• ElaineBenes

    Blöja snart 5 år.. Hjälp!

    Oj vad jobbigt! Jag förstår att du inte vill skrämma honom så han tror att han inte får någon ny blöja. Jag tror på att det måste vara barnets val men att vi som föräldrar får försöka pusha och hitta knep så barnet känner att det är sitt val.

    Påstår inte att mitt sätt är det bästa eftersom mitt barn inte är blöjfri ännu och är snart 2,5 år. Men vi har erbjudit pottan sedan strax före 1 och sätter på pottan eller toan regelbundet. Och ja, mutor förekommer, både favoritboken, spela på mobilen, potta framför tv eller äta snacks. Allt för att avleda. I vissa perioder har det absolut inte gått och då har vi inte gjort någon grej av det. Men antalet bajsblöjor vi bytt senaste året kan räknas på en hand, vi ser tecken innan bajset kommer och sätter på pottan eller toan.

    Nu är hon dessutom nästan helt torr, ibland torr i flera dagar i sträck. Som sagt var, vi har inte kört någon hårdträning utan fått det som en del av rutinen bara och jag tror att det inte kommer att bli någon grej att plocka blöjan så småningom.

    Reagerade även jag på skötbord. Trodde inte att det förekom att lyfta upp så stora barn på skötbord.

Svar på tråden Blöja snart 5 år.. Hjälp!