• Anonym (Löneadministratör)

Sjuk o jobba hemifrån - vad gäller...?

Efter diskussioner och olika syn så måste nu företaget sätta en policy för hur man ska göra med löner vid sjukdom och jobb hemifrån. Jag hamnar ofta i kläm just nu, eftersom jag kör lönen...

Förr var det inga konstigheter. Var man sjuk så var man hemma och fick sjukavdrag/sjuklön. Punkt slut.

Senaste året har alla på kontoret möjlighet att jobba hemifrån, vilket nu också blivit en möjlighet/förmån för de som pendlar och de som kanske behöver släppa in en hantverkare eller likande. Eller passa sjuka barn. Fungerar också. 

Men så har vi de som är sjuka och jobbar hemifrån...  T.ex: Hej. Jag är sjuk idag, men gör det jag orkar hemifrån. /KalleHur gör andra företag?? Är man sjuk eller är man frisk? Får man lön 100% hela dagen, eller får man 80% sjuklön hela dagen (förutom karensdagen då), eller får man 80% sjuklön den sjuka delen och 100% lön den friska delen... Vi måste styra upp detta - och jag undrar hur det fungerar på andra arbetsplatser? Problemet är nytt eftersom ingen jobbat hemifrån tidigare.

• Svar på tråden Sjuk o jobba hemifrån - vad gäller...?
  • Anonym (Vi kan)

Vi kan absolut jobba hemifrån när vi är sjuka. Det kunde vi innan pandemin också. "Grundregeln" är att man ska orka utföra sitt jobb, men inte att man ska sitta uppkopplad exakt hela tiden. Detsamma gäller vob. 

• Anonym (CC)

samma som ovan, vi får jobba så länge och mycket vi orkar, behöver vi vila loggar vi ut och tar det på flexen. Hellre det än hel frånvaro tycker arbetsgivaren. Samma med vob. 

• cosinus

Den som är sjuk måste ju tala om ifall denna arbetar hemifrån, är sjuk eller vabbar. Det vet ju varken löneadministratören eller chefen.

Säger man att man arbetar hemifrån så ska man ju gå att nå och utföra arbetsuppgifter. Säger man att man är sjuk behöver man varken jobba eller vara nåbar och sen kan man ju orka med del av dagen och vara sjukskriven deltid.

Men direktiven vad som ska gälla måste ju komma från ledningen hur folk ska agera och rapportera.

• Anonym (Ellen)

Det där ska inte du på lön behöva ta beslut om, det ska HR och ledningsgrupp skapa rutiner kring.
    Är man sjuk så är man sjuk. Då är det gängse lagar och regler som gäller, dvs först karens, därefter 80% sjuklön, läkarintyg osv.
    Numera så kan man ju inte "smita" undan och bara få en halv karens dragen heller, om man tex är av den åsikten att man orkar jobba halv dag. Utan är man sjuk halva måndagen och sen sjuk helt tisdag-onsdag säger vi så dras halv karens måndag, halv karens tisdag och sen har man sjuklön halv tisdag + onsdag. OM inte kollektivavtal säger annat!

Den som sjukanmäler sig ska ha en dialog med chefen om vad som gäller och sen tidrapportera därefter. Ansvarig chef ska inte acceptera att den som sjukanmäler sig säger att hen kommer att hoppa in lite efter förmåga eftersom det kan innebära precis vad som helst i form av utfört arbete under en vecka.
    Och ska man sen tidrapportera till helgen så kan man anta att merparten kommer att överdriva sin insats. Dvs om jag lyckats fullgöra 10h aktivt arbete under en vecka med förkylning så kanske jag lägger halva dagar (=20h) och inte såsom det verkligen var.

Men det här är helt upp till ledningen att bestämma, och sen ska du som hanterar lön få tydliga underlag att gå på.

Finns också varianter där man har rätt att lägga flexsjuk. Eller enbart reglera frånvaro med flex eller förtroendetid. Men då handlar det inte om sjukanmälan utan då är det en dialog som måste föras mellan medarbetare och chef. Om jag som medarbetare har förtroende tid tex och både jag och chefen vet om att jag har haft väldigt mycket på mitt bord den senaste tiden så borde man med gott samvete kunna ringa sin chef måndag morgon och säga att man känner sig lite låg och kommer att ta ledigt ett par dagar och så hörs man senare i veckan. Då ska den här lediga tiden räknas som att medarbetaren justerar sin tid, inte är sjuk. Men det är också en modell som många vänder sig emot eftersom den inte visar tydligt hur stor sjukfrånvaro man har. Men allt måste upp på bordet så att man kan tydliggöra vad som gäller, mot dig som hanterar lön men också så att var och en som är anställd förstår hur policyn ser ut och vad den innebär för dem. 

