• MeAndBaby

    Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)

    För mig är det helt självklart att hunden kommer med när man är bortbjuden på t ex middag hos någon, så har jag alltid gjort med tidigare hundar. Men nu börjar jag fundera på om det är det enda rätta för min nuvarande hund, en 1-årig labrador. Och detta gällande att vara hemma hos min syster med familj (hon har en bebis och en intensiv 3-åring.) Anledningen är att min hund blir ganska stressad av 3-åringen och denne är i sin tur lika ovan vid hundar. Resultatet blir att min hund måste vara kopplad el i komposthage hela tiden. I hagen kan hon slappna av en stund, men i kopplet blir hon frustrerad, och det känns ganska mkt begärt att hon ska kunna ligga vid min stol och vila i kopplet när vi äter.


    Till detta tillkommer det att min hund inte får vara på mattorna där, inte utan lakan över plus handduk. Känns lite som att de tycker hon är jobbig och ouppfostrad, men eftersom det blir som "kulturkrockar" mellan intensivt barn/intensiv hund/inte gå nära bebisen/fina mattor/hundhår/tuggben osv så är det svårt att lyckas annat än att hon ska vara bakom galler hela tiden där. 80% av tiden vi är där ser jag min hund stressad el frustrerad över situationen, flåsar, blir törstig, vill inget annat än att gå runt och hälsa, vilket hon inte får pga barnen.


    Alternativet är att lämna henne hemma där hon är trygg och kan vila. Vilket skulle innebära tidspress, vill inte att hon är själv mer än 3-3,5 tim åt gången. 


    Hur hade ni gjort? Vi är inte hos min syster så ofta, så träningen/tillvänjningen går liksom inte framåt tillräckligt

  • Svar på tråden Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)
  • riboflavin

    Det låter ju onekligen som om det bästa är att du stressar med tiden snarare än att hunden stressar med oklara regler, ny miljö och eventuellt ljud och spring. Personligen hade jag försökt hitta en kompis som kunde komma och hänga/rasta hunden 1-2 h under tiden jag är borta. Det här är inte sista gången du kommer behöva hundvakt så utnyttja tillfället att testa er fram. Man blir ofta själv ganska stressad när man måste hålla koll på hunden hemma hos någon annan. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • pyssel
    Elin1051 skrev 2022-01-29 21:02:50 följande:

    typiskt hundägare att tro att alla vill hälsa, ha andras hundar upp i, ha andras hundar hemma hos sig osv. Ni måste börja acceptera att alla helt enkelt inte vill ha hundar eller djur hemma hos sig. 


    bjuder jag över en vän + familj så har jag tyvärr inte tänkt mig att hon ska släpa med sig hunden sin som helt säkert har det hur bra som helst hemma några timmar. 


    Jag har haft hund sedan barnsben och har väl aldrig hört sådana dumheter som att "hunden är inkluderad gäst" som vissa här menar. Men det kanske är en generationsfråga  
  • MeAndBaby

    Blir förvånad faktiskt att en del här anser att det är konstigt att ta med sig hunden när familjen är bjuden till familj/vänner. I mina kretsar har man barn och ibland hund, hunden ingår lika mkt i familjen, och i 100% av fallen är det barnen som låter, syns, stökar som mest.

    Vill också förtydliga att jag är en sådan där ovanlig hundägare vars hund aldrig, verkligen aldrig, har fått gå fram till/hälsa på främmande människor, människor som kommer hem till oss som inte vill, eller ens gå fram till någon utan tillåtelse även om människan i fråga gärna vill.

  • MeAndBaby
    pyssel skrev 2022-01-29 21:23:48 följande:
    Varför skulle man inte lämna hunden ensam några timmar? Så om du går hem till någon, även första gången och utan att fråga, tar du med hunden eller hundarna? För oss som har minst två hundar skulle det förutom tveksamheterna med hela grejen att dra med sig husdjur, bli rena kenneln om våra vänner med hundar var tvungna att släpa med sig sina också. Ohyfsat, skulle vi säga i min umgängeskrets. 
    Är ni sådan som utan vidare lämnar hundarna ensamma många timmar både vardagar och helger då, kanske man undrar... Och om ni med minst två st, varför skulle det inte funka om er gäst tog med sig sin hund? Skulle ni låta alla hundar ha racerbana och riva stället för det?
  • MeAndBaby
    Tuppjuck44 skrev 2022-01-29 20:52:36 följande:

    Är hunden bara 1 år och inte van vid små barn hade jag inte varit bekväm med att ha den lös hemma hos någon annan. 


