• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • broderbob
    EpicF skrev 2022-01-12 11:07:28 följande:
    Även vaccinerade (trippelvaccinerade) kan bli allvarligt sjuka och behöva vård. Men då beror det i stort sätt på underliggande sjukdom som gör att vaccinet inte tas upp eller bara delvis tas upp i kroppen.
    Det står även - Visst, vi som är vaccinerade (även med 3:dosen som mig) måste fortfarande vara försiktiga och hålla avstånden, vi kan fortfarande bli sjuka, fast lindrigt sjukare och det är inte säkert att vi behöver uppta någon vårdplats som ovaccinerade nu gör. En annan orsak är ju att Omikron smyger igenom grundskyddet av vaccin (2 doser) och man har börjat med en tredje dos, även börjat tala om en 4: dos (fast Israel har redan börjat med det)
  • Johnxy

Enligt Brittiska Läkemedelsverkets stora studie som kom nu i dec skyddar inte vaccinera mot omikron.

• EpicF
    broderbob skrev 2022-01-12 14:35:37 följande:

Om dju läser riktigt så står det klart att jag har fått 3 doser redan

Jaha? Grattis. Var påstod jag motsatsen? Inlägget handlade inte om dig.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-12 14:39:10 följande:

Det står även - Visst, vi som är vaccinerade (även med 3:dosen som mig) måste fortfarande vara försiktiga och hålla avstånden, vi kan fortfarande bli sjuka, fast lindrigt sjukare och det är inte säkert att vi behöver uppta någon vårdplats som ovaccinerade nu gör. En annan orsak är ju att Omikron smyger igenom grundskyddet av vaccin (2 doser) och man har börjat med en tredje dos, även börjat tala om en 4: dos (fast Israel har redan börjat med det)

Ja? Jag kommenterade att vaccinerade (även trippelvaccinerade) kam bli allvarligt sjuka och behöva vård. Men då beror det i stort sätt på underliggande sjukdom som gör att vaccinet inte tas upp eller bara delvis tas upp i kroppen.
  • klyban
    Anonym (L) skrev 2022-01-12 07:16:57 följande:
    Nej inte enbart de ovaccinerade utan även de vaccinerade. Många vaccinerade har rest utomlands och börjat leva som vanligt. Sen visade det sig att effekten av vaccinet inte håller mer än ca 6 mån (20-25% då), och att de inte hann pumpa ut dos 3 tillräckligt snabbt.

Så en kombination av de faktorerna.

Vaccinpass hjälper inte mot smittspridningen. Mitt eget gäller till maj fast jag har 25% skydd i februari (om jag inte hunnit få spruta 3 då).

Det som hjälper är att folk håller sig hemma och håller avstånd. Vaccinerad som ovaccinerad. Vi vet ännu inte hur länge effekten av spruta 3 sitter i heller, så viktigt att fortsätta isolera sig så gott det går.

De borde inte börjat tillåta resor, krogbesök, teaterbesök etc varken med eller utan vaccinpass ur ren smittspridningssynpunkt.

De vaccinerade som belastar sjukvården är de som inte kan få immunrespons och bilda antikroppar.
    Att den ovaccinerade är stor skuld här, det berättar att de varit helt dominerande på IVA.
    Det är nått som aldrig går att ducka för.

Självklart borde de tillåtit detta med att öra sig i samhället utan restriktioner och rekommendationer, vi är inge fasciststat som håller på med godtyckligheter utan anledning(Det är därför de politiskt motiverade vrålar om mer restriktioner och stänga ned, för sen ropa att de försöker göra om Sverige till Diktatur) , och hade den ovaccinerade vaccinerat sig, så hade vi aldrig varit här vi är idag med rekommendationer och restriktioner.
    För då hade sjukvården ändå hunnit med ändå.

molly50 skrev 2022-01-12 09:54:50 följande:
    Ursäkta,men vad får dig att tro att jag är vaccinmotståndare?
    Jag har tagit 2.snart 3 sprutor och har själv jobbat inom både vård och äldreomsorg.
    Och jag har argumenterat emot vaccinmotståndare i både denna och andra trådar om detta ämne.
    Så vad får dig att tro att jag är emot vaccinet?

H*n är lite snabb ibland och svingar lite oförtjänt åt ens håll, men nu efter du berättat bör det fastna.

molly50 skrev 2022-01-12 10:00:24 följande:
    Ja,men fortfarande så var det ansträngt även innan pandemin pga nedskärningar och personalbrist.

Jag vet inte om fler har intresserat sig för att utbilda sig. Men man kan ju alltid hoppas att det är så.
    Men yrket behöver också få en högre status.

Ja,fler behöver absolut vaccinera sig.
    Och jag läste i lokaltidningen här att många ovaccinerade som legat på sjukhus här har ångrat sig,att de inte vaccinerat sig.
    Så man kan ju hoppas att fler tar sitt förnuft till fånga.

Jo, men detta är nått annat, säger inte emot att vården behöver hjälp före, nu behöver den så så så mycket mer som krävs, och det tråkiga är att ingen vill lägga pengarna på detta.
    Man får dock rikta blickarna till sitt landsting och dess styre och ställa en hel del krav till dom, frågan är om de bryr sig.

