Anonym (Ras) skrev 2022-02-16 11:45:57 följande:
Vet inte om någon tipsat om dvärg-greyhounds, de kräver ganska lite pälsvård och inte supermycket motion heller.
Nej, nej, absolut inte italiensk vinthund till TS! Hunden kräver mycket aktivering och uppmärksamhet av ägaren och med småbarn i familjen är risken för benbrott hög. Under hundens 2 första levnadsår är de känsliga för benbrott och med ett barn som är så litet kommer det förr eller senare hända en olycka. Barn förstår inte hur försiktiga de måste vara med en italienarna.
Vidare, italienarna är intelligenta och självständiga och är inte som andra hundar. De lär sig saker snabbt, men gör saker bara om de känner för det. Vinner den något på att lyda kommandon? Nej, då lyds det inga kommandon.
Som ägare måste du alltid vara mer lockande än något annat och promenader och bus räcker inte långt. Dessutom kallas de inte för intet för kardborrehundar, de vill vara nära hela tiden. Har man någonsin behövt maratonamma ett barn så fattar man.
Rumsrenhet är svårt att lyckas med, svårare och mer krävande av ägaren och vissa blir aldrig helt rumsrena.
Ts vill inte ha en hund som pinkar inne, river sönder inredningen av att den har tråkigt och bryter ett ben vid 6-månaders ålder när tvååringen leker med den.
Och nej, min hund är rumsren och har inte brutit ben, men jag har hanterat honom som om det var mitt eget spädbarn, under känsligaste tiden hade jag ögonen på honom nästan hela tiden. Kan man ge hunden otroligt mycket tid så får man världens underbaraste hund, jag skaffade ordknappar till honom och varje ord tog en repetition att lära in.
Men det kräver mer tid än vad en småbarnsfamilj kan ge en italienare. Pälsen kräver inget annat än mysborstning, men välj inte italienare pga pälsen.