• Anonym (Bikini)

Bikini på barn

Vad tycker ni om bikini på barn? Var ska de ha på sig om de inte får ha bikini?

• Svar på tråden Bikini på barn
  • Anonym (Tur)

Jag tycker att det är jättekonstigt. Det ser så himla dumt ut att täcka över brösten på små barn och jag tycker absolut att man bör ta sig en funderare på varför man gör det...

• Lainie Kennedy
    Anonym (L) skrev 2022-01-26 12:26:13 följande:

Badbyxor eller baddräkt, oavsett kön. Bikini är för vuxna och totalt meningslöst att ha på barn.

Håller med. Vad är överdelen till för? Om jag inte hade bröst skulle jag inte heller ha någon topp.
  • sextiotalist
    Anonym (Tur) skrev 2022-01-26 13:20:14 följande:

Jag tycker att det är jättekonstigt. Det ser så himla dumt ut att täcka över brösten på små barn och jag tycker absolut att man bör ta sig en funderare på varför man gör det...

Alltså, det är ni som sexualiserar flickorna, flickorna tänker inte "täcka över tuttarna" de tänker "jättefin"
    Ser ni alla plagg som kan bäras av vuxna som sexualiserade.

Bikini, även för små flickor, har funnits, vad jag vet, från tidigt 60-tal, utan att någon sett en topp som att "täcka tuttarna". Det är först efter toppless-eran detta resonemang kom. Det verkar som topplesseran sexualiserade bikinin
  • Spucks
    Anonym (egentligen) skrev 2022-01-26 12:40:18 följande:
    Jag vet inte var du brukade handla dina barnkläder, men jag har barn i samma ålder som du (17-13 år) och känner inte alls igen det du beskriver.

Jag tycker att det alltid har funnits olika stilar att välja på för både pojkar och flickor och tröjor med "sexy"-tryck har jag aldrig sett, varken i någon butik eller på något barn i min omgivning. Jobbar med barn också, så har sett en del barn även utöver mina barns kompisar. 
    Som sagt, det var tex. H&M ("Sexy" tröja och stringtrosor) och Lindex (bodyshaper). Kapp Ahl har jag aldrig köpt hos, men där såg avdelninger för flickor från ungefär storlek 128 likadant ut som damavdelningen, förutom att kläderna var mindre, såklart.
    H&M hade visst ocks
    å fina saker, tex. ibland tröjor med djur på eller under ett tag väldig söta stickade klänningar. Men utöver detta även det jag beskrev, dessutom oftas extrem separerad mellan flick- och pojkavdelningen, alltså väldig stereotyp. Jag köpte oftas kläder åt min dotter när jag var hemma i Österrike - där gick jag till C&A, vilket är lika med H&M (likadana priser, stor kedja), men inte så extrem stereotyp segregerat. Där kunde man köpa tröjor på flickavdelningen som inte enbar är rosa och/heller har glitter, prinsessor och liknande tryck, och på pojkavdelningen fanns mer än enbart kläder med tryck av våldsamma figurer från filmer som är helt olämpliga för barn i den åldern (Star Wars tex.).
    Åhlens hade ocks
    å söta saker ibland, kommer jag ihåg, där köpta ja tex. kläder med Pippi på.
  • Anonym (egentligen)
    Spucks skrev 2022-01-26 13:38:34 följande:
    Som sagt, det var tex. H&M ("Sexy" tröja och stringtrosor) och Lindex (bodyshaper). Kapp Ahl har jag aldrig köpt hos, men där såg avdelninger för flickor från ungefär storlek 128 likadant ut som damavdelningen, förutom att kläderna var mindre, såklart.
    H&M hade visst också fina saker, tex. ibland tröjor med djur på eller under ett tag väldig söta stickade klänningar. Men utöver detta även det jag beskrev, dessutom oftas extrem separerad mellan flick- och pojkavdelningen, alltså väldig stereotyp. Jag köpte oftas kläder åt min dotter när jag var hemma i Österrike - där gick jag till C&A, vilket är lika med H&M (likadana priser, stor kedja), men inte så extrem stereotyp segregerat. Där kunde man köpa tröjor på flickavdelningen som inte enbar är rosa och/heller har glitter, prinsessor och liknande tryck, och på pojkavdelningen fanns mer än enbart kläder med tryck av våldsamma figurer från filmer som är helt olämpliga för barn i den åldern (Star Wars tex.).
    Åhlens hade också söta saker ibland, kommer jag ihåg, där köpta ja tex. kläder med Pippi på.
    Jag handlade närstan alltid i de affärer du räknar upp, men jag känner inte alls igen din beskrivning av utbudet. 
  • cosinus

På riktigt små barn så föredrar jag boxer-badbyxor-modell utomhus. Tight och hindrar iaf lite sand och smuts och gräs i snippa/rumpa. Av enkelhet har jag haft samma inomhus för det mesta. Principen på mina har varit så lite blött tyg som möjligt eftersom de fryst långt innan de riskerat att bränna sig. Så bada med så lite som möjligt och sen på med kläder.

