• Vigge85

    Letrozol 2022 - följas åt?

    Hej!
    Vill bara först säga att det varit kul att läsa alla inlägg och upplevelser ni haft/har. Jag är ny på familjeliv men kände jag ville joina denna tråd för den instämmer med min nuvarande situation.

    Kort om mig, vi har försökt få barn i snart 3 år. Blev gravid tidigt men fick mf i v.13, sedan dess har det inte blivit nåt. Har pco och nyligen gjort klart min utredning där jag nu har tagit min första omgång med letrozol. 1 tablett i dag 3-7 och vid dag 12 en kontroll hos gyn som tyvärr inte påvisade någon aktivitet alls och slemhinnan var alldeles för tunn. Så nu väntar jag på att få börja nästa kur då jag ska ta dubbel dos av letrozol samt eventuellt provera om inte mensen kommer av sig själv. Men jag har väldigt svårt att haffa min ägglossning när det väl sker för som min gynläkare sa så har jag väldigt tröga äggstockar som inte ofta vill släppa nåt. Hon har inte sett någon ännu på alla våra möten. Testat med stickor men alla jag gör är negativa. Har ni några tips på vad jag ska tänka på när jag gör testerna? Tempa har jag aldrig testat. Tacksam för alla tips ni kan ge! Glad

  • Vigge85
    palettjunkie skrev 2022-06-16 20:58:22 följande:
    Hoppas verkligen det är lugnt. Vill bara veta hur det blir så att jag kan sluta fundera på det Obestämd Usch, vänta är nog det värsta med den här processen. Kan man skriva upp sig på någon sista minuten-lista kanske? 
    Förstår dig. Väntan och ovissheten är det värsta tycker jag. Jag försöker hålla mig upptagen med andra saker i livet så man inte tänker på det så mycket. Men det händer varje dag ändå att tankarna vandrar dit. Är längtan stor så är det svårt att inte göra det. Man får bara hålla hoppet uppe och va positiv. En vacker dag är det min tur. Hjärta

    Sen gillar jag inte att ibland har man otur med tajmingen, ser ut som jag måste avvakta med kur 2 om inte mensen kommer som planerat för min gyn kommer ha semester snart. Obestämd
    Men ska fråga om vi isf får prova själva nästa omgång ifall man lyckas få en egen ägglossning. Och sen gå på kuren vid nästa cykel om vi inte har lyckats.
    Jag tror jag hitta en ägglossning för några dagar sen fast den kom väldigt sent i cykeln även med hjälp av letrozol. En dubbel dos kanske gör att det släpper tidigare nästa gång.

    Hoppas ni andra slipper problemet med semester stängda gyn under era kurer i år. Glad 
  • Vigge85
    Eeahh skrev 2022-06-22 10:40:05 följande:

    Hej, 

    Va på vul igår och äggblåsorna var inte tillräckligt stora (10 mm). Gynekologen sa att det inte var så konstigt eftersom jag bara tagit 1 tablett/dag. Pga min storlek och att jag har hög muskelmassa och lite kroppsfett (170 cm, 60 kg). 


    Någon annan som fått samma information? Att 1 tablett kan vara för lite eftersom det ska ?räcka? till hela kroppen? 


    Varför inte få 2 tabletter på en gång? 


    Hej.

    Jag fick också börja med bara 1 tablett på första kuren. Hade inte hänt nåt med äggblåsorna när jag var hos gyn, vilket hon sa va rätt vanligt, så jag kommer få ta två tabletter per dag istället nästa gång.
    Vad hon sa till mig iaf så var det för att testa hur kroppen reagerar på minsta dosen och jag skulle ha koll på om jag får ägglossning. Och sedan jobba vidare med eventuella ökningar. Jag tror vissa läkare är rädda för att det ska bli överdos och tar de gärna försiktigt i början. Läst att har man otur kan man bli inlagd av dessa tabletter om man får för hög dos.
  • Vigge85
    Eeahh skrev 2022-06-23 07:11:58 följande:

     


    Hej, 

    Okej, hörde också att det var vanligt. Kanske lika bra att börja försiktigt för att inte bli överstimulerad. 

    Har du bara tagit en omgång? 


    Hur många försök med Letrozol får ni testa? :)  


    Ja precis. Glad

    Ja en omgång hittills. Tyvärr hinner jag inte ta omgång två nu vid nästa cykel pga att gyn har semesterstängt. Så får vänta till nästa omgång.

