• Anonym (Förvirrad.)

Har han varit otrogen?

En tjej har kontaktat mig och säger att min man inte varit mig trogen. Detta ska ha hänt för 4 år sedan då jag va gravid med vår yngsta. Jag visade meddelandet för min man var av på han blir chockad och säger att han absolut inte varit de och vill att jag ska avbryta konversationen med henne och blocka henne. När jag sa att jag ville veta mer så vart han irriterad och sa att hon bara hittat på allt. Nu efteråt kan han inte möta min blick och han verkar osäker. Jag skulle vilja kolla i hans mobil för att se om han har hennes nr och har henne på sociala medier. Om de är så att han varit otrogen för 4 år sedan ska jag förlåta honom och vara släppa allt och gå vidare?

• Svar på tråden Har han varit otrogen?
  • Friger
    Anonym (Ko) skrev 2022-01-17 10:45:16 följande:
    Om du känner att det är något du kommer kunna släppa och gå vidare från så spelar det väl ingen roll vad någon annan säger.

Hade någon okänd person kontaktat min partner och påstått att jag varit otrogen men jag absolut inte var det hade jag gärna velat prata med den personen framför min partner om vad fan den påstår, hade inte bett min partner avbryta konversationen och blocka personen.

Det behöver inte betyda att han varit otrogen, men varför så angelägen att bryta er kontakt isf.
    Det är väl enkelt? För att hon har hotat honom en gång tidigare samt att hon kan ljuga. Hur roligt är det att sitta och försvara sig mot sådant?

Det är förbaskat svårt att bevisa sin oskuld om någon sitter och ljuger om saker du skulle ha gjort. Det är ofta den omvända bevisbördan som råder utanför domstol.

Råkade själv ut för den saken som liten, va typ 12-13år. Tjej som påstod att jag antastat henne och tagit på "fiffi". Hade aldrig haft med henne att göra. Aldrig pratat med henne. Aldrig tittat åt hennes håll, och aldrig rört henne. Vi gick i samma skola. Det var allt. Jävlar vad jag fick skit för det. Mycket har jag gjort, men till det var jag oskyldig. Har aldrig begripit varför hon sa så, fanns ingen orsak.
  • Anonym (Ko)
    Friger skrev 2022-01-17 10:56:20 följande:

Det är väl enkelt? För att hon har hotat honom en gång tidigare samt att hon kan ljuga. Hur roligt är det att sitta och försvara sig mot sådant?

Det är förbaskat svårt att bevisa sin oskuld om någon sitter och ljuger om saker du skulle ha gjort. Det är ofta den omvända bevisbördan som råder utanför domstol.

Råkade själv ut för den saken som liten, va typ 12-13år. Tjej som påstod att jag antastat henne och tagit på "fiffi". Hade aldrig haft med henne att göra. Aldrig pratat med henne. Aldrig tittat åt hennes håll, och aldrig rört henne. Vi gick i samma skola. Det var allt. Jävlar vad jag fick skit för det. Mycket har jag gjort, men till det var jag oskyldig. Har aldrig begripit varför hon sa så, fanns ingen orsak.

Då blir man inte jätteledsen och sen dyker det upp att man varit hemma hos personen man påstod inte ens känna till från början.

Hursomhelst så säger jag att jag hade velat komma till botten med det. Jag hade gladeligen poppat popcorn till mig och maken och hällt upp ett glas vin och roat oss med vad nu denna galning tänkt hitta på om jag nu var bombsäker på att jag inte gjort något fel alls.
  • Friger
    Anonym (Ko) skrev 2022-01-17 11:37:40 följande:
    Då blir man inte jätteledsen och sen dyker det upp att man varit hemma hos personen man påstod inte ens känna till från början.

Hursomhelst så säger jag att jag hade velat komma till botten med det. Jag hade gladeligen poppat popcorn till mig och maken och hällt upp ett glas vin och roat oss med vad nu denna galning tänkt hitta på om jag nu var bombsäker på att jag inte gjort något fel alls.
    Finns inga fysiska bevis så landar det alltid i vad du tror. Då har trovärdigheten i det folk berättar stor betydelse. En del är jävligt trovärdiga, även när dom ljuger. Jag imponeras av ditt lugn. Jag skulle inte vara lugn i samma situation.

