• Frufröken1

Den perfekta hundrasen

Hej 

Vi funderar på att skaffa en hund, varken jag eller sambon har haft någon tidigare. Vi har ett barn som är 2 år och van med djur. 

Vi söker en hund som är liten och kräver minimalt med pälsvård. Helst ska fen inte fälla mycket heller. 

Vad vet ni för raser som kan passa in på dessa krav? 

Hur är strävhårig päls att ta hand om? Jag har förstått att pälsen ska ryckas ca 2 ggr per år, är det svårt? Klarar man av att göra det själv hemma? 

• Svar på tråden Den perfekta hundrasen
  • Gameofthrones
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 23:59:37 följande:
    Tack för input! Jack russell har vi funderat lite på, vet du om de släthåriga fäller mycket? Är promenader och lite lek och bus för lite stimulans och aktivering för en jack russell? 
    Slät, broken eller sträv25?30 cm
    Rasstandard: FCI 345 PDF
    Temperament: Intelligent, Envis, Clownish, Orädd, Energisk, Atletisk, Skallbenägen
    Färger: Vit, Vit & tan, Svart och vit
  • mari123

Jag tänker att pälsvård oftast är en väldigt LITEN del av livet med en hund!? En hund ska rastas flera ggr/dag och den kräver VÄLDIGT mkt tid och uppmärksamhet! Att skaffa hund är inte lika stort.....kanske(?) som att bestämma sig för barn nummer tre.......men man ska tänka sig noga för är mitt råd.

• Dexter dot com

Om ni bara ska promenera och busa lite med hunden så tycker jag ni ska titta på rasgrupp 9. Malteser,amerikansk cocker och havanais är oftast nöjda med bara motion även om dom naturligtvis mår som bäst med mental aktivering.
    Kamning några gånger i veckan och klippning när ni tycker pälsen blir för lång. Antingen lär du dig att klippa själv eller lämnar in hunden på trim.

• Gameofthrones
    Frufröken1 skrev 2022-02-15 21:51:29 följande:
    Den perfekta hundrasen

Hej 

Vi funderar på att skaffa en hund, varken jag eller sambon har haft någon tidigare. Vi har ett barn som är 2 år och van med djur. 

Vi söker en hund som är liten och kräver minimalt med pälsvård. Helst ska fen inte fälla mycket heller. 

Vad vet ni för raser som kan passa in på dessa krav? 

Hur är strävhårig päls att ta hand om? Jag har förstått att pälsen ska ryckas ca 2 ggr per år, är det svårt? Klarar man av att göra det själv hemma? 

Försök inte köpa slnderavlade hundar som t ex. Schäfern.den är så fin. Jag vill gärna ha en sådan. Men renrasiga finns knappt. De får ont i lederna väldigt lätt. För deras baktassar. Deras bakre ben är kortare. Det kallas räkstjärt. Har jag för mig. 

Tips googla på tillförlitliga sidor. 
    . Här är en länk till dig.

poddtoppen.se/podcast/1006567076/hundpodden-var-basta-van/sonderavlade-hundar
  • Anonym (Låter som en dröm)

Den lilla, lydiga hunden, som passar i en familj med en två-åring och inte behöver någon pälsvård finns inte.

Och ang. att inte behöva pälsvård, så finns det verkligen olika nivåer på vad som behövs och i vilken omfattning. Vill man inte kamma tovor, så är det korthår som gäller. Det blir dock fortfarande massa hundgård. Och man behöver ju fortfarande klippa klor.

De lydiga hundarna har ofta erfarna ägare, vilket ni inte är. Drömmen om en hund som kan gå lös och uppfyller de andra önskemålen är är inte speciellt trolig, utifrån den beskrivning du/ni ger.

Personligen tycker jag att pälsvård är trevligt och faktiskt ger en relation med hunden på ett naturligt sätt. Jag tänker att ni också kan fundera på om storleken ska vara liten, utifrån temperament och livssituation. En 2-5 åring kan väldigt lätt råka skada en liten hund och småhundar är ibland tämligen vassa och kan också bitas.

Jag har också en önskelista när jag köper hund, men till slut blir det ändå en kompromiss. Lycka till i letandet och tänk på att gå in på rasklubbars hemsida för att få en uppfattning om hur många kullar som föds varje år. Eller håll ögonen öppna i andra kanaler. Det är inga beställningsprylar och ni letar efter en populär hundtyp 

Spontant låter det som att ni inte letar efter en möjlig hund, men jag inser också att alla börjar leta någonstans.

Vinthundar är tämligen kompakta, lätta att ha att göra med. Men svåra att få lydiga. De har den sorts päls ni letar efter. Collie är lätta att träna till att bli lydiga, dock såpass intelligenta att det är väldigt lätt att det inte blir bra. Och där uppfyller storlek och pälsvård inte er önskan.
    Pudel kan ni absolut hitta i rätt storlek, men de har ju pälsvård. Men kolla på deras hemsida, så ni får en uppfattning om vilken... Terrier är hundar där ni troligen kan hitta rätt storlek... Men päls och temperament kanske inte är det ni letar efter.