• Glinda från Oz

Jobbar man ska man naturligtvis ha 100% lön oavsett om man är på plats eller inte (om organisationen tillåter hemarbete vill säga) Kontakta facket direkt om någon försöker blåsa dig genom att sänka lönen. 

• Jemp
    Anonym (Löneadministratör) skrev 2022-02-09 13:44:02 följande:
    Sjuk o jobba hemifrån - vad gäller...?

Efter diskussioner och olika syn så måste nu företaget sätta en policy för hur man ska göra med löner vid sjukdom och jobb hemifrån. Jag hamnar ofta i kläm just nu, eftersom jag kör lönen...

Förr var det inga konstigheter. Var man sjuk så var man hemma och fick sjukavdrag/sjuklön. Punkt slut.

Senaste året har alla på kontoret möjlighet att jobba hemifrån, vilket nu också blivit en möjlighet/förmån för de som pendlar och de som kanske behöver släppa in en hantverkare eller likande. Eller passa sjuka barn. Fungerar också. 

Men så har vi de som är sjuka och jobbar hemifrån...  T.ex: Hej. Jag är sjuk idag, men gör det jag orkar hemifrån. /Kalle. Hur gör andra företag?? Är man sjuk eller är man frisk? Får man lön 100% hela dagen, eller får man 80% sjuklön hela dagen (förutom karensdagen då), eller får man 80% sjuklön den sjuka delen och 100% lön den friska delen... Vi måste styra upp detta - och jag undrar hur det fungerar på andra arbetsplatser? Problemet är nytt eftersom ingen jobbat hemifrån tidigare.

Vi har möjlighet (även sen innan) att jobba hemfirån vid sjukdom och jobba utifrån ork. I praktiken vara sjukfrånvarande 100,75,50 eller 25%. Jobbar man deltid förväntas man vara rimligt anträffbar. Är man helt sjukanmäld finns såklart ingen förväntan på att kolla mail etc heller.
  • nnnnnnnn

Orkar man utföra fullt arbete ska man ha full lön. Förmånen för mej är att om jag är sjuk så räcker det att jobbet blir gjort under veckan om jag jobbar hemma, inte att varje dag är exakt 8 h arbete. SÅ om jag är lite småkrasslig kanske jag jobbar 8-11, vilar- lunch-vila, jobba 14-17 ett par dagar. Sen kör jag de saknade timmarna på en dag jar mår bra eller tar förmiddagarna på helgen för att komma ikapp. OM jag är tillräckligt frisk.
    Om jag inte är tillräckligt frisk så sjukanmäler jag mej, om jag jobbar hemma är jag inte så noga med exakta dagar utan ser på helheten tex om jag efter 3 arbetsdagar ligger efter och inte orkar jobba ikapp, så sjukanmäler jag mej tex 2 heldagar = jobbade heltid 3 dagar = 24 h => kan fördela dessa timmar på 7 dagar och då brukar jag orka med jobbet.

Det är chefen som ska stämma av med Olle - hur mycket orkade han hemma? Heldag? Halvdag? Inget alls?

Det kan inte vara ditt jobb

Anonym (Löneadministratör) skrev 2022-02-09 13:44:02 följande:

Men så har vi de som är sjuka och jobbar hemifrån...  T.ex: Hej. Jag är sjuk idag, men gör det jag orkar hemifrån. /Kalle. Hur gör andra företag?? Är man sjuk eller är man frisk? Får man lön 100% hela dagen, eller får man 80% sjuklön hela dagen (förutom karensdagen då), eller får man 80% sjuklön den sjuka delen och 100% lön den friska delen... Vi måste styra upp detta - och jag undrar hur det fungerar på andra arbetsplatser? Problemet är nytt eftersom ingen jobbat hemifrån tidigare.

• Jemp

Hur man i slutändan jobbar dokumenteras (hos oss) i tidrapporten som är det som ligger till grund för lönen. 
    Den fylls i av varje medarbetare (och med hög tilltro, apropå vad nån skrev ovan). 

• Anonym (Chef)

Folk tidredovisar, chefen godkänner.

• mammaåten

Vi har flex, så den tid vi inte orkar arbeta den dagen tar vi i så fall ut på flexen. 

arbetsgivaren är väldigt tydlig med att vi inte ska jobba om vi inte orkar. Då är det bättre att vi är sjukskriven och helt frånvarande i så fall. 

• Anonym (Löneadministratör)

Tack för feedback alla! Som sagt - det kommer ett regelverk som jag ska vara med att skriva (ganska litet företag, finns ingen HR-avd). Trixet är just formuleringen kring sjuk/frisk i det nya regelverket. Företaget har ingen förväntan över att någon ska jobba sjuk, utan det är vissa personer som sjukanmäler sig och samtidigt säger att de jobbar så mycket de orkar. Men jag måste ändå ha en gräns över hur lite man kan jobba och ändå anses jobba... Har lite idéer från kommentarer som kommit in - tack!

