Inlägg från: kulturenskaleva |Visa alla inlägg
  • kulturenskaleva

    Rättvist att män mellan 18 och 60 inte får lämna Ukraina?

    Vore det rätt att införa en sån regel ifall det blev krig i Sverige?

  • Svar på tråden Rättvist att män mellan 18 och 60 inte får lämna Ukraina?
  • kulturenskaleva
    Anonym (ööö) skrev 2022-03-03 19:48:24 följande:
    vadå "rättvist"? 
    Ja att man gör skillnad mellan män och kvinnor på det sättet.
  • kulturenskaleva
    Anonym (Ja det är rätt) skrev 2022-03-03 19:58:52 följande:

    Ja, i en krigs eller extrem krissituation så ryker idén om alla människors lika värde, och det är faktiskt helt ok. När det gäller ett folks överlevnad så behövs kvinnor men det räcker med en enda (fertil) man för att folket skall kunna ha en framtid. 

    Lika möjligheter, jämlikhet, rättvisa, alla människors lika värde är jättebra saker att sträva emot i ett fredligt samhälle, men i krig blir det kontraproduktivt.


    Aha så när det är krig är "jämställdhet" inte en lyx man kan "unna sig" då? Mäns uppgift är alltså att bli kanonmat i krig då? Då kanske det ligger något i uttrycket "the expendable male" då.
  • kulturenskaleva
    Bestemor skrev 2022-03-03 20:24:53 följande:

    Har ni missat att det är mänder med män som flytt Ukraina? 
    Det har varit på nyheterna flera dagar.


    Det är det säkert. Men egentligen får de ju inte. I alla fall inte om de är mellan 18 och 60.
  • kulturenskaleva
    Anonym (Anna) skrev 2022-03-03 20:44:24 följande:

    Vaddå jämställdhet?? krig skapas av män för män. Känner ingen kvinna som öht skulle tänka tanken på att utsätta barn och äldre för denna katastrof vi ser. Kvinnor startar inte krig!


    Jag tänker inte ta på mig en väst och börja skjuta på människor, jag kommer skydda mina och andras barn med mitt liv och mana till samtal och lösningar. Jag slåss inte!


    Ok så om alla världens länder leddes av kvinnor så skulle jorden bli ett paradis?

    Jag skulle inte heller vilja ta mig på en väst och skjuta människor, och jag är man.
  • kulturenskaleva
    Mimosa86 skrev 2022-03-03 20:57:28 följande:
    lyx och unna sig?

    Vet du, jag tro många av dessa män som är kvar i Ukraina är otroligt lättade att deras fruar och barn lämnar och sätter sig i säkerhet. Jag tro många av dess män känner en stor lättnad i att deras fruar ser om barnen eftersom han vet att hon inte skulle tveka en sekund att agera mänsklig sköld åt deras barn. VEM ska ta hand, trösta och skydda barnen, de äldre och de sjuka om båda ska strida? Absolut kan mannen ta den rollen- men nu har ju fler män än kvinnor värnplikt så det funkar ju inte för tillfället.

    Men absolut, kvinnor borde göra värnplikt i Sverige (även om krig i mina ögon inte är något vi kvinnor uppmanar till), är du då redo och steppa upp i din omvårdnadsroll och göra allt det där viktiga bakgrundsarbetet kvinnan stått för i krig; ta hand om barn- äldre och sjuka? sy, laga mat, omvårdnat, sjukvård, administration? För det är lätt att negligera den  aktiva roll kvinnor faktiskt spelat i krigstider. 
    Jag hade mycket hellre gjort "bakgrundsarbetet" än att delta aktivt i strider. Helst hade jag nog dock flytt landet om jag kunnat. Det finns förresten kvinnor som både deltagit på slagfältet i krig och lett krig i historien med.
  • kulturenskaleva
    Anonym (Anna) skrev 2022-03-03 21:14:10 följande:

    Ingen aning. Men jag tror garanterat inte att en kvinnlig president skulle få för sig att invardera ett land och sprida skräck. Skita fullständigt i att små barn gråter av dödsångest och rädsla att aldrig få träffa sin pappa mer. Kvinnor är inga änglar, men vi löser inte konflikter med knytnävar. Krig startar främst av män. Slagsmål startar främst av män. Det är inte ett klassiskt kvinnlig beteende, och det vet du.

    Sen vet jag mängder av män som aldrig skulle drömma om att göra en annan människa illa.


    Men om jag slänger ett snabbt öga på sociala medier och på vad mina vänner hanterar kristen så är det direkta skillnader. kvinnorna startar insamlingar och uppmanar nära och kära att skänka pengar till UNICEF, ordnar klädinsamlingar och är redo att öppna upp hem för ukrainska flyktingar. Samtidgt som jag har sett två manliga bekanta posera i militärkläder senaste timmen och deklarerat att de är redo att slåss. Så visst finns det skillnader. Iallafall  i min umgängeskrets uppenbarligen.