Kan ju finnas en tredje historia också. Något mellanting. Han kanske inte var otrogen, men kanske inte betedde sig helt lämpligt heller. Drog sig ur, därav hotet. Omöjligt att veta.
  • Anonym (Ko)
    Friger skrev 2022-01-17 11:53:44 följande:

Finns inga fysiska bevis så landar det alltid i vad du tror. Då har trovärdigheten i det folk berättar stor betydelse. En del är jävligt trovärdiga, även när dom ljuger. Jag imponeras av ditt lugn. Jag skulle inte vara lugn i samma situation.

Kan ju finnas en tredje historia också. Något mellanting. Han kanske inte var otrogen, men kanske inte betedde sig helt lämpligt heller. Drog sig ur, därav hotet. Omöjligt att veta.

Exakt, och då är det väl bättre att det kommer fram än att ts behöver gå runt med en klump i magen. Att man är nära på att vara otrogen och drar sig ut innebär inte att man är helt oskyldig, även om man helst inte vill att ens partner ska få reda på det.

Jag förutsätter i mitt exempel att det inte rör sig om otrohet utan en knäppgök som vill förstöra.
  • Ocdmänniska
    Anonym (Förvirrad.) skrev 2022-01-17 10:28:05 följande:

Jag har pratat med min man som va jätteledsen och berättade allt och han inte alls varit med henne utan vara varit hemma hos henne på jobb de kan kollega intyga. Han har inte skrivit med henne på sociala medier då han inte hade de vid den tid punkten. När jag själv tänkte efter så har han aldrig smuslat med telefonen utan jag har fått använda den och jag behövt. Han har inte kommit hem senare från jobbet och jag har alltid kunnat nå honom på mobilen. Har inte märkt några avvikelser i hans beteende eller i vår sexliv. Jag har valt att lita på honom för han säger själv att han inte skulle offra 16år och 2 barn för en annan tjej. Hoppas jag gör rätt. ????

Låter trovärdigt, och litar du på han så ska du göra det. Dock borde ni kanske frågesätta tjejen där varför hon håller på som hon gör? Eller kanske faktiskt ignorera hon är det bästa om hon vill skapa drama för skojskull
  • Anonym (Isabelle)

Jag skulle inte litat på det han sa. För om han hade rent mjöl i påsen så borde du fått veta långt tidigare att han varit hos henne. Känns som en nödlögn faktiskt. Sen varför va han så stressad över att du skulle blocka henne? Hade jag varit i hans sits så skulle jag ringa upp personen eller gå till botten med det för att visa att jag är oskyldig. Förmodligen har nånting hänt. Behöver inte vara att dom haft sex men nåt märkligt är det

• Anonym (Teddy)

Hm.

Ja, om jag hade blivit anklagad för något sådant så hade jag velat reda ut saken så långt det bara går. Jag hade velat kontakta personen som kommer med lögner om mig och som uppenbarligen vill förstöra mitt liv. Jag hade velat prata med den personen och fråga vad som pågår och säkerställa att personen hädanefter låter oss vara ifred. Har han gjort detta så hade jag trott på honom. Om han bara sitter och bölar helt passivt och kräver att du ska tro på honom utan att lyfta ett finger själv så hade jag inte trott på honom.

• Anonym (Obegåvat)

Börja aldrig någonsin med att konfrontera!
    Vilket visar sig gång på gång i denna och i alla liknande trådar.

Om man vill få reda på så mycket som möjligt om sanningen måste man börja i andra änden i stället för att omgående konfrontera.
    Grips inte av panik, agera inte på känslor och snabba impulser, särskilt inte när det har gått en längre period eftersom det då absolut inte brådskar.

Innan man konfronterar måste man alltid skaffa sig så mycket information som det bara är möjligt och för det krävs det nästan alltid god tid och att man får möjlighet tänka igenom om/vad man vill ta reda på, hur man ska gå tillväga, finna vägar till information och vilka konsekvenser det kommer att få.
    Sedan när man verkligen uttömt alla möjligheter att skaffa information och när man tänkt igenom saken noga så kan man göra en klok avvägning om man ska konfrontera eller inte.

Om man börjar med att konfrontera när man själv saknar all info så möts man självfallet av förnekanden och nej, åtminstone i minst 99% av fallen.
    Att förvänta sig ett annat utfall, att inbilla sig att man ska mötas av hela sanningen, när man själv inte har något att komma med, är ju bara så obegåvat.