Jag vet inte heller det, men jag fånga upp detta intresse att utbilda sig en tid tillbaka, kanske det har minskat igen, det är ju ingen fråga som riktigt är högt upp nu, fast den borde.

Det är så ofta man hör hur de ångrar sig efteråt, det är ett rätt stort hyckleri.
    Utan de ovaccinerade, så hade vi inte haft utökade restriktioner och rekommendationer.
    Det är dock så att en midnre del ovaccinerade har fått tummen ur och gått och vaccinerat sig, det ser vi på dos ett statistiken som nästan ökat en 0,1% vid var rapporteringstillfälle.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2022-01-12 10:08:58 följande:
    Och dessutom är väl den vanligaste biverkningen att få lite ont i armen runt där man satte sprutan. Eller att känna sig hängig i en dag. Eller lite feber. Såna biverkningar räknar man väl med om man vaccinerar sig, oavsett mot vad? 
    Men jag tror de tas med där också förstås. Och det är VANLIGT. Så jag blir förvånad att det inte är fler. 

Min tredje var ont i armen vid sticket och ett par timmar bara.
    Men detta är folk som vill attackera vaccinen, och då är de kreativa än vara sakliga.

EpicF skrev 2022-01-12 10:48:18 följande:
    Jag vet vad det ordet betyder och behöver inte kolla upp det. Jag jobbar också inom vården sedan flera år tillbaka och jag vet att pandemin inte själv har gjort att vården kollapsat.

Utan pandemi så hade det inte sett ut så här, verkar som du har stora svårigheter se skogen för alla träden som är i vägen.

Du har ingen som helst förståelse för ordet kollaps, för det hade inneburit nått helt annat.
    Det som skedde i Portugal vid deras första våg, där pratar vi om nått som börjar närma sig kollaps.
    Kusligt att du inte förstår ordet i din iver att "chocka".

EpicF skrev 2022-01-12 10:59:13 följande:
    Som vanligt inget sakligt svar.

Nej, uppenbarligen så vet inget om problemen inom sjukvården eftersom många tror att problemen och kopplar detta till pandemin, vilket blir helt fel.

Ser tydligtnatt du inte vet ett smack av vad du pratar om.

Undra varför du projicerar din osaklighet på mig.
    Men okey, forskningen kan inte bli saklig säger du, jaja, det är ditt påstående.

Låtsas om att du inte förstår vad kollaps är, kan du inte heller projicera på mig.
    Eller kanske du ska återgå till ditt gamla påstående och att inga mer operationer än vanligt är inställda, fast denna långa rad av rutinmässigt inställda operationer och inte ens blir en bokad tid.
    Och du jobbar inom vården påstår du, hur har du missat detta?

Jag ser tydligt inget svar finns, det är inte till din fördel precis.

EpicF skrev 2022-01-12 11:00:26 följande:
    Jo, det var illa före pandemin men det uppmärksammades inte och folk inom vården gjort allt för att få skutan på rätt köl igen.

Och det är pandemin som skapat dessa gigantiska köer, undra varför du pratar om annat.

Men ska du klaga så får du göra det på landstingen och de styrande där Solig

EpicF skrev 2022-01-12 11:03:15 följande:
    Återigen ett nonsenssvar.

Jaha, så för att man påpekar att det är frivilligt för ALLA så är man antivaccer. Intressant påstående.

Svart på vitt....

Det är dina påståenden, du får ta dom med dig själv och om det är nått du vill adressera med dina egna påståenden, mycket enkelt faktiskt....

Även vaccinerade (trippelvaccinerade) kan bli allvarligt sjuka och behöva vård. Men då beror det i stort sätt på underliggande sjukdom som gör att vaccinet inte tas upp eller bara delvis tas upp i kroppen.

Ja, vi vet alla om de som inte klarar av att bilda antikroppar nog och kan hamnar på IVA, dock är de överlägset största gruppen ovaccinerade och detta trots de bara är knappa ~14% som inte ens tagit en dos.

Hur har du missat det?
    Det är den ovaccinerade vi har att tacka för de utökade restriktionerna och rekommendationerna.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tobben
    riversnroads skrev 2022-01-12 14:08:12 följande:

Lyssnade på rix-fm imorse där lyssnarna fick ta del av ett samtal mellan någon radiopratare och ?Babsan?, han Lars. ?Babsan? och radioprataren planerade ett mingelmöte. ?Babsan? berättade minsann att det ska inte vara någon fara för att hen blir smittad eftersom hen minsann har tagit 3 doser vaccin samt haft covid-19 själv. Nu kan hen äntligen röra sig fritt i samhället.

Otroligt egoistiskt tänk och jag hoppas att detta offentliga samtalet mellan två välkända mediaprofiler får kritik.

Ett resonemang som bevisligen är väldigt vanligt. Av någon anledning tror många vaccinerade att det är fritt fram att röra sig i samhället, som om de inte har förmågan att smitta.