    Nu är det ju så att det har funnits mer manliga ledare av länder i historien än kvinnor. Så då är det ju inte så konstigt att det är fler män som har startat krig. Det har dock funnits en hel del drottningar i historien, och många av dem har startat krig. Sen i modern tid så har du Margaret Thatcher som iofs inte startade kriget, men som valde att involvera Storbritannien i kriget. 

    Kvinnor tar dessutom till våld mer ofta än du tror. Min personliga erfarenhet säger också att kvinnor är inte mer "goda" än vad män är. Det kan dock se så ut om man endast kollar på ytan.
  • kulturenskaleva
    Mimosa86 skrev 2022-03-03 21:29:00 följande:

    Bra, det är en vettig inställning. Önskar fler resonerade som du där. Att strida och döda varandra år 2022 är för mig helt verklighetsfrånvänt. Att man kan utsätta våra barn för detta- de viktigaste vi har här i världen... fy fan.


    ja det finns historiskt  många kvinnor som krigat och t.o.m. blodiga tyranner. MEN i förhållande till alla krig, invasioner och massakrar så är de fortfarande i klar minioritet. Statistiskt sett är krigsföring inte något som kännetecknar kvinnor.


    Nej precis, många glömmer nog också att många länder i historien har kommit till igenom att man erövrat, dödat, plundrat, och våldtagit. Så jag är ingen "patriot."

    Jag håller med att det är fler män som startat krig, men det är inte så konstigt då majoriteten av ledarna är och har varit män. Men vi får se i framtiden hur det blir nu när fler och fler kvinnor blir ledare. 
  • kulturenskaleva
    Anonym (dddd) skrev 2022-03-03 21:38:15 följande:
    Ja, och det är så fegt och beklämmande och vämjeligt. Om  det hade varit min make, bror eller son som betett sig så, så hade jag skämts ihjäl. Jag hade brutit kontakten för all framtid. 
    Du hade förstås kutat till frontlinjen?
  • kulturenskaleva
    Anonym (dddd) skrev 2022-03-03 21:33:46 följande:

    ...men hur tänker du då? Det är väl självklart att männen ska försvara sitt land.Så har det ju alltid varit. Och att kvinnorna, i möjligaste mån, ska skydda barnen och ta dem därifrån. Eller - vad menar du egentligen..? :o

    ...och vilken kvinna skulle egentligen vilja ha en man som drog sig undan detta..? Som bara var en liten lort, som någon sa i Astrid Lindgrens saga. Jag skulle inte respektera min make eller min son, om de försökte smitta undan att försvara Sverige. Relationen mellan oss, skulle vara förstörd för alltid ändå, om de bar sig åt så.


    Det är inget litet krav det att förvänta sig att andra ska dö för en, medan man själv ska ha rätten att få leva och komma undan utan att behöva offra sig på samma sätt.
  • kulturenskaleva
    Anonym (Anna) skrev 2022-03-03 21:44:39 följande:

    Ja för att dessa män historisk TAGIT makten med våld och uppror. Hade kvinnor varit lika våldsbejakande så hade historien kantats av flera kvinnliga härskare än vi historiskt haft.

    jag säger inte att kvinnor är goda och män onda. jag säger inte att kvinnor inte tar till våld. Men du vet lika väl som jag att män har ett generellt större våldskapital. Annars så hade vi haft lika många tunga anstalter för kvinnliga interner som manliga i vårt land. Vi hade haft lika många kvinnliga bankrånare, mördare och varit lika rädda för att bli nedslagna av en kvinna som en man. Så är det inte. Kalla det biologiskt men män har mer testosteron och därmed högre aggressivitet. Naturen har skapat kvinnan lugnare och fredligare- inte för att hon skulle vara bättre än mannen utan för att ett aggressivt beteende inte är gynnsamt när man föder och tar hand om barn.


    Honan skapar flocken, hanen försvarar flocken- mot andra hanar ironiskt nog..,


    att säga att kvinnor borde slåss och döda för att galna gubbar härjar för att det skulle vara mer jämställt är så fel det kan bli. jag har inte valt att leva i en patriarkal värld, jag är tvingad till att förhålla mig till detta. Till galna gubbars spelregler. Vad är jämställdheten i det?
    jag önskar att vi hade en till planet där alla människor som vill leva i fred och frihet kunde bo så kan de här galningarna som hellre firar av kärnvapen än förlorar en kisstävling, få härja för sig själva.


