Inlägg från: Miss Daisy |Visa alla inlägg
  • Miss Daisy

Vart kommer likmaskarna ifrån?

Konichiwa girl! Du är ju precis som min syster. Sluta gå på isen, det är farligt. Jag blir ju orolig.

• Miss Daisy

Det är sant. Men jag undrar om råttorna och kackelackorna kommer dit pga liket? De måste ju ha varit därinnan, eller hur? Tycker ju att grannar borde ha kännt av lukten av liket om råttor och andra snusk-djur gör det. Stackars folk att bo så.

Tack och lov för att jag inte är polis! Jag skulle aldrig fixa det.

• Miss Daisy

Konichiwa girl! Det var det jag anade (har väl sett filmen "Jägarna" så jag har ju snappat upp ett och annat)

• Miss Daisy

Julmusten! Min pappa bor ju i DC, och de har mkt mer problem med insekter och dylikt pga klimatet. Antar att det är samma i New York.

• Miss Daisy

En sak som jag har funderat på.... På vintern ser man ju inte lika mkt flugor, betyder det att en kropp kan ligga längre i en varm bostad utan att bli angripen av likmask? Eller kommer flugan fram när de känner liklukten trots att de borde ligga och sova i väntan på sommaren?

• Miss Daisy

Nej, men Mella23 det har sagts tidigare i tråden att det är en myt att masken finns latent i kroppen. Det är mysiga små flugor som lägger ägg så att det blir små trevliga maskar.

Jag trodde också masken fanns latent i kroppen. Inte för att jag har tänkt så mkt på det...

• Miss Daisy

Det kan ju bara finnas ägg om nån har lagt äggen där. Äggen hamnar ju inte där av sig självt.

• Miss Daisy

Men en mask är väl en mask och ingen larver? Blir det en fjäril så måste det ju egentligen vara en larv? En springmask kanske är mask och kommer för alltid förbli en sån.

Blir verkligen likmaskar till flugor alltså? Usch...

• Miss Daisy

Har sökt rätt på lite information, och det var ingen mysig läsning:

"Springmask sprids genom att man får i sig äggen. Man kan andas in dem eftersom de kan finnas i damm och luft. De sprids också via fingrar, leksaker, underkläder och sängkläder. Äggen kan leva minst ett par veckor utanför människokroppen. Barn återinfekteras ofta av sina egna maskars ägg, om de stoppar fingrarna i munnen efter att tidigare ha kliat sig i stjärten."

www.infomedica.se/artikel.asp

Svar på tråden Vart kommer likmaskarna ifrån?