• Anonym (Vaccinerad)

Varför tar ni inte vaccinet?

Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

Kram på er

• Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • Anonym (Håkan)
    EpicF skrev 2022-01-13 12:51:38 följande:
    I sin yrkesroll så är man professionell och hänvisar till det läkaren har sagt. Dvs att patienten absolut ska lyssna på läkaren och vaccinera sig.

Om en patient frågar personal om denne är vaccinerad, så är detta inget personalen behöver svara på om denne inte vill då det är högst privat. Man talar helt enkelt om att det inget är något man vill berätta. Punkt.

Personligen hade jag svarar att jag är vaccinerad, vilket jag är.
    Och om du inte varit vaccinerad hade du sagt "det är min privatsak, det vill jag inte prata om"?
    Det hade säkert lugnat den rädda patienten som nog fattar att det svaret betyder inte vaccinerad och därmed blivit ännu mer rädd och skeptisk mot vaccinet när t o m vårdpersonal inte vaccinerar sig.

Förstår du mitt resonemang att det blir konstigt att vårdpersonal som rekommenderar vaccinet själva avvaktar? Man går emot sina egna rekommendationer.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-13 13:48:43 följande:

Du tycks inte förstå hur vaccinet börjar att användas - man SKA alltid följa med och HÅLLA SIG UPPDATERAD, Sverige kommer tillsvidare att avvakta med en fjärde dos, det sägs att den kan komma till hösten men också tidigare - SÅ HÅLL DIG UPPDATERAD KRING DETTA OCH SITT INTE BARA DÄR OCH GNÄLL.TITTA PÅ VILKA LÄNDER EXEMPELVIS (DANMARK)  SOM ÄR I GÅNG OCH VILKA SOM NU ÄR I STARTGROPARNA I STÄLLET

NU ÄR SVARET UPPDATERAT LÄTT LÄST TILL DIG - JAG HAR INTE TID MED ATT HÅLLA DIG UPPDATERAD MED LÄTT LÄSTA NYHETER.  DET FÅR DU GÖRA PÅ LÄTT LÄST PÅ SVENSKA I STÄLLET

Vad har Danmarks hanterande med vaccineringen att göra med Sverige ?
  • EpicF
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 13:55:31 följande:

Och om du inte varit vaccinerad hade du sagt "det är min privatsak, det vill jag inte prata om"?

Det hade säkert lugnat den rädda patienten som nog fattar att det svaret betyder inte vaccinerad och därmed blivit ännu mer rädd och skeptisk mot vaccinet när t o m vårdpersonal inte vaccinerar sig.

Förstår du mitt resonemang att det blir konstigt att vårdpersonal som rekommenderar vaccinet själva avvaktar? Man går emot sina egna rekommendationer.

Personligen hade jag sagt att jag ännu inte tagit vaccinet, pga personliga åsikter. Men det som tillhör mitt privatliv är faktiskt inget jag behöver delen med patienter.

Även vi vårdpersonal har rätt att inte vilja ta vaccinet. Det innebär dock inte att vi ska prata öppet om att man INTE ska ta vaccinet. Som vårdpersonal ska man gå på det läkaren har sagt till patienten, det är det patienten ska förhålla sig till. Har dem frågor om det så är det behandlande läkare de ska vända sig till.
  • Anonym (Håkan)
    EpicF skrev 2022-01-13 14:02:10 följande:
    Personligen hade jag sagt att jag ännu inte tagit vaccinet, pga personliga åsikter. Men det som tillhör mitt privatliv är faktiskt inget jag behöver delen med patienter.

Även vi vårdpersonal har rätt att inte vilja ta vaccinet. Det innebär dock inte att vi ska prata öppet om att man INTE ska ta vaccinet. Som vårdpersonal ska man gå på det läkaren har sagt till patienten, det är det patienten ska förhålla sig till. Har dem frågor om det så är det behandlande läkare de ska vända sig till.
    Då skulle jag som patient vilja veta dina personliga åsikter, varför du anser dig kunna stå över rekommendationerna.

Tyvärr har ni den rätten, än så länge. Men förhoppningvis kommer ny lagstiftning som gör det oförenligt att arbeta inom vården som ovaccinerad.

Kollar på presskonferensen nu. Återigen starka rekommendationer om att ALLA som kan ska vaccinera sig.
  • Anonym (q)

Du har rätt att ta eller inte ta vaccinet men ditt arbete är inte en rättighet. Patienter har däremot en rätt att vara skyddade mot uppenbara faror.

Det är uppenbart att patienter ska fråga ALL vårdpersonal om vaccinationsstatus och om några vägrar svara så ska man betrakta dem som ovaccinerade och patientfarliga. Därmed har man rätt att byta personal eftersom vården annars brister i patientsäkerhet.

Du babblar otroligt mycket om dina rättigheter men absolut inget om andras rättigheter att skydda sig mot dig och andra antivaxxers.

• Anonym (q)
    EpicF skrev 2022-01-13 12:51:38 följande:
    I sin yrkesroll så är man professionell och hänvisar till det läkaren har sagt. Dvs att patienten absolut ska lyssna på läkaren och vaccinera sig.

