• Millooo123

    Överreagerar jag på hans respons?

    Jag har träffat en man ett bra tag, vi känner varandra rätt väl vid detta laget. Det började med att vi var kollegor, som ledde till vänskap som i sin tur ledde till mer romans, ömsesidiga känslor och kontakt och träffar på en helt annan nivå. I dagsläget ser vi oss två som ?ett par? mer eller mindre bara att vi inte sagt det högt än.

    Den här mannen brukar VÄLDIGT sällan vara sjuk. Alltså typ aldrig ens en liten snuva på flera år. Men är nu hemma sen igår med halsont, förkylning och hosta. Ej Corona då han har testat sig. Så idag när jag ringde så hörde jag verkligen på hans röst att han var risig, lät typ inte ens som han pga otroligt hes. Jag tyckte lite synd om honom och ville göra en gest så efter jobbet tog jag bussen hem till honom och lämnade en påse utanför dörren fylld med frukt, godis, nässpray, halstabletter, vitaminrika juicer, nötter och snussorten som han alltid snusar.

    Jag skrev ett sms att han skulle krya på sig och att det stod lite grejer som väntade på honom utanför dörren.

    Nu till min besvikelse....

    Jag fick bara en tumme upp som svar.

    Väntade i 2 timmar på att han skulle kanske skriva något mer om han inte hade haft möjlighet att kolla utanför dörren just då.

    Men det kom inget mer. Inget tack, ingenting. Så jag ringde efter ytterligare en stund och sa lite lättsamt att dom sakerna går åt när han kanske inte själv är så pigg och kan ta sig ut och handla själv på samma sätt. Inte ens då sa han tack, utan bara ? ja, jag såg, gulligt...fick du inte mitt sms med tummen ?????????

    Hmmm...för MIG var detta en ganska stor grej för bara bussen dit från mitt jobb och lämna sakerna tog 40 min. För att sen sätta mig på bussen hem igen genom hela stan.

    Utan ens ett riktigt Tack, alltså ingen vidare respons alls. Hur hade ni reagerat på det ifall ni hade vart i min sits och ni gjort en sådan gest utan någon vidare respons för någon som betyder mycket? Är det rent av elakt eller är det jag som överanalyserar?

    Ångrar nästan att jag åkte dit.


    Är det normalt?
  • Svar på tråden Överreagerar jag på hans respons?
  • Anonym (Mja)
    Millooo123 skrev 2021-12-07 13:51:21 följande:

    Ja han brukar bjuda på mig på restaurang och hotell på weekends osv. Jag sträcker alltid fram plånboken först men han vill oftast ta hela notan. Och i somras så hyrde han en bil åt mig så jag kunde ta mig fram och tillbaka hur ofta jag ville till han där han befann sig på östkusten vid sitt sommarhus. Så han själv är mer åt det generösa hållet i allmänhet, absolut inte snål. Däremot presenter på födelsedagar och julklappar är det dåligt med, har nästan aldrig hänt.

    Generellt sett så är han en trevlig prick, vi har roligt ihop, kramas, myser, han ger ofta komplimanger och är en bra lyssnare.

    Men ibland så försvinner han och blir lite frånvarande gentemot mig, oftast när vi haft det VÄLDIGT bra en period. Då kan han vara på sin såkallade kant i 3 veckor för att sedan bli lite lättare igen.


    Ok, då reviderar jag mitt senaste svar. Låter som han antingen är osäker på er relation eller har problem m anknytning (avoidant anknytningsmönster, kolla youtube). Han visar dig massa uppskattning verkar det som men backar när det blir för nära, han kanske inte vill ha en relation o då störs av att han får flickväns gester. Eller så är han rädd för comittment.. kanske ni borde prata om var ni faktiskt står?
  • EnAnonumius
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-06 20:41:40 följande:

    Jag tror att hans reaktion är typiskt på hur många män reagerar. De liksom bryr sig inte eller så tar de det för givet och tänker knappt på att tacka. Det kan vara så också att han för första gången på länge är sjuk och är alldeles uppfylld av det. Han klarar inte att tänka på något annat nu. Det handlar bara om symptom och hur eländig han känner sig.


    Finns många kvinnor som reagerar på det sättet med.

    När jag var svårt sjuk, lunginflammation med 41 graders feber, så orkade jag inte ens göra en tummen upp när min gullige sambo kom hem med Schweppers och min favorit glass till mig. 

    Så det är skitsnack att "de inte brr sig" eller "tar för givet". Är man utslagen så är man. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Millooo123 skrev 2021-12-06 19:41:33 följande:
    Överreagerar jag på hans respons?

