• Anonym (frisören-sören)

    Vad frisörer avskyr

    1. Kunden kommer 10 minuter innan sin tid och sätter sig och väntar. När frisören hämtar kunden och ska börja behandlingen säger kunden: Jag ska bara låna toaletten först, och frisören får stå med kappan i handen och vänta 5 minuter.

    2. När frisören vänder på stolen åt sidan för att komma åt framifrån men kunden vrider huvudet mot spegeln hela tiden. Sitt kvar som vi har satt dig från början. 

    3. I schamponeringen när kunden ska lyfta huvudet hela tiden när vi tvättar/sköljer nacken, eller vrider på huvudet åt olika håll. Du hjälper inte till! Det ända som händer är att du kommer få hela ryggen blöt av vatten. Sitt still!

    4. När frisören torkar kundens hår och kunden sitter och lutar sig bak eller åt sidorna. Sitt still! Du hjälper inte till, utan gör snarare så att min arbetsställning blir oergonomisk. 

    5. När alla foliepaketen är i håret och kunden tar sin hand och pressar dem mot huvudet för att de har "rest" sig lite när färgen börjat oxidera. 
    ÄR DU INTE KLOK!!?? Du pressar ut färgen/blonderingen i botten och det som händer är att du blir fläckig. RÖR ingenting! 

    6. När kunden ringer och inte vet vilken behandling de ska boka på hemsidan, Hon säger att hon har långt hår men då "bara" vill slinga utväxten så hon tycker det är onödigt att boka en slingbehandling för långt hår. 
    Det som tar tid är att lägga i alla foliepaketen i hela hårbotten. Hur långt ut man penslar ut färgen är inte tidsavgörande. Det tar även längre tid att lägga i nyanseringen i ett långt hår - går åt mer nyansering. Även kammning och torkning tar längre tid på ett långt hår. Priset på hemsidan är ett "frånpris" så du får inte billigare bara för att du endast gör utväxten, utan snarare dyrare om du slingar hela längderna. 

    7. Kunden som har långt hår och bokar slingor "kort hår" då hon "bara ska göra utväxten" Läs ovan. 

    8. Kunden som kan mer än frisören. (är oftast den som inte kan någonting)

    9. Kunden som avbokar på för kort varsel och blir arga när de får höra att de kommer bli debiterade. Då de "ligger på sjukhus" eller att "någon nära dött" 
    Ja det är jättetråkigt, men ALLA som avbokar på för kort varsel kommer med en sådan ursäkt för att slippa betala. Det står klart och tydligt i våra bokningsregler att vi debiterar. Det blir inkomstbortfall för oss och ofta har vi nekat andra kunder tiden. Du skulle väl inte ge bort delar av din lön till folk åt höger och vänster för att de hamnat på sjukhus? Du kan fråga dig själv varför du tycker att vi ska ge dig av våran (rätt låga) lön när ansvaret ligger hos dig? 

    10. När man slutfört en behandling och det är dags för betalning. Nästa kund sitter och väntar på sin tur, men kunden ska "bara gå på toaletten först" Så frisören får snällt stå och vänta i 5 minuter - ofta på bekostnad av nästa kunds tid. Gå på toa INNAN din tid börjar och gå på toa EFTER att du har betalat. Är inte det rätt självklart?? 

    11. Kunder som ringer och vill att vi ska "klämma in dem" för en färgbehandling som tar 180 minuter. Jag jobbar 10-20 oftast utan lunch. Tror du att jag skulle säga att det inte finns tider om jag hade en lucka på 3 timmar i mitt schema? 

    12. Kunder som säger missnöjt " har ni höjt?" när de ska betala. 
    Ja? Har du hört talas om inflation? Vill inte du själv ha löneförhöjning när du jobbat i 20 år i yrket? 

