• Anonym (Bikini)

Bikini på barn

Vad tycker ni om bikini på barn? Var ska de ha på sig om de inte får ha bikini?

• Svar på tråden Bikini på barn
  • Spucks
    sextiotalist skrev 2022-01-25 07:59:39 följande:
    Detta resonemang kom efter topplesseran. Innan dess var det ingen som tänkte i de banorna alls. Jag har alltså haft bikini innan jag blev 6, precis som de flesta av mina kompisar hade.
    Nu har jag ingen dotter, men jag ser inte en barnbikini som något som man sexualiserar sina barn.
    När sonen var liten, så fick han inte ha bar överkropp på stranden, som skydd mot solen, jag hade nog resonerat likadant om jag hade en dotter. Men hade hon velat haft en bikini under, inte ens reflekterat över att det hade varit något annat än just ett plagg
    Ja, det kan man ju ser på hur man vill.
    Jag är ocks
    å en annan generation är du (under 40) och har sett när min dotter växte upp (hon är snart 17) hur kläder för flickor blev allt mer lik vuxna kvinnors kläder. Konkret: oftas snitt som kvinnor bär för att framhäva bröst, höfter och rumpa; extrem trånga kläder (köpte alltid jeans på pojkavdelningen, för på flickavdelningen var de oftas så trånga att min smal dotter knappt kunde röra sig); såg även tröjor med tryck som "Sexy"; det var också tiden då flera WT föräldrar satt högklackade skor på sina döttrar, för Suri Cruise bar dem; det fanns stringtrosor och bodyshapers på H&M och Lindex.
    ... vi pratar allts
    å om kläder till barn i förskole- och lågstadieåldern.

Utan alla de andra saker, hade jag kanske inte sett n
    ågot sexualiserande hos bikiniöverdelar, men det var det generella trenden som jag tyckte (och fortfarande tycker) var så sjuk, att jag får rysningar när jag ser bikini på småflickor.
  • Anonym (Enkelhet)
    Glinda från Oz skrev 2022-01-25 09:05:46 följande:

Varför inte klä alla under 18 år i burka så är vi 100% säkra på att ingen tittar? Sen undrar jag om du anser att pojkar också ska ha baddräkt eller om det bara är flickor som ska ses som sexobjekt? Jag tycker vi ska lägga skulden där den hör hemma, hos pedofilerna och våldtäktsmännen. Jag tänker inte lära min dotter att hon ska klä sig eller vara på ett visst sätt för att äckelgubbar inte ska bli frestade, det är deras problem inte hennes. På stranden har det ingen praktisk betydelse alls eftersom de inte kan ge sig på någon där. 

Håller med dig i allt du skriver, och även sextiotalist i att det är ett plagg, varken mer eller mindre.

Mina barn har själva fått vara med och välja badkläder. Någon gång blev det en  baddräkt med Frost eller Vaiana på, senare en rosalilaskimrande baddräkt i två delar vilken jag antar fyllde kriterierna för bikini. Hade aldrig någon tanke på att ställa mig i vägen för det helt vanliga plagg dottern önskade.

Att göra det hade varit att skapa issues hos min dotter där inga tidigare fanns. "Jag fick inte ha vad jag ville när jag var liten så nu tar jag igen det med råge." Ungefär som med folk som har totalförbud för socker för sina barn...
  • Gryntroll

Jag går väl emot strömmen och tycker att bikini är toppen.

Lättare att av och på, enklare med toalettbesök, och det går att köpa extra underdelar eftersom de slits när de åker rutschkana på våta klippor och i vattenrutschkanor.

Vår dotter fick bikini när hon frågade efter det, tror hon var ca 5-6 år. Ingen trekants-variant, utan en helt neutral i snittet. Sedan har hon oftast haft solskyddströja eller annan tröja över för att skydda sig mot solen.

Med det sagt så trivs jag dock själv bäst i baddräkt på badhus medan jag oftast har bikini på stranden.

• sextiotalist
    Gryntroll skrev 2022-01-25 10:27:51 följande:

Lättare att av och på, enklare med toalettbesök, och det går att köpa extra underdelar eftersom de slits när de åker rutschkana på våta klippor och i vattenrutschkanor.

