Inlägg från: Anonym (Sanne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanne)

    ”Omöjliga” attraktioner

    Anonym (Help) skrev 2022-01-12 19:04:18 följande:
    ?Omöjliga? attraktioner

    Jag har ett litet ?problem? och måste kolla ifall det finns några fler som går igenom liknande, och som kanske har några tips.

    För det första har jag en tendens att attraheras/blir intresserad av helt fel människor. Dvs otillgängliga människor. Helt av en slump tror jag då attraktionen och känslorna ofta uppstår innan jag vet något om till exempel civilstatus etc.

    Jag vet inte om det är för att jag dessutom sällan blir intresserad eller attraherad, men jag har så sinnessjukt svårt att släppa dessa människor! Går alltid runt och tänker ?tänk om? tankar jättelänge, t.ex. tänk om man träffats under andra omständigheter, hade de blivit något då? Etc.

    Känner mig så kluven, för man lever ju bara en gång och man måste ju ta vara på det och försöka leva ett så lyckligt liv som bara möjligt, men samtidigt finns det ju situationer där det av diverse orsaker är rent olämpligt att lägga in en stöt.

    Finns det några andra som känner igen sig? Hur hanterar ni det? Finns de nåt ni djupt ångrar att ni inte agerade på?

    Och jag vill helst inte få råd som ?gå vidare bara? för de är ju tydligen inte så lätt, haha.


    Dina funderingar kunde rakt av vara jag! :)  En identiskt beskrivning av mig i mina attraktioner till män. Skillnaden består i hur ofta attraktion uppstår för dig 2-3 gånger per år. För mig slår blixten ned mer sällan när mitt hormonella system uppenbarligen "selektivt" i jämförelse med kompisars som flirtar med "första bästa". Egenskapen gör att jag känslomässigt ogärna släpper dessa "utvalda" speciella ur min synvinkel killar i första taget. Handlar inget om tillfällen saknas mer om jag möjligen mer kräsmagad än folk i gemen. Blir inte intresserad eller agerar på något annat än som mitt system "går igång på". En kemi uppstår alltid mellan mannen ifråga och mig innan mitt intresse väckts. Dina "tänk om" tankar välbekanta. Ja det finns ett par män jag ångrar djupt jag inte agerade på och speciellt en av dem. Med agera på menar jag visa mitt omvända intresse tydligt och klart för den uppvaktande mannen.  

    Ditt ämne finner verkligen resonans inom mig. Min hantering är emellertid ganska outvecklad faktiskt.   

     

      
  • Anonym (Sanne)
    Anonym (Help) skrev 2022-01-16 08:15:05 följande:
    Funkar tyvärr inte så enkelt för mig haha. Antingen så säger det KLICK eller inte. Vet inte ens om det mest är personligheten eller utseendet jag blir attraherad av. Vet bara att det max sker typ en eller två gånger per år av alla tusentals jag träffar på
    Attraktionen till män sker på exakt samma sätt som för dig. Upp till 30 skedde den ofta utifrån yttre parametrar: fysiskt attraktiv kille! Numera attraheras jag till kombinationen det inre och det yttre som berör mig på något sätt.

    Om din attraktion väcks till kvinnor 1-2 ggr per år blir det 3-6 kvinnor på tre år. Med andra ord innebär det enormt utbud för dig kärleksmässigt. "I bästa fall" 6 kvinnor på tre år. Skulle skapa enorm förvirring för mig om jag attraherades så ofta av män i känslomässig nivå till att bilda par. Kunde känna mig icke selektiv polyamorös. Betänk att det finns många människor som aldrig attraheras till en annan människa någonsin i hela sitt liv. Med det i åtanke är din statistik inte illa. Du snittar nog över genomsnittsmannens. Vanlig kåthet undantagen.  
    Anonym (Help) skrev 2022-01-16 15:00:21 följande:
    Så om en person bor i ett annat land och vill inleda ett förhållande trots avståndet vilket jag inte vill, så vill personen inte ha mig?

    Eller om en person offrar hela sin karriär i princip om jag och denne inleder nåt och jag inte vill riskera att få det på mitt samvete, det betyder också att personen inte vill ha mig?

