• Frufröken1

Den perfekta hundrasen

Hej 

Vi funderar på att skaffa en hund, varken jag eller sambon har haft någon tidigare. Vi har ett barn som är 2 år och van med djur. 

Vi söker en hund som är liten och kräver minimalt med pälsvård. Helst ska fen inte fälla mycket heller. 

Vad vet ni för raser som kan passa in på dessa krav? 

Hur är strävhårig päls att ta hand om? Jag har förstått att pälsen ska ryckas ca 2 ggr per år, är det svårt? Klarar man av att göra det själv hemma? 

• Svar på tråden Den perfekta hundrasen
  • Anonym (Husse)
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 22:53:59 följande:
    Ja, vi gillar många av de raserna du räknar upp, men frågan är om det är för mycket pälsvård för oss.. haha, det vi söker kanske inte riktigt existerar.
    De raser som inte fäller kräver ofta pälsvård i gengäld. Omvårdnad är dock ett sätt att umgås och bidrager till hundens uppfostran.

Men välj själv om du vill pyssla om hunden eller dammsuga jämt och ständigt.
  • Anonym (Smol)
    Anonym (Husse) skrev 2022-02-16 08:10:21 följande:
    De raser som inte fäller kräver ofta pälsvård i gengäld. Omvårdnad är dock ett sätt att umgås och bidrager till hundens uppfostran.

Men välj själv om du vill pyssla om hunden eller dammsuga jämt och ständigt.
    Borstning är väldigt mysigt, hundar tycker ofta om det och som ägare är det avkopplande.

Jag har själv en hundras med kort hår och jag borstar honom nästan dagligen ändå. Dock ingen ras jag rekommenderar för TS pga småbarn och risken för att hunden skadas. Och även pga aktiveringsbehovet, promenader och bus räcker inte för min hund.
  • LFF
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 23:59:37 följande:
    Tack för input! Jack russell har vi funderat lite på, vet du om de släthåriga fäller mycket? Är promenader och lite lek och bus för lite stimulans och aktivering för en jack russell? 
    Har haft en släthårig jrt. Vi hittade päls efter honom i ett par år efter hans död (han var släthårig).

Nej, rent generellt räcker inte bara promenader och lek och bus för en jrt som aktivering. Även om väldigt få används som jakthundar idag så är det en ras med generellt mycket jakt i sig. De är aktiva, smarta, envisa och blir de understimulerade har de tendenser att bli både aggressiva och "skapa konst inomhus med sina tänder" (=destruktiva och förstöra saker). 
  • Anonym (Smol)
    LFF skrev 2022-02-16 10:55:40 följande:
    Har haft en släthårig jrt. Vi hittade päls efter honom i ett par år efter hans död (han var släthårig).

Nej, rent generellt räcker inte bara promenader och lek och bus för en jrt som aktivering. Även om väldigt få används som jakthundar idag så är det en ras med generellt mycket jakt i sig. De är aktiva, smarta, envisa och blir de understimulerade har de tendenser att bli både aggressiva och "skapa konst inomhus med sina tänder" (=destruktiva och förstöra saker). 
    Aaah, jag dör! "Skapa konst med sina tänder"!!!

Min hund vet exakt vad han inte får göra och om han blir ignorerad för länge (som när jag har Zoommöten hela dagen", så går han från "Vilka fina antika stolar du har...vore ju synd om något hände med dem" till "Du fick en varning, skyll dig själv. TUGG".
    Då blir det paus i mötet...

Och egentligen är det inte hälsosamt att sitta stilla så länge, så med hunden minskar risken för blodpropp i vaden. Skrattande
  • Anonym (Låter som en dröm)

Jack Russell terrier finns det gott om och det är väldigt olika hur det går. De är väldigt aktiva hundar, som faktiskt inte alltid passar i en barnfamilj.

Generellt så fastnar släthårigt hår på ett helt annat sätt än länge mer fluffigt hår. Valet är verkligen mellan borsten, eller dammsugaren för det mesta.

Vilken energi-nivå har ni inom familjen? Du tänker ingen hundsport, men finns intresse för aktivera hunden?
    Lite bus och lek med en valp kan tyckas roligt och trevligt, men man bör snarare tänka hur man kan fostra hunden att fungera i sin miljö.

• LFF
    Anonym (Smol) skrev 2022-02-16 11:28:12 följande:
    Aaah, jag dör! "Skapa konst med sina tänder"!!!

Min hund vet exakt vad han inte får göra och om han blir ignorerad för länge (som när jag har Zoommöten hela dagen", så går han från "Vilka fina antika stolar du har...vore ju synd om något hände med dem" till "Du fick en varning, skyll dig själv. TUGG".
    Då blir det paus i mötet...

