• Anonym (Smuts­)
    Fri 1 Apr 2022 09:04
    3049 visningar
    23 svar
    23
    3049

    Vad min man anser inte behöver städas!

    För två veckor sen, hade vi ett gräl om städning. Jag tycker att jag tar allt ansvar. Han noll ansvar. Han skyllde på min höga krav och mitt kontrollbehov. Man tappar sugen att göra något, när jag påminner. Så vi bestämde att jag skulle ta ett steg tillbaka, för att han skulle kunna ta initiativ och göra det på sitt sätt. Det är två veckor sen. På bilden ser ni vårt handfat i badrummet, som ingen rört på två veckor. 

    Hur länge ska man vänta innan på karlfans  initiativförmåga?

  • Svar på tråden Vad min man anser inte behöver städas!
  • Anonym (K)
    Fri 1 Apr 2022 10:53
    #11

    Fy fan vad äckligt. Hoppas ni inte har barn som måste stå ut med det där. 

  • Anonym (Linn)
    Fri 1 Apr 2022 11:13
    #12
    +1

    Så jäkla barnsligt: han tappar sugen att göra något när du påminner. 
    Men gör det då så slipper TS påminna!? Varför har han satt dig i rollen som hans mamma? Känner han inte ett eget ansvar för sitt boende och sin familj?

    Det där ser ut dom ett handfat på en byggarbetsplats. 

    Han är lat och ids inte. Det är det enkla svaret. 

    Föreslå städbolag en gång i veckan. Han betalar 75% av kostnaden och du resterande. 

  • Anonym (Styrk­or)
    Fri 1 Apr 2022 11:17
    #13
    -1

    Som någon annan sa - dela upp styrkor/svagheter.

    acceptera att ni har olika syn men att ni måste respektera varandra och mötas på vägen. 


    jag är pedantisk och kontrollerande, min sambo är inte det. 


    men han är ändå duktig på att hålla undan och plocka och greja även fast det inte är som på mitt sätt, men mitt sätt är däremot nästan för mycket istället.

    han ex plockar undan saker, dammsuger 1 gång i veckan med stora dammsugaren ordentligt, lagar mat etc.

    jag är den som går med mikrotrasa, dammvippa, puffar kuddar och dammsuger varje dag med vår mindre sladdlösa dammsugare. då vi har småbarn så har vi babywipes och det är min bästa hjälpreda, drar av kökslådorna/köksskåp/ drar  av handfat och toalett, dörrhandtag etc med dess varje dag.

    jag skulle ex aldrig kunna låta handfatet se ut sådär 
    en min sambo skulle nästintill kunna låta det se ut sådär men därav babywipes, tar 30sek och sen är det rent om man håller efter varje dag.


    varannan vecka har vi storstädning och städar redigt och då är barnen hos mormor/morfar/farmor eller farfar några timmar. 

    vi båda hjälps åt med tvätt 

  • Anonym (Linn)
    Fri 1 Apr 2022 11:51
    #14
    Anonym (Styrkor) skrev 2022-04-01 11:17:39 följande:

    Som någon annan sa - dela upp styrkor/svagheter.

    acceptera att ni har olika syn men att ni måste respektera varandra och mötas på vägen. 


    jag är pedantisk och kontrollerande, min sambo är inte det. 


    men han är ändå duktig på att hålla undan och plocka och greja även fast det inte är som på mitt sätt, men mitt sätt är däremot nästan för mycket istället.

    han ex plockar undan saker, dammsuger 1 gång i veckan med stora dammsugaren ordentligt, lagar mat etc.

    jag är den som går med mikrotrasa, dammvippa, puffar kuddar och dammsuger varje dag med vår mindre sladdlösa dammsugare. då vi har småbarn så har vi babywipes och det är min bästa hjälpreda, drar av kökslådorna/köksskåp/ drar  av handfat och toalett, dörrhandtag etc med dess varje dag.

    jag skulle ex aldrig kunna låta handfatet se ut sådär 
    en min sambo skulle nästintill kunna låta det se ut sådär men därav babywipes, tar 30sek och sen är det rent om man håller efter varje dag.


    varannan vecka har vi storstädning och städar redigt och då är barnen hos mormor/morfar/farmor eller farfar några timmar. 

    vi båda hjälps åt med tvätt 


    Er uppdelning låter bra och din man verkar känna ansvar och tar självmant på sig att dammsuga en gång i veckan, plocka regelbundet etc. Då funkar det. 

