• Tue 1 Feb 2022 22:53
    6992 visningar
    19 svar
    -1
    19
    6992

    Hur mycket ska vi våga låna?

    Jag: 80tkr - 125tkr brutto per månad


    Frun: 40tkr brutto per månad
    Totalkapital: 3,4 miljoner
    Frun behöver kunna pendla till jobbet på Östermalm varje dag. Funkar inte med bil p.g.a. trängselskatt samt parkering.

    Mitt jobb är bara semi-beroende av geografi. Allt inom 2 timmar från Arlanda är OK. 

    Två småbarn, 3 och 0 år.

    Jag är 36, frun 38 år.

    Banken säger att vi kan köpa för uppemot 13 miljoner. Känns helt bananas.
  • Svar på tråden Hur mycket ska vi våga låna?
  • Tue 1 Feb 2022 23:08
    #1

    Förstår inte frågan. Ni får väl göra en budget och se vad ni behöver till fasta utgifter utöver huskostnader och sedan se hur mycket ni är villiga att lägga på ert boende? Om ni har pratat med banken så vet ni ju hur mycket ni får låna, alltså upp till er hur mycket ni är beredda att ha i löpande utgifter varje månad.

    Personligen trivs jag bäst med låga utgifter och hade aldrig velat låna 13 miljoner trots att vi båda tjänar bra, men gillar inte att låsa upp mig så mycket och har inte behov av en massa statustillgångar. Bra boende i trygg miljö med bra skola och pendlingsmöjligheter är ju viktigt och kostar en del, men mitt enda råd är att sätta er ner och räkna på det, samt ta med olika räntescenarier i bilden. Det är skönt att bo ståtligt, men mindre skönt att veta att du alltid, alltid är fast i en inkomstpress. Hög sådan dessutom om man har lån på 13 miljoner. 

  • Tue 1 Feb 2022 23:17
    #2

    Nog för att fastighetspriserna är fullständigt vansinniga i fjollträsk, men nog borde det gå att hitta något som gör att ni kommer under 50% belåning med era nuvarnade tillgångar?

    Amorteringsfritt från dag 1 och ingen kniv mot strupen att degen måste in till varje pris.

  • Wed 2 Feb 2022 09:07
    #3

    Bankerna har inget emot att låna ut.
    Särskilt inte idag när de kan se höjda räntor inom en inte alltför lång framtid.
    Jag skulle göra tvärtom, räkna ut vad ni är villiga att lägga på boende och ta i med god marginal gällande kostnad för räntor.
    Sen kan ni mycket väl skaffa ett lånelöfte på 13 miljoner om det är vad bankerna är villiga att låna ut men ni måste ju inte köpa ett så dyrt boende bara för det!
    Jag vet att jag och min man fick lånelöfte på 5 miljoner för 10 år sen, utifrån våra inkomster. Hade ett barn då och ganska vanliga "svensson-inkomster".
    Vår egen smärtgräns för vad vi kände var rimligt att köpa hus för var 3 miljoner och vi köpte så småningom ett parhus för 2,7 miljoner.

  • me33
    Wed 2 Feb 2022 11:18
    #4

    Ser ok ut enligt mig med 25% kontantinsats och bra inkomster.

    Tidigare banktjänsteman.

  • Wed 2 Feb 2022 12:36
    #5
    +2

    Tänk så här.
    Inom 5 år händer det något i ert liv som gör att du inte kan jobba, vilken inkomst har ni då att leva på?
    Det är den summan jag hade utgått ifrån. Är det sen så att ni är beredda att sälja huset om era inkomster försvinner så måste ni ha en buffert för ca 1 års kostnader för ingen vet ju hur lång tid försäljningen tar.
     
    Jag är trygghets narkoman så alla våra kostnader har jag stenkoll på. 
    Finns ett exelark där alla abonnemang finns listade med uppsägningstid och kontaktuppgifter för uppsägning. 

    Det är inte svårt att överbelåna sig idag men man ska tänka på att det finns få försäkringar som täcker inkomstbortfall om man är höginkomsttagare. 

    Lånar endast till bostad inget annat.