    Den är ju aldrig lös då. Vilket i sig blir stressande för den, med allt hindrande och alla barriärer som skapar frustration, plus att barnet är så livligt att det blir svårt att slappna av.
  • MeAndBaby
    Plupp73 skrev 2022-01-29 20:59:37 följande:

    Har hund. Hade inte tagit med henne till ett ställe där hon inte är välkommen, eller riskerar att bli väldigt stressad.
    Vår hund uppför sig väldigt bra borta, och älskar barn. Men att hon gillar barn beror på att hon aldrig blivit utsatt för barn på ett negativt sätt. Vi brukar alltid fråga om vi kan ta vår hund med oss, och till våra nära vänner är det alltid självklart, men vi utgår aldrig ifrån det är det gäller andra.

    Sedan ska man inte glömma att barn kan ge hundar choklad och vindruvor som är giftigt, och det är ju rätt oartigt att knappt kunna vara delaktig i samtal för att man måste hålla reda på barn och hund hela tiden.
    Hunden får väl ensamhetstränas helt enkelt när du är på middagen


    Min hund har heller inte blivit utsatt för barn på något negativt sätt, vi har två egna barn på 7 och 10. Men systerns 3-åring är ju på ett helt annat sätt, och hunden blir nyfiken, lite för ivrig i att visa sin snällhet och smittas av den intensiva energin. Och just därför har jag aldrig hunden lös då, hon är helt nära mig hela tiden i koppel el kompostgallerhage.
  • Glitzz

    Varför ens skriva ett inlägg om du inte vill höra vad någon har att säga? Jag tycker inte det är en självklarhet att ha med sin hund, utan man ska alltid fråga först vid varje tillfälle. Och snälla jämför inte hundar med barn. Ja dom är båda familjemedlemmar men hundar är just hundar, barn är människor, två helt olika varelser. En ettårig hund kan lämnas hemma själv, att lämna en mänsklig ettåring hemma själv är olagligt. Så nej du kan inte förutsätta att du har samma rättigheter med din hund som folk med barn, även om jag såklart förstår att du älskar din hund väldigt väldigt mycket. 

  • pyssel
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 22:00:56 följande:
    Är ni sådan som utan vidare lämnar hundarna ensamma många timmar både vardagar och helger då, kanske man undrar... Och om ni med minst två st, varför skulle det inte funka om er gäst tog med sig sin hund? Skulle ni låta alla hundar ha racerbana och riva stället för det?
    Nej det gör jag inte. Jag har hund jag tar hand om på ett bra sätt som även innebär att jag förstås är hemma mer än om jag inte hade hund. Säkert hälften av mina vänner har hundar men det skulle ses som ett väldigt konstigt beteende om hunden eller hundarna var i släptåg på en kopp kaffe, ännu mer en middag. Som exempel, enda gången min ena kompis har med sig hund/ar är om det är sommar och hon varit och trimmat dem och vi är i trädgården. Eller om någon av mina kompisar har en valp som inte lämnas ensam så länge som det tar att åka och fika hemma hos mig, och att det skulle vara god träning. Åker vi till svärmor en halvtimme bort har vi med oss en hund för att det skänker henne sådan glädje, men inte för att den inte kan vara ensam några timmar. När min mamma levde behövde jag ha med hundarna för att kunna åka dit, hon likaså om hon kom till mig, eftersom hon bodde längre bort. 
  • Elin1051
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 22:05:47 följande:
    Den är ju aldrig lös då. Vilket i sig blir stressande för den, med allt hindrande och alla barriärer som skapar frustration, plus att barnet är så livligt att det blir svårt att slappna av.

    Här är du ju tydlig med att hunden inte mår bra i livliga sällskap. Då borde det ju vara enkelt, lämna hunden hemma.


    du påpekar hela tiden att barnet är så vilt av sig och att det är ett problem. Så du menar att du är bortbjuden och ser det som ett problem att barnet hörs och syns i sitt eget hem såpass att du inte kan ha din hund lös hemma hos någon annan som inte ens verkar vilja ha din hund där eller vill att den ska hållas kopplad och borta från vissa utrymmen. 

    vad är det egentligen du vill ha svar på eller få fram med denna tråd? 


    du kan inte ta med din hund till någon annan och kräva något av dom, trivs den inte som det är i deras hus så följer den inte med helt enkelt. 

  • pyssel
    MeAndBaby skrev 2022-01-29 22:13:10 följande:
    Min hund har heller inte blivit utsatt för barn på något negativt sätt, vi har två egna barn på 7 och 10. Men systerns 3-åring är ju på ett helt annat sätt, och hunden blir nyfiken, lite för ivrig i att visa sin snällhet och smittas av den intensiva energin. Och just därför har jag aldrig hunden lös då, hon är helt nära mig hela tiden i koppel el kompostgallerhage.
    Kan hon inte vara ensam några timmar? 
Svar på tråden Ta med hund när bortbjuden el ej (stress)