    Hon sa inte hur många försök vi skulle göra. Men jag har läst att de brukar va mellan 3 till 6 gånger innan man överväger IVF. Och är det lång väntetid så kanske man får fortsätta testa med stimulering tills man får en tid för IVF. Men de kanske någon annan som kommit längre fram kan svara på om så är fallet.

    Hinner du med omgång 2?
  • Vigge85
    palettjunkie skrev 2022-07-07 20:59:44 följande:

    Det verkar bara bli pannkaka av allt för den där jäkla mensen verkar inte komma men negativa test och enligt läkaren ?kan det bli så med din historik?. Nu sommarstängt. Jag har fått en tid i augusti och då får jag förhoppningsvis sätta igång mensen med Provera. Så otroligt trött på detta nu.


    Min mens är också sen. Haft ont i brösten snart två veckor. Gravtest negativ och borde va för vi har skyddat oss sen min gynläkare sa vi skulle det. Så det är nog känningar inför mens som jag ibland får men den är seg startad. Så igår började jag med provera, idag har jag haft mensvärk från och till och lite illamående men ingen blödning så får se om jag behöver ta hela kuren innan de kommer.

    Sen är planen att jag ska ta provera igen i dag 16 av cykeln för att ha kontroll över den. Sen dubbel dos letrozol. Boka tid i augusti och hålla tummarna att nått ägg vill växa denna gång. 
  • Vigge85
    amandakollb skrev 2022-07-18 14:36:20 följande:

    För mig går det dåligt. Jag har fortf inte fått ägglossning och är på cd 26. min klinik tyckte jag ska avvakta med att ta provera tills de öppnar Igen i 8e augusti. hoppas nästan på att mensen kommer innan dess så jag slipper provera och vi kan börja om med letrozol igen. Måste dock tajma ultraljud med att de har öppnat osv. men ah, som sagt så kommer det inte hända så mycket för mig närmsta tiden. Hoppas på bättre tur för er andra!!:) 


    Testade du för äl tidigt? Tänkte om den kanske kom tidigare än innan så du missat den. Eller så kanske det inte blev någon äl denna omgång. Har dom bett dig ta ett gravidtest? 
    Jag har bara gjort en omgång letrozol och då fick jag ingen äl så har inte gått igenom exakt samma situation som dig. Men min mens var väldigt sen och jag fick påbörja provera enligt min läkare men bara efter jag fått ett negativt gravidtest först. Men blödningen kom på fjärde tabletten redan och var väldigt kortvarig. Bara två dagar och medel flöde.
    Nu väntar jag in till dag 16 i cykeln så ska jag börja med provera igen för att kontrollera cykeln bättre, sen dubbel dos letrozol.
    Min gyn öppnar den 8:e också så tajmingen blir rätt okej för att få min dag 12 till veckan efter dom öppnat. Så håller tummarna att det händer nåt denna gång.
    Synd att din gynläkare vill du ska vänta med provera. Har du haft oregelbunden mens tidigare eller har du varit ganska jämn i dina cykler? Jag har väldigt oregelbunden mens så är nog därför jag får ta det även under deras semester för och kontrollera cykeln bättre.
  • Vigge85
    amandakollb skrev 2022-07-20 12:13:27 följande:
    Hejhej! Jag tempar så jag vet att jag inte fått ägglossning ännu, ser där att tempen inte stigit något. Så är varken gravid eller haft ägglossning :( hur länge väntade du med provera efter mens? Varför ska du börja om med provera när du redan fått en blödning, kan du inte börja med letrozol direkt?:)

    ja jag har väldigt oregelbundna och långa cykler annars, därför jag får hjälp med letrozol. behöver ovitrlle också verkar det som, så blir det nästa cykel. Men undra när mensen kommer för kan ju inte börja en ny cykel utan mens.. 
    Jag väntade till dag 45 men min läkare ville jag skulle börja tidigare egentligen men jag hade på känn att mensen va på g så väntade lite extra. Men tillslut orkade jag inte vänta mer, men så kom mensen väldigt fort också efter jag började med provera.
    Anledningen att jag inte tar letrozol efter den senaste mensen är för att gyn har stängt och jag får absolut inte försöka bli gravid med letrozol utan att ha varit på kontroll först enligt min läkare. Hon vill ha koll hur jag reagerar med den ökade dosen så man inte riskerar att få en högrisk graviditet.