  • Wed 2 Feb 2022 17:48
    #6
    +1

    Tänk utifrån att du blir sjukskriven, vad klarar er ekonomi då?

  • Wed 2 Feb 2022 21:50
    #7

    Tack för alla svar.
    Såhär tänker jag själv på riskerna. Förlorar jag jobbet/blir sjuk, kan vi alltid sälja. Dyker bostadsmarknaden kan vi bo kvar och härda ut. 
    Händer båda samtidigt, då får vi allvarliga problem. 

    I det långa loppet är det väl sannolikt att vi kommer ha nominellt mer lön om tio år, i.o.m. karriärutveckling och inflation. Just nu är ju inflationen uppe på 4,1% i Sverige, över 5% i euro-området, för att inte tala om USA.
    Det borde i teorin elda på räntorna. Hinner vi bara komma under nivån där vi bara behöver amortera 2%, så kan vi tåla dubbling av räntan sen. 

    Fast helst skulle jag nog bara dra från Stockholm. Ha det lite lugnt och skönt, inte leva och dö med skulder och ekonomiska problem som min egen far gjorde.

  • Thu 3 Feb 2022 07:55
    #8

    Om jag förstår dig rätt så letar ni efter ett boende som uppfyller följande krav
    1) minst fyra rum, men ni skriver inte vilken typ av bostad ni  söker.
    2) kommunal resväg till Östermalm under 45 minuter (här utgår jag från vad jag själv tycker som småbarnsförälder)
    3) budget upp till 13 miljoner, men gärna mycket lägre än så.

    alt 1)fyrarums bostadsrätt i närförort ( t ex Rissne eller Enskededalen) för ca 6-7 miljoner.


    Alt 2) belåna er till Max och köp ett renoveringsobjekt i typ Bromma eller Enskede. Varva struliga hantverkare med jobb och familj.

    alt 3) köp ett fint stort boende för ca 6-7 mille med lång resväg på typ Ekerö eller Österåker. om fyra år får din fru in i väggen pga livspusslet.

    Så roliga alternativ ger Stockholms bostadsmarknad för barnfamiljer.

  • me33
    Thu 3 Feb 2022 08:34
    #9

    "Rissne eller Enskededalen"

    Med två småbarn eller med en själv ens! Neeej.

    Något ut mot skärgården istället då?

  • Thu 3 Feb 2022 09:44
    #10

    Ja skärgården är trevligt och prisvärt, men hur lång tid tar det att åka kommunalt till Östermalm i rusningstrafik? Sitta och åka fram och tillbaka i 2,5 timmar när man har småbar? Neeh!

  • Marie7
    Thu 3 Feb 2022 10:24
    #11
    +1

    I fina Täby och Vallentuna kan ni hitta ett fint, stort hus för bra pris. Lugnt, nära Arlanda, city osv.

  • Jbn
    Thu 3 Feb 2022 10:53
    #12

    Vi hade en del mer i kontantinsats än er men skulle aldrig låna så mycket. Vår egna gräns var betydligt lägre än bankerna för vi ville inte vara fast med dyra boendekostnader. Det är något man får avgöra själv men jag skulle aldrig råda någon vän att belåna sig för mycket.

    Ni har väldigt höga inkomster ihop, borde väl få in 80-105k netto minst efter skatt. Borde ni inte kunna spara mer än 500-600k per år ? 


    Jag själv värderar boende väldigt högt och skulle inte kompromissa om område eller rimlig pendling, så hade vi haft era förutsättningar hade jag satsat på att köpa för omkring 10 miljoner inkl handpenning. Vet inte om det är hus eller lägenhet ni söker men en avgörande faktor för mig hade också varit avgiften. Nu är avgifterna i Stockholm generellt lägre än riket per kvm men priserna helt uppåt väggarna.

    Jag hade inte heller kallt räknat med att det alltid bara är att sälja om det skulle bli för dyrt. Ja, priserna har historiskt gått upp men jag är inte den typen som räknar med att det alltid kommer vara så Precis när man själv skulle behöva sälja. 

