• Anonym (Ledsen)

Min make vill att jag gör abort..v 19

Hej!
    Fick reda på att jag är gravid för 2 veckor sedan..är nu i v 18+2(trodde symtomen berodde på covid)..maken kräver att jag gör abort och han kommer inte att prata med mig tills jag antingen fått missfall eller gjort abort..vi har 2 gemensamma barn tillsammans (2 år respektive 6 mån) och jag har en 9 åring vv..

Jag blev såklart chockad och väldigt förvånad eftersom jag ammade lillan och mådde psykiskt dåligt under den perioden pga min pappa plötsligt gick bort efter 1 månad på sjukhus..vi hade sex kanske 1 eller 2 ggr då på makens initiativ..vi använde ingen kondom och jag tar inte preventivmedel vilken han också känner till,vi körde inte heller avbrutet samlag..

Jag är den som tar störst ansvar nästan allt gällande barnen och hushåll,drar in mest pengar oavsett om jag är FL eller jobbar,han är fast anställd med bra lä,vi har rymlig bostad etc så rent praktiskt är

det inga problem..han sover ostört,jag tar all FL m.m.

Nu så är han rasande och påstår att jag lurar honom..jag höll koll på äl som inte gav utslag och jag har sagt att det inte är

Så stor sannolikhet att bli gravid så  nära inpå förlossningen..blir ändå 34 i sommar och helammade lillan...

Tidigare har det varit tal om 4 gemensamma och han har också varit "emot" abort.....

Jag känner mig sviken och besviken över reaktionen men ändå glad över barnet..han vill avskriva sig barnet och att jag står som ensam  vårdnadshavare ( går dock ej så länge vi är gifta)..oavsett så har jag börjat känna avsmak och funderar på att flytta ut..

• Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19
  • Anonym (Farmaceut)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 15:52:41 följande:
    Det bästa är väl om den som vet med sig att den absolut inte vill ha barn, skyddar SIG. Sedan kan den andra parten göra som han eller hon vill med den saken. Barnfrågan är så viktig, att man aldrig ska lämna över ansvaret för den åt någon annan. 

Sedan säger jag inte att det är KONSTIGT att folk - särskilt män, då - gör så i långa förhållanden. Säger frun att hon äter p-piller, så litar väl maken på det efter många års förhållande. Betydligt mer konstigt är det, att män vid nya och tillfälliga relationer, litar på kvinnan när hon säger att hon käkar piller, eller har spiral, eller är steril... Jag menar, ingen skulle ju ta ut hela sin förmögenhet och lämna åt en helt ny bekantskap att förvalta, heller. Och räknar man på vad ett barn kostar, så blir det ett par miljoner innan de är vuxna... och sedan tillkommer arvsrätten, även om mannen är gift och har äktenskapliga barn när han avlider. 
    Han vill inte ha fler barn, som jag har förstått det. Jag frågade i för sig aldrig tillbaka när han frågade, eftersom jag själv ändå inte ska ha fler barn. Men det lät på honom som det. Efter första sexet frågade han om jag skulle göra abort om jag blir gravid, vilket jag svarade ja på, eftersom det är vad JAG vill om jag blir gravid.

Han skyddade sig aldrig, varken kondom eller m.h.a vasektomi. Han frågade mig visserligen heller aldrig om jag skyddade mig, men eftersom han trots det jag sa (sa vid fler tillfällen att jag inte vill ha barn) trodde att jag ville ha barn så antog han väl att jag var oskyddad.

Tycker att det borde räcka att man säger flera gånger att man inte vill ha barn. Hade jag velat ha ett barn hade jag ju sagt det bara, eller t.o.m skaffat det för länge sedan. Det hade ju varit lätt att hitta en kille för det. istället för att undvika all dejting för att slippa riskera tjat om barn i 8 år.  Och inte med honom (hur skulle vi ha berättat en sådan grej för våra barn, de går i samma skola...?)