    Men TS man verkar inte känna så. För två veckor sedan fick han igenom att han nu ska visa hur han gör och vill ha det - och det har han visat verkligen. Genom att göra ingenting? 

    Förhoppningsvis återkommer TS och kan lista upp en del saker som han faktiskt tar ansvar för. Då finns det också hopp om förändring. 
  • Anonym (pedan­t)
    Fri 1 Apr 2022 11:59
    #15
    -1 +2
    Anonym (K) skrev 2022-04-01 10:53:32 följande:

    Fy fan vad äckligt. Hoppas ni inte har barn som måste stå ut med det där. 


    Tror nog snanare att barn tar skada av en hysterisk mamma som lider av extrema kontrolbehov än lite skit i hörnet 
  • Anonym (Peter­)
    Fri 1 Apr 2022 12:19
    #16
    -2 +1
    Anonym (pedant) skrev 2022-04-01 11:59:07 följande:
    Tror nog snanare att barn tar skada av en hysterisk mamma som lider av extrema kontrolbehov än lite skit i hörnet 
    På vilket sätt är det extremt kontrollbehov att inte vilja leva i sanitär misär? 
  • Anonym (pedan­t)
    Fri 1 Apr 2022 12:38
    #17
    Anonym (Peter) skrev 2022-04-01 12:19:29 följande:
    På vilket sätt är det extremt kontrollbehov att inte vilja leva i sanitär misär? 
    Uppenbarligen förstår du inte innebörden av orden sanitär misär 
  • Anonym (Lika här)
    Fri 1 Apr 2022 12:40
    #18

    Vårt handfat ser nog lika ut om jag skulle plocka undan fruns 14 tvålar, ansiktskrämer, hårspray, hårnålar/snoddar, skyddspapper från trosskydd m.m. som allt hamnar på handfatet istf på sin plats, på allt porslin är det tandkräms-/sminkrester och långa hårstrån men jag har tröttnat på att städa undan hennes saker för att komma åt, annars brukar jag gnugga när jag borstar.
    Kan det vara liknande eller är han bara en blind obrydd slusk?
    Hur är den ävriga ordningen? Ställer han in i diskmaskinen efter sig eller hamnar det i diskhon eller står kvar på bordet?
    Ingredienser efter matlagning, i skåpen eller på bänken?
    Bilen skitig eller tvättad 1 gång i veckan?
    Hallen, dammsugen och sjysst eller grusplan?
    Och slutligen, den stora frågan, byter han toarullen eller står den nya bredvid? Skrattande

  • Anonym (Peter­)
    Fri 1 Apr 2022 12:43
    #19
    +1
    Anonym (pedant) skrev 2022-04-01 12:38:56 följande:
    Uppenbarligen förstår du inte innebörden av orden sanitär misär 
    Precis om du inte förstår innebörden av extremt kontrollbehov?
  • Anonym (Smuts­) Trådstartaren
    Sat 2 Apr 2022 12:32
    #20

    Som några redan gissat, det här är inte det enda han inte gör. I bästa fall dammsuger han under minsta barnets matstol, och anser sen att han gjort en enorm insats. Att resten av hemmet också behöver dammsugas, att tvätt måste tvättas eller att mat ska handlas och planeras, slår honom aldrig.

    Han kan inte ens plocka fram kläder till barnen utan att ta fram nylonstrumbyxor när det är -15, eller yllekofta i +25. Ibland kommer han och upplyser han mig om att han inte har rena strumpor eller kalsonger. 


    Jag kan absolut gå och småstäda. Det är ju det jag gör i vanliga fall. Men jag är trött på att ta reda på hans tandkrämsfläckar på spegeln och avföring i toaletten. Jag är trött på att plocka barnens kläder från hallgolvet, för det är där han droppar dem (barnen är för små för att nå upp till krokarna). 


