Har inga goda råd. Vabbade jättemycket när min son var liten. Skulle blivit ännu mer stressad av att inte jobba då och ha en ännu större hög med jobb efteråt, så kämpade på med jobb på kvällar och helger, och hade möten hemifrån med hjälp av barnTV och naturprogram. Tack Dora!
Kollegorna fick vänja sig vid att plötsligt höra en barnröst i bakgrunden eller att jag måste ta en paus för att fixa något. Jag var den verkliga pionjären på jobbet när det gäller att jobba hemifrån. Kollegorna var glada att de ändå fick ha sina möten och att deras projekt inte förlorade veckor på att de blev uppskjutna, de flesta hade barn själva och tyckte det var ok med lite störningar, då kunde de ta en kaffe.
Det klart att jag hellre ägnat hela dagarna åt mitt sjuka barn, men det var ju som det var, och ingen hjälp från sonens pappa eller någon annan. Fick dåligt samvete när sonen frågade mig varför jag jobbade så mycket när jag sagt att jag var ledig. Men när jag inte hade möten ägnade jag mig helt åt sonen, och sen blev det sena jobbnätter när han sov. Och under mötet blev det ju ibland en dinosaurier i ena handen och laptopen i den andra. Som tur var hade vi inte så många videomöten då!
Har som sagt var inga goda råd egentligen. Sen är det ju så att en annan gång är det en kollega, klient, kund osv som måste skjuta upp något pga familjen. Så de flesta har ju förståelse. Och som någon skrivit, om 10 år är det viktigare att dina barn inte kände sig försummade än att det där jobbet blev klart på fredag i stället för på tisdag. Ingen minns det sistnämnda särskilt länge.