    Och angående provera så vill hon reglera mina cykler så jag inte får för långa, så därför ska jag börja med provera igen i dag 16 och sen ta letrozolen med dubbel dos.
    Risken finns att jag får fortsätta med provera inför varje mens.
    Jag får sällan ägglossningar så mina cykler kan ibland bli två månader eller mer. Och så länge vill jag inte vänta mellan alla försöken. Man blir ju inte yngre så varje månad måste man ta vara på. Flört

    Om du inte fått ägglossning så kan du nog få en fördröjd mens denna gång. Och tyvärr får du ju inte ta provera enligt din läkare av någon lustig anledning. Kan ju inte skada tycker jag. Då hade du kunnat reglera din cykel så den startar i bra tid tills gyn öppnar igen. Men nu är nog det enda du kan göra är att försöka att inte tänka på mensen så mycket, för jag tror man stressar kroppen då och kanske gör att det dröjer ännu längre. Lite att man får prestationsångest typ. Så bara relaxa så kommer den så småningom när du minst anar det. Glad
  • Vigge85
    amandakollb skrev 2022-07-22 11:00:05 följande:

    Jag är på cd 30, och hade gärna börjat med provera för att komma vidare med ny cykel men är väl dumt nu när kliniken inte har öppnat ens, så får ta ställning när det börjar närma sig 8 augusti om jag ska ta det ändå, eller om jag bara väntar tills dess så får jag komma in på ultraljud innan jag börjar med provera. Åh jag tycker det är så jobbigt med all väntan.. ah ska försöka att inte tänka på det men är så svårt tycker jag, enda jag tänker på just nu är att jag vill bli gravid :/ men ah får försöka! 


    okej  jag fattar, är det högriskgraviditet isåfall för att det kan vara två ägg eller fler som blir befruktade? Du kan inte få utskrivet ovitrelle då så du får ägglossning varje gång och då behöver du ju inte ta provera inför varje ny cykel? :) 


    Jag förstår dig, jag är likadan. Svårt att inte tänka på det när önskan efter barn är så stor. Glad

    Ja precis, hon vill inte riskera att för många ägg lossnar och blir befruktade. Eftersom inga lossnade förra gången så vet vi inte än hur min kropp kommer reagera på högre dos. Ovitrelle har inte nämnts ännu, men måste inte äggblåsorna växa för att de ens ska kunna lossna med de? Mina växte inte ens så ovitrelle hade nog inte hjälpt just den gången. Men kan nämna de till min läkare framöver om de vore ett alternativ.

    Nästa vecka ska jag börja ta provera igen, i vanliga fall har man inte längtat efter mensen direkt men nu vill man gärna att den ska komma så man kan börja prova igen. Skrattande
  • Vigge85
    amandakollb skrev 2022-07-24 13:11:25 följande:

    Jo precis, om de ser att man har en äggblåsa som har vuxit till runt 20 mm så kan man få ta ovitrelle. Om ingen äggblåsa har växt så går det nog inte att ta ovitrelle som du skriver. 


    härligt! Alltså jag fick en liten blödning imorse när jag torkade mig, är på cd 32 idag och är ju egentligen nu mensen skulle kommit om jag haft ägglossning. Så hoppas blödningen innebär att mensen är på g och den kommer om några dagar! Helst på fredag-lördag nästa vecka för då blir det ganska perfekt till att kliniken har öppnat igen. 


    Aha ja då kanske den är på g snart. Men hoppas den dröjer tills helgen så det blir bra tajming för dig. Glad
    Men om nu mensen inte alls kommer så tycker jag du ska ta ett graviditetstest. Så det inte var en nidblödning du hade imorse.
    När jag var gravid för snart tre års sen så fick jag en sån blödning då jag borde haft mensen men den kom aldrig igång och testade mig en vecka senare har jag för mig och fick positivt. 
    Så lika bra kolla om den nu inte kommer inom en vecka. Du får uppdatera sen hur det går för dig. Glad
  • Vigge85
    amandakollb skrev 2022-07-26 08:03:51 följande:

    Fick mens idag! Så skönt att den inte blev alltför försenad, hade alltså en anovulatorisk cykel utan ägglossning. Börjar om med letrozol på torsdag! kommer vara på cd 14 när kliniken öppnar så kanske är aningen sent men går inte att göra så mkt åt det nu. Ska ringa dit på torsdag och förhoppningsvis har de en tid direkt på måndagen 8e så jag får komma dig på ultraljud då. 


    när ska du börja om med provera? 


    Va härligt att den kom och kul att du fått en tid för ultraljud. Ska bli spännande och höra hur de gick. Hoppas de ser bra ut.

    Jag är inne på dag 6 på provera nu. Så bör ha mens om 4-5 dagar. Så har räknat med att jag bör va på ultraljud 15:e eller 16:e augusti. Så jag har veckan efter dig nästan exakt. Glad Får hålla tummarna att det växer nåt denna gång.
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?