När sen barnen har blivit större och börjat ha en åsikt. Säg runt 5 så har de fått välja om de vill bada i shorts, baddräkt eller bikini. Godkänner jag baddräkt som täcker (de icke existerande) brösten så kan jag lika gärna godkänna bikini. Däremot har jag varit noga med modellen på både baddräkter och bikini. Inga små snörbikinis som halkar runt på överkroppen, inga baddräkter som halkar ner över axlarna. Sim-märken med bra sittande baddräkter eller bikini modell typ sportbh och bra sittande trosor.

Två döttrar (och två söner) den äldsta är snart myndig och badar helst i en bikiniöverdel noga utvald för att sitta som sten. Hon vill kunna dyka utan att fundera på om den sitter fast. Det är lite sport-bh-stuk på den med dragkedja fram. Till det kör hon shorts för att hon trivs bäst i det.

Den yngre kör boxertrosor-bikini. Hon vägrar vanliga trosor då hon tycker de är osköna. Överdel är hon inte lika brydd om men även hon tycker det är en fördel att den faktiskt sitter fast ordentligt på kroppen.

Tjejerna har alltså badat i allt från badbyxor, badshorts, baddräkt och bikini genom åren. Verkar ha klarat sig utan bestående men.

• Spucks
    Anonym (egentligen) skrev 2022-01-26 13:56:44 följande:
    Jag handlade närstan alltid i de affärer du räknar upp, men jag känner inte alls igen din beskrivning av utbudet. 
    Då har du nog inte sätt just de specifiska plaggar jag nämnde och har dessutom en annan uppfattning av stereotypa och/eller olämpliga (=inte barnsliga) kläder.
  • Anonym (egentligen)
    Spucks skrev 2022-01-26 14:07:04 följande:
    Då har du nog inte sätt just de specifiska plaggar jag nämnde och har dessutom en annan uppfattning av stereotypa och/eller olämpliga (=inte barnsliga) kläder.
    Jaha? Jag har missat hela utbudet som du sett alltså? Eller så uppfattar jag inte tröjor med trycket "sexy" som du påstår att du sett är olämpligt? Jahaja, det kan inte vara så att du drar väldigt stora växlar på ett fåtal plagg du sett och dra till med det för att få till din argumentation? Nåväl, det är säkert så att i just de butiker du besökte så var allt könsstereotypt och olämpligt för barn och i de butiker jag handlade fanns ett bredare utbud. Vi kan nöja oss så.
  • Spucks
    Anonym (egentligen) skrev 2022-01-26 14:13:02 följande:
    Jaha? Jag har missat hela utbudet som du sett alltså? Eller så uppfattar jag inte tröjor med trycket "sexy" som du påstår att du sett är olämpligt? Jahaja, det kan inte vara så att du drar väldigt stora växlar på ett fåtal plagg du sett och dra till med det för att få till din argumentation? Nåväl, det är säkert så att i just de butiker du besökte så var allt könsstereotypt och olämpligt för barn och i de butiker jag handlade fanns ett bredare utbud. Vi kan nöja oss så.
    Varför den där sarkastiska tonen? Du skrev ju sjäv att du aldrig har sett de specifiska plaggen jag nämnde (sexy-tröja, stringtrosor och bodyshapers). Du skrev också själv att du inte uppfattade utbudet som opassande för åldern eller extrem könsstereotyp, alltså har du uppenbarligen en annan åsikt om detta än mig.
    Och om jag ser p
    å det annorlunde än du måste jag hittar på eller "dra väldigt stora växlar", för man måste uppfatta allt precis på samma sätt som du gör, eller hur resonerar du där?
  • cosinus
    Spucks skrev 2022-01-26 14:33:28 följande:
    Varför den där sarkastiska tonen? Du skrev ju sjäv att du aldrig har sett de specifiska plaggen jag nämnde (sexy-tröja, stringtrosor och bodyshapers). Du skrev också själv att du inte uppfattade utbudet som opassande för åldern eller extrem könsstereotyp, alltså har du uppenbarligen en annan åsikt om detta än mig.
    Och om jag ser på det annorlunde än du måste jag hittar på eller "dra väldigt stora växlar", för man måste uppfatta allt precis på samma sätt som du gör, eller hur resonerar du där?
    Har också en 17-åring (snart 18) och sexy kan jag faktiskt minnas att jag sett. Även klack (men det var typ 10 år sen). 