    Jag har träffat en man ett bra tag, vi känner varandra rätt väl vid detta laget. Det började med att vi var kollegor, som ledde till vänskap som i sin tur ledde till mer romans, ömsesidiga känslor och kontakt och träffar på en helt annan nivå. I dagsläget ser vi oss två som ?ett par? mer eller mindre bara att vi inte sagt det högt än.

    Den här mannen brukar VÄLDIGT sällan vara sjuk. Alltså typ aldrig ens en liten snuva på flera år. Men är nu hemma sen igår med halsont, förkylning och hosta. Ej Corona då han har testat sig. Så idag när jag ringde så hörde jag verkligen på hans röst att han var risig, lät typ inte ens som han pga otroligt hes. Jag tyckte lite synd om honom och ville göra en gest så efter jobbet tog jag bussen hem till honom och lämnade en påse utanför dörren fylld med frukt, godis, nässpray, halstabletter, vitaminrika juicer, nötter och snussorten som han alltid snusar.

    Jag skrev ett sms att han skulle krya på sig och att det stod lite grejer som väntade på honom utanför dörren.

    Nu till min besvikelse....

    Jag fick bara en tumme upp som svar.

    Väntade i 2 timmar på att han skulle kanske skriva något mer om han inte hade haft möjlighet att kolla utanför dörren just då.

    Men det kom inget mer. Inget tack, ingenting. Så jag ringde efter ytterligare en stund och sa lite lättsamt att dom sakerna går åt när han kanske inte själv är så pigg och kan ta sig ut och handla själv på samma sätt. Inte ens då sa han tack, utan bara ? ja, jag såg, gulligt...fick du inte mitt sms med tummen ?????????

    Hmmm...för MIG var detta en ganska stor grej för bara bussen dit från mitt jobb och lämna sakerna tog 40 min. För att sen sätta mig på bussen hem igen genom hela stan.

    Utan ens ett riktigt Tack, alltså ingen vidare respons alls. Hur hade ni reagerat på det ifall ni hade vart i min sits och ni gjort en sådan gest utan någon vidare respons för någon som betyder mycket? Är det rent av elakt eller är det jag som överanalyserar?

    Ångrar nästan att jag åkte dit.


    Jag kom ihåg när jag var sjuk i lunginflammation med 41 graders feber. Jag var så jävla utslagen så jag kunde inte ens ge tummen upp när min gullige sambo kom hem med Schweppers och min favvo glass.

    När jag blev frisk och kry så fick han ett ordentligt tack, för sin gest.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Glinda från Oz
    Allmänt undrande skrev 2021-12-06 21:00:39 följande:

    Tänker att hans reaktion var något tam. Det var en fin och romantisk gest som kunde fått lite mer respons än en tumme upp även om han var sjuk...

    Dock, vänta tills han mår bättre innan du drar stora växlar på det.

    Jag funderar dock lite över dina motiv också, det låter lite på dig som att du gjorde det för att få uppskattning snarare än av omtanke. Jag säger inte att det är så, men det kändes lite som det i vissa saker du skrev. Kan vara bra att fundera över sina egna motiv.

    Hoppas det löser ut sig :)


    Anonym (Kvinna) skrev 2021-12-06 21:02:35 följande:

    Samtidigt så känner jag spontant att om du blir sur för att han inte sa tack känns det som en rätt egoistisk gest från din sida. Du gjorde egentligen något för att du skulle må bra och förväntade dig uppskattning, och när du inte fick tillräckligt med uppskattning så blir du sur och undrar om det är värt det?

    Jag hade dock varit tacksam om någon gjort en så fin grej för mig, men hade jag gjort en grej för någon annan så hade jag inte blivit sur om hen inte sa tack när hen inte ens har bett om saken i fråga.



    Att säga tack är vanlig enkel hyfs. Säger ni själva aldrig tack? Med den här logiken så blir allt man gör av egoistiska skäl, man säger liksom nej/ja TACK när kassörskan frågar om man vill ha kvitto på ICA. 


    Om ni har barn lär ni inte dem säga tack heller? Om de får julklappar/födelsedagspresenter så roffar de alltså bara åt sig? Gör ni samma om någon ger er en present? 

    För mig är allt det där helt främmande, jag är uppfostrad med man tackar för maten,  säger tack om man får något mm 

  • Glinda från Oz

    Jag hade också blivit stött. Att säga tack är ren hyfs, jag tror inte han kommer säga det senare heller eftersom han var så oförstående när du ringde. 

