Sjuk o jobba hemifrån - vad gäller...?
Efter diskussioner och olika syn så måste nu företaget sätta en policy för hur man ska göra med löner vid sjukdom och jobb hemifrån. Jag hamnar ofta i kläm just nu, eftersom jag kör lönen...
Förr var det inga konstigheter. Var man sjuk så var man hemma och fick sjukavdrag/sjuklön. Punkt slut.
Senaste året har alla på kontoret möjlighet att jobba hemifrån, vilket nu också blivit en möjlighet/förmån för de som pendlar och de som kanske behöver släppa in en hantverkare eller likande. Eller passa sjuka barn. Fungerar också.
Men så har vi de som är sjuka och jobbar hemifrån... T.ex: Hej. Jag är sjuk idag, men gör det jag orkar hemifrån. /Kalle. Hur gör andra företag?? Är man sjuk eller är man frisk? Får man lön 100% hela dagen, eller får man 80% sjuklön hela dagen (förutom karensdagen då), eller får man 80% sjuklön den sjuka delen och 100% lön den friska delen... Vi måste styra upp detta - och jag undrar hur det fungerar på andra arbetsplatser? Problemet är nytt eftersom ingen jobbat hemifrån tidigare.