• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Anonym (Jkjj)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-25 18:20:58 följande:
    Ja, och i länder som har aktiv dödshjälp ses inte det som mord, och i länder som har dödsstraff ses inte det heller som mord... De här gränserna är som sagt inte skrivna i sten. Jag tycker inte att man kan gömma sig bakom lagarna i det land och den tid där man råkar leva i för tillfället. Jag menar, hade man råkat leva i Nazityskland, så hade det varit lagligt att döda en hel rad grupper av människor. Men hade det känts bra efter att kriget var slut, och en ny regim bestämde vad som var lagligt och inte? Knappast, va?

Lagarna kring abort kan komma att ändras i Sverige också. Jag tror att man måste lyssna till sitt eget samvete, när det gäller sådana här frågor. 
    Precis min poäng - enda anledningen till att abort "inte" är mord är för att vi har bestämt det. Vi har också bestämt att det finns en gräns där en abort inte är en abort, utan ett mord. Gränsen för det är olika i olika länder. Så det som är "abort" här är mord på andra ställen, och det som är "abort" på andra ställen är mord här. Det går därför inte riktigt att säga att abort inte är mord, det ÄR mord, mord som vi har bestämt är lagligt till en gräns.
  • Anonym (^)
    Anonym (Jkjj) skrev 2022-03-25 17:50:33 följande:
    Japp, Kina har exempelvis haft det förfarandet.
    Men fy!
  • Anonym (^)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-03-25 18:02:14 följande:

Har varit på Rul som såg toppen ut och jag väntar en liten pojke..har även meddelat maken att han får sova någon annanstans om han ska fortsätta bete sig såhär..vill inte att han lägger sordin på stämningen mer..det räcker nu.."chock" varar inte i flera veckor så det här är något annat.

Hur reagerade han?
  • EpicF

Anonym (för sent): Man får inte igångsättning bara för att man egentligen ville göra abort... 

• Anonym (Ledsen)

Går tyvärr inte att citera denna gång..men jag smsade om att jag ville prata men fick inget svar på flera timmar..vill nämligen inte att barnen ska vara närvarande eller att det ska uppstå tjafs i närheten av barnen..skickade iväg min äldsta med sina kusiner och morbror på bio/"grabbhäng" med förhoppningen om att maken skulle vilja prata men han har stängt in sig och ockuperat vardagsrummet..när jag kom hem låg han pch sov efter att jag hämtat barnen gåendes och varit ute några timmar efter förskolan/skolan...han smsade för någon timme sen att han aldrig mera vill prata med mig,han vill inte veta ngt angående barnet eller hur det gick på ultraljudet utan vi kan prata när jag "löst problemet"..han tänker inte gå någonstans och han ska sitta kvar i vardagsrummet tillsvidare..imorgon har jag beställt tårta och catering till ena barnets 2 års kalas som maken sagt att han tänker bojkotta om.jag inte gör i våran bostad men han tänker fortsätta vara sur..jag tycker det är skämmigt så jag har redan planerat att ha det I en lokal i brorsans hus men dit vägrar karln komma av "princip" skäl..tur att det bara är mina syskon+syskonbarn som ska komma (hans familj bor i ett annat land och båda mina föräldrar är avlidna tyvärr)..

Jag börjar fundera på om han kanske träffat ngn annan under sommaren när han besökte sin familj..

• Anonym (D)

Du kan meddela honom att det är försent att göra abort, och att du förväntar dig att han faktiskt tar ansvar för sin familj och sina handlingar. Tycker han att situationen är jobbig kan han gå och prata med någon, men kan han inte bete sig vettigt ska han flytta ut och inte vara i närheten av barnen.

Kanske läge att meddela farmor och farfar att de ska få ett til barnbarn och att deras son inte är man nog att ta hand om sina barn.

Vet inte vilken form av boende ni har, om ni har äktenskapsförord eller annat, men rekommenderar också att börja kolla på det juridiska nu.

Fundera på att lägga in om skilsmässa. Ni har ändå 6 månaders betänketid, men då ligger det hos honom att försöka rädda ert äktenskap innan dess.

Du vill knappast ha någon som bara är i vägen, obstruerar och vägrar hjälpa till ekonomiskt eller praktiskt när du har en nyfödd hemma. Är skilsmässan på G har du snabbare möjlighet att faktiskt begära underhåll för barnen, och kan lättare få ut honom ur huset. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (D) skrev 2022-03-25 21:50:30 följande:

Du kan meddela honom att det är försent att göra abort, och att du förväntar dig att han faktiskt tar ansvar för sin familj och sina handlingar. Tycker han att situationen är jobbig kan han gå och prata med någon, men kan han inte bete sig vettigt ska han flytta ut och inte vara i närheten av barnen.

Kanske läge att meddela farmor och farfar att de ska få ett til barnbarn och att deras son inte är man nog att ta hand om sina barn.

Vet inte vilken form av boende ni har, om ni har äktenskapsförord eller annat, men rekommenderar också att börja kolla på det juridiska nu.

Fundera på att lägga in om skilsmässa. Ni har ändå 6 månaders betänketid, men då ligger det hos honom att försöka rädda ert äktenskap innan dess.

Du vill knappast ha någon som bara är i vägen, obstruerar och vägrar hjälpa till ekonomiskt eller praktiskt när du har en nyfödd hemma. Är skilsmässan på G har du snabbare möjlighet att faktiskt begära underhåll för barnen, och kan lättare få ut honom ur huset. 

Jag har aldrig träffat hans familj utan bara sett hans mamma på facetime(pappan är död sedan länge)..vi har en gemensam bostadsrätt och jag har en egen bostadsrätt sedan innan..han har tidigare skickat olika summor till sin mamma men även syskon och deras familjer syskonbarn med familjer etc vilket jag sagt till att jag vägrar vara del av längre oavsett om jag är s.k. höginkomsttagare eller inte..har sagt att 2 lax till din mamma är rimlig summa men mer än så är för.mig inte rimligt och att jag inte kommer att fortsätta betala så stora summor hemma som jag tidigare gjort..därför har jag inte betalat lika mkt hemma sedan årsskifte så det kan bara därför han är sur..att vi inte har "råd" vilket inte alls stämmer utan vi får ut minst 60 lax tillsammans+ bb på 4 lax efter skatt nu när jag är FL (11 lax i boendekostnad) och jag drar in mest även som FL men pengafrågan har aldrig varit ngt problem tidigare iallafall..hur kan vi inte ha råd fattar jag inte..vi har dessutom massor med kläder,vagnar etc redan..

Jag tänker beställa hem skilsmässopapper eftersom han nu på kvällen även låst in sig I vardagsrummet med nyckel för att slippa bli väckt av barnen tror jag iaf..nej jag behöver inte en till bebis i hemmet
  • SaraL77

Bland det sjukaste jag läst här inne och då har jag ändå plöjt igenom min beskärda del av riktigt vidriga trådar. Du ska inte försöka fixa något utan du ska börja planera och ta aktiva steg mot att lämna det där monstret och trygga dina barns uppväxt. 

• Anonym (Bob)

Kan du länka till info om det abortförfarandet och staterna där det tillämpas?

Anonym (för sent) skrev 2022-03-25 18:16:19 följande:
    Japp, och även i USA före Trump (i vissa delstater). Fru Clinton var för det. 
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19