Om ni verkligen älskar varandra, och om det är ömsesidigt från båda, och det har fungerat bra mellan er under de fyra år som har passerat så är det väl ganska givet att ni ska gå vidare med er ömsesidiga kärlek och med ert förhållande.
    Om något hände för fyra år sedan, varför ska det få förstöra era liv i dag?
    Nu verkar du ju inte ha en aning om ifall något hänt eller inte, men du verkar trots allt fortfarande bära på misstankar, men tyvärr har du valt att försätta dig själv i en situation där du nu inte längre har några möjligheter att få hela eller ens delar av sanningen.

Allt ligger hos dig själv.
    Kan och vill du komma över dina misstankar, vill du gå vidare i er relation, ja då måste du hantera det på ett sådant sätt att du kan släppa alla misstankar och gå vidare på ett sätt så att du kan låta din kärlek flöda fritt för att utveckla er relation i rätt riktning.
    Men det där kan ju bara du själv veta.

I de allra flesta fall som det finns tecken eller uppstår misstankar om otrohet så ligger det åtminstone något i det.
    Åtminstone i de allra flesta fall där det inte är någon stark eller osund svartsjuka som ligger bakom misstankarna.

Men ert fall kan självfallet vara ett av extremt få undantag.
    I så fall är det givetvis inga problem alls för din partner att vara helt öppen och ärlig med dig, utan att dölja någonting, men i stället gå före, visa stark vilja och engagemang, för att reda ut och förklara saker och ting, väl beskrivande och på ett fullständigt trovärdigt sätt, så att saken är helt utredd för er alla tre inblandade personer och på ett sätt så att du känner dig helt tillfreds med allt.
    Om han inte på eget bevåg verkligen vill ta initiativ, inte vill ge precis allt för att göra detta, för din skull och för er relations skull, så borde dina misstankar bli väldigt mycket starkare.
    I min värld skulle jag då dra slutsatsen att han faktiskt har gjort något som inte är ok och jag skulle nog förutsätta att han hade varit otrogen. Så brukar det ju vara i sådana fall.

Tyvärr brukar det oftast också vara mycket värre än man vill tro och väldigt mycket värre än vad ens partner någonsin vill erkänna.
    Nästan alla fall av otrohet som blir avslöjade efter en tid, eller kommer fram så småningom på något sätt, är tyvärr i verkligheten mycket allvarligare och mycket mer omfattande än vad de först verkar vara.

• Anonym (nja)
    Anonym (Förvirrad.) skrev 2022-01-16 19:47:40 följande:

Jag tänker att jag ska konfrontera honom igen och ifrågasätta hans reaktion. Om de nu stämmer så skulle jag bli riktigt besviken och kommer att kräva att få veta varför. Han är verkligen mannen i mitt liv och den jag vill leva med men kommer jag kunna glömma de han gjort?

Nja, jag tycker det låter som att du är på väg att göra samma misstag de allra flesta i din situation gör.

1) Att konfrontera utan bevis är meningslöst för i stort sett alla kommer neka och har du inga bevis så har du liksom inget att komma med

2) Om du inte är beredd att lämna vad är då poängen med att konfrontera? Oavsett vad han gjort eller gör så är du ju kvar ändå. Varför ska han då berätta sanningen för dig, du är ju kvar oavsett vad han säger eller inte säger och det finns inget som helst incitament att säga sanningen.

3) Vad hjälper det dig att veta varför? Det viktiga är väl OM han gjorde det inte av vilken anledning?
  • Anonym (Camilla)

Varför riskera förhållandet för något som k a n s k e hänt för fyra år sedan. Jäkligt knepig kvinna som kommer med sådana anklagelser. Vad var eg syftet med det? Jo just det. Hon vill lätta sitt hjärta och känner att hon har skyldighet att upplysa dig. Vilken dum jävel. 

Du har några val. Ignorera henne som en knäpphare. Träffa henne och fråga vad hon är ute efter. Klargör för henne att din relation är stabil och kommer att fortgå. 

Varför inte träffa henne tillsammans? Skulle ta hela hennes beteende med en nypa salt. 

Svar på tråden Har han varit otrogen?