• Anonym (Jobbigt o påfrestande)

22 åring bor hemma

Hejsan!! Jag har en son som snart är 23år och han bor fortrande bor hemma. Han har ingen inkomst. Varken ekonomiskt bistånd eller liknande. Jag jobbar heltid själv och har utmätning från kronofogden så jag lever själv exestensminimum. Har även en dotter på heltid på snart 10år.och har Add och SM som jag lägger mycket tid på. Jag tjatar på nin son dagligen om söka jobb men han verka inte bry sig 
    Han äter upp maten som jag köper om det nu finns rester kvar. Och han sitter o spelar nästan hela dagarna.  Jag kämpar med ekonomin varje månad. Jag har sagt till mina syskon och föräldrarna och dom har pratat med honom men det hjälper inte. Det känns som han tänker:"MAMMA FIXAR DET" 
    Någon med tips? Kånner mig som en dålig förälder. Snälla inga påhopp. Jag orkar bara inte tjata mer eftersom det inte hjälper

• Svar på tråden 22 åring bor hemma
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (323) skrev 2022-04-14 08:52:55 följande:
    Mycket svårt att få om man bor hemma tyvärr. Även om det inte är TS ansvar så blir det så, eftersom han bor där. Steg ett borde vara att hjälpa honom flytta till en 1:a någonstans och söka försörjningsstöd. 

Men tipset om folkhögskola är otroligt bra! Har eget barn som gått den vägen. Trivts mycket bra och man blir mer självständig. Det går att söka precis nu, men ansökningstiden går ut i april/maj för de flesta skolorna så ni behöver ta tag i det på en gång. Säg att han bara måste. 
    titta på folkhögskola.nu 

Finns det något annat i botten som gör att han inte tar för sig saker (typ NPF, depression osv) så behöver han tex vårdkontakter. AF också förstås - har han ens skrivit in sig? De kan hjälpa honom om det behövs andra kontakter, tex via Aktiva eller liknande organisationer, 
    Inte alls svårt, men givetvis kopplat till aktiviteter så som jobbsöker etc som för alla andra. Eftersom han är vuxen så har han rätt till bistånd till personliga kostnader så som mat och kläder. Det enda som är knepigt att få bistånd för om man bor kvar hemma är just boendekostnad.
  • Anonym (Hold my beer)

Sluta tjata om jobb men lägg ner en gräns. Antingen fixar han till sitt liv eller så får han flytta ut, för du har inte råd att försörja honom längre. Gå inte in i diskussion om dina inkomster och utgifter, då kommer han bara försöka hitta undanflykter.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-14 08:52:31 följande:
    Bra skrivet. Jag tror dock att man måste hota med en konsekvens om han inte försöker hitta egen bostad och försörjning. Annars kommer han bara att fortsätta som han gör nu. TS måste visa att det verkligen händer något om han inte rättar sig efter hennes krav. Annars kommer han inte att ta henne på allvar.
    Alltså han åker ut om en månad om han inte har en vettig plan då.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-04-14 09:33:35 följande:
    Man kan inte slänga ut någon på bara en månad, man får inte det enligt lagen om man inte har kontrakt som säger det. Om sonen sätter sig på tvären kan ts få stora problem med att få ut honom och måste begära handräckning från Kf i värsta fall. 
  • Ocdmänniska

Sök hjälp kanske för hans psykiska om det är nått sånt. Annars tänker jag, köp inte saker till han, det gäller spel,kläder,godis allt helt enkelt som han själv använder och vill ha. Då kanske han förstår. 

• Anonym (Ring)

Ring kommunens socialtjänst. Du kan inte försörja en vuxen människa på en liten lön med utmätning.

Vuxna som inte klarar försörja sig behöver hjälp och det kan inte en mamma fixa. Funkade det inte första året efter skolan så är det dags att ta hjälp!

• Anonym (coco)
    Anonym (Jobbigt o påfrestande) skrev 2022-04-14 08:01:16 följande:
    22 åring bor hemma

Hejsan!! Jag har en son som snart är 23år och han bor fortrande bor hemma. Han har ingen inkomst. Varken ekonomiskt bistånd eller liknande. Jag jobbar heltid själv och har utmätning från kronofogden så jag lever själv exestensminimum. Har även en dotter på heltid på snart 10år.och har Add och SM som jag lägger mycket tid på. Jag tjatar på nin son dagligen om söka jobb men han verka inte bry sig 
    Han äter upp maten som jag köper om det nu finns rester kvar. Och han sitter o spelar nästan hela dagarna.  Jag kämpar med ekonomin varje månad. Jag har sagt till mina syskon och föräldrarna och dom har pratat med honom men det hjälper inte. Det känns som han tänker:"MAMMA FIXAR DET" 
    Någon med tips? Kånner mig som en dålig förälder. Snälla inga påhopp. Jag orkar bara inte tjata mer eftersom det inte hjälper

23 år är alldeles för gammalt för den typen av beteende. Jag tror den enda vägen är den hårda vägen i det här fallet. Tyvärr! 

Stäng av wifi, sluta betala för hans telefon, köp inte ett enda plagg till honom, lås in maten. Varje gång han försöker äta så säg att han inte får, du har inte råd. Han får gå ut och köpa något till sig själv. Efter ett tag kommer polletten säkert trilla ner. Jobb = pengar. Inget jobb = inga pengar, ingen mat, inget spel. 

Du är ingen dålig förälder! Du kommer att fixa det här! 
  • Anonym (Jenny)

Sluta curla honom redan idag! Byt lösen på wifi, låt honom betala sin egen mobilräkning och surfa på den, köp inget till honom (schampo, deo, mat), tvätta inte hans kläder, osv.
    Kräv att han gör något på dagarna! Plugga, jobba? Det finns massor med jobb inom restaurangnäringen, till exempel.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-04-14 09:33:35 följande:
    Ok, du skrev: ?Skulle förklara att jag inte kastar ut honom på gatan om en månad?. Det var det jag reagerade på.
Svar på tråden 22 åring bor hemma