• Mon 11 Apr 2022 14:11
    2325 visningar
    7 svar
    7
    2325

    Ohållbara arbetstider

    Jag har nyligen börjat jobba igen efter två års arbetslöshet. Jag jobbar nu inom Region Stockholm på ett sjukhus. När jag började där så fick man fylla i ett önskeschema hur man ville jobba, och jag fyllde kanske i att jobba kanske var 4:e helg eller så,  när jag sen får tillbaka schemat, så står det varannan helg, så jag hörde av mig till chefen om detta och han sade att "Vi var tvungna att göra så här i början då det är en nystartad avdelning och att sen får man önska vilket schema man vill och att det finns inga lagstadgar på hur många helger man måste jobba" Sen visade det sig att nästa schema jag gjorde ser likadant ut, och jag frågar igen om man måste jobba varannan helg, eller att enbart jobba måndag till fredag, kväll eller dag. Då fick jag svaret tillbaka att det går ej att jobba på det viset, utan det måste vara varannan helg. Detta gör att det är ganska tjafsigt här hemma, då min sambo har ett 9-17 jobb måndag till fredag. Så vi kan inte planera in något, han är sur då jag jobbar helg, för då anser han att han har tråkigt och är sur när jag kommer hem, han tycker också att det är tråkigt att jag är ledig mitt i veckan tillexempel, då han jobbar en del hemifrån. 

    Han pratar så gott som varje dag om mina arbetstider, och säger saker som att jag ska säga upp mig tex. Jag tänker dock inte vara arbetslös något mera, så jag är kvar där tills jag hittar något nytt som dock är på vardagarna. Men frågan är då hur ska jag lösa detta så att det inte blir tjafs varannan helg om arbetstiderna. 

  • Svar på tråden Ohållbara arbetstider
  • Mon 11 Apr 2022 14:24
    #1

    I grund och botten så är det bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb. Så jag tycker att du resonerar helt rätt. Du stannar tills du har hittat något annat med arbetstider som passar dig och din familj bättre.
    Din partner får väl bara gilla läget så länge, för just nu finns det ingen möjlighet att få schemat ändrat. Det är så det är bara. Eller tycker han att det vore bättre om du inte hade ett jobb?
    Kanske kan ni försöka vända på det och se om det kan finnas någon fördel alls med det?
    Du kan ordna vissa saker på lediga vardagar som inte kan göras lika smidigt på helgen (då de flesta andra är lediga). Han kan passa på under helgen när du jobbar att göra sånt som han gillar?

    Min man jobbar inom räddningstjänsten och tjänstgör varannan helg. Så har det sett ut de senaste 20 åren och det kommer med hans yrke. Alltså är det en konstant hos oss, det är inget att gnälla om utan det är så det är. Vi får förhålla oss till det. Men visst är det trist mellan varven när man lägger in hans schema i kalendern och ser direkt att gemensamt firande på  påsk, midsommar och nyår faller bort pga jobb. Eller att man missar familjehögtider pga hans jobb (eller så får jag och barnen gå själva). Å andra sidan har barnen inte behövt vara så mycket på förskolan eftersom han har lediga dagar inne i veckorna. Det finns både för-och nackdelar.

  • Mon 11 Apr 2022 14:45
    #2

    Så problemet är egentligen att din man gnäller för att han som vuxen person inte klarar av att roa sig på egen hand...? Han får väl skaffa en hobby! Du har ett jobb, ni kan inte påverka ditt schema, då är det så. Då ska han inte gnälla på dig, för det är inte ditt fel. Självklart behåller du jobbet! Mannen är lite mer tveksamt däremot...

    Du kan ta ett samtal med honom där du klarlägger, en sista gång, att ni får acceptera hur schemat ser ut, att chefen inte kommer att ändra det och att du kommer att behålla ditt jobb. Sedan behöver du också berätta att det är jobbigt att ta den här diskussionen om och om hela tiden och att du vill att ni inte pratar om detta mer, han vet läget nu. Det ska räcka. Du kan visa lite empati med att han har tråkigt när du jobbar helg men uppmuntra honom med tanken att han säkert han hitta något att göra på egen hand istället, och låt honom fundera ut vad det är själv.

  • Mon 11 Apr 2022 14:46
    #3

    Jag tänker att ha realistiska förväntningar på arbetstiderna och på sin arbetssituation gör det lättare att slippa tjafs!

    Självklart kan man vara besviken på att jobbet är förlagt till varannan helg, men har man varit arbetslös i ett par år behöver man komma ut och jobba, så att det inte blir en kronisk arbetslöshet.

    Säg till din sambo att det tyvärr är att gilla läget en period och att det faktiskt inte blir bättre av att han surar när du kommer hem från jobbet. Vuxna människor behöver jobba och alla kan inte få ett dagjobb, måndag till fredag kontorstid!

  • Magica­l
    Mon 11 Apr 2022 14:50
    #4

    Om man exempelvis arbetar inom detaljhandeln så jobbar man ofta helger och kanske stänger butiken kl 18.00 och sånt. 
    Är du brevbärare börjar du jobba tex 05.30.  Sorterar du paket kanske du jobbar natt. 
    Det finns mängder med arbeten med andra arbetstider än 07.00-16.00. 

    Tycker mest det låter som om TS man är lite "bortskämd" eller tror att alla ska kunna ha samma arbetstider som han själv. 

  • Mon 11 Apr 2022 15:23
    #5
    +2

    Spontant tänker jag också att varannan helg är långt ifrån ohållbara arbetstider. 

    Jag tänker att din sambo troligen blivit rätt bortskämd över att du faktiskt gått hemma i två år. Det är då extra viktigt att du kommer ut och arbetar, så att du inte hamnar i en situation där du faktiskt är totalt ekonomiskt beroende av honom. 

    Att gå hemma arbetslös kommer sätta dig i en fattigdomsfälla, så låt inte hans surhet göra att du hamnar där. Då är det faktiskt bättre att byta ut sambo än jobbet.

  • Wed 20 Apr 2022 19:32
    #6

    Du har ett jobb och tjänar pengar till familjen. Förstår att det kan vara jobbigt att du är borta varannan helg, andra sidan så är du hemma andra dagar i stället då ninkan träffas.Han kanske känner att det är jobbigt att han måste ta ansvar? Han får växa upp och inte vara en surpuppa. Du måste få din lön och pension i livet.Heja dig!

  • Wed 20 Apr 2022 20:59
    #7

    Det är inte upp till dig att lösa på nåt annat sätt än att fräsa ifrån till din sambo. Självklart ska du behålla jobbet och han har inget att gnälla över.

Svar på tråden Ohållbara arbetstider