Inlägg från: Anonym (Problem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Problem)

    Vill ha barn, mamma vill inte

    sextiotalist skrev 2022-03-24 11:26:06 följande:
    Ts har en ganska typisk attityd för en 22-åring.. Det är en tuff bransch. statistik visar det (om man googlar). Vet de som arbetar inom detta (med utbildning från väl renommerade utbildningar) som fått kämpa länge innan de fått en fast plats i yrkeslivet. Många osäkra projektanställningar som avlöser varandra.
    Så bara för det är hård konkursens ska man skita i att söka det man vill? Säg då till alla som pluggar som mäklare att det kan ge upp? Advokater? Säljare? Influencers? finns hur många som helst. Eller artister? Vafan artister finns i hela världen fatta konkurrensen? Snälla jobba upp din egen självkänsla ist. Med det tänket du har lyckas man inte. Jag vet att jag ska ha det jobbet och komma in på utbildningen oavsett om det tar 10 år. Förlorare är dem som ger upp. Och du verkar vara en riktig sådan. Du ligger säkert hemma mår skit på ditt jobb och lever på A kassa. Gör något åt ditt liv kärring.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Problem) skrev 2022-03-24 11:28:24 följande:
    Så bara för det är hård konkursens ska man skita i att söka det man vill? Säg då till alla som pluggar som mäklare att det kan ge upp? Advokater? Säljare? Influencers? finns hur många som helst. Eller artister? Vafan artister finns i hela världen fatta konkurrensen? Snälla jobba upp din egen självkänsla ist. Med det tänket du har lyckas man inte. Jag vet att jag ska ha det jobbet och komma in på utbildningen oavsett om det tar 10 år. Förlorare är dem som ger upp. Och du verkar vara en riktig sådan. Du ligger säkert hemma mår skit på ditt jobb och lever på A kassa. Gör något åt ditt liv kärring.
    Försätt googla så kommer det stå att du ska dö imorgon. Hahaha vakna och se verkligheten. Läs statistik, kolla nutiden läs på om den nya utbildningarna, branscherna och jobben som tillkommit sedan du var ung. tänker inte fortsätta diskutera med dig. Sluta lyssna på andra och do your shit
  • Anonym (Problem)
    fjanten skrev 2022-03-24 11:29:12 följande:
    Ts kommer nog bli varse verkligheten tids nog.
    Just verkligheten jag lever i. Och de är så jävla underbart att nya generationen gör exaaaakt vad dem vill. Och är mer högutbildade än vad ni någonsin kommer vara. Det är vi som kommer ta över. Va glad om det finns något fysiskt jobb i framtiden som grovarbetare. Världen kommer styras av data och nät. Och det jobbar jag redan med som egen chef. Men vill självklart utöka cv med en examen från Sveriges bästa KOMMUNIKATIONSSKOLA:) 
  • Anonym (Problem)
    Ascendere skrev 2022-03-24 11:32:10 följande:
    Många av dagens svenska kvinnor har blivit indoktrinerade till att om man inte som kvinna prioriterar karriär före barn och familj så är man per automatik förtryckt. 

    Att det finns kvinnor som du själv som faktiskt vill prioritera att vara mammor och ha en familj att ta hand om är ett hot mot deras världsbild - därav deras kritik och hot om utfrysning från arbetsmarknaden mm. 

    Någonstans tror jag även de är lite bittra för att de gått på myten och själva aldrig fått vara mammor till 100% utan hela tiden haft dåligt samvete för att karriären blir lidande och att de tjänar patriarkatet om de är mammalediga för länge eller prioriterar familjen för mycket. 

