• parnordqvist

    Behöver tappa vikt

    Nu efter jul fyller jag 50. Jag är 188 cm lång och väger 102 kg. Mitt BMI är farligt nära fetmanivån (28,9). Jag borde tappa minst 10 kilo. 50-årsåldern är extra farlig för män när det gäller risk för hjärt- och kärlsjukdom men även typ 2-diabetes. Problemet är att jag hatar allt vad grönsaker heter. Man bör äta 500 gram frukt och grönt per dag, det får jag inte i mig i månaden ens. Kanske lite bättre sommartid då jag äter mycket jordgubbar och rör mer på mig. Jag äter medicin för höga blodfetter sedan 2017, 20 mg per dag. Jag är svag för sötsaker men dricker väldigt sällan läsk. Bullar och sockerkaka är däremot alltför vanligt. Det är ett sorts tröstätande, även mitt i veckan. En chokladbit här och en till där. 
    Jag känner i knäna ibland att jag väger för mycket. Ena foten kan smärta om jag belastar den för mycket. Nu vintertid är motionen ännu mer sällsynt, jag rör mig nästan ingenting. Är arbetslös och deprimerad. Jag är hemma hela dagarna. Muntorrhet och även torra ögon är vanligt. Kan vara medicinerna, både blodfettssänkande och antidepressiva. Skulle kanske ha en samtalskontakt men psykologerna tar duktigt betalt.

  • Svar på tråden Behöver tappa vikt
  • Mortiscia80

    Sluta med socker och alla andra kolhydrater, det kommer göra större skillnad än man tror. Om du inte är beredd att sluta helt så är potatis bra GI (enligt han Paulun iaf).

    Via de där läkarapparna kan man få psykologhjälp för samma pris som ett vanligt läkarbesök och Mindler-appen är helt inriktad på sådan hjälp.

    Lycka till!

  • Jag är bara jag

    När det mesta är så motigt kommer det inte funka med stora omställningar vare sig vad gäller kost eller motion. Försök förändra i det lilla. Köp inte hem en massa fikabröd eller annat utan köp nyttigare alternativ och ät gott på helgen istället. Köp den frukt du faktiskt gillar. Prova mörk choklad istället- då äter man inte lika mycket. Och ta en promenad så ofta du bara kan om det så bara är runt kvarteret. Ät d-vitamin också.

  • parnordqvist
    Jag är bara jag skrev 2021-12-25 17:31:46 följande:

    När det mesta är så motigt kommer det inte funka med stora omställningar vare sig vad gäller kost eller motion. Försök förändra i det lilla. Köp inte hem en massa fikabröd eller annat utan köp nyttigare alternativ och ät gott på helgen istället. Köp den frukt du faktiskt gillar. Prova mörk choklad istället- då äter man inte lika mycket. Och ta en promenad så ofta du bara kan om det så bara är runt kvarteret. Ät d-vitamin också.


    Bra tips! Ska tänka på detta och åtminstone hålla igen under veckorna. Jag kände ingen som helst lust att dricka julmust i helgen och det var ett bra beslut. Och ingen alkohol, jag är helnykterist. Men som sagt, mer behövs för att tappa kilon. Åldern kanske bromsar lite i och med att förbränningen blir sämre efter 30 eller vad det nu är. 
  • Jag är bara jag
    parnordqvist skrev 2021-12-25 17:55:47 följande:
    Bra tips! Ska tänka på detta och åtminstone hålla igen under veckorna. Jag kände ingen som helst lust att dricka julmust i helgen och det var ett bra beslut. Och ingen alkohol, jag är helnykterist. Men som sagt, mer behövs för att tappa kilon. Åldern kanske bromsar lite i och med att förbränningen blir sämre efter 30 eller vad det nu är. 
    Många bäckar små du vet... Det är mycket bättre att viktnedgång tar lång tid för då har den berott på en livsstilsförändring man kan leva med. Det är därför dieter och snabb viktnedgång aldrig funkar i längden. Åldern påverkar, men män mindre än kvinnor pga klimakteriet.
  • hammarhajen

    Fysisk aktivitet är bra för det mesta, även för det psykiska måendet. Jag tänker att en promenad om dagen är ett bra första steg, inte bara för vikten i sig som för resten av dig. Mår man lite bättre mentalt är det också lättare med andra förändringar. Det behöver inte vara långt till en början, huvudsaken är att man jobbar in rutinen att gå ut en stund varje dag. Så jobbar man långsiktigt på att öka.

