• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Anonym (Jkjj)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-25 14:44:04 följande:

Nej det räknas inte som mord i Sverige. Man döms inte till mord för att ha gjort en illegal abort. 

Mord är en rätt snäv definition  Du kan inte bara hitta på saker såhär. Läs på igen och kom tillbaka och berätta om vilka länder som faktiskt räknar illegala aborter som mord. Det är inte många. Sen tar du och kollar hur situationen för kvinnor är i de länderna, kolla t ex Amnestys sida. 

Jo, det är straffbart i Sverige att exempelvis hålla en skalpell mot barnets huvud i slidöppningen så bebisen dör när den föds ut, mord. I andra länder är samma procedur en legal abort. 
  • Anonym (Mamman)

Från v 22 är det en människa.(En del tänker att det är en människa långt innan ,vi har till olika åsikter).

• Anonym (^)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 15:21:50 följande:
    Jo, det är straffbart i Sverige att exempelvis hålla en skalpell mot barnets huvud i slidöppningen så bebisen dör när den föds ut, mord. I andra länder är samma procedur en legal abort. 
    Vänta, va? Finns det länder där man utför abort på det sättet?
  • Anonym (Jkjj)
    Anonym (^) skrev 2022-03-25 17:38:23 följande:
    Vänta, va? Finns det länder där man utför abort på det sättet?
    Japp, Kina har exempelvis haft det förfarandet.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (D) skrev 2022-03-25 15:05:42 följande:

Känns som läge att fundera om man vill bli av med en bebis- den vuxna mansbebisen.

Vill du överhuvud taget fortsätta är det läge att sätta ner foten och kräva att han går och pratar med någon för att bearbeta det hela snarast,  gärna följt av samtal hos äktenskapsrådgivare. 

Sex utan kondom kan han bara glömma i fortsättningen tycker jag. 

Ja det jag tänker på och övervägar att sparka ut mansbebisen eftersom det i längden tär på en..barnen som alla barn och inga problem att handskas med för det mesta iallafall..nej men jag ska sätta ner foten rejält eller så blir det en känga i baken och där är dörren..vad som blir bäst återstår att se..och nej det blir absolut inget mer sex den närmsta tiden varken med eller utan skydd
  • Anonym (Ledsen)

Har varit på Rul som såg toppen ut och jag väntar en liten pojke..har även meddelat maken att han får sova någon annanstans om han ska fortsätta bete sig såhär..vill inte att han lägger sordin på stämningen mer..det räcker nu.."chock" varar inte i flera veckor så det här är något annat.

• EpicF
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-25 18:02:14 följande:

Har varit på Rul som såg toppen ut och jag väntar en liten pojke..har även meddelat maken att han får sova någon annanstans om han ska fortsätta bete sig såhär..vill inte att han lägger sordin på stämningen mer..det räcker nu.."chock" varar inte i flera veckor så det här är något annat.

Bra att sagt till på skapren om beteendet. Men en chock av ett oväntat långt gånget gravidbesked kan faktiskt vara i flera veckor. Hur länge man är i chock varierar mellan olika individer. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Stina) skrev 2022-03-25 07:03:09 följande:

Du påstod att det blivit värre, inte sant? Jag svarade. Kvinnor som nu är 60 år och över gjorde lika ofta abort som dagens fertila kvinnor. 

Så vad jämför du med? Inte verkligheten verkar det som. Sen är det också så här att det 1983 var mycket vanligare att göra abort efter vecka 7. 

Att det är en skräckscen att göra en sen abort kanske stämmer. Det är också en skräckscen att föda ett barn som inte kan leva mer än en dag utanför livmodern och under den dag plågas svårt. Att göra en sen abort är knappast ett lättvindigt beslut. Det kan ändå vara rätt beslut och du kan knappast sätta dig till doms över de få personer som gör det. 

Nej, i det fallet gör det ju ingen skillnad. Men återigen: jag bemötte en person som sa, att det går att få abort efter vecka 18 bara för att man "inte märkt att man är gravid" och "absolut inte vill ha barn". Det kan ju ALLA som söker säga, så i så fall HAR vi fri abort till och med vecka 21. Och eftersom kroppen kämpar för att behålla graviditeten och barnet kämpar för att få leva, när det har gått så långt, så kan kvinnan vara en bra bit in i den 22:ra veckan när det äntligen kommer ut...

Och JA jag fördömer kvinnor, som gör abort på ett friskt barn så sent. I alla fall i Sverige, kan det inte finnas några skäl som är värda det. Har man gått 21 veckor, så kan man gå 18 veckor till (och be om en igångsättning, så man kommer ifrån det tidigare, om man nu absolut känner så), och sedan kan man lämna över barnet till ett barnlöst par som blir glada. 18 veckor till är inte mycket, i förhållande till ett barns liv. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 17:50:33 följande:
    Japp, Kina har exempelvis haft det förfarandet.
    Japp, och även i USA före Trump (i vissa delstater). Fru Clinton var för det. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 11:30:17 följande:
    I de flesta länder finns en gräns där abort blir mord, även i Sverige. Här skulle det t.ex. ses som mord i vecka 25 att göra abort på ett friskt foster, men i Australien i ACT är det fullt lagligt att göra abort hela vägen. I många länder ses det som mord att göra abort på ett friskt foster efter 12 veckor. Det är liksom inte helt självklart. Abort är ju ett legalt eller illegalt mord på ett foster, gränsen varierar i olika länder, så det som är mord i Danmark kan vara abort i Sverige, och det som är mord i Sverige kan vara abort i Australien.
    Ja, och i länder som har aktiv dödshjälp ses inte det som mord, och i länder som har dödsstraff ses inte det heller som mord... De här gränserna är som sagt inte skrivna i sten. Jag tycker inte att man kan gömma sig bakom lagarna i det land och den tid där man råkar leva i för tillfället. Jag menar, hade man råkat leva i Nazityskland, så hade det varit lagligt att döda en hel rad grupper av människor. Men hade det känts bra efter att kriget var slut, och en ny regim bestämde vad som var lagligt och inte? Knappast, va?

Lagarna kring abort kan komma att ändras i Sverige också. Jag tror att man måste lyssna till sitt eget samvete, när det gäller sådana här frågor. 
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19