    Så jag fick ett utbrott där han menade att allt beror på mina höga krav och mitt kontrollbehov. Om jag bara släppte på det skulle han ta mer ansvar. Och av det blev det, absolut ingenting. Inget är dammsuget, inget är avtorkat. Badrumsspegeln är i nederkant täckt med tandkrämsfläckar. 

  • Sat 2 Apr 2022 16:20
    #21
    Anonym (Smuts) skrev 2022-04-02 12:32:08 följande:

    Som några redan gissat, det här är inte det enda han inte gör. I bästa fall dammsuger han under minsta barnets matstol, och anser sen att han gjort en enorm insats. Att resten av hemmet också behöver dammsugas, att tvätt måste tvättas eller att mat ska handlas och planeras, slår honom aldrig.

    Han kan inte ens plocka fram kläder till barnen utan att ta fram nylonstrumbyxor när det är -15, eller yllekofta i +25. Ibland kommer han och upplyser han mig om att han inte har rena strumpor eller kalsonger. 


    Jag kan absolut gå och småstäda. Det är ju det jag gör i vanliga fall. Men jag är trött på att ta reda på hans tandkrämsfläckar på spegeln och avföring i toaletten. Jag är trött på att plocka barnens kläder från hallgolvet, för det är där han droppar dem (barnen är för små för att nå upp till krokarna). 


    Så jag fick ett utbrott där han menade att allt beror på mina höga krav och mitt kontrollbehov. Om jag bara släppte på det skulle han ta mer ansvar. Och av det blev det, absolut ingenting. Inget är dammsuget, inget är avtorkat. Badrumsspegeln är i nederkant täckt med tandkrämsfläckar. 


    Exakt som mitt ex, detta var orsaken till att dumpade honom (bland annat)
  • Anonym (T)
    Sat 2 Apr 2022 17:20
    #22
    +1
    Anonym (Smuts) skrev 2022-04-02 12:32:08 följande:

    Som några redan gissat, det här är inte det enda han inte gör. I bästa fall dammsuger han under minsta barnets matstol, och anser sen att han gjort en enorm insats. Att resten av hemmet också behöver dammsugas, att tvätt måste tvättas eller att mat ska handlas och planeras, slår honom aldrig.

    Han kan inte ens plocka fram kläder till barnen utan att ta fram nylonstrumbyxor när det är -15, eller yllekofta i +25. Ibland kommer han och upplyser han mig om att han inte har rena strumpor eller kalsonger. 


    Jag kan absolut gå och småstäda. Det är ju det jag gör i vanliga fall. Men jag är trött på att ta reda på hans tandkrämsfläckar på spegeln och avföring i toaletten. Jag är trött på att plocka barnens kläder från hallgolvet, för det är där han droppar dem (barnen är för små för att nå upp till krokarna). 


    Så jag fick ett utbrott där han menade att allt beror på mina höga krav och mitt kontrollbehov. Om jag bara släppte på det skulle han ta mer ansvar. Och av det blev det, absolut ingenting. Inget är dammsuget, inget är avtorkat. Badrumsspegeln är i nederkant täckt med tandkrämsfläckar. 


    Ligg inte med karln. När han klagar på hur sällan ni är intima så kontrar du med att han är översexuell och har för höga krav. Hallå det är väl ingen katastrof om det bara sker en gång om året? chilla! Han fick ju faktiskt en kyss förra veckan så han borde inte vara så hysterisk.
  • Anonym (A)
    Sat 2 Apr 2022 18:37
    #23
    Anonym (Linn) skrev 2022-04-01 11:13:26 följande:
    Så jäkla barnsligt: han tappar sugen att göra något när du påminner. 
    Men gör det då så slipper TS påminna!? Varför har han satt dig i rollen som hans mamma? Känner han inte ett eget ansvar för sitt boende och sin familj?

    Det där ser ut dom ett handfat på en byggarbetsplats. 

    Han är lat och ids inte. Det är det enkla svaret. 

    Föreslå städbolag en gång i veckan. Han betalar 75% av kostnaden och du resterande. 
    Håller med
Svar på tråden Vad min man anser inte behöver städas!