    Vad gäller grönsaker kan det vara lättare att äta dem tillagade. Många tycker bättre om tomater när de är krossade i en köttfärssås, och föredrar broccolin ugnsstekt med vitlök och salt framför bara kokt, löken är för många godare när den är stekt.

    Annars - finns det NÅGOT med du gillar än jordgubbar? Någon frukt, lök till vissa maträtter (pannbiff, burgare)? Då kan man ju börja i ändan att öka på det man faktiskt äter. 

  • parnordqvist
    hammarhajen skrev 2021-12-29 06:57:43 följande:

    Fysisk aktivitet är bra för det mesta, även för det psykiska måendet. Jag tänker att en promenad om dagen är ett bra första steg, inte bara för vikten i sig som för resten av dig. Mår man lite bättre mentalt är det också lättare med andra förändringar. Det behöver inte vara långt till en början, huvudsaken är att man jobbar in rutinen att gå ut en stund varje dag. Så jobbar man långsiktigt på att öka.

    Vad gäller grönsaker kan det vara lättare att äta dem tillagade. Många tycker bättre om tomater när de är krossade i en köttfärssås, och föredrar broccolin ugnsstekt med vitlök och salt framför bara kokt, löken är för många godare när den är stekt.

    Annars - finns det NÅGOT med du gillar än jordgubbar? Någon frukt, lök till vissa maträtter (pannbiff, burgare)? Då kan man ju börja i ändan att öka på det man faktiskt äter. 


    Jag äter purjolök i en köttfärsrätt jag gör, och där ingår även ärtor, men jag äter inte rätten dagligen. Och det är helt klart lättare att få i sig dem i maten. 
  • hammarhajen
    parnordqvist skrev 2021-12-29 17:26:38 följande:
    Jag äter purjolök i en köttfärsrätt jag gör, och där ingår även ärtor, men jag äter inte rätten dagligen. Och det är helt klart lättare att få i sig dem i maten. 
    Bra! Då var det ju lite mer än jordgubbar
    Kanske du kan tänka ut någon mer maträtt där ärtor eller purjo kan ingå?

    Annars tänker jag att ett sätt kan vara att börja med EN grej. Om du t.ex. kan stå ut med äta äpplen, även om det är trist och ingen favorit, så bestäm dig för att äta ett äpple om dagen. Börja så. Tvinga dig till det där äpplet, men var nöjd när det är gjort och ställ inte högre krav på dig själv än så. 

    Efter några veckor kanske du lärt dig äta äpple, och kan testa en ny frukt eller grönsak. Eller så nöjer du dig med att i alla fall kommit ett steg på väg.
  • 100wfs

    Ett mycket effektivt sätt att få i sig grönsaker är att smyga ner dom i maten. Riv lite morötter i köttfärsen. Finhackad lök i färs, grytor m.m. Ärtor i grytan. Strimla vitkål, morötter, purjolök, kanske lite paprika och gör en lag så har du en råkostsallad som håller i kylen i 4-5 veckor, tar du bara lite av den varje dag så har du i alla fall fått i dig någonting i grönsaksväg. Jag brukar göra en sån laddning och ta av den (en halv-en hel knytnäve i mängd) en gång per dag. Gillar du inte olika grönsaker så gör en pizzasallad på vitkål som också står sig i kylen länge och ät lite varje dag.
    Sen är krossade/passerade tomater en riktig nyttighetsbomb som man ofta "glömmer bort" när man pratar grönsaker. Tomatsoppa med ett gott bröd till, ha i lite större mängd tomatkross när du gör köttfärs, osv osv. Soppor överlag är ju tacksamt om man vill få i sig grönsaker, går ju att mixa släta också. Släng i lite linser i soppan innan du mixar den så har du en sjukt kalorisnål måltid. 

Svar på tråden Behöver tappa vikt