  • Thu 3 Feb 2022 12:37
    #13

    Vi har runt 130 000 i brutto tillsammans (fördelat på två ungefär likadana löner) och vi har runt 5 miljoner i lån vilket jag tycker känns helt ok. Om vi var på bostadsjakt skulle jag kunna tänka mig att låna runt 1 miljon till. 

  • Thu 3 Feb 2022 12:41
    #14

    Och gällande plats att bo på så kolla längs röda linjen eller roslagsbanan som har smidigt byte till röda linjen. 

    Sedan så tycker jag personligen att även om man planerar att leva tillsammans för alltid att det är bra att bosätta sig i ett område där det går att sälja huset och köpa två radhus för pengarna utifall att man skulle separera. Så behöver inte barnen flytta så långt, byta skola mm. Vänner som bott inne i stan har fått en extra dimension av problem när de separerat jämfört med de som valt att bosätta sig längre ut. 

  • Thu 3 Feb 2022 13:36
    #15
    Jbn skrev 2022-02-03 10:53:19 följande:

     


    Jag hade inte heller kallt räknat med att det alltid bara är att sälja om det skulle bli för dyrt. Ja, priserna har historiskt gått upp men jag är inte den typen som räknar med att det alltid kommer vara så Precis när man själv skulle behöva sälja. 


    Det reagerade jag också på, det är verkligen inte bara att sälja. Vi har ett parhus där marknaden just idag ser fin ut, vi skulle få ca 2 miljoner mer än vad vi gav sett till de senaste försäljningarna i området men det är på pappret! Man har ingen aning alls förrän affären är i hamn och oavsett så ska man bo någonstans sen också. 
  • Jbn
    Thu 3 Feb 2022 13:54
    #16
    Kvittning skrev 2022-02-03 12:41:03 följande:

    Och gällande plats att bo på så kolla längs röda linjen eller roslagsbanan som har smidigt byte till röda linjen. 

    Sedan så tycker jag personligen att även om man planerar att leva tillsammans för alltid att det är bra att bosätta sig i ett område där det går att sälja huset och köpa två radhus för pengarna utifall att man skulle separera. Så behöver inte barnen flytta så långt, byta skola mm. Vänner som bott inne i stan har fått en extra dimension av problem när de separerat jämfört med de som valt att bosätta sig längre ut. 


    Jättebra tips tycker jag! Mycket skönare att kunna få två rimliga boenden utan att tvingas bo för litet. 
  • Jbn
    Thu 3 Feb 2022 13:57
    #17
    Anotherone skrev 2022-02-03 13:36:05 följande:
    Det reagerade jag också på, det är verkligen inte bara att sälja. Vi har ett parhus där marknaden just idag ser fin ut, vi skulle få ca 2 miljoner mer än vad vi gav sett till de senaste försäljningarna i området men det är på pappret! Man har ingen aning alls förrän affären är i hamn och oavsett så ska man bo någonstans sen också. 
    Nä precis, har hört många resonera så när de belånar sig upp över öronen och senaste åren har ju många lyckats bli miljonärer trots ganska låga inkomster och insatser, men tycker det är dumt att räkna med att det alltid kommer vara så. 
  • gbgumm­an
    Thu 3 Feb 2022 17:56
    #18
    HerrNilsson skrev 2022-02-03 09:44:36 följande:

    Ja skärgården är trevligt och prisvärt, men hur lång tid tar det att åka kommunalt till Östermalm i rusningstrafik? Sitta och åka fram och tillbaka i 2,5 timmar när man har småbar? Neeh!


    Så lång tid tar det inte för alla För mig tar det Max 45 min till jobbet i stan. Men så kollade jag noga upp hur kollektivtrafiken går innan jag flytta.
  • Wed 23 Mar 2022 22:18
    #20

    13milj i lån låter läskigt. Jag gillar att känna att allt kan hända (typ) och att jag inte är beroende av mitt jobb. Kan det vara ett alternativ för frun att byta jobb om ni flyttar? Allt som ligger nära tåget funkar ju med att jobba i stan och då får man rätt mycket villa för mellan 8-15milj så ni inte behöver lägga er på gränsen. Haninge/Trångsund borde funka att pendla till Östermalm. 

Svar på tråden Hur mycket ska vi våga låna?