• sextiotalist

Jag har gjort så (med chefens godkännande) att de timmar jag har orkat arbeta när jag varit sjuk, de timmarna har jag lagt upp som plustid när jag varit frisk och varit helt sjukskriven. 
    Nu har vi också flextid, så väljer jag att sitta och arbeta en lördag, så kan jag lägga de timmarna som plusflex.

• Anonym (Chef)
    Anonym (Löneadministratör) skrev 2022-02-10 07:27:27 följande:

Tack för feedback alla! Som sagt - det kommer ett regelverk som jag ska vara med att skriva (ganska litet företag, finns ingen HR-avd). Trixet är just formuleringen kring sjuk/frisk i det nya regelverket. Företaget har ingen förväntan över att någon ska jobba sjuk, utan det är vissa personer som sjukanmäler sig och samtidigt säger att de jobbar så mycket de orkar. Men jag måste ändå ha en gräns över hur lite man kan jobba och ändå anses jobba... Har lite idéer från kommentarer som kommit in - tack!

Låt chefen eller motsvarande avgöra hur tid ska redovisas. Låt det inte vara beroende av var man jobbar.

Grundregel
    De timmar man jobbar ska man ha lön för
    De timmar man inte jobbar ska man inte ha lön. Är man sjuk blir det karens/sjukersättning enl de regler som finns.
    Är man osäker på sin arbetsinsatts stäm av med sin chef.för möjlig anpassning
  • EpicF

Generellt så tänker jag att kan man jobba hemifrån så är man inte så sjuk art man ska sjukanmäla sig och då ska man ha vanlig lön. 

• Anonym (J)

Jobbar man inte 100 % så ska man inte ha betalt för 100 %, det är ganska självklart för mig. 

• Anonym (Chef)
    Anonym (J) skrev 2022-02-10 12:44:41 följande:

Jobbar man inte 100 % så ska man inte ha betalt för 100 %, det är ganska självklart för mig. 

Eftersom jag som arbetgivare vanligtivs betalar sjuklön för första perioden, utöver karensen, kan det vara bättre än någon jobbar 80% och  jag betalar 100 lön än att personen jobbar 0% och får jag betalr 100% av lönen.
  • Anonym (Anna)

Hos oss så är man sjukskriven om man är sjuk. Klarar man inte av att arbeta som man ska, då är man sjukskriven. Skulle man ändå svara på något viktigt mail eller göra en brådskande grej, så stämmer man av med chefen, och lägger det som plusflex. Men då handlar det om någon enstaka timme/timmar.

Däremot kan folk jobba hemma om de är småkrassliga och inte vill komma till kontoret och sitta och snörvla eller hosta. Då förväntas de jobba sin fulla tid. 

• Anonym (A)
    EpicF skrev 2022-02-10 11:18:06 följande:
    Generellt så tänker jag att kan man jobba hemifrån så är man inte så sjuk art man ska sjukanmäla sig och då ska man ha vanlig lön. 
    +1
  • Anonym (Ike)

Vi har haft det ganska flexibelt nu efter jul i och med omikron. Många har varit "småsjuka" dvs haft förkylningssymptom som lite feber eller ont i halsen som gjort att man inte kunnat vara fysiskt på jobbet men har kunnat utföra arbetsuppgifterna hemifrån. Jag har t.ex. arbetat hemifrån i snart tre veckor för att jag haft feber som kommit och gått så att jag inte kunnat gå till kontoret fysiskt, men jag har i övrigt känt mig pigg nog för att jobba. Dom som varit däckade av covid har såklart sjukanmält sig i vårat personalsystem som vanligt, men jobbat hemifrån på slutet när dom frisknat till och orken kommit tillbaka och det bara är lättare symptom kvar och då fått betalt full lön för det. 

Det enda kravet vi haft vid hemarbete är att man hör av sig till närmsta chef typ "jag har låg feber men jobbar hemifrån de kommande dagarna, jag kommer jobba med dom här arbetsuppgifterna". Och sen har chefen återkopplat och gjort mindre avstämningar för att höra hur det går. 

• Studentpappa

Är jag sjuk men jobbar hemma men inte hela dagen så sjukskriver jag mig den tid jag inte jobbar. Typ halva dagen eller vad det kan vara. Är nog mer frekvent med vab, brukar funka att jobba delar av dagen men inte hela.

Är det lugnt eller jag ligger plus på samvetsflexen gör jag inget utan lägger mig och vilar. Är övertidsinlöst och ingen gör ändå mitt jobb om jag är borta, sen är jag väldigt sällan sjuk.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Sjuk o jobba hemifrån - vad gäller...?