Och egentligen är det inte hälsosamt att sitta stilla så länge, så med hunden minskar risken för blodpropp i vaden. Skrattande
    Läste det i en bok om jrt som jag köpte lååååååångt innan jag skaffade en

"Jack Russels are not destructive, they are just creating art with their teeth" eller något liknande står det i den. 

Världens bästa hundras (om man vet vad man ger sig in på) Hjärta
  • Anonym (Ras)

Vet inte om någon tipsat om dvärg-greyhounds, de kräver ganska lite pälsvård och inte supermycket motion heller.

• Anonym (Låter som en dröm)
    Gameofthrones skrev 2022-02-16 07:58:33 följande:

Vinthundar är väldigt krävande på stimulans. Det vill träna med nosen hela tiden som generellt hundar ska göra nosen är viktigt. 

Vinthundar älskar att springa och ibland springer de iväg på så snabbt att du hamnar på efterkälken! Rent fysiskt så har din vinthund en atletisk, slank och strömlinjeformad kropp med proportionerligt långa ben och ett långt, smalt ansikte med tättsittande, framåtriktade ögon. Även om din vinthund i allmänhet är lugn och avslappnad inomhus så letar den konstant efter rörliga mål att jaga utomhus ? det är en del av det roliga för en så snabb hund.

Ett exempel på hur en Vinthund är. 
    Ni ska bara ha tålamod. Ha en hund som passar er. Och det fina är man skaffar en valp rätt ras för er när barnet är litet det växer ihop på ett annat fint sätt. Tycker jag dock men oavsett valp är bra från början för alla :) 

Nja, vinthundar vill springa och titta på saker. Det är ingen hund man har lös, men min erfarenhet är att de är tämligen lätta OM det är den typen av hund man gillar.

Min erfarenhet är att föräldrar som skaffar en hund mitt uppe i småbarnsåren ofta inte har en susning om vad de ger sig in i. Bästa rådet i tråden är faktiskt att vänta.
  • Anonym (Smol)
    Anonym (Ras) skrev 2022-02-16 11:45:57 följande:

Vet inte om någon tipsat om dvärg-greyhounds, de kräver ganska lite pälsvård och inte supermycket motion heller.

Nej, nej, absolut inte italiensk vinthund till TS! Hunden kräver mycket aktivering och uppmärksamhet av ägaren och med småbarn i familjen är risken för benbrott hög. Under hundens 2 första levnadsår är de känsliga för benbrott och med ett barn som är så litet kommer det förr eller senare hända en olycka. Barn förstår inte hur försiktiga de måste vara med en italienarna.

Vidare, italienarna är intelligenta och självständiga och är inte som andra hundar. De lär sig saker snabbt, men gör saker bara om de känner för det. Vinner den något på att lyda kommandon? Nej, då lyds det inga kommandon.
    Som ägare måste du alltid vara mer lockande än något annat och promenader och bus räcker inte långt. Dessutom kallas de inte för intet för kardborrehundar, de vill vara nära hela tiden. Har man någonsin behövt maratonamma ett barn så fattar man.

Rumsrenhet är svårt att lyckas med, svårare och mer krävande av ägaren och vissa blir aldrig helt rumsrena.

Ts  vill inte ha en hund som pinkar inne, river sönder inredningen av att den har tråkigt och bryter ett ben vid 6-månaders ålder när tvååringen leker med den.

Och nej, min hund är rumsren och har inte brutit ben, men jag har hanterat honom som om det var mitt eget spädbarn, under känsligaste tiden hade jag ögonen på honom  nästan hela tiden. Kan man ge hunden otroligt mycket tid så får man världens underbaraste hund, jag skaffade ordknappar till honom och varje ord tog en repetition att lära in. 

Men det kräver mer tid än vad en småbarnsfamilj kan ge en italienare. Pälsen kräver inget annat än mysborstning, men välj inte italienare pga pälsen.
  • Anonym (Smol)
    LFF skrev 2022-02-16 11:44:37 följande:
    Läste det i en bok om jrt som jag köpte lååååååångt innan jag skaffade en

"Jack Russels are not destructive, they are just creating art with their teeth" eller något liknande står det i den. 

Världens bästa hundras (om man vet vad man ger sig in på) Hjärta
    Vi var inne på JRT, men valde bort eftersom  vi visste att vi inte kan möta upp i aktivitetsnivå. Det blev en iggy istället och med honom måste man hela tiden ha känselspröten ute. Han är diskret med alla signaler (vinthundar brukar vara tysta) och blir lätt uttråkad, så  vi hittar hela tiden på tankenötter till honom. Köttbullebuskar är hans favorit, eller gömma saker ute  och  inne. Vi ska börja med nosework när det blivit lite varmare, kylan gör att många dagar vill han inte vara ute, vilket han måste, annars blir han ett övertrött monster på kvällen.
Svar på tråden Den perfekta hundrasen