• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-24 19:30:25 följande:

Det här landet är inte så jävla galet. Om du drar efter andan lite istället för att hata ditt eget land så kan du se att det finns massa statistik från socialstyrelsen. Här får du ett sammandrag:
    Andelen sena aborter (18 + veckor) utgör mellan 0,5 och 1 % av alla aborter. Det växlar från år till år och går upp och ner. Som ett exempel var 0,9 procent av alla aborter utförda efter vecka  år 1983 och 1 procent 2016. Däremellan har det gått upp och ner. Det är alltså så att folk födda på 60-talet eller tidigare gjorde lika ofta sena aborter som dagens kvinnor. Så vart har samhället tagit vägen? Ingenstans skulle jag säga. 

av de sena aborterna som godkänns handlar majoriteten - ca 75 % - om fosterskador. 25 % handlar om sociala skäl och av dessa får en fjärdedel avslag på sin ansökan. 

antalet sena aborter totalt var 538 st och av dessa var alltså 401 pga fosterskador. Resterande är
    pga sociala skäl eller sjukdom hos mamman. 

Så nej det har inte blivit värre. Tvärtom har fosterdiagnostik gjort att man kan upptäcka svåra skador tidigare. 

Men nu var det ju signaturen Anni som skrev, att det räcker med att man "inte visste att man var gravid" och "absolut inte vill ha barn" - så får man en abort i en tidpunkt av fosterutvecklingen, då barnet ofta föds levande och skriker och desperat försöker andas och få leva. Det var inte JAG som skrev det.

Jag hoppas VERKLIGEN att det bara är vid extrema skäl man kan få abort så sent, och jag tycker egentligen inte att man ska få det då heller. Det är för sent. Alla problem som blir får lösas på annat sätt, när barnet redan är så stort. Adoption kanske, eller fosterhemsplacering, eller fosterhemsplacering för mor och barn tillsammans om det är en ung mamma, eller hemmahosare som hjälper till i hemmet, eller vad vet jag. Men inte MORD i alla fall, för det är vad det handlar om i dom veckorna - låt oss tala klarspråk.

Och sedan detta med procentandelen sena aborter. Den är ju helt ointressant eftersom vi har så FRUKTANSVÄRT många aborter i Sverige. Så även om det bara skulle vara en procent som görs så sent, så innebär det flera hundra skräckscener om året. I ett land som leker att det är en "humanitär stormakt". 
  • Anonym (Jessica)

Anonym (Anni):   Vadå ha fel?   Jag skrev att för MIG är det otänkbart att abortera så sent...
    Vet mycket väl att det är fri abort till vecka 18+,  och sedan behövs tillstånd från socialstyrelsen. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-24 22:57:50 följande:
    Men nu var det ju signaturen Anni som skrev, att det räcker med att man "inte visste att man var gravid" och "absolut inte vill ha barn" - så får man en abort i en tidpunkt av fosterutvecklingen, då barnet ofta föds levande och skriker och desperat försöker andas och få leva. Det var inte JAG som skrev det.

Jag hoppas VERKLIGEN att det bara är vid extrema skäl man kan få abort så sent, och jag tycker egentligen inte att man ska få det då heller. Det är för sent. Alla problem som blir får lösas på annat sätt, när barnet redan är så stort. Adoption kanske, eller fosterhemsplacering, eller fosterhemsplacering för mor och barn tillsammans om det är en ung mamma, eller hemmahosare som hjälper till i hemmet, eller vad vet jag. Men inte MORD i alla fall, för det är vad det handlar om i dom veckorna - låt oss tala klarspråk.

Och sedan detta med procentandelen sena aborter. Den är ju helt ointressant eftersom vi har så FRUKTANSVÄRT många aborter i Sverige. Så även om det bara skulle vara en procent som görs så sent, så innebär det flera hundra skräckscener om året. I ett land som leker att det är en "humanitär stormakt". 

Du påstod att det blivit värre, inte sant? Jag svarade. Kvinnor som nu är 60 år och över gjorde lika ofta abort som dagens fertila kvinnor. 

Så vad jämför du med? Inte verkligheten verkar det som. Sen är det också så här att det 1983 var mycket vanligare att göra abort efter vecka 7. 

Att det är en skräckscen att göra en sen abort kanske stämmer. Det är också en skräckscen att föda ett barn som inte kan leva mer än en dag utanför livmodern och under den dag plågas svårt. Att göra en sen abort är knappast ett lättvindigt beslut. Det kan ändå vara rätt beslut och du kan knappast sätta dig till doms över de få personer som gör det. 