    13. De som tycker att de ska ha rabatt då de är stamkunder. De flesta är kunder är stamkunder. Om jag har 5 kunder om dagen som alla vill ha 150:- rabatt, så blir det ca 15000:- kronor mindre i månaden för mig. Tycker du att det är rimligt när jag har så många nöjda, återkommande kunder? Jag ger rabatt, men bara till de som inte förväntar sig det. Ni som har så mycket rättigheter och vill bli specialbehandlade får ingenting. 

    14. Kunder som tycker det är okej att vara 5-10 minuter sena bara för att jag blev 5-10 minuter sen förra gången. 

    15. Kunder som ringer/skiver och vill ha råd om vilka produkter de ska köpa från Lyko. 
    Tror du att vi jobbar med välgörenhet? Jobbar du själv gratis? Jag ger dig hur mycket produktråd du vill - när du är hos mig på din bokade tid. Vill du handla från Lyko så får du fråga dem på Lyko. 

    16. När frisören går på fest och bekantas bekanta får veta att man är frisör och de ska börja prata om sitt hår och fråga vad de skulle passa i. Samma där: Boka en tid så hjälper jag dig gärna. Nu är jag ledig. 

    17. Kunden som vill ha med sig sina barn, och låter barnen härja fritt, eller stå bredvid och ställa 1000 frågor. 
    Att vara frisör är mitt yrke, och salongen är min arbetsplats. Jag blir lika störd som du skulle bli när du försöker jobba- av barnskrik eller någon som står och babblar på sidan om. Dessutom finns det andra kunder i salongen som faktiskt ordnat barnvakt åt sina barn för att få en lugn stund med egentid. Det är oförskämt att ens fråga om barnen får följa med. 

    18. När kunden ringer och säger: Hej! Ikväll har jag ju tid hos dig! Har du nån kund efter mig? 
    Jag: Nej, efter dig slutar jag.
    Kund: Vad bra! Då kan du klippa min man och mina barn?! 
    Jag jobbar 10-timmars dagar. Om jag inte har en kund inbokad efter dig så betyder det att min arbetsdag är slut. Jag har inga lediga luckor på kvällarna som jag behöver fylla. Hur hade du känt om någon bara tog förgivet att du ville jobba över 1,5 -2 timmar efter en 10-timmarsdag? Hade jag velat jobba längre så hade jag redan bokat in en kund efter dig. 

    Tack för mig! Hoppas någon tar åt sig!

  • Svar på tråden Vad frisörer avskyr
  • BeautifulLiz
    Anonym (frisören-sören) skrev 2021-12-29 07:09:19 följande:
    Vad frisörer avskyr

    9. Kunden som avbokar på för kort varsel och blir arga när de får höra att de kommer bli debiterade. Då de "ligger på sjukhus" eller att "någon nära dött" 
    Ja det är jättetråkigt, men ALLA som avbokar på för kort varsel kommer med en sådan ursäkt för att slippa betala. Det står klart och tydligt i våra bokningsregler att vi debiterar. Det blir inkomstbortfall för oss och ofta har vi nekat andra kunder tiden. Du skulle väl inte ge bort delar av din lön till folk åt höger och vänster för att de hamnat på sjukhus? Du kan fråga dig själv varför du tycker att vi ska ge dig av våran (rätt låga) lön när ansvaret ligger hos dig? 

    Tack för mig! Hoppas någon tar åt sig!


    Det beteendet hade fått mig att byta frisör.

    Det kan väl ändå inte hända så ofta? Och är den slanten det kostar att avboka värt mer än ett liv?

    Jag hade till och med varnat alla jag känner för dig.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-29 08:53:08 följande:

    Både förstår dig och inte förstår dig. Jag är också frisör, och kan störa mig på vissa av sakerna - om jag själv har en dålig dag. Överlag förstår jag ju däremot att kunderna VILL göra rätt (vid schamponering, när de försöker "hjälpa" genom att vinkla huvudet m.m.), då får man ju vänligt förklara istället. Det är inte självklart för kunden, helt enkelt, bara för att en själv gör detta dagligen.

