevilja ledighet mer än 3 perioder per år. Samt då även bevilja en medarbetare med barn äldre än 18 mån att vara ledig utan att hen har dagar kvar.
    I DE fallen bör man inte kalla det föräldraledighet. För den personen har inte för avsikt att ta ut fp, hen kanske inte ens har dagar kvar. Där kan man visst bevilja ledighet men kalla det då för tjänstledighet istället då det inte är kopplat till föräldraledighetslagen. Sen finns det förstås arbetsgivare som inte redovisar statistik (eller rättare sagt, inte bryr sig om huruvida den är korrekt eller ej) men vill man det så bör man kalla saker för sitt rätta namn.
  • sextiotalist
    Anotherone skrev 2021-11-25 13:33:29 följande:
    Det jag menade med att lagen sätts ur spel är att en arbetsgivare kan bevilja ledighet mer än 3 perioder per år. Samt då även bevilja en medarbetare med barn äldre än 18 mån att vara ledig utan att hen har dagar kvar.
    I DE fallen bör man inte kalla det föräldraledighet. För den personen har inte för avsikt att ta ut fp, hen kanske inte ens har dagar kvar. Där kan man visst bevilja ledighet men kalla det då för tjänstledighet istället då det inte är kopplat till föräldraledighetslagen. Sen finns det förstås arbetsgivare som inte redovisar statistik (eller rättare sagt, inte bryr sig om huruvida den är korrekt eller ej) men vill man det så bör man kalla saker för sitt rätta namn.
    Men lagen sätts inte ur spel. Det finns många lagar som är dispositiva i olika grader. 
    Här har man en lag som är tvingande för AG, dvs AG har skyldighet att bevilja tjänstledigt så en förälder kan vara föräldraledig. Men det finns inget som säger att en AG kan vara mer generös. Det är fortfarande kopplat till föräldraledighetslagen. 
    Och för övrigt så är man tjänstledig även när man är föräldraledig, men orsaken är att man ska ta hand om sina barn. Så det är det rätta namnet.
    Det finns avtal där man får förkortat arbetstid upp till barnet är 12 år (lagen säger att man har rätt till detta upp till barnet är 8 år). Det finns säkert fler lokala avtal som är kopplat till föräldraledighet
  • Anotherone
    sextiotalist skrev 2021-11-25 13:44:38 följande:
    Men lagen sätts inte ur spel. Det finns många lagar som är dispositiva i olika grader. 
    Här har man en lag som är tvingande för AG, dvs AG har skyldighet att bevilja tjänstledigt så en förälder kan vara föräldraledig. Men det finns inget som säger att en AG kan vara mer generös. Det är fortfarande kopplat till föräldraledighetslagen. 
    Och för övrigt så är man tjänstledig även när man är föräldraledig, men orsaken är att man ska ta hand om sina barn. Så det är det rätta namnet.
    Det finns avtal där man får förkortat arbetstid upp till barnet är 12 år (lagen säger att man har rätt till detta upp till barnet är 8 år). Det finns säkert fler lokala avtal som är kopplat till föräldraledighet
    Absolut, om en arbetsgivare vill så kan hen tänja på reglerna på det sättet. Eller helt strunta i dem med flit eller av okunskap.  Men faktum kvarstår sett till korrekt statistik och även kostnader, att det är önskvärt att kalla saker för dess rätta namn.
    En medarbetare har inte laglig rätt att få vara föräldraledig en fredag i april för ett barn som är två år gammalt men där föräldradagarna är slut. Chefen kan säga ja på precis vilka grunder som helst. Men en sund organisation har koll på lagar och regler och är (bör vara) försiktig med att införa policys eller "hantera frågor" på sätt som inte har stöd i lagar eller avtal. Eftersom det kan innebära att en annan person kommer med samma begäran tre veckor senare men får nej. Utan direkt förklaring.
    Att registrera en frånvaro som föräldraledighet kan också innebära kostnader på det viset att man kompenserar för tjänstepension inom vissa avtal för just föräldraledighet. Men inte för tjänstledighet (som man inte har någon laglig rätt till överhuvudtaget). 
    Det är skillnad på att vilja och få. Jämfört med att med flit göra avsteg från lagar och avtal. Att vissa delar av lagarna är dispositiva är jag väl medveten om.
  • GGN

    Är barnet över en viss ålder så måste hon ta ut dagar! Så jävla fult detta!

  • sextiotalist
    Anotherone skrev 2021-11-25 14:26:19 följande:
    Absolut, om en arbetsgivare vill så kan hen tänja på reglerna på det sättet. Eller helt strunta i dem med flit eller av okunskap.  Men faktum kvarstår sett till korrekt statistik och även kostnader, att det är önskvärt att kalla saker för dess rätta namn.
    En medarbetare har inte laglig rätt att få vara föräldraledig en fredag i april för ett barn som är två år gammalt men där föräldradagarna är slut. Chefen kan säga ja på precis vilka grunder som helst. Men en sund organisation har koll på lagar och regler och är (bör vara) försiktig med att införa policys eller "hantera frågor" på sätt som inte har stöd i lagar eller avtal. Eftersom det kan innebära att en annan person kommer med samma begäran tre veckor senare men får nej. Utan direkt förklaring.
    Att registrera en frånvaro som föräldraledighet kan också innebära kostnader på det viset att man kompenserar för tjänstepension inom vissa avtal för just föräldraledighet. Men inte för tjänstledighet (som man inte har någon laglig rätt till överhuvudtaget). 
    Det är skillnad på att vilja och få. Jämfört med att med flit göra avsteg från lagar och avtal. Att vissa delar av lagarna är dispositiva är jag väl medveten om.
    Suck, du har fortfarande förstått meningen med dispositiva lagar. Jag är rätt säker på att de som hanterar detta med lokala avtal är fullt medvetna om vad som gäller och fortfarande så är det inget tänjande av lagen. Lagen säger att man har rätt till 3ggr per år, men inte begränsat antalet ledigheter uppåt. Lagen säger att AG har rätt att få in ansökan tre månader innan, och kan neka om det inte uppfylls, men inte att AG måste neka om den kommer in efter tre månader 
    Det finns folk på min arbetsplats som är föräldralediga vid korta tillfällen upp till barnet börjar skolan. De är föräldralediga eftersom de tar ledig för att vara med sina barn, om de sedan tar ut pengar från FK är inget som kollas av. Här har man förtroende för sina medarbetare.
    Nej, det läggs inget schema. 
  • Seven Costanza
    GGN skrev 2021-11-25 14:29:49 följande:

    Är barnet över en viss ålder så måste hon ta ut dagar! Så jävla fult detta!


    Nej det måste hon inte. Hon kan minska sin arbetstid med upp till 25% utan att ta ut föräldrapenning.
  • Seven Costanza

    Kollegan har alltså rätt att vara ledig en dag i veckan utan att ta ut föräldrapenning, men hennes sgi sänks ju till den procent hon faktiskt arbetar om hon inte tar ut föräldrapenning.

Svar på tråden F-ledig, ska månadslönen sänkas?