    Eller om det uppstår en attraktion mellan mig och en gift person och jag inte vill agera på det för att inte splitta upp en familj och/eller bidra till otrohet så vill personen inte ha mig? Inte ens om jag fått en kärleksförklaring?
    "Så om en person bor i ett annat land och vill inleda ett förhållande trots avståndet vilket jag inte vill...".

    Om kärleken slagit till ordentligt hur kommer det sig att det blir omöjligt för dig att flytta dit eller för kvinnan att flytta till dig? En relativt vanlig företeelse i vårt mångkulturella samhälle av idag. Avstår du "satsa på riktigt" om den rätta känslan kommer till? Eller har upplevelsen helt enkelt inte infunnit sig än så länge?

    "... om en person offrar hela sin karriär i princip och jag och denne inleder nåt och jag inte vill riskera att få det på mitt samvete, det betyder också att personen inte vill ha mig?". 

    Varför i hela fridens namn behöver någon in love offra hela sin karriär i princip om personen ifråga inleder ett förhållande med dig?? Innebär ett samboskap eller äktenskap med dig det omöjligt att samtidigt göra karriär? Hur kommer det sig? Handlar det om ojämställdhet i skötsel av hemmet, tiden med barnen eller vård av vänner under fritiden? Ingen uppdelning av gemensamma uppgifter?

    "... om det uppstår en attraktion mellan mig och en gift person och jag inte vill agera på det för att inte splitta upp en familj och/eller bidra till otrohet så vill personen inte ha mig? Inte ens om jag fått en kärleksförklaring".

    Här finns inga frågetecken från min sida. Tycker det är ädelt av dig att avstå otrohet. Samtidigt går inte att bortse ifrån att ohyggligt många äktenskap och samboskap upplöses med anledning av att någon av parterna träffat en annan och förälskat sig hals över huvud. Förklaringen till uppbrott är till och med mycket vanlig. Om du fått en kärleksförklaring av en bunden kvinna (sambo ex vis) går det för dig att föra ett moget resonemang om din betydelse kontra mannens utan att hamna till sängs? I så fall är du en bit på väg i att bejaka din känsla samt tar pulsen på vad kvinnan ifråga egentligen känner för dig. 

    I bilden som tecknas hittills lämnas alla dörrar öppna - dåtid, nutid och framtid - "ifall att". Det låter som du har fler bollar i luften samtidigt utan seriös satsning. Leker du under tiden fram till dess du backar undan (av ovannämnda skäl) med kvinnornas känsloliv. Får dem uppleva att de är den där fantastiska kvinnan vars lov du sjunger. Eller attraheras du av en kvinna i taget som du uppvaktar och sköter kontakten med. Eller är du olyckligt kär i någon/några du varit otydlig med och idag har svårt att glömma. Flyr relationsobehaget med ständigt nya lösa kontakter.



  • Anonym (Sanne)
    Anonym (Help) skrev 2022-01-17 01:46:04 följande:
    Blev helt snurrig av att läsa det där.

    Du vet ingenting om mitt kön eller de jag attraheras av, helt irrelevant.
    Ställer mig till ditt förfogande. Vi benar gemensamt upp exakt vad du blir snurrig av.

    Kön har ingen som helst betydelse i mitt resonemang, men upptäcker jag missade skriva "som för dig med kvinnor" i första meningen vilket inte var avsiktligt. Har inte tagit något intryck av anspelningar som dykt upp i tråden. De är ledsamma. Ändrar genus till femininum/maskulinum (kvinna/man) samt hen vid behov för att underlätta vår förståelse för och vår fördjupning i själva ämnet. Om en omöjlig attraktion kommit till en kvinna eller man blir mindre intressant i sammanhanget. Säg till om du önskar så skriver jag om hela inlägget i gängse text snitt.

    Nytt försök:
    Anonym (Sanne) skrev 2022-01-16 22:33:31 följande:
    Attraktionen till män sker på exakt samma sätt som för dig med kvinnor/män. Upp till 30 skedde attraktionen hos mig ofta utifrån yttre parametrar: fysiskt attraktiv kille! Numera attraheras jag till kombinationen det inre och det yttre som berör mig på något sätt.