Ibland överdriver män verkligen sin misstro till kvinnor och deras "hemliga barnplaner". Förstår att det är jobbigt att inte ha makt i abortfrågan, men man får väl se till att inte fortsätta ha sexuella relationer med någon man inte litar på. Jag är faktiskt en vädligt ärlig person och trodde att det räckte att vara tydlig bara...

• EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 13:41:44 följande:
    Fast så kan man ju inte tänka, när man är en kärnfamilj med enbart gemensamma barn? Då är det väl självklart att man har alla pengar tillsammans? Om man inte har två mycket höga inkomster, så att det där beloppet som skickas inte spelar någon roll, men så är det ju sällan. Och den utländska parten brukar även tjäna mindre än den svenska (oavsett kön), så i praktiken blir det den svenska parten som sponsrar underhållet till släkten i hemlandet ändå.

Sedan kan det även visa sig att den utländska parten testamenterat pengar till syskonbarnen, så att de egna barnen får mindre. I värsta fall måste man sälja huset för att kunna betala ut arvet (gemensamma barn får ju vänta på sitt arv tills båda föräldrarna har gått bort).

Det här borde man varna mera för. 
    Varför är det så självklart att alla pengar är allas bara för attan är en kärnfamilj? Gemensam eller enskild ekonomi är upp till var och en. 
  • Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-26 17:42:08 följande:
    Varför är det så självklart att alla pengar är allas bara för attan är en kärnfamilj? Gemensam eller enskild ekonomi är upp till var och en. 
    För att man har barnen tillsammans..? Om min (fiktive!) make skickar 1000 kronor i månaden till Irak, så är det ju VÅRA barn som måste få mindre av allting varje månad, till ett värde av tusen kronor. Billigare eller inga fritidsaktiviteter eller sportutrustning, sämre kläder, sämre mat, eller att vi aldrig kan resa någonstans på sommarlovet, eller alternativt längre dagar på dagis och fritids för att jag måste arbeta mer för att kompensera upp...
  • EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 18:19:55 följande:
    För att man har barnen tillsammans..? Om min (fiktive!) make skickar 1000 kronor i månaden till Irak, så är det ju VÅRA barn som måste få mindre av allting varje månad, till ett värde av tusen kronor. Billigare eller inga fritidsaktiviteter eller sportutrustning, sämre kläder, sämre mat, eller att vi aldrig kan resa någonstans på sommarlovet, eller alternativt längre dagar på dagis och fritids för att jag måste arbeta mer för att kompensera upp...
    Man kan fortfarande ha enskild ekonomi, vilket innebär att du inte drabbas. Så länge inte barnbidraget skickas så drabbas inte barnen. 
  • Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-26 18:30:42 följande:
    Man kan fortfarande ha enskild ekonomi, vilket innebär att du inte drabbas. Så länge inte barnbidraget skickas så drabbas inte barnen. 
    Nä, för barnbidraget täcker ju ett barns hela månadskostnad på en rimlig nivå..? Inklusive fritidsaktiviteter och sommarsemestrar... Jag förstår inte hur du tänker? Alla pengar som går från familjen till någon utanför familjen, är naturligtvis en förlust för barnen. Sådant måste man varna för! 
  • EpicF
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 20:32:55 följande:
    Nä, för barnbidraget täcker ju ett barns hela månadskostnad på en rimlig nivå..? Inklusive fritidsaktiviteter och sommarsemestrar... Jag förstår inte hur du tänker? Alla pengar som går från familjen till någon utanför familjen, är naturligtvis en förlust för barnen. Sådant måste man varna för! 
    Det kan absolut täcka fritidsaktiviteter och mat, kläder etc. Som det är till för. Tillsammans med bidrag från mor och far. 

