• Anonym (Undran)

Gravid vid 52?

Såg nyheten om en svensk kändis som gick ut med att hon var gravid nu vid 52 års ålder. 

Hur funkar det? Finns det alltså kliniker som gör ÄD/ED vid 50+ ålder för ensamstående?

• Svar på tråden Gravid vid 52?
  • Anonym (ED)
    Anonym (Nästan) skrev 2022-03-13 16:51:05 följande:
    ED = Embryodontion
    Dubbeldonation kallas det när spermie OCH ägg donerats, medan ED är en donation av ett "färigt embryo". 
    Nja, det används lite hur som helst. Alla jag känner som gjort dubbeldonation kallar det ED. Donation av överblivna embryon förekommer ytterst sällan numer.
  • Anonym (oldies)

Jag har gamla föräldrar. Mamma var 47 när jag föddes och pappa var 61. Det har varit bara och dåligt med det när jag var barn men det byter ju också att mina egna barn inte direkt kommer hinna lära känna dem. Jag ska ha första nu i vår och min mamma är 73 och pappa är 87. Båda är förstås fortfarande relativt friska och pigga men jag tror nog ingen av de kommer finnas kvar om 10-15 år. Mamma, kanske.

• Anonym (Nja)

Jag kan tycka att det är lite egoistiskt om man som Petra Mede är ensamstående och dessutom varit sjukskriven och suttit i rullstol och gud vet allt. Hon har med andra ord inte världens bästa hälsa. Om hon hade skaffat de två barnen lite tätare hade jag förstått det hela bättre. Den äldsta har dessutom en pappa och därmed ett dubbelt så stort nätverk. 

Tommy Nilsson ska vi inte ens prata om, han är i princip pensionär och ska ha barn nu. Det verkar på honom som att han inte ens har tagit hand om sina barn, annars skulle han inte komma på tanken att ha en baby vid denna ålder. Hans fru är som tur är yngre, men bara att ha en tioåring när man är 72 låter som rena rama vansinnet. Ego. 

• Anonym (XXX)

Det finns inte i Sverige. Hon måste ha gjort det utomlands. Och jag begriper inte hur människan tänker. Det är extremt farligt både för henne och fostret. När man är 52 är alla organsystem redan inne på sin reservkapacitet, d.v.s. det finns inga marginaler längre för att klara en graviditet och en förlossning också, som är enorma påfrestningar även på en ung kvinnokropp.

Och sedan..?

Hon ska alltså helt ensam, i den åldern, klara av att sköta en bebis själv med nattvak o.s.v.. Vet inte hur gammalt hennes större barn är - måste det också passas, eller kan det rentav hjälpa till? Detta gör ju i så fall stor skillnad. 

...och när barnet är tonåring kommer hon redan att vara pensionär! :o Och ingen pappa som backup, om hon skulle dö av cancer, hjärtinfarkt, stroke etc. som många människor gör från 55-60 års ålder... NÄ säger jag!

• Anonym (XXX)
    Anonym (Sine) skrev 2022-03-13 15:07:43 följande:

Det är antagligen gjort med dubbeldonation för Mede, att hon får donerade ägg och donerad sperma. Jag fattar inte eller hur man orkar bli förälder vid 52. Eller 60, som Tommy Nilsson. Tänk när Medes barn är tio år, då är hon 62! När barnet tar studenten är hon 72 nästan! Jag som är 38 och ska föda mitt andra och sista barn snart tycker att DET är sent. 

Ja så MÅSTE det vara. Ingen 52-årig kvinna har kvar några ägg att befrukta. Eller, det har kanske hänt några få gånger i världshistorien, men då är det ju medicinska mirakler... alltså inte sannolikt att det gäller Mede. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Undran) skrev 2022-03-13 15:18:00 följande:
    Detsamma gäller ju Tommy N men + 10 år. Han är ju 70 när barnet går i lågstadiet.

Jag är också fascinerad av orken, fick sista barnet vid 40 och kände att det var riktigt sent. Men jag är nog lite tröttare av mig med :).
    Jo, men då finns det ju en mamma också, som har många år kvar i livet.
  • Anonym (Undran)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-14 17:20:13 följande:
    Jo, men då finns det ju en mamma också, som har många år kvar i livet.
    Fast mamman där är 42. En ålder du i andra trådar dömt ut som oansvarigt pch reservkapacitet mm.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-14 17:16:08 följande:

Det finns inte i Sverige. Hon måste ha gjort det utomlands. Och jag begriper inte hur människan tänker. Det är extremt farligt både för henne och fostret. När man är 52 är alla organsystem redan inne på sin reservkapacitet, d.v.s. det finns inga marginaler längre för att klara en graviditet och en förlossning också, som är enorma påfrestningar även på en ung kvinnokropp.

Och sedan..?

Hon ska alltså helt ensam, i den åldern, klara av att sköta en bebis själv med nattvak o.s.v.. Vet inte hur gammalt hennes större barn är - måste det också passas, eller kan det rentav hjälpa till? Detta gör ju i så fall stor skillnad. 

...och när barnet är tonåring kommer hon redan att vara pensionär! :o Och ingen pappa som backup, om hon skulle dö av cancer, hjärtinfarkt, stroke etc. som många människor gör från 55-60 års ålder... NÄ säger jag!

Hennes äldre barn är 10 år nu. Jag hoppas hon inte kommer få ta ett orimligt stort ansvar för sitt lilla syskon när mamma Petra inte orkar. 
  • Anonym (Gg)

Fast ni får det att låta som att man är döende efter 50. Jag är snart 46 och känner mig likadan som när jag var 30. Lite jämntrött sådär. Skulle absolut klara av att ta hand om ett spädbarn.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Gg) skrev 2022-03-14 18:47:04 följande:

Fast ni får det att låta som att man är döende efter 50. Jag är snart 46 och känner mig likadan som när jag var 30. Lite jämntrött sådär. Skulle absolut klara av att ta hand om ett spädbarn.

Nej, man är inte döende när man är 50. Men om man har varit sjuklig och gått på sjukbidrag i tio års tid, fått ett barn när man är 40+ och nu är ensamstående - ja, då kanske man ska tänka några varv till innan man skaffar en ny liten bebis med allt vad det innebär av trötthet och fysisk och psykisk påfrestning. 

Ändå ganska tråkigt att vara pensionär innan barnet fyllt 15. Förhoppningsvis är det inget krävande barn, utan ett barn helt utan problematik och tonårstrots. 
Svar på tråden Gravid vid 52?