Den lilla, lydiga hunden, som passar i en familj med en två-åring och inte behöver någon pälsvård finns inte.
Och ang. att inte behöva pälsvård, så finns det verkligen olika nivåer på vad som behövs och i vilken omfattning. Vill man inte kamma tovor, så är det korthår som gäller. Det blir dock fortfarande massa hundgård. Och man behöver ju fortfarande klippa klor.
De lydiga hundarna har ofta erfarna ägare, vilket ni inte är. Drömmen om en hund som kan gå lös och uppfyller de andra önskemålen är är inte speciellt trolig, utifrån den beskrivning du/ni ger.
Personligen tycker jag att pälsvård är trevligt och faktiskt ger en relation med hunden på ett naturligt sätt. Jag tänker att ni också kan fundera på om storleken ska vara liten, utifrån temperament och livssituation. En 2-5 åring kan väldigt lätt råka skada en liten hund och småhundar är ibland tämligen vassa och kan också bitas.
Jag har också en önskelista när jag köper hund, men till slut blir det ändå en kompromiss. Lycka till i letandet och tänk på att gå in på rasklubbars hemsida för att få en uppfattning om hur många kullar som föds varje år. Eller håll ögonen öppna i andra kanaler. Det är inga beställningsprylar och ni letar efter en populär hundtyp
Spontant låter det som att ni inte letar efter en möjlig hund, men jag inser också att alla börjar leta någonstans.
Vinthundar är tämligen kompakta, lätta att ha att göra med. Men svåra att få lydiga. De har den sorts päls ni letar efter. Collie är lätta att träna till att bli lydiga, dock såpass intelligenta att det är väldigt lätt att det inte blir bra. Och där uppfyller storlek och pälsvård inte er önskan.
Pudel kan ni absolut hitta i rätt storlek, men de har ju pälsvård. Men kolla på deras hemsida, så ni får en uppfattning om vilken... Terrier är hundar där ni troligen kan hitta rätt storlek... Men päls och temperament kanske inte är det ni letar efter.
Och sen spelar det faktiskt också roll vilken typ av tid ni har. Delas denna tid med jobb, tänker ni ha med hund på jobbet? Kommer det fler barn?