    Bygg ditt eget liv TS, som du vill ha det.
    Tack snälla för den vettiga kommentaren! Jag håller med! svenskt och tråkigt ska alltid vara på ett enda sätt. Men idag finns så mycket fler valmöjligheter. Och jag som person väljer absolut karriär och plugg tusen ggr i veckan före barn. Syftet med tråden var IFALL att man inte skulle komma in. Eller om ett eller två år. Vågar man chansa och skjuta upp livet på barn eller ska man skaffa då ett barn och sedan plugga direkt efter och starta karriär. Innan nästa barn. 
  • Anonym (Problem)
    fjanten skrev 2022-03-24 11:37:42 följande:
    Fast du kommer ju inte vara högutbildad efter en yh-utbildning Och vi är f.ö. samma generation kompis. 
    Om du läser på om yrkeshögskolor är du minst lika utbildad som en som läser en standard högskola på Sthlm universitet. Jag skulle aldrig sätta mig och läsa en 5 årig utbildning med onödig information jag inte vill jobba med. Än en intensiv yrkeshögskola på 2 år där du får en examen med just det du vill jobba med. Och har möjlighet att jobba med exakt allt du vill då det är praktiskt taget från arbetslivet gumman;) nja jag undrar vilken generation du är ifrån. Misslyckat liv själv? Gråt någon annanstans 
  • Anonym (Problem)
    fjanten skrev 2022-03-24 11:37:42 följande:
    Fast du kommer ju inte vara högutbildad efter en yh-utbildning Och vi är f.ö. samma generation kompis. 
    Vad man än väljer är inget sämre eller bättre? Men båda ger bra jobb:) och ingen garanti på mer ingångslön varken eller. 
  • Anonym (Problem)
    fjanten skrev 2022-03-24 11:42:27 följande:

    Man förstår ju din mamma väldigt mycket nu  


    Visat henne denna tråd och hon skrattar åt er. Absolut inte såhär hon menade hahaha! Och hon bad om ursäkt efter hon själv haft en dålig dag. Fungerar minst lika bra att plugga senare i livet med om man skulle vilja byta bransch som nu. Även hon ska börja plugga nu, och vi är 5 barn:) samma pappa två små och tre tonåringar. Hon tycker det är helt galet sjukt hur ni kärringar uttalar er om oss unga hon är själv normalt ung mamma på 23 år var hon då. Bara för att hon ej valde att plugga då sätter ej krokben. Hade hon velat plugga då sa hon, hade hon gjort det:) 
  • Anonym (Problem)
    sextiotalist skrev 2022-03-24 11:44:21 följande:
    Nej, nej, En YH-utbildning är en YH-utbildning, (kan absolut en relevant utbildning för vissa yrken). En kandidatexamen är 3 år och har krav på sig att upprätthålla vissa kriterier, en master innebär ytterligare två år. 
    En YH-utbildning är INGEN akademisk utbildning och du får INGEN akademisk examen
    Det är fortfarande inte en sämre examen:) Långt ifrån alla på jobben som har en sådan examen. Det jag vill jobba med kräver ingen akademisk examen, älsklingen. Ingen medie utbildning kräver en sådan examen. Det finns så mycket fler utvisningar för sånt. Kanske inte på din tid? Synd. 
  • Anonym (Problem)
    sextiotalist skrev 2022-03-24 11:44:21 följande:
    Nej, nej, En YH-utbildning är en YH-utbildning, (kan absolut en relevant utbildning för vissa yrken). En kandidatexamen är 3 år och har krav på sig att upprätthålla vissa kriterier, en master innebär ytterligare två år. 
    En YH-utbildning är INGEN akademisk utbildning och du får INGEN akademisk examen
    Sen är detta yrkeshögskola. Inte en kort YH utbildning:)
  • Anonym (Problem)
    sextiotalist skrev 2022-03-24 11:44:21 följande:
    Nej, nej, En YH-utbildning är en YH-utbildning, (kan absolut en relevant utbildning för vissa yrken). En kandidatexamen är 3 år och har krav på sig att upprätthålla vissa kriterier, en master innebär ytterligare två år. 
    En YH-utbildning är INGEN akademisk utbildning och du får INGEN akademisk examen

    uttaget fakta 



    Den främsta skillnaden är 
    den täta kopplingen till arbetslivetMedan högskolor och universitet ställer andra krav på behörighet, är mer teoretiskt lagda och i viss utsträckning syftar mer till vidare forskning, så strävar yrkeshögskolan efter att leda dig som studerar direkt ut i arbetslivet där du vill vara.


     


    Och det gör vi bra ? 9 av 10 får jobb snabbt!