    Sedan det där med barn som följer med - har inga som helst problem med det. Har full förståelse för att alla inte kan få barnvakt, och jag anser ändå att föräldern ska kunna klippa sitt hår. Tror f.ö. att andra som är där på -egentid- istället kan tycka det är skönt att veta att barnet som kanske ställer till med något INTE är deras huvudvärk Tycker det är kul med barn som ställer 1000 frågor, men då gillar jag ju barn också.

    Låter för mig som att du är ganska less på jobbet, faktiskt...


    Det där med barn håller jag med ts om.

    Du kanske tycker att det är roligt med barn, bus och tusen frågor. Men jag som betalar för en bahandling samt en timmes lugn och ro vill INTE störas av andras ungar.
    Det borde vara en regel att ungar inte följer med, iallafall om ni är någon av de lite mer exklusiva och dyrare.
    Salongen på hörnet? Ja, kanske. Men inte annars.

    Det finns ingen gång jag uppskattar bråka, frågvisa ungar när jag betalar för den tid jag tvingas se och höra detta.
  • Anonym (hm)

    Nr 3 vill jag kommentera, det gör alltid ont i min nacke när alla frisörer tvättar mitt hår då de vill att jag ska ligga med kanten på ett ytterst obekvämt sätt samt att jag har problem med nacken sedan innan, jag måste alltid korrigera ställningen medan frisören tvättar pga detta. Frågar du om det känns okej för kunden?

  • Anonym (Aldrig)
    BeautifulLiz skrev 2021-12-29 10:27:37 följande:
    Det beteendet hade fått mig att byta frisör.

    Det kan väl ändå inte hända så ofta? Och är den slanten det kostar att avboka värt mer än ett liv?

    Jag hade till och med varnat alla jag känner för dig.
    Samma här! Jag väljer aktivt bort salonger med de villkoren. Nu har jag en fantastisk frisör, som utan att blinka avbokade min tid när min farmor mycket hastigt låg för döden samma dag som jag skulle klippas. Å andra sidan har han bokat om och justerat tider för egna åtaganden och sjukdomar.

    Jag jobbar administrativt inom vården och min region har vårdgivare fått instruktioner om att hellre fria än fälla vid sena avbokningar som egentligen ska rendera straffavgift. Ringer en patient fyra timmar innan ett besök och avbokat på grund av magsjuka, ska man alltså inte debitera. Hellre avbokat besök, än att patienten kravlar sig dit och smittar hela mottagningen. Men det kanske TS föredrar ändå?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Va?) skrev 2021-12-29 10:31:17 följande:

    Det där med barn håller jag med ts om.

    Du kanske tycker att det är roligt med barn, bus och tusen frågor. Men jag som betalar för en bahandling samt en timmes lugn och ro vill INTE störas av andras ungar.

    Det borde vara en regel att ungar inte följer med, iallafall om ni är någon av de lite mer exklusiva och dyrare.

    Salongen på hörnet? Ja, kanske. Men inte annars.

    Det finns ingen gång jag uppskattar bråka, frågvisa ungar när jag betalar för den tid jag tvingas se och höra detta.


    Eftersom barn inte får vara på förskolan för frisörsbesök och alla inte har tillgång till barnvakt så är det sånt man får stå ut med helt enkelt, även om man är som du. MEN jag vet att det finns vissa salonger som är barnfria - ofta då ställen som erbjuder lite mer avslappningsbehandlingar (sällan renodlade frisörsalonger då). Men det kan vara värt att kolla upp!
  • BeautifulLiz
    Anonym (Aldrig) skrev 2021-12-29 10:50:51 följande:
    Samma här! Jag väljer aktivt bort salonger med de villkoren. Nu har jag en fantastisk frisör, som utan att blinka avbokade min tid när min farmor mycket hastigt låg för döden samma dag som jag skulle klippas. Å andra sidan har han bokat om och justerat tider för egna åtaganden och sjukdomar.

