Lax tillagning
Hur gör ni när ni tillagar lax? Mäter ni temperaturen varje gång eller hur vet man när den är klar? Och hur mäter ni temperaturen? Vilken typ av termomete?
är det farligt att äta lax om man inte mätt tempen på den?
Hur gör ni när ni tillagar lax? Mäter ni temperaturen varje gång eller hur vet man när den är klar? Och hur mäter ni temperaturen? Vilken typ av termomete?
Äter i stort sett bara såna där laxfiléer man köper typ på ICA och de steker jag i stekpannan. Delar på mitten och då ser jag när de är klara. I ugnen med en hel lax är det lite svårare, men man ser ju även då om man petar lite i den. Lite rå lax är inte farligt. Tänk på sushi- det är ju helt rå fisk. Däremot är det inte gott. Jag har aldrig använt termometer till mat.
Har aldrig mätt temperaturen på lax. Upplever själv att det är extremt svårt att misslyckas och få den rå. Är jag osäker (exempelvis när jag är lat och kastat in lax direkt från frysen in i ugnen) så skär jag ett snitt i mitten av mitten och kollar hur den ser ut, det syns tydligt om den är genomstekt eller inte. Är laxen tinad/färsk så brukar jag knappt kolla eftersom den tillagas väldigt snabbt.
Problemet de flesta har med lax och annan fisk är inte underlagad utan snarare sönderlagad. Vill du mäta temperaturen så gör det, med en helt vanlig stektermometer, 52 grader är lagom för de flesta.
Jag lagar ofta lax i ugn, både hel sida och frysta bitar. Jag brukar känna på laxen genom att trycka lätt med pekfingret på den tjockaste delen. När den är rå är den ju elastisk och studsar tillbaka när man trycker på den. Är den överlagad är den stum. Så någonstans mitt emellan.
Är väl jätte enkelt att se.
Jag steker alltid lax, och när den inte är slemmig eller genomskinlig så kan man ju se det..
Jag lagar ofta lax i ugn, både hel sida och frysta bitar. Jag brukar känna på laxen genom att trycka lätt med pekfingret på den tjockaste delen. När den är rå är den ju elastisk och studsar tillbaka när man trycker på den. Är den överlagad är den stum. Så någonstans mitt emellan.
Jag föredrar laxen genomskinlig i själva kärnan. Är laxen helt genomstekt så äter jag faktiskt hellre knäckbröd.
Överstekt fisk är, för mig, knappt ens ätligt.
Jag kör filéer frysta. 200 grader, sänker till 150 grader när jag ställer in dem. Tar inte tid men en halvtimme kanske. Petar på dem ibland och plockar ut när det är klart.
Jag köper alltid sånt 4-pack. Tinar dem först och kör i ugnen på 175 grader i kanske 15 min och låter dem vila innan jag äter eftersom de fortsätter lagas av värmen. Brukar oftast hälla på en massa citronsaft och salt 30 min innan de ska in i ugnen också, men tar bort saltet som inte sugits upp innan.