• Anonym (Anonym fru)

Herre gud, min relation är usel!

I flera år har jag flaggat för min man att jag inte känner mig nöjd med vår relation. Vi har väldigt sällan sex, är sällan intima på annat sätt heller, han kommer sällan med varken komplimanger eller positiva kommentarer, men drar sig inte för att tala negativt till mig. Det är gubbiga skämt om att han minsann har tre barn, eftersom han räknar mig som barn, om allt han anser att jag inte kan och om hur jobbigt det är med gnälliga kärringar. Vi har en sjuåring som ibland får små känsloutbrott och han kommenterar ständigt att jag borde förstå, eftersom jag är på samma nivå. Sen skrattar han gott om sin fantastiska humor.

Väldigt ofta menar han att jag inte sagt en viss sak. När jag påtalar att jag sagt det och till och med specificerar när, hur och var, är det ständiga svaret "tror du jag lyssnar på allt du säger eller?" följt av ett gott skratt.

Säger jag något om beteendet är jag känslig. Om jag ber om att någon gång få en komplimang, fiskar jag. Själv verkar han nöjd. Han ser inga problem i vår relation. Förutom att jag är en gnällig kärring som aldrig är nöjd, men annars är det fint.

För några veckor sen började jag en kurs via jobbet. Där går också en man. Han är snygg och trevlig och han är intresserad av vad jag säger. Han lyssnar uppmärksamt och återkopplar kring det jag säger och har sagt. Det är trevligt, jag får positiv återkoppling för min insats och dessutom tittar han på mig någon sekund för länge.

Det kommer så klart aldrig att bli något med den mannen. Vi kommer att ses imorgon igen, på vår kursavslutning och sen skils vi åt. Men, det här väckte något inom mig. Herre gud, en relation ska inte se ut som min, eller hur? Det är inte onormalt att få höra att ens partner älskar en. Eller att man är snygg och bra. Eller att maten är god, och inte bara en suck för att det ligger en sked i diskhon efteråt (återigen är jag på samma nivå som sjuåringen då).

Men vad gör man nu? Två små barn. En lång relation. Biter man ihop? Reser man sig och går?

Tar man steget eller biter man ihop?

• Svar på tråden Herre gud, min relation är usel!
  • Anders 386
    Anonym (A) skrev 2022-04-05 21:35:04 följande:

Parterapi.

Fullständigt meningslöst med en sådan man. Bortkastad tid och bortkastade pengar. Parterapi är bra för att lösa upp "knutar" i ett förhållande - det kan inte ändra personligheten hos en människa.
  • sextiotalist
    Anonym (Glädjedödaren) skrev 2022-04-06 09:57:22 följande:
    Är det inte så enkelt att du vill prova om gräset är grönare på andra sidan helt enkelt?.bortförklaringar man hört förr?
    Nu lägger du dig på samma nivå som hennes man. Läser du verkligen vad hon har skrivit?
  • Anonym (Glädjedödaren)
    sextiotalist skrev 2022-04-06 10:13:22 följande:
    Nu lägger du dig på samma nivå som hennes man. Läser du verkligen vad hon har skrivit?
    Precis det jag gjort. Troligen tröttnar hon även på nästa man?.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Glädjedödaren) skrev 2022-04-06 09:57:22 följande:
    Är det inte så enkelt att du vill prova om gräset är grönare på andra sidan helt enkelt?.bortförklaringar man hört förr?
    Sa den missunsamme. Fy så bitter du verkar

Hur lätt som helst att fatta att du är ensam eller lika trist som TS man

Negativa gnälliga människor är en pina att ha att göra med.
  • Anonym (Glädjedödaren)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-04-06 10:23:35 följande:
    Sa den missunsamme. Fy så bitter du verkar

Hur lätt som helst att fatta att du är ensam eller lika trist som TS man

Negativa gnälliga människor är en pina att ha att göra med.
    Otrogna människor är ännu värre isåfall.
  • sextiotalist
    Anonym (Glädjedödaren) skrev 2022-04-06 10:19:05 följande:
    Så du tycker det är OK att behandla den man väljer att leva ihop med på det sättet?
  • Anonym (Anonym fru)
    Anonym (Glädjedödaren) skrev 2022-04-06 10:19:05 följande:
    Ja, jag skulle sannolikt återigen tröttna på någon som inte respekterar mina behov och önskemål, det stämmer.
  • Anonym (Anonym fru)
    Anonym (Glädjedödaren) skrev 2022-04-06 10:30:35 följande:
    Vem är otrogen?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Glädjedödaren) skrev 2022-04-06 10:30:35 följande:
    Ingenstans kan jag läsa att TS är otrogen eller planerar att vara det.

Men du verkar ha fastnat i bitterhet, så gissar att du själv blivit bedragen. Bitterhet, orättvisa dömanden och missunsamhet brukar gensomsyra hela ens personlighet och tyvärr drar man till sig andra bittra trista typer. Något att tänka på.

Det bästa  att göra är att själv ha en positiv livssyn, jobba med bli så harmonisk som möjligt, det genererar mer livskvalitet och bättre relationer i allt från kärlek till vänskap.
  • Anonym (Glädjedödaren)
    sextiotalist skrev 2022-04-06 10:31:24 följande:
    Så du tycker det är OK att behandla den man väljer att leva ihop med på det sättet?
    Bättre byta man till något som får det att rinna till?
Svar på tråden Herre gud, min relation är usel!