Och sen spelar det faktiskt också roll vilken typ av tid ni har. Delas denna tid med jobb, tänker ni ha med hund på jobbet? Kommer det fler barn?

• Blomma5

Jack Russel fäller mycket i perioder som de flesta hundar gör. Dock så har dem så kort hår så fastnar mest på kläder/möbler. Blir inte högar på golvet som det kan bli med andra raser. Däremot så är det en stor hund i liten förpackning så ska ni bara aktivera den med promenader så tipsar jag om att välja bort den hunden, Många som inte aktiverar hunden ordentligt kan få ?problembeteenden? då hunden hittar på aktiveringar själv. Tyvärr måste jag säga att ha pälsdjur med minimal fällning eller vård inte existerar. Det går inte hand i hand helt enkelt. överväg för och nackdelar. Kolla på rasstandarder på internet. Googlade på bra första hund, prata med en uppfödare. Tibetansk spaniel hörde jag på en raskurs att den skulle vara en bra första hund. Samma sak med king charles så att titta på den gruppen av hundar kan nog vara en ide och låna hem rasböcker, Där står det bra sammanfattningar och du kan jämföra emellan. Sen är hundar individer så allt stämmer inte till punkt och pricka och beror mycket på vilka linjer dem avlas på. Jag har haft Två inom en ras och dem var varandras motsatser. Men det beror även mycket på miljö och träning och tiden man lägger på den. Är inte bara i valp/tonårsperioden som det är mycket jobb utan det är en individ som ständigt behöver stimulans och ramar livet ut.

• Anonym (Qq)

Det bästa tipset jag kan ge dig handlar inte om vilken hundras du ska välja, utan VÄNTA med att skaffa hund tills barnet/barnen kommit upp i ålder. Vart ni är i livet då kan underlätta planerna och tiden ni får med hunden. Många småbarnsföräldrar får sig inte ?rätt? med tiden till både barn och hund och för en del individer så passar det inte att vara runt småbarn utan hunden kan lätt bli stressad. Har man speciellt aldrig haft hund tidigare så kan man inte hundens signaler och språk vilket är superviktigt när dem är runt små barn.. då ska ni ta den tiden till er också och inte bara vård, fostrans stimulans som en hund kräver. Somsagt att skaffa hund är som att skaffa småbarn förutom att ni kan lämna barnet en arbetsdag från ett års ålder. Med en hund funkar det inte så. Ta vara på tiden nu till barnet och vårda eran relation så kan ni planera in hund när den tiden i livet finns

• Gameofthrones

Vinthundar är väldigt krävande på stimulans. Det vill träna med nosen hela tiden som generellt hundar ska göra nosen är viktigt. 

Vinthundar älskar att springa och ibland springer de iväg på så snabbt att du hamnar på efterkälken! Rent fysiskt så har din vinthund en atletisk, slank och strömlinjeformad kropp med proportionerligt långa ben och ett långt, smalt ansikte med tättsittande, framåtriktade ögon. Även om din vinthund i allmänhet är lugn och avslappnad inomhus så letar den konstant efter rörliga mål att jaga utomhus ? det är en del av det roliga för en så snabb hund.

Ett exempel på hur en Vinthund är. 
    Ni ska bara ha tålamod. Ha en hund som passar er. Och det fina är man skaffar en valp rätt ras för er när barnet är litet det växer ihop på ett annat fint sätt. Tycker jag dock men oavsett valp är bra från början för alla :) 

• Jemp

Du får många underliga tips i tråden ts, med allt från sjuka till väldigt aktiva raser så läs på noga. 

Det är välja mellan pälsvård eller fällning som gäller. Man kan (med träning och utrustning) klippa hemma. Alternativet är att lämna in till frisör. De flesta strävhåriga kräver ryckning betydligt oftare än 2 gånger per år. 

Att kasta lite boll och gå promenader är en låg aktivitetsnivå. Någon slags aktivitet för hjärnan kommer behövas, tex lite arbete för nosen. Hur mycket beroende på ras såklart. Att titta på rasgrupp 9 är ett bra tips, och tänk även på att kolla på hälsan. 

• Anonym (Voff)
    mari123 skrev 2022-02-16 05:48:24 följande:

Jag tänker att pälsvård oftast är en väldigt LITEN del av livet med en hund!? En hund ska rastas flera ggr/dag och den kräver VÄLDIGT mkt tid och uppmärksamhet! Att skaffa hund är inte lika stort.....kanske(?) som att bestämma sig för barn nummer tre.......men man ska tänka sig noga för är mitt råd.

Jag håller med här. Skulle nog snarare tänka att alla hundar behöver pälsvård så att försöka hitta en som inte kräver nästan något blir ett krav som kanske leder fel. 

De ska ju borstas eller trimmas och kollas för fästingar och petas bort snö och gås igenom. Det är ju bara hundhälsovård.

Svar på tråden Den perfekta hundrasen