Anonym (Ras) skrev 2022-02-16 12:46:30 följande:
Greyhound är visserligen den mest atletiska av alla tamhundar, men behöver trots det inte överdrivet med motion. Det räcker normalt med om den får springa fritt i 20 minuter två gånger om dagen. Den kallas ibland för en "65 km/t soffpotatis" och behöver få springa snabbt, inte gå i flera kilometer.
Tänkte att eftersom hon fråga om en liten att en dvärgversion hade passat.
Min erfarenhet av Greyhounds är inte att de är gjorde av glas som du nästan beskriver det, man måste nog passa efter en liten valp med småbarn oavsett ras. Barn kan råka skada vilken liten hund som helst. Har dock aldrig haft någon italiensk vinthund själv - även om jag kan tycka de är väldigt söta.
Jag har en italiensk vinthund.
Det räcker att ett barn lägger sig fel på en italienare så är risken hög för svåra skador eller död.
Italienare är mycket skörare än stora greyhounds, i början är vissa skelettben inte större än 2 mm i diameter. Vissa linjer bryter benen när de hoppar ned från en soffa. Kullbrorsan till vår hund bröt ena frambenet för 2 månader sedan när han landade fel från sängen, så det är en högst sannolik risk. Och ja, de är gjorda av glas, mest i början, men det är otroligt viktigt att motionera rätt de första två åren för att skelettet och musklerna ska bli så bra som möjligt, det minskar risken för vuxenbenbrott.
Vår hund verkar bli större än rasstandard och är robustare, men måste hindras från höga hopp, för han har ingen rädsla för höjder. Klättrar i träd så fort vi viker bort med blicken, och ska hoppa ned från två meters höjd. Kan inte släppas utanför inhägnad, för jaktinstinkten är stark och han vill ta fåglar.
För en familj med en tvååring och inte mycket intresse för träning med hund är en italienare ett mycket sämre val än en greyhound. Greyhounds är inte riktigt lika hårt skruvade som italienare och tål mera, men är samtidigt nog större än vad TS hade tänkt sig.