    Jag jobbar administrativt inom vården och min region har vårdgivare fått instruktioner om att hellre fria än fälla vid sena avbokningar som egentligen ska rendera straffavgift. Ringer en patient fyra timmar innan ett besök och avbokat på grund av magsjuka, ska man alltså inte debitera. Hellre avbokat besök, än att patienten kravlar sig dit och smittar hela mottagningen. Men det kanske TS föredrar ändå?
    Precis, och nu under pandemin då?
    "Äh, jag har bara lite symtom så jag går ändå för jag vill inte förlora 500 kronor", sen får frisören Covid och smittar hälften av kunderna.

    Nej, lite smidig får man lov att vara.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-12-29 10:53:34 följande:
    Eftersom barn inte får vara på förskolan för frisörsbesök och alla inte har tillgång till barnvakt så är det sånt man får stå ut med helt enkelt, även om man är som du. MEN jag vet att det finns vissa salonger som är barnfria - ofta då ställen som erbjuder lite mer avslappningsbehandlingar (sällan renodlade frisörsalonger då). Men det kan vara värt att kolla upp!
    Så är det säkert, jag vet inte då det är länge sedan jag hade småbarn.

    Det är tur att dessa salonger finns, och att det finns något för alla. Jag menade inte att låta så sur som jag i efterhand insåg att jag gjorde!
  • Anonym (hm)

    Jag tror att du håller på att bli utbränd faktiskt. Du jobbar nog för långa pass och är för stressad. Går det att dra ner, eller går inte verksamheten runt då?

  • Friger
    sextiotalist skrev 2021-12-29 09:13:00 följande:
    Det är en bra timpeng. Jag arbetar inom en annan bransch, som konsult, då är arvode vi får från beställaren allt från 600 till över 1000-lappen (beroende på kompetens). Detta arvode, som betalas till företaget, ska täcka lön, semester, sjukskrivningar, lokaler etc. Lönerna börjar kring dryga 30 000 och uppåt.
    Man brukar ha som "mellan tummen och pekfingret", för att täcka en lön så ska arvodet vara det dubbla dividerat med 100 (en lön på 40 000 kräver alltså ett timarvode på 800 kronor) 
    Fick för mig att frisören angav 750kr/h inkl. moms. Inte ex moms som du säkert gör om du jobbar i konsultbranschen.

    Har också omkring 7-800kr/h + moms i ersättning. Men då har jag ju kunder som beställer många timmar åt gången. Dvs jag behöver inte pussla i hopp dagarna som en frisör behöver.
  • hammarhajen

    Jag tror nog att jag aldrig varit med om att frisören håller tiden, faktiskt. Oavsett salong har det alltid varit minst några minuters förseningar, ibland upp mot 20.
    Jag förstår att sådant kan hända, men lite tröttsamt är det allt. Det minsta man kan förvänta sig är väl viss förståelse för att en kund också kan bli sen. 

    Angående toalettbesök kan jag också fråga precis när det blir min tur. Anledningen är helt enkelt att jag inte vill trava fram och störa någon som klipper genom att fråga var toaletten finns, så jag väntar tills någon är ledig. Av omtanke alltså, men kanske blir det fel ändå.

    Vad gäller barn är det en del av paketet. Finns väldigt få ärenden som ger rätt att ha barnen på förskola och alla som jobbar med service får därför finna sig i att barn följer med ibland. Barn är med i affärer (butiksbiträdets arbetsplats), på apoteket (apotekarens arbetsplats), bilservicen och massa andra platser. Vad ska man liksom göra annars? Har man inte barnvakt är det förstås inte läge att gå på två timmar lång behandling med en tvååring, men en enkel klippning med ett barn i sexårsåldern är inget konstigt.

Svar på tråden Vad frisörer avskyr