    Om din attraktion väcks till kvinnor/män 1-2 ggr per år blir det 3-6 kvinnor/män på tre år. Med andra ord innebär det enormt utbud för dig kärleksmässigt. "I bästa fall" 6 kvinnor /män på tre år. Skulle skapa enorm förvirring för mig om jag attraherades så ofta av män (jag är kvinna, ej bi- eller homosexuell) i känslomässig nivå till att bilda par. Kunde känna mig icke selektiv polyamorös. Betänk att det finns många människor som aldrig attraheras till en annan människa någonsin i hela sitt liv. Med det i åtanke är din statistik inte illa. Du snittar nog över genomsnittsmannens/genomsnittskvinnans. Vanlig kåthet undantagen.

    Citerar dig: 
    Anonym (Help) skrev 2022-01-16 15:00:21 följande:
    Så om en person bor i ett annat land och vill inleda ett förhållande trots avståndet vilket jag inte vill, så vill personen inte ha mig?

    Eller om en person offrar hela sin karriär i princip om jag och denne inleder nåt och jag inte vill riskera att få det på mitt samvete, det betyder också att personen inte vill ha mig?

    Eller om det uppstår en attraktion mellan mig och en gift person och jag inte vill agera på det för att inte splitta upp en familj och/eller bidra till otrohet så vill personen inte ha mig? Inte ens om jag fått en kärleksförklaring?
    1. "Så om en person bor i ett annat land vill inleda ett förhållande trots avståndet vilket jag inte vill...".

    Om kärleken slagit till ordentligt hur kommer det sig att det blir omöjligt för dig att flytta dit eller för kvinnan/mannen att flytta till dig? En relativt vanlig företeelse i vårt mångkulturella samhälle av idag. Avstår du "satsa på riktigt" om den rätta känslan kommer till? Eller har upplevelsen helt enkelt inte infunnit sig än så länge?

    Citerar dig:

    2. "... Om en person offrar hela sin karriär i princip och jag och denne inleder nåt och jag inte vill riskera att få det på mitt samvete, det betyder också att personen inte vill ha mig?".

    Varför i hela fridens namn behöver någon in love offra hela sin karriär i princip om personen ifråga inleder ett förhållande med dig?? Innebär ett samboskap eller äktenskap med dig det omöjligt att samtidigt göra karriär? Hur kommer det sig? Handlar det om ojämställdhet i skötsel av hemmet, tiden med barnen eller vård av vänner under fritiden? Ingen uppdelning av gemensamma uppgifter?

    Citerar dig:

    3. "... Om det uppstår en attraktion mellan mig och en gift person och jag inte vill agera på det för att inte splitta upp en familj och/eller bidra till otrohet så vill personen inte ha mig? Inte ens om jag fått en kärleksförklaring?".  


    Här finns inga frågetecken från min sida. Tycker det är ädelt av dig att avstå otrohet. Samtidigt går inte att bortse ifrån att ohyggligt många äktenskap och samboskap upplöses med anledning av att någon av parterna träffat en annan och förälskat sig hals över huvud. Förklaringen till uppbrott är till och med mycket vanlig. Om du fått en kärleksförklaring av en bunden kvinna/man (sambo ex vis) går det för dig att föra ett moget resonemang om din betydelse kontra mannens/kvinnans utan att hamna till sängs? I så fall är du en bit på väg i att bejaka din känsla samt tar pulsen på vad kvinnan/mannen ifråga egentligen känner för dig. 

    I bilden som tecknas hittills lämnas alla dörrar öppna - dåtid, nutid och framtid - "ifall att". Det låter som du har fler bollar i luften samtidigt utan seriös satsning. Leker du under tiden fram till dess du backar undan (av ovannämnda skäl) med kvinnornas/männens känsloliv. Får dem uppleva att de är den där fantastiska kvinnan/den där fantastiska mannen vars lov du sjunger. Eller attraheras du av en kvinna/en man i taget som du uppvaktar och sköter kontakten med. Eller är du olyckligt kär i någon/några du varit otydlig med och idag har svårt att glömma. Flyr relationsobehaget med ständigt nya lösa kontakter.