Vår dotter fick bikini när hon frågade efter det, tror hon var ca 5-6 år. Ingen trekants-variant, utan en helt neutral i snittet. Sedan har hon oftast haft solskyddströja eller annan tröja över för att skydda sig mot solen.

Med det sagt så trivs jag dock själv bäst i baddräkt på badhus medan jag oftast har bikini på stranden.

Självklart ska man ha ett omdöme som förälder, att stätta på sig en bikini som skriker sex om på en 6-åring, nja. Men de gångerna jag passerat flickavdelningen så har det funnits ett rejält utbud på bikini, som varken skriker sex eller sensualitet. 
    Att ha en tröja på stranden trodde jag var självklart numera, för att hindra barn att få skador av solen
  • Anonym (egentligen)
    Anonym (Bikini) skrev 2022-01-24 22:59:13 följande:
    Bikini på barn

Vad tycker ni om bikini på barn? Var ska de ha på sig om de inte får ha bikini?

Egentligen tycker jag att bikini på små barn är både fult och onödigt. Men så fick jag en flicka som i 3-årsåldern hade som högsta önskan att ha en bikini, och klackskor i plast, och balettkjol som hon tom hade på utanpå täckbyxorna på vintern, så att det skulle synas att hon hade fina balettkjolen.

Vi hade lovat henne en ny baddräkt när vi var på solsemester, och där fanns bara bikinis i hennes storlek. Så jag släppte mina principer och köpte en hiskelig Hello Kitty-bikini. Lyckligare tjej har ingen skådat.

Hon är 13 år nu, och har inte tagit särskilt stor skada av att hon fick ha den där bikinin när hon var 3 år. Nu har hon bikini när hon solar, och baddräkt när hon ska simma och ungefär så har jag också.

Jag hade för övrigt också en bikini när jag var i 3-årsåldern (70-tal), en gul virkad sak som min mamma kallade just soldräkt. Tror tom att hon virkade den själv. Söt som bara den och jag önskar nästan att jag hade den kvar. 
  • Anonym (L)

Badbyxor eller baddräkt, oavsett kön. Bikini är för vuxna och totalt meningslöst att ha på barn.

• Anonym (egentligen)
    Spucks skrev 2022-01-25 09:13:18 följande:
    Ja, det kan man ju ser på hur man vill.
    Jag är också en annan generation är du (under 40) och har sett när min dotter växte upp (hon är snart 17) hur kläder för flickor blev allt mer lik vuxna kvinnors kläder. Konkret: oftas snitt som kvinnor bär för att framhäva bröst, höfter och rumpa; extrem trånga kläder (köpte alltid jeans på pojkavdelningen, för på flickavdelningen var de oftas så trånga att min smal dotter knappt kunde röra sig); såg även tröjor med tryck som "Sexy"; det var också tiden då flera WT föräldrar satt högklackade skor på sina döttrar, för Suri Cruise bar dem; det fanns stringtrosor och bodyshapers på H&M och Lindex.
    ... vi pratar alltså om kläder till barn i förskole- och lågstadieåldern.

Utan alla de andra saker, hade jag kanske inte sett något sexualiserande hos bikiniöverdelar, men det var det generella trenden som jag tyckte (och fortfarande tycker) var så sjuk, att jag får rysningar när jag ser bikini på småflickor.
    Jag vet inte var du brukade handla dina barnkläder, men jag har barn i samma ålder som du (17-13 år) och känner inte alls igen det du beskriver.

Jag tycker att det alltid har funnits olika stilar att välja på för både pojkar och flickor och tröjor med "sexy"-tryck har jag aldrig sett, varken i någon butik eller på något barn i min omgivning. Jobbar med barn också, så har sett en del barn även utöver mina barns kompisar. 
  • Drottningen1970
    Gryntroll skrev 2022-01-25 10:27:51 följande:

Om ungen ändå hade tröja, vad fyller bikiniöverdelen för funktion? Hålla tuttarna på plats?
  • Gryntroll
    Drottningen1970 skrev 2022-01-26 13:10:00 följande:
     Om ungen ändå hade tröja, vad fyller bikiniöverdelen för funktion? Hålla tuttarna på plats?
    Exakt så!

Hon ville gärna ha toppen också, alltså fick den sitta på, även om det var under tröjan. 
Svar på tråden Bikini på barn