• Anonym (Undran)

Gravid vid 52?

Såg nyheten om en svensk kändis som gick ut med att hon var gravid nu vid 52 års ålder. 

Hur funkar det? Finns det alltså kliniker som gör ÄD/ED vid 50+ ålder för ensamstående?

• Svar på tråden Gravid vid 52?
  • Anonym (Britney spears)

finsn risk ungen får down syndrom då när hon blir gravid så sent när man nästan ska va i klimakteriet

• Anonym (XXX)
    Anonym (Britney spears) skrev 2022-03-15 14:19:55 följande:

finsn risk ungen får down syndrom då när hon blir gravid så sent när man nästan ska va i klimakteriet

Nej, för det KAN inte röra sig om hennes eget ägg. Utan ägget är donerat av en ung kvinna. Det är äggets ålder som avgör om barnet riskerar att få en kromosomrubbning, inte livmoderns ålder.  
  • Anonym (Britney spears)

Dår får man hoppas ingen flyttar på 4 v

• Anonym (Lisa)

52-åring kan inte bli gravid naturligt.Och vem vill ha barn i ålderns höst.

• Anonym (Maja)

Hon har garanterat barnflickor som sköter nätterna åt henne . visst kan det väl vara hennes egna biologiska ägg. Om hon har använt ett nedfryst ägg, eller ett nedfryst redan befruktat ägg, så kan det vara en möjlighet. Men oavsätt så önskar jag henne lycka till :) 

• Anonym (40)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-14 17:16:08 följande:

...och när barnet är tonåring kommer hon redan att vara pensionär! :o Och ingen pappa som backup, om hon skulle dö av cancer, hjärtinfarkt, stroke etc. som många människor gör från 55-60 års ålder... NÄ säger jag!

Med tanke på hur många lever idag med dålig kost, övervikt, stressigt liv, minimalt med motion etc så det redan stor risk för diverse sjukdomar redan närmare 40 års åldern. 

Hade en bekant som dog i hjärtinfarkt när personen var 37, en annan bekant fick en stroke vid 42 och vet en hel del som fått Cancer runt 40. Det har krupit ner i åldrarna och det säkerligen till stor del hur vi idag lever.
    Dessa personer hade kanske tillhört de personer som ändå hade åkt på det förr eller senare men pga sitt levene råkat ut för det tidigare. 

• Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-15 14:45:43 följande:
    Nej, för det KAN inte röra sig om hennes eget ägg. Utan ägget är donerat av en ung kvinna. Det är äggets ålder som avgör om barnet riskerar att få en kromosomrubbning, inte livmoderns ålder.  
    Kan vara fruset
  • Anonym (XXX)
    Anonym (M) skrev 2022-03-20 12:10:14 följande:
    Kan vara fruset
    Sant! Den möjligheten hade jag glömt bort. Men i så fall är risken för kromosomskador ändå inte högre, än för andra kvinnor som är lika gamla som Mede var, när ägget togs ut ur henne och frystes. Det är det som är själva poängen med att frysa ner en bit av äggstocken, eller färdiga embryon: när de ligger nerfrysta i de temperaturer som vi här talar om, så åldras de inte. Den åldrande kvinnans livmoder kan sedan fluffas upp med hormonbehandling, så att livmoderslemhinnan blir tjock och blodrik som hos en kvinna som fortfarande har menstruationer, och kan ta emot en blastocyst. 

(Observera, att bara för att jag känner till de här processerna, så är det inget jag stöder. Jag tycker inte att människan ska leka Doktor Frankenstein. Jag tycker att barn ska bli till på naturligt sätt, och helst inom äktenskap. Det hade varit bättre om metoderna aldrig hade utvecklats och blivit tillåtna.)
  • Anonym (Mimmi2)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-20 12:17:09 följande:
    Sant! Den möjligheten hade jag glömt bort. Men i så fall är risken för kromosomskador ändå inte högre, än för andra kvinnor som är lika gamla som Mede var, när ägget togs ut ur henne och frystes. Det är det som är själva poängen med att frysa ner en bit av äggstocken, eller färdiga embryon: när de ligger nerfrysta i de temperaturer som vi här talar om, så åldras de inte. Den åldrande kvinnans livmoder kan sedan fluffas upp med hormonbehandling, så att livmoderslemhinnan blir tjock och blodrik som hos en kvinna som fortfarande har menstruationer, och kan ta emot en blastocyst. 

(Observera, att bara för att jag känner till de här processerna, så är det inget jag stöder. Jag tycker inte att människan ska leka Doktor Frankenstein. Jag tycker att barn ska bli till på naturligt sätt, och helst inom äktenskap. Det hade varit bättre om metoderna aldrig hade utvecklats och blivit tillåtna.)
    Tycker du inte att du är lite elak nu?
    Känner du någon som är ofrivilligt barnlös? Nej, förhoppningsvis inte.
    Med dina unkna åsikter passar du bättre hemma på medelåldern än i dagens samhälle.
  • Anonym (M)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-20 12:17:09 följande:

Ja, egentligen håller jag med dig men själv börjar klockan ticka så funderar på att ta till åtgärder. Så det är lite dubbelt i min moral
Svar på tråden Gravid vid 52?