Bara man vaccinerar sig så kan man dessutom skaffa vaccinationspass och ge sig ut och resa.
  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-12 12:02:05 följande:
    Eftersom vaccinet är frivillig så ja.

Patientsäkerhet är viktigare, och de bör tas bort och få andra arbetsuppgifter.
    Som man också gjort på mer ställe än ett.

Är patientsäkerhet så oviktigt för dig?
    Om det är, varför då bära skydd?
    Finns ingen logik till detta.

Vaccinen är frivilliga!!!!!

Anonym (L) skrev 2022-01-12 12:36:43 följande:
    Jag känner själv som vaccinerad en viss oro. Det finns inga långtidsstudier på vaccinet, eller hur många doser vi "tål" att ta.

Därför förstår jag folks oro. Tror att i princip alla skulle vaccinera sig om det var ett beprövat vaccin som funnits i tiotals år.

Folk har också narkolepsiskandalen i färskt minne.

Jag förstår dem. Jag gör mig inga större illusioner om att vaccinen kommer att förhindra smittspridningen, tror inte de kan hålla jämn takt med nya mutationer och de hinner aldrig vaccinera alla samtidigt.

Men jag ville själv undvika att bli allvarligt sjuk, därför valde jag att göra det.

Alla studier är gjorde som på alla andra läkemedel, det enda som skiljer är man prioriterade handledning.
    Idag har både tid gått och antal nog för påvisa att den medicinska nyttan är ofantligt stor.

• broderbob

Om du läser lite närmare .så funderar jag mer över då detta kommer vara ett virus som inte kommer att försvinna på närmaste tiden utan att vi måste lära oss att leva med det, hur meningsfullt blir då en 5 eller 6 dos och sedan fortsätta med det kanske var 5 eller 6 månad eller om vi istället måste lära oss att leva tillsammans med viruset och då kanske vara tvungna att ändra lite - Själv tror jag inte att det kommer att bli som det var före pandemin, då vi nu lärt oss att leva, arbeta , handla använda kolllektivtrafiken, sjukvårdsbesök mer på distans, utbildning etc och mycket av detta finns redan ? frågan blir väl också vad ska vi göra med den ökade fritiden som vi då kommer att få mer, mer ensamarbete, från hemmet mindre kontakt med sina arbetskamrater ? detta kan vara skönt till en början men snabbt övergå i tristess

arbeta, handla, använda kollektivtrafiken, sjukvårdsbesök mer på distans, utbildning etc och mycket av detta finns redan - frågan blir väl också vad ska vi göra med den ökade fritiden som vi då kommer att få, mer ensamarbete från hemmet mindre kontakt med sina arbetskamrater - det kan vara skönt till en början men snabbt gå över till tristess .

Vi har ju dator mobil telefon, Ipad med mera och kanske går mot ett kontantlöst samhälle så vad kommer bli det normala efter pandemin eller hur vi kommer att få lärsa oss att leva tillsammans med ett väldigt smittsamt virus, fast mycket kommer fortfarande vara nödvändigt. Pandemin har vänt upp och ner på väldigt mycket och kanske vi få ett annat tankemönster.

Hur många är det egentligen som vill gå tillbaks och arbeta måndag till fredag när de redan börjat arbeta hemifrån? Kommer arbetsgivaren ha kvar alla dessa stora kontor och betala höga hyror eller kommer de att göras om till något annat.

Jag tycker att pandemin har vänt upp och ner på vårt samhälle och min fundering är bara om vi kan återgå till något som vi kallar för normalt eller kommer det bli något nytt som vi kommer att kalla för normalt? Ingen vet men man måste alltid få sitta och fundera då vi inte kan låta en pandemi slå ut ett samhälle med ständiga nedstängningar då måste vi också få något som är mer säkert från smitta

Viktigt att vi alla tar vårt ansvar och vaccinerar oss för att få stopp på denna smittspridning

• Anonym (L)
    klyban skrev 2022-01-12 15:37:07 följande:

Patientsäkerhet är viktigare, och de bör tas bort och få andra arbetsuppgifter.

Som man också gjort på mer ställe än ett.

Är patientsäkerhet så oviktigt för dig?

Om det är, varför då bära skydd?

Finns ingen logik till detta.

Vaccinen är frivilliga!!!!!

Alla studier är gjorde som på alla andra läkemedel, det enda som skiljer är man prioriterade handledning.

Idag har både tid gått och antal nog för påvisa att den medicinska nyttan är ofantligt stor.

Vi vet inte vad som händer på fem års sikt. Skillnad mot de vaccin vi haft i åratal, där är vaccinationsgraden mycket hög.

Vi vet inte vad som händer med säg fyra, fem, sex, sju doser vaccin i kroppen. Jag förstår att folk tycker det känns obehagligt.

Och som vaccinerad måste man ju tillstå att vi smittar, eftersom vi inte vet hur länge effekten sitter kvar. Skulle nog säga att vaccinerade som inte varit försiktiga verkligen bidragit till smittspridningen.

Det vaccinet främst gör är ju att skydda mot svår sjukdom.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?