    Men är det inte också fel att säga att man förväntas vilja rusa fram till fronten och riskera att offra sitt liv bara för att man är man? 
  • kulturenskaleva
    Anonym (dddd) skrev 2022-03-03 21:51:01 följande:
    Det är fullkomltigt självklart att det är männen som ska strida - om någon ska göra det alls. Kan du nämna NÅGON enda civililsation före 1970-talet (nej amazonerna räknas inte, de är en myt), eller NÅGON enda djurart, där det är omvänt..?
    Så du menar att alla män är lämpliga för strid? Varför inte ta de mest lämpliga och villiga att sköta försvaret oavsett kön?
  • kulturenskaleva
    Anonym (dddd) skrev 2022-03-03 21:48:44 följande:
    ...nej, men jag ÄR ju kvinna. Jag behövs här hemma för att ta hand om ännu unga barn, bådas våra gamla föräldrar, och civilförsvarsplikter som samhället kanske kommer att ålägga mig. 
    Du förväntar dig alltså att andra ska offra livet för din skull.
  • kulturenskaleva
    Anonym (dddd) skrev 2022-03-03 22:06:29 följande:
    De mest lämpliga och villiga kommer att vara män. Sedan hoppas jag och tror, att de män som verkligen har något fysiskt eller mentalt handikapp, får slippa vapentjänst - eftersom de bara blir en belsastning. Och kanske får sköta matservering eller persedelvård åt soldaterna i stället, om de klarar av det.

    ...och JA om det finns kvinnor som både kan och vill och är lämpliga, så tycker jag att de också ska få delta i striderna. Men det finns inte många. En kvinna har så gott som aldrig samma styrka och kondition som en normal man i samma ålder. Och är hon dessutom gravid, så försvårar det ytterligare. 
    Det beror också på om det är en man eller kvinna som sitter stilla mycket framför datorn. De kvinnor som idrottar mycket är nog mer lämpliga än de män som spenderar det mesta av tiden framför tv spel och dator. 

    Men i Sverige så förväntas alla mellan 18 och 70 hjälpa till. Så här har vi inte det problemet. Min fråga var mer av ett tänk om scenario.
  • kulturenskaleva
    kulturenskaleva skrev 2022-03-03 22:23:13 följande:
    Det beror också på om det är en man eller kvinna som sitter stilla mycket framför datorn. De kvinnor som idrottar mycket är nog mer lämpliga än de män som spenderar det mesta av tiden framför tv spel och dator. 

    Men i Sverige så förväntas alla mellan 18 och 70 hjälpa till. Så här har vi inte det problemet. Min fråga var mer av ett tänk om scenario.
    16 till 70 var det visst, my bad.
  • kulturenskaleva
    Anonym (dddd) skrev 2022-03-03 22:35:01 följande:
    Det är faktiskt mellan 16 och 70 i Sverige, och det kallas "civilförsvarsplikt". Men det betyder inte att flickor och tanter utrustas med AK-4:or, utan att de får antingen ta över en civil arbetsplats som en man har lämnat, då han gick ut i strid, eller att hon får arbeta med sjukvård, luftbevakning, matlagning och allt som hör till, administrativa uppgifter eller något annat bakom linjerna, Sverige kommer ALDRIG att tvinga ut en kvinna till aktiv stridstjänst med vapen till fronten. Och skulle det ändå ske, så skulle jag lämna landet. 
    Vi får ju såklart hoppas att det inte blir krig i Sverige. Men om det blir det så får du nog vara beredd på att lämna landet. Det finns ju ändå en hel del kvinnor som gjort lumpen, och nog gör de mer nytta vid fronten än en film och tv-spels nörd samt bokmal som mig.  Så vad skulle det tjäna till att kvinnor gör lumpen om de inte ska ut i strid när det blir skarpt läge?
  • kulturenskaleva
    Anonym (Teddy) skrev 2022-03-04 00:37:10 följande:
    Tror du inte att även kvinnor offrar livet i krig? Det är inte bara soldater vid fronten som dör i krig utan det gör även dom kvinnor som jobbar på fältsjukhus, de kvinnor som stannar kvar i staden och tar hand om barn, gamla och sjuka samtidigt som dom jobbar i  fabriken som gör vapen och ammunition.
    Jo men om man får lämna landet har man ju större möjlighet att klara sig.
  • kulturenskaleva
    Gaskarl skrev 2022-03-04 07:28:12 följande:
    Jag är man, vill inte heller ta på mig en väst och kriga, men skulle göra det ändå, just för att jag vill försvara mitt land, och jag anser att om man inte gör det så förråder man landet där man fått allt. Man kan inte tänka individuellt då.
    Ok så patriotisk är inte jag. Känner inte att jag är skyldig mitt land någonting.
  • kulturenskaleva
    Gaskarl skrev 2022-03-04 07:41:49 följande:
    Du har inte fått något av Sverige, som du tycker är värt att ge något tillbaka?
    Tycker jag ger tillräckligt igenom att betala dessa höga skatter vi har. Som förvisso går till mycket bra. Men även till mycket onödigt, som till politikernas fickor till exempel.
  • kulturenskaleva
    Gaskarl skrev 2022-03-04 07:50:46 följande:
    Du förväntar dig alltså att någon annan ska offra livet för din skull?
    Nej jag har full förståelse för folk som flyr landet istället för att stanna kvar och försvara sig. 
Svar på tråden Rättvist att män mellan 18 och 60 inte får lämna Ukraina?