  • Anonym (Sanne)
    Anonym (Help) skrev 2022-01-17 01:46:04 följande:
    Citaten i mitt inlägg #115 härstammar från ditt eget inlägg #105.

    För tydlighetens skull :)
  • Anonym (Sanne)
    Anonym (Help) skrev 2022-01-17 03:02:52 följande:
    Gav redan svar på en av dina frågeställningar ovanför. Jag går dessutom inte runt och är olycklig och/eller olyckligt förälskad i massa människor hela tiden men tack ändå :)

    Min enda frågeställning med tråden var som sagt om det fanns folk som kände igen sig och hur de tacklar det, inte ett facit på hur jag ska leva mitt liv. Isåfall hade jag som sagt uppsökt en professionell psykolog och inte familjeliv, haha!
    Precis! Vi diskuterar inte något alls om du går omkring och är olycklig och/eller olyckligt förälskad i en massa människor.

    Vad samtalen oss emellan handlar om enligt din trådstart följande:
    Anonym (Help) skrev 2022-01-12 19:04:18 följande:
    ?Omöjliga? attraktioner

    Jag har ett litet ?problem? och måste kolla ifall det finns några fler som går igenom liknande, och som kanske har några tips.

    För det första har jag en tendens att attraheras/blir intresserad av helt fel människor. Dvs otillgängliga människor. Helt av en slump tror jag då attraktionen och känslorna ofta uppstår innan jag vet något om till exempel civilstatus etc.

    Jag vet inte om det är för att jag dessutom sällan blir intresserad eller attraherad, men jag har så sinnessjukt svårt att släppa dessa människor! Går alltid runt och tänker ?tänk om? tankar jättelänge, t.ex. tänk om man träffats under andra omständigheter, hade de blivit något då? Etc.

    Känner mig så kluven, för man lever ju bara en gång och man måste ju ta vara på det och försöka leva ett så lyckligt liv som bara möjligt, men samtidigt finns det ju situationer där det av diverse orsaker är rent olämpligt att lägga in en stöt.

    Finns det några andra som känner igen sig? Hur hanterar ni det? Finns de nåt ni djupt ångrar att ni inte agerade på?

    Och jag vill helst inte få råd som ?gå vidare bara? för de är ju tydligen inte så lätt, haha.


    Tror även jag vi kan föra våra diskussioner på ett civiliserat vis utan behov av psykologexpertis i stunden. Inte sant? Vilken orsak finns det därmed till en så defensiv hållning!

    Läs om min input till dig så ser du att jag besvarat rakt av både din trådstart samt ditt senare inlägg #105.

    Anser vidare att det hör till god ton av TS att bemöta de skribenter väl som verkligen engagerar sig och levererar utifrån TS's egen frågeställning!



  • Anonym (Sanne)
    Vad samtalen oss emellan handlar om är enligt din trådstart följande:

    ska det så klart vara!

    Nu har mitt kusinbarn lagt sig ordentligt för natten efter hostattack.

    Så det gäller passa på att få sig en tupplur själv.

    Ha det så gott! Godnatt.
  • Anonym (Sanne)
    Anonym (Help) skrev 2022-01-17 03:34:45 följande:
    Jag förstår! Skönt! Sov gott :)

    Min poäng var att jag inte behöver råd om hur jag ska leva mitt liv och/eller spekulationer i hur mitt liv/kärleksliv faktiskt är. Ville bara höra tankar från likasinnade och hur dom tacklar det :)
    Anonym (Help) skrev 2022-01-17 03:38:31 följande:

    Vill återigen tacka för alla som kommit med kloka svar, speciellt de som faktiskt kände igen sig i min TS och kom med de tankar och funderingar jag bad om :)

    De som däremot inte känner igen sig och/eller drar massa slutsatser om saker jag inte ens skrivit eller sagt behöver inte göra sig möda att försöka påstå hur jag funkar eller hur jag ska sköta mitt liv. Om jag en dag blir olycklig eller dylikt kommer jag uppsöka en psykolog.


    @Help

    "Min poäng var att jag inte behöver råd om hur jag ska leva mitt liv/och eller spekulationer i hur mitt liv/kärleksliv faktiskt är. Ville bara höra tankar från likasinnade och hur dom tacklar det :)

    Bäste Trådskapare, Nu vimsar du allt till saker!

