• Frufröken1

Den perfekta hundrasen

Hej 

Vi funderar på att skaffa en hund, varken jag eller sambon har haft någon tidigare. Vi har ett barn som är 2 år och van med djur. 

Vi söker en hund som är liten och kräver minimalt med pälsvård. Helst ska fen inte fälla mycket heller. 

Vad vet ni för raser som kan passa in på dessa krav? 

Hur är strävhårig päls att ta hand om? Jag har förstått att pälsen ska ryckas ca 2 ggr per år, är det svårt? Klarar man av att göra det själv hemma? 

• Svar på tråden Den perfekta hundrasen
  • Gameofthrones

Ni hsrtefan fått bra tips. 

Tänk på att hundar är avlade för olika saker. Ni måste ha lite kött på benen. Har ni bestämt rasen läs på just om den rasen. 

• Frufröken1
    Gameofthrones skrev 2022-02-15 22:46:47 följande:

Först och främst en valp som ni kan forma själva. Det blir bättre Bondning. 
    Valp ska vara själv med familjen ett tag så den känner igen familjens dofter. Annars blir det förvirrande för hunden. 

Jag skulle ta en hundras som passar er. 
    Siberian huskey, väldigt smarta, familjekära etc,
    Cocer spaniel, labrador som. Älskar vatten simma plus om ni är ute ofta på det sättet, Golden retriever, 

Själv har jag Siberan Huskeys långhåriga. 

Tyvärr har det gått upp med priser (corona)..

Köp inte från Blocket

Hunduppfödare är ett gissel. Men googla ta reda på bakgrund etc. 

Tack för tips! Men kräver inte de raserna ganska mycket pälsvård? 
  • Frufröken1
    Gameofthrones skrev 2022-02-15 22:49:31 följande:

Ni hsrtefan fått bra tips. 

Tänk på att hundar är avlade för olika saker. Ni måste ha lite kött på benen. Har ni bestämt rasen läs på just om den rasen. 

Ja precis, självklart ska vi lösa på ordentligt innan. Därför jag frågar om tips angående just pälsvården
  • Frufröken1
    Anonym (Husse) skrev 2022-02-15 22:46:07 följande:

Samma grupp som pudel. Kolla även in bichon havanese, bichon frise och bichon bolognese, Samt lagotto. Och kanske malteser.

Alla sociala hundar med ungefär samma behov av pälsvård.

Ja, vi gillar många av de raserna du räknar upp, men frågan är om det är för mycket pälsvård för oss.. haha, det vi söker kanske inte riktigt existerar.
  • Gameofthrones
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 22:50:59 följande:
    Tack för tips! Men kräver inte de raserna ganska mycket pälsvård? 
    Mina Siberans tigrar :) de har underrull som det kallas underpäls och täckpäls. De har fällningsperioder. Få är det borsta varje dag. Hela tiden.

Jag skulle rekommendera amerikansk cocer spaniel. Lady och Lufsen. 
    Just Lady. De är perfekt tycker jag de är otroligt snälla, lojala, kärleksfulla. 

Som vilka dom helst. 
    Men Golden retriever kort hårig och denna ras har du vän för livet. De är väldigt formbara raser. :) 
  • Gameofthrones

Den dagen du skaffar hund har du en tik (hona) och löpningstiden kommer, ha koppel. 

Generellt har man det men när det är dags ha koppel :) (skrattar hjärtligt) 

• Blomma5

Jag har själv en bedlington och skulle aldrig rekommendera denna ras om man vill ha minimal pälsvård. Isåfall möjligtvis en släthårig ras, men då fäller den och det gör majoriteten av hundarna så man får överväga för och nackdelar. Jackrussel är suveräna hundar men kräver mycket stimulans som de flesta terrierhundarna :)

• Blomma5
    Cavalier King Charles, Yorkshireterrier
  • Frufröken1
    Blomma5 skrev 2022-02-15 23:08:27 följande:
    Cavalier King Charles, Yorkshireterrier
    Tack  för tips! Cavalier king charles, har vi varit inne på men de kräver väl en hel del pälsvård? Har du erfarenhet av rasen så får du gärna berätta lite? Yorkshireterrier måste trimmas va?
  • Frufröken1
    Blomma5 skrev 2022-02-15 23:04:18 följande:

Jag har själv en bedlington och skulle aldrig rekommendera denna ras om man vill ha minimal pälsvård. Isåfall möjligtvis en släthårig ras, men då fäller den och det gör majoriteten av hundarna så man får överväga för och nackdelar. Jackrussel är suveräna hundar men kräver mycket stimulans som de flesta terrierhundarna :)

Tack för input! Jack russell har vi funderat lite på, vet du om de släthåriga fäller mycket? Är promenader och lite lek och bus för lite stimulans och aktivering för en jack russell? 
Svar på tråden Den perfekta hundrasen