Om en patient frågar personal om denne är vaccinerad, så är detta inget personalen behöver svara på om denne inte vill då det är högst privat. Man talar helt enkelt om att det inget är något man vill berätta. Punkt.

Personligen hade jag svarar att jag är vaccinerad, vilket jag är.
    Du har fel. Igen. Som vanligt.

Som vårdpersonal är det inte en privat angelägenhet utan din vaccinationsstatus är i allra högsta grad en angelägenhet för alla patienter som drabbas av dig.

Om du inte begriper en sådan basal sak, att dina val påverkar patienter, så bör du inte ha jobb i vården.

Jag hoppas att du gått i pension och därför har tid att vara på familjeliv mest hela dagarna.
  • broderbob

Även vi vårdpersonal har rätt att inte vilja ta vaccinet. 
    Jag har väldigt svårt att förstå att du arbetar som vårdpersonal, en mindre att du släpps in på ett sjukhus och smittar ner andra - jag är för gammal att tro på sagor
  • LadyJane
    Anonym (Håkan) skrev 2022-01-13 14:09:54 följande:
    Tyvärr har ni den rätten, än så länge. Men förhoppningvis kommer ny lagstiftning som gör det oförenligt att arbeta inom vården som ovaccinerad.
    Det är ju egentligen inget konstigt, alla och envar har rätt att besluta om man vill eller inte vill ta vaccin.

Däremot borde man kunna utgå från att kompetent medicinsk personal har så pass mycket kunskap att de kan fatta rätt beslut baserat på fakta och inte åsikter. Dessutom bör man tycka att de är kapabla att ta ansvar för det yrke de har valt och lever upp till de krav yrket ställer på dem även som privatpersoner.

Det här är högst ordinära saker som gäller i stort i samhället varje dag i många yrken. En polis som snattar är en olämplig polis. En alkoholiserad pilot är en olämplig pilot, en ovaccinerad vårdpersonal är olämplig vårdpersonal.

Men det Epic inte talar så mycket om är att man som patient har lagstadgade rättigheter som att inte utsättas för olämplig och farlig personal. Hennes korståg här är ju ganska bra eftersom det belyser vikten av att man som patient ska fråga all vårdpersonal om vaccinationsstatus och kräva sin rättighet som patient och byta personal om denne vägrar svara. Därefter är det lämpligt att kontakta patientnämnden.

Det är en rättighet att välja bort vaccin men det 'är inte en rättighet att ha ett visst jobb.
  • broderbob
    Uppdaterade scenarier tyder på ytterligare ökad smittspridning av covid-19

PUBLICERAT 13 JANUARI 2022

Folkhälsomyndighetens uppdaterade scenarier tyder på att smittspridningen fortsätter att öka kraftigt och når sin topp i slutet av januari. Orsaken är den omfattande smittspridningen av virusvarianten omikron, som nu dominerar i Sverige. Jämfört med tidigare varianter har omikron en ökad förmåga att smitta även vaccinerade personer. Samtidigt verkar omikron medföra mindre risk för allvarlig sjukdom, åtminstone för vaccinerade.

Folkhälsomyndigheten uppdaterar nu sina scenarier över smittspridningen i Sverige fram till och med den 20 mars 2022. Anledningen är den kraftiga spridningen av virusvarianten omikron. Under de senaste veckorna har kunskap tillkommit om omikron och dess förmåga att bryta igenom tidigare immunitetsskydd. Bland annat visar preliminära resultat från Storbritannien och Danmark att skyddet mot smitta efter den andra vaccindosen, liksom efter genomgången infektion, är lägre mot omikron än vad som antogs i de tidigare scenarierna. Utvecklingen i Sverige följer den som varit i många andra länder i Europa, till exempel Storbritannien, Nederländerna och Danmark, där omikron lett till en kraftig ökning av smittspridningen.

Topp i slutet av januari

Beräkningarna i Folkhälsomyndighetens uppdaterade scenarier tyder på en kraftigt ökande smittspridning i ytterligare cirka två veckor, med en topp i slutet av januari. Även om vaccinerade har ett gott skydd mot svår sjukdom i åtminstone ett halvår efter den andra dosen, och det finns indikationer på att infektion med omikronvarianten generellt medför en minskad risk för allvarlig sjukdom, så bedöms belastningen inom hälso- och sjukvården öka. Vaccinationstäckningen i befolkningen 12 år och äldre uppgår nu till 82,5 procent, men det är fortfarande 1,2 miljoner individer i Sverige som inte är vaccinerade.

? Vi är i ett allvarligt läge där smittspridningen fortsätter att öka kraftigt och den har ännu inte kulminerat. Det är oerhört viktigt att alla antar erbjudandet om vaccination och följer gällande restriktioner och råd för att hålla kontakterna i befolkningen nere. Att var och en tar sitt ansvar är avgörande för hur väl vi lyckas bromsa smittspridningen och minska dess konsekvenser, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Uppdaterade scenarier tyder på ytterligare ökad smittspridning av covid-19 ? Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?