Däremot har jag aldrig upplevt underkläderna som utmanande. Snarare tvärtom. Vet att jag hade svåra problem när dottern hade 122/128 i typ årskurs fem att hitta trosor som inte var barnsliga tryck på. Till slut hittade jag helt vita och helt svarta på kappahl. String i strl xxs kan ju dock många barn har relativt tidigt om de skulle vilja men jag kan inte minnas att jag någonsin sett det på barnavdelningen (det betyder dock inte att det inte funnits, men problemet i min stad kan iaf inte varit utbrett).

Lite OT men jag tycker överlag att det är ett oskick med text på barntröjor med en innebörd de inte förstår. Sexy är ju dubbelt dåligt dock. Men är inte så förtjust i wild, crazy och liknande heller
  • Spucks
    cosinus skrev 2022-01-27 08:54:02 följande:
    Har också en 17-åring (snart 18) och sexy kan jag faktiskt minnas att jag sett. Även klack (men det var typ 10 år sen). 

Däremot har jag aldrig upplevt underkläderna som utmanande. Snarare tvärtom. Vet att jag hade svåra problem när dottern hade 122/128 i typ årskurs fem att hitta trosor som inte var barnsliga tryck på. Till slut hittade jag helt vita och helt svarta på kappahl. String i strl xxs kan ju dock många barn har relativt tidigt om de skulle vilja men jag kan inte minnas att jag någonsin sett det på barnavdelningen (det betyder dock inte att det inte funnits, men problemet i min stad kan iaf inte varit utbrett).

Lite OT men jag tycker överlag att det är ett oskick med text på barntröjor med en innebörd de inte förstår. Sexy är ju dubbelt dåligt dock. Men är inte så förtjust i wild, crazy och liknande heller
    Angående underkläder: då menade jag inte att det ENBART fanns olämpliga underkläder, utan de flesta var som jag anser de ska vara, utan att de fanns. Jag tror det räcker att det finns en enda stringtrosa till barn - det borde inte finnas alls, det är helt sjuk, tycker jag. Och de var inte i XXS, alltså en smal vuxenstorlek, utan i barnstorlekar - storleker som passar förskole- och lågstadiebarn, ungefär 104-128.
    Jag har hittat en artikel och en bloggbidrag där de nämns. De skrevs flera år tidigare än när jag såg det på H&M. www.expressen.se/nyheter/stringtrosor-for-barn-rensas-ur-butikerna/ 
    annatoss.se/2005/06/01/det-ska-rakas-i-tid/ 
  • Spucks
    cosinus skrev 2022-01-27 08:54:02 följande:
    Jag glömde: jag håller med om den delen. Men även om barnen förstå innebörden tycker jag inte alls om tryck med adjektiver på småbarnskläder.
  • cosinus

Förstår innebörden fullt ut kanske jag skulle ha skrivit. Alltså ibland förstår de själva orden men inte vad de signalerar. Och nä jag håller med, även om de förstår så behöver det inte vara ok för det.

Spucks skrev 2022-01-27 09:45:06 följande:
    Jag glömde: jag håller med om den delen. Men även om barnen förstå innebörden tycker jag inte alls om tryck med adjektiver på småbarnskläder.
  • cosinus
    Spucks skrev 2022-01-27 09:41:36 följande:
    Angående underkläder: då menade jag inte att det ENBART fanns olämpliga underkläder, utan de flesta var som jag anser de ska vara, utan att de fanns. Jag tror det räcker att det finns en enda stringtrosa till barn - det borde inte finnas alls, det är helt sjuk, tycker jag. Och de var inte i XXS, alltså en smal vuxenstorlek, utan i barnstorlekar - storleker som passar förskole- och lågstadiebarn, ungefär 104-128.
    Jag har hittat en artikel och en bloggbidrag där de nämns. De skrevs flera år tidigare än när jag såg det på H&M. www.expressen.se/nyheter/stringtrosor-for-barn-rensas-ur-butikerna/ 
    annatoss.se/2005/06/01/det-ska-rakas-i-tid/ 
    Nu börjar det ringa en klocka, jag minns faktiskt den debatten. Men då var dottern bara 1 år och jag har aldrig fysiskt sett stringtrosor till barn så de rök nog ganska fort efter det där från de allra flesta ställen.
  • Spucks
    cosinus skrev 2022-01-27 09:53:53 följande:
    Nu börjar det ringa en klocka, jag minns faktiskt den debatten. Men då var dottern bara 1 år och jag har aldrig fysiskt sett stringtrosor till barn så de rök nog ganska fort efter det där från de allra flesta ställen.
    Tydligen rök det inte fort, eftersom jag såg det ;) Eller så kom det tillbaka igen efetr några år. Jag såg de i alla fall när min dotter var 9, år 2014. Jag minns också tydlig hur chockad min granne var när hon såg det, för de fanns även i storlek som hennes då 3åring hade ... okej, en lång 3 åring men även om de passar en genomsnittlig 4-5åring är det pyttelite för tidig.
Svar på tråden Bikini på barn