    Sena eller tidiga timmen beroende på betraktelse?

    I mitt första inlägg #89 i tråden var vi nämligen komplett ense. Bägge rörande överens om att vi var helt och totalt likasinnade! Vad gäller vårt gemensamma synsätt på "omöjliga attraktioner". 

    I ditt svarsinlägg #90 till mig och ytterligare två skribenter sade du så här: 
    "Tusen tack för era kloka svar och för att ni delar era tankar!! Tre personer i rad som funkar som jag, wow :)". 

    Min fördjupade feedback som baseras på dina skribenters funderingar samt mina spontana iakttagelser innebär "vår korta smekmånad" över?? Den blev i så fall osedvanligt kort, och det bör du väl hålla med om? Väldans surt och trist bemötande i din tråd. Har aldrig varit med om dess like på forumet. 

    Vänligen benämn mina s k slutsatser med ord. Har endast citerat dina egna påståenden i ditt eget inlägg och därifrån försökt besvara dem och förstå bättre hur du menar. 

    Har jag talat om hur du funkar eller hur du ska sköta ditt liv får du gärna ge ett konkret exempel på den saken, tack!

    Samma om jag trampat på en öm tå.

    Nej, jag är inte din psykolog. Bara så att vi vet var vi har varandra.

    Vill du ha mig till din terapeut får du allra vänligast efterfråga den tjänsten. Numera arbetar jag inte ideellt. 

    Ser fram emot att i veckan ytterligare utveckla min åsikt om egna upplevda omöjliga attraktioner i tjänsten. 



  • Anonym (Sanne)

    Kusinbarnet väcktes av mitt stök vid skrivbordet. Ny hosta. Vi omikrontestade oss inför helgen. 

    Kopplar bort min laptop for now. Tittar in i morgon kväll för att se hur ni har det om jag hinner.

    Ha det gott alla med vår gemensamma hang up i "Omöjliga attraktioner"! 

  • Anonym (Sanne)
    Anonym (Help) skrev 2022-01-17 06:58:09 följande:
    Jag uppskattar tiden och energin du lagt ner, verkligen :) men jag var inte ute efter nån fördjupad feedback, jag var ute efter att höra andra likasinnades upplevelser och erfarenheter.

    Som sagt hade jag behövt mer ingående råd om mitt liv hade jag inte vänt mig till familjeliv i första hand.

    Hoppas du förstår hur jag menar och inte tar så illa upp.
    Hoppsan ja, men DU efterlyste faktiskt vad jag tolkade som ett fördjupat resonemang i din trådstart, när du bad om förslag på hur få hjälp med komma ur "tänk om" tankar som många delar. I så fall hjälper analysen till. Men det är ALLTID tillåtet att banga under resans gång om nåt känns obehagligt  ELLER om något går för mycket på bakgrund. Ursäkta, inget med avsikt som sagt. Men varför ska det vara så svårt att stå upp för sig själv? Upplägget går att överföra till "tänk om" hur allt blivit om jag vågat lägga in en stöt på den eller den ex vis vis? Vi vill alla som du säger vara så lyckliga som möjligt; tillsammans med en för oss bra match. Second thoughts är vanliga företeelser. Vi törs eller vågar inte alltid vara sanna i stunden inför vad vi innerst känner inför en tjej/kille vi gillar mycket.

    Här okej att dela "omöjliga attraktioner". Sen stopp.

    Nope. Varför skulle jag ta illa upp av "skrapa på ytan" i något som kunde ha blivit ännu mer intressant? Har redan deklarerat att jag inte funkar som terapeut och jag har ingen tanke om att pådyvla någon annan något. Dessutom tror jag du råkade ut för en projicering eller mer en förväxling av en känsla utifrån ett förrymt minne av en oärlig relation.

    Hoppas omvänt du inte tagit illa vid dig av min längre kommentar.

    Önskar dig en bra start på veckan!
  • Anonym (Sanne)
    Anonym (Help) skrev 2022-01-17 08:18:59 följande:
    Tack detsamma!
    Glad
Svar på tråden ”Omöjliga” attraktioner