     


    Några av anledningarna till att du har större chans att få jobb direkt efter en utbildning på YrkesAkademins yrkeshögskola är dessa:


     
  • Anonym (Problem)

    Snälla rara. Berghs har heltidsutbildningar. Vadå kurser? 97% har jobb efter.  Och en akademisk examen ja grattis till dem? Det behövs inte alltid. Den reklambyrån jag praktiserar på har ingen en akademisk utbildning. Utan de flesta hr gått ut från Berghs :) eller medieinstitutet. Min chef? Hahah in my ass att du någonsin kommer bli chef med det sättet av människor och särskilja dem. En sådan chef hade ingen velat ha:) för att alla inte går din väg Gunilla är inte människor mindre utbildade hahaha


    Anonym (maj) skrev 2022-03-24 12:08:55 följande:
    Berghs startade 1941. Vi som skriver till dig var inte ens födda då. Inte ens min mamma var född då. 

    Varför tror du att din utbildning är något unikt och nytt? 

    Deras kurser är max 2 år långa. En universitetsutbildning är 3-5 år lång och ger en akademisk examen. Därmed inte sagt att man inte kan få ett kul jobb efter en kurs, men det går inte direkt att jämföra. Men det är kanske svårt att greppa när man inte ens har börjat studera. 

    Lycka till i alla fall. Det verkar som om du har bestämt dig. Hur det än går så kommer din barnslighet att växa bort och ersättas av mognad och erfarenhet. 

    Tips: kalla inte dina kollegor för Gunilla och kärring etc. Det kan ge en obehaglig överraskning när "Gunilla" blir din chef och karriären tar ett abrupt slut. 
    Anonym (maj) skrev 2022-03-24 12:08:55 följande:
    Berghs startade 1941. Vi som skriver till dig var inte ens födda då. Inte ens min mamma var född då. 

    Varför tror du att din utbildning är något unikt och nytt? 

    Deras kurser är max 2 år långa. En universitetsutbildning är 3-5 år lång och ger en akademisk examen. Därmed inte sagt att man inte kan få ett kul jobb efter en kurs, men det går inte direkt att jämföra. Men det är kanske svårt att greppa när man inte ens har börjat studera. 

    Lycka till i alla fall. Det verkar som om du har bestämt dig. Hur det än går så kommer din barnslighet att växa bort och ersättas av mognad och erfarenhet. 

    Tips: kalla inte dina kollegor för Gunilla och kärring etc. Det kan ge en obehaglig överraskning när "Gunilla" blir din chef och karriären tar ett abrupt slut. 


    Ascendere skrev 2022-03-24 11:32:10 följande:
    Många av dagens svenska kvinnor har blivit indoktrinerade till att om man inte som kvinna prioriterar karriär före barn och familj så är man per automatik förtryckt. 

    Att det finns kvinnor som du själv som faktiskt vill prioritera att vara mammor och ha en familj att ta hand om är ett hot mot deras världsbild - därav deras kritik och hot om utfrysning från arbetsmarknaden mm. 

    Någonstans tror jag även de är lite bittra för att de gått på myten och själva aldrig fått vara mammor till 100% utan hela tiden haft dåligt samvete för att karriären blir lidande och att de tjänar patriarkatet om de är mammalediga för länge eller prioriterar familjen för mycket. 

    Bygg ditt eget liv TS, som du vill ha det.
    Tack snälla för den vettiga kommentaren! Jag håller med! svenskt och tråkigt ska alltid vara på ett enda sätt. Men idag finns så mycket fler valmöjligheter. Och jag som person väljer absolut karriär och plugg tusen ggr i veckan före barn. Syftet med tråden var IFALL att man inte skulle komma in. Eller om ett eller två år. Vågar man chansa och skjuta upp livet på barn eller ska man skaffa då ett barn och sedan plugga direkt efter och starta karriär. Innan nästa barn.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (maj) skrev 2022-03-24 12:01:37 följande:
    Hahahahaha! Tack för underhållningen!  

    Din mamma är verkligen finkänslig om hon bara har bett dig vänta med barn. Om du beter dig ungefär såhär när du pratar med henne så förstår jag henne till 100%. 

    Du har uppenbara problem att skriva korrekt svenska, men det kanske inte kommer att ingå i din framtida yrkesroll? 