Om pappan nu väljer att skicka delar av sina pengar (efter att gemensamma utgifter är betalda) till sin släkt är det dennes val. Precis som man kan välja att lägga på en egen dyr hobby, snus, cigg eller exklusiva klockor. Och kvinnan kan lägga sina pengar på det denne vill; smink, exklusiva väskor, sina barn, sin släkt etc. 
  • Anonym (Ledsen)

Ja alltså vi pratar inte om 1000 eller 2000 kr i månaden, det är vad som skickas till ena systersonen..de är varken fattiga eller har någon sjukdom samt att flera av hans syskon bor i Europa(UK, Holland,DK,NO) etc med fruar och barn i hemlandet som de sedan ber honom om pengar till för att försörja så de själva kan etablera diverse företag i dessa länder så att levnadsstandarden är tillräckligt gäg när fru och barn kommer och det är detta jag börjat störa mig på..vi åker inte på ngn semester eller har gemensam ekonomi eller planer..har försökt men då hsr han "lånat" ut mina pengar och sen förnekat detta och han själv säger att han "lånar" pengar till dessa vuxna män..skulle han skicka 2000 kr till sin morsa är det inga problem...men de talar endast i Euro inte den lokala valutan ..2K sek motsvarar en hyfsad månadslön i det landet som de bor i..han har bara under sommaren givit 80 k och där i finns även mina pengar genom att jag låtit en bekant till maken hyra min br eftersom de vädjade och jag tyckte synd om denna familj eftersom de har småbarn..då har de swishat hyran till maken mwn han har inte överfört dessa till mig under flera månader men jag har ändå fått betala lån+montering på 10 k samt dagisavgift + halva hyran där vi bor ..detta har jag satt stopp för och har tidigare inte velat bråka om pengar utan sett oss som en familj..men när dessa pengar närmare 60 k inte fanns kvar blev jag lack och ska därför sälja min br och betalar inte längre halva hyran eftersom han inte längre tar ngt ansvar i hushållet pga att han jobbar så mkt extra för att skicka ner så han ansluter vid 21 tiden..detta har gått i perioder och har inte varit så men nu är jagmer uppmärksam på.detta..när jag konfrontetat har det sagts men du får ändå ut 50 k vad ska du göra med dina pengar..jadu inte ska de få till din lata familj iallafall..barnens aktiviteter och kläder etc är inte drabbade eftersom jag inhandlar allt de behöver men jag vill hellre spara överskottet än att spendera på kvinnor som vägrar arbeta..det tar inte heller ett nej eller jag har inge pengar och det år säkert ett 20 tal individer som det skickas till i perioder och de föder barn när se själva behagar..de har han inte föreslagit varken abort eller preventivmedel åt trots att vi involveras i försörjningen av dessa ungar 

• Anonym (för sent)
    EpicF skrev 2022-03-26 20:39:56 följande:
    Det kan absolut täcka fritidsaktiviteter och mat, kläder etc. Som det är till för. Tillsammans med bidrag från mor och far. 

Om pappan nu väljer att skicka delar av sina pengar (efter att gemensamma utgifter är betalda) till sin släkt är det dennes val. Precis som man kan välja att lägga på en egen dyr hobby, snus, cigg eller exklusiva klockor. Och kvinnan kan lägga sina pengar på det denne vill; smink, exklusiva väskor, sina barn, sin släkt etc. 
    Nja, är man gifta så ska faktiskt alla beslut som rör ekonomin fattas "i samförstånd". Det står i Äktenskapsbalken. Gäller för övrigt även barnlösa äkta par. 
  • Anonym (J)
    Anonym (för sent) skrev 2022-03-26 18:19:55 följande:
    Då får han naturligtvis ta av sina egna pengar och skicka till familjen! Givetvis måste det inte drabba barnen. 
  • Anonym (för sent)
    Anonym (J) skrev 2022-03-27 01:30:33 följande:
    Då får han naturligtvis ta av sina egna pengar och skicka till familjen! Givetvis måste det inte drabba barnen. 
    När man är gifta och har gemensamma barn (och inga särkullar), finns det inget som heter "egna pengar". Jag hade i alla fall inte accepterat det synsättet.
Svar på tråden Min make vill att jag gör abort..v 19