• Anonym (Jobbigt o påfrestande)

22 åring bor hemma

Hejsan!! Jag har en son som snart är 23år och han bor fortrande bor hemma. Han har ingen inkomst. Varken ekonomiskt bistånd eller liknande. Jag jobbar heltid själv och har utmätning från kronofogden så jag lever själv exestensminimum. Har även en dotter på heltid på snart 10år.och har Add och SM som jag lägger mycket tid på. Jag tjatar på nin son dagligen om söka jobb men han verka inte bry sig 
    Han äter upp maten som jag köper om det nu finns rester kvar. Och han sitter o spelar nästan hela dagarna.  Jag kämpar med ekonomin varje månad. Jag har sagt till mina syskon och föräldrarna och dom har pratat med honom men det hjälper inte. Det känns som han tänker:"MAMMA FIXAR DET" 
    Någon med tips? Kånner mig som en dålig förälder. Snälla inga påhopp. Jag orkar bara inte tjata mer eftersom det inte hjälper

• Svar på tråden 22 åring bor hemma
  • Anonym (Lady)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-04-14 14:00:26 följande:
    Mina barn är ungefär i TSs sons ålder, 22 och 20. Den äldre har flyttat hemifrån, jobbar och pluggar parallellt. Den yngre ligger i lumpen, har fixat sommarjobb och studier efter det. De har tagit ansvar i många år, jobbat extra, ansvarat för extrajobb och sin ekonomi, osv.
    En ungdom med NPF-svårigheter har inte lika lätt att klara dessa saker, men som förälder måste man försöka! Man måste ställa krav och stötta massor under hela uppväxten. man kan inte bara vänta på att ungdomen helt plötsligt ska klara allt av sig själv, för det kommer inte att ske! om TS vill ha en förändring måste hon själv förändra hur hon behandlar sonen, och börja ställa krav.
    Ursäkta, men läste du ens vad jag skrev?
    Utan fastnade du vid mitt antagande angående proffstyckare?

Du har två ungar i nära ålder, ts son var tonåring när hans syster, med medfödda problem, föddes. Systern har högst troligt varit mer krävande än ett barn utan diagnoser. Vad tror du att det inneburit för sonen?

Men bra att dina pojkar lyckats. Det har mina också, som är avsevärt äldre. Det gör inte att jag sitter och leker duktig inför en mamma som behöver goda råd, inte pekpinnar.

Försök att förstå det.
  • Anonym (Lady)
    Vladdis skrev 2022-04-14 14:14:22 följande:
    Mycket insiktsfullt. Kombinera detta faktum med en frånvarande eller icke-existerande pappa så skapar detta massiva problem. Vart är 22-åringens pappa? 
    Jag blir ledsen bara jag tänker på det. Ja, var är pappan?

Folk är så enkelspåriga, det saknas totalt perspektiv. 
  • Anonym (Hmm)

Det första jag hade gjort var att sälja datorn eller tvspelet. Det är verkligen som en drog och kan hålla kvar en person. De fastnar i sin egna lilla värld. Han lär ju bli vansinnig pga det men säg att tyvärr har du fakturor att betala och behöver pengar. Så blir det när det bara är en inkomst i hushållet. Plus att du måste betala av hos kronofogde. Om han inte har sin dator kan jag lova att han kommer söka mcdonaldsjobb/ diskare eller vad som helst för att kunna köpa tillbaka ?sitt?

• Anonym (Lady)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-04-15 14:00:11 följande:

Det första jag hade gjort var att sälja datorn eller tvspelet. Det är verkligen som en drog och kan hålla kvar en person. De fastnar i sin egna lilla värld. Han lär ju bli vansinnig pga det men säg att tyvärr har du fakturor att betala och behöver pengar. Så blir det när det bara är en inkomst i hushållet. Plus att du måste betala av hos kronofogde. Om han