    Självklart är det det yngre generationen som tar över. Så har det alltid varit och så ska det vara! Om 15 år är det du som är en av de "äldre" på jobbet och måste lyssna på någon komisk ung tjej eller kille som är övertygad om att de vet hurdan världen är. Det blir ett tufft uppvaknande för dig när du börjar jobba. 

    Hur menar du att det inte kommer att finnas några grovarbetare i framtiden? Tror du att hela världen ser ut som Stockholms innerstad? Vem tror du kommer hem till folk och fixar exempelvis nytt badrum, kök osv? Och varför tror du att vi som skriver här är grovarbetare och inte jobbar med "data och nät"? 
    Hon har inte bett mig vänta. Hon ser gärna en utbildning först, och det håller jag med henne om. Ska läsa den yrkeshögskolan och va färdig PR konsult efter utbildningen. tackar som frågar. Korrekta svenskan bryr jag mig inte så mycket om, man skriver nog ganska så snabbt för att hinna med annat. Min svenska har inte hindrat mitt i livet kan jag lova dig. 
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Kim) skrev 2022-03-24 12:18:23 följande:

    Jisses! 


    Varför starta en tråd när du egentligen har det helt klart för dig hur du ska göra. 


    Riktigt trist att läsa hur otrevligt du svarar och vad du kallar flera av skribenterna. I min antika värld tyder det på omognad och brist på kommunikationsförmåga. 


    Se till att hålla en god relation med din mamma och även en god ton när diskussionen kommer igång. 


    Och du ser ej hur attackerande och dömmande kärringarna är? tror du jag ska svara trevligt? Går man på min kompetens och mognad så blir man jävligt förbannad. För dem vet absolut ingenting vad jag besitter för kunskaper, vart jag står i mitt liv. Vilken ekonomi jag har. Vilka praktikplatser jag har. Vad jag pluggat innan? Då ska man hålla käften det tycker jag verkligen. Jag bad om åsikter , om det finns någon som pluggat med barn eller efter. Inga sura kärringar som tycker folk ska gå en akademisk utbildning Annars får man inga höguppsatta jobb. Det är helt och hållet fel. Det är ju bevisat på arbetsplatserna. Man kan va sämst på sport men en riktig jävla PR stjärna?
  • Anonym (Problem)
    Hercai skrev 2022-03-24 12:39:13 följande:
    Jag tycker inte 22-23 år är ungt för att planera sitt första barn, men jag tror att det oftast är lite äldre mammor som hänger här på familjeliv och då blir skillnaden rätt stor.

    Du har som du själv skriver redan bra förutsättningar förutom utbildningen och då finns det inga hinder. Lycka till! 
    Tack! Ska aldrig göra en tråd om barn här. Bäst att diskutera utbildning och barn med folk från samma generation/årskull. blir för stor skillnad. Och speciellt för dessa äldre som nedvärderar oss andra som har mer möjligheter än då på deras tid. Tror inte dem har koll på hälften utav alla mediajobb som finns idag.
  • Anonym (Problem)
    fjanten skrev 2022-03-24 13:00:33 följande:
    Nej, vi i branschen har såklart ingen koll. Lastgammal vid 27 också, och första barnet kom vid 21.
    Tydligen inte tillräckligt. Med så starka åsikter om vad folk ska utbilda sig till och vad som är bättre eller sämre. vet nog bäst själv. Tack på förhand:)
  • Anonym (Problem)

    tro mig, ekonomi är inte vårt problem. Det löser sig. 


    Anonym (Alexis) skrev 2022-03-24 13:19:20 följande:
    Du bör ju dock ta hänsyn till det när du planerar resten av ditt liv. Ska du dessutom gå på Berghs måste du ju ha ekonomin till det då deras kurser kostar rätt mycket pengar. Det kanske ni inte kommer ha råd med om du går på FP och har ett litet barn. Eller om du går ut och är färdig konsult kanske du lätt halkar efter i karriären och får svårare att få fast jobb om du går på föräldraledighet direkt efter examen. 
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Problem) skrev 2022-03-24 13:20:22 följande:

    tro mig, ekonomi är inte vårt problem. Det löser sig. 


    Och tanken är att gå klart utbildningen och jobba in mig såklart. Gravid vill jag inte bli förens jag kommit in i jobbet. Plus en 9 månaders graviditet:)
Svar på tråden Vill ha barn, mamma vill inte