    Jag kan tänka mig två förklaringar till att han inte tackade, den ena är att han inte uppskattade det utan mest tyckte det var jobbigt och pinsamt (jag tycker det var jättegulligt) den andra är att han inte har blivit uppfostrad till att tacka. Jag har en kompis som är så, hon säger aldrig tack om vi byter julklappar när jag tackar är hon bara tyst. Hon tackar inte för maten om hon äter här, säger inte tack om jag skjutsar hem henne mm Jag vet att hon uppskattar det men jag ser det som ouppfostrat.

  • Anonym (S)

    Ja ts, du överreagerar. Man ska göra saker av godhet och inte för att man förväntar sig en viss reaktion. Han är jättedålig och orkar så klart inte skicka nåt mer än en tumme just då.

    Det är klart man vill få lite mer än en tumme upp som respons men att sakna empatin att fatta att han inte orkar mer när han är så otroligt sjuk, sedan glo på telefonen av och till i två timmar för att se om det kommer något mer, och sedan dessutom ringa upp honom för att jaga fram en reaktion! Det är verkligen överdrivet.

    Han är jättesjuk, lämna honom ifred ett tag.

  • Anonym (Kvinna)
    Glinda från Oz skrev 2021-12-08 07:27:00 följande:

    Att säga tack är vanlig enkel hyfs. Säger ni själva aldrig tack? Med den här logiken så blir allt man gör av egoistiska skäl, man säger liksom nej/ja TACK när kassörskan frågar om man vill ha kvitto på ICA. 

    Om ni har barn lär ni inte dem säga tack heller? Om de får julklappar/födelsedagspresenter så roffar de alltså bara åt sig? Gör ni samma om någon ger er en present? 

    För mig är allt det där helt främmande, jag är uppfostrad med man tackar för maten,  säger tack om man får något mm 


    Som jag sa, jag hade blivit tacksam (vilket för mig inkluderar att tacka), men att jag inte förväntar mig att andra tackar för saker jag gör åt/för dem som de inte har bett om? Om person 1 blir stött när ett tack uteblir för en sak person 2 inte har bett om som i det här fallet så känner jag att gärningen var gjord av delvis av egoistiska skäl.
  • Anonym (Julia)

    Jag hade stört mig också. Jag själv hade älskat en sådan gest från någon jag verkligen tyckte om.

    Men. Jag har varit med om det motsatta också, att någon gjort så som ansett oss vara med än vi är och då har det bara känts kvävande. Det har då även retat gallfeber på mig om han förväntat sig ett rungande tack och fanfarer och påpekat alla hans omständigheter, som att ta bussen, för något jag aldrig ens bett om. Drama jag inte hade orkat med när jag varit sjuk och kanske t.o.m. fått mig att be honom dra åt helvete om han tog upp det flera gånger.

    Om jag vore dig skulle jag släppa det för nu. Det här är också att lära känna varandra längs vägen. Var stolt över dig själv att du gjorde något fint och omtänksamt, men det är egentligen bara genuint om du inte förväntar dig något tillbaka.

    Vill ändå bara tillägga att jag hade stört mig jag med, ett enkelt tack kan man ge självmant oavsett omständigheter.

  • Kallemjau
    Anonym (S) skrev 2021-12-08 07:46:13 följande:

    Ja ts, du överreagerar. Man ska göra saker av godhet och inte för att man förväntar sig en viss reaktion. Han är jättedålig och orkar så klart inte skicka nåt mer än en tumme just då.

    Det är klart man vill få lite mer än en tumme upp som respons men att sakna empatin att fatta att han inte orkar mer när han är så otroligt sjuk, sedan glo på telefonen av och till i två timmar för att se om det kommer något mer, och sedan dessutom ringa upp honom för att jaga fram en reaktion! Det är verkligen överdrivet.

    Han är jättesjuk, lämna honom ifred ett tag.


    Håller inte med dig.

    Visst, han är jättesjuk, men han ligger inte på IVA. Tummen upp är nog det osexigaste man kan skicka till ens partner. Sjuk eller inte så är tummen upp något man skickar till sin chef i sämsta fall.

    Jag vet att emojis är ett konstigt språk men ett hjärta är väl det minsta om man inte orkar skriva tre ord, tex tack fina du, eller vad snällt. Det är en väldigt omtänksam och fin gest från TS.

    Men tummen upp? gisses. förstår att vissa män har en del att lära sig när det kommer till uppskattning.
  • Ess

    Han tackade och visade uppskattning genom att skicka tummen upp.

    Du behöver inte hålla på att jaga honom och kräva stora tacksamhets ceremonier.

Svar på tråden Överreagerar jag på hans respons?