• Anonym (n)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-25 07:03:09 följande:

Du påstod att det blivit värre, inte sant? Jag svarade. Kvinnor som nu är 60 år och över gjorde lika ofta abort som dagens fertila kvinnor. 

Så vad jämför du med? Inte verkligheten verkar det som. Sen är det också så här att det 1983 var mycket vanligare att göra abort efter vecka 7. 

Att det är en skräckscen att göra en sen abort kanske stämmer. Det är också en skräckscen att föda ett barn som inte kan leva mer än en dag utanför livmodern och under den dag plågas svårt. Att göra en sen abort är knappast ett lättvindigt beslut. Det kan ändå vara rätt beslut och du kan knappast sätta dig till doms över de få personer som gör det. 

nä man ska ju aldrig sätta sig till doms över mördare av födda personer heller, de hade nog sina starka skäl till sitt beslut att släcka ett liv, kanske många som fick plågas svårt tack vare denna person och beslutet att mörda togs säkert inte lättvindigt heller
  • Anonym (Linn)

Om jag vore du TS hade jag satt igång att planera för ett liv som ensamstående. Jag förstår att det känns överväldigande, men iallafall för mig skulle detta vara mycket svårt att rädda. 

Jag kan absolut förstå att han blir överrumplad och chockad. Men att under veckor vägra att prata med dig. Att ställa ultimatum om att du ska genomgå en mycket sen abort. Att vägra ta sin del med barnen för att straffa dig.

Även om han som genom ett mirakel tvärvänder imorgon och blir glad och vill behålla så är det svårt att glömma hur han varit. Det handlar inte om att han var konstig under ett dygn utan det har pågått en tid och han har haft alla chanser att tänka om.

Jag tänker också på hur du beskriver tiden när din pappa låg på sjukhus och sen gick bort. Var fanns han då? Varför fick du ta med barnen till sjukhuset och mecka med släktingar som skulle passa barnen? 

Ta hjälp av din familj. Planera för ett liv utan honom. 

• LFF
    Anonym (n) skrev 2022-03-25 10:23:02 följande:
    nä man ska ju aldrig sätta sig till doms över mördare av födda personer heller, de hade nog sina starka skäl till sitt beslut att släcka ett liv, kanske många som fick plågas svårt tack vare denna person och beslutet att mörda togs säkert inte lättvindigt heller
    Men lägg ner. Mord och abort är två helt skilda saker!
  • Mimosa86

TS vad ser du hos din man?

Han låter inte speciellt empatisk eller intresserad av dig eller barnen. Har han alltid varit sådan? på vilket sätt berikar han ditt liv?

• Anonym (Jkjj)
    LFF skrev 2022-03-25 11:04:39 följande:
    Men lägg ner. Mord och abort är två helt skilda saker!
    I de flesta länder finns en gräns där abort blir mord, även i Sverige. Här skulle det t.ex. ses som mord i vecka 25 att göra abort på ett friskt foster, men i Australien i ACT är det fullt lagligt att göra abort hela vägen. I många länder ses det som mord att göra abort på ett friskt foster efter 12 veckor. Det är liksom inte helt självklart. Abort är ju ett legalt eller illegalt mord på ett foster, gränsen varierar i olika länder, så det som är mord i Danmark kan vara abort i Sverige, och det som är mord i Sverige kan vara abort i Australien.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 11:30:17 följande:
    I de flesta länder finns en gräns där abort blir mord, även i Sverige. Här skulle det t.ex. ses som mord i vecka 25 att göra abort på ett friskt foster, men i Australien i ACT är det fullt lagligt att göra abort hela vägen. I många länder ses det som mord att göra abort på ett friskt foster efter 12 veckor. Det är liksom inte helt självklart. Abort är ju ett legalt eller illegalt mord på ett foster, gränsen varierar i olika länder, så det som är mord i Danmark kan vara abort i Sverige, och det som är mord i Sverige kan vara abort i Australien.

Nej det räknas inte som mord i Sverige. Man döms inte till mord för att ha gjort en illegal abort. 

Mord är en rätt snäv definition  Du kan inte bara hitta på saker såhär. Läs på igen och kom tillbaka och berätta om vilka länder som faktiskt räknar illegala aborter som mord. Det är inte många. Sen tar du och kollar hur situationen för kvinnor är i de länderna, kolla t ex Amnestys sida. 

• Anonym (D)

Känns som läge att fundera om man vill bli av med en bebis- den vuxna mansbebisen.

Vill du överhuvud taget fortsätta är det läge att sätta ner foten och kräva att han går och pratar med någon för att bearbeta det hela snarast,  gärna följt av samtal hos äktenskapsrådgivare. 

Sex utan kondom kan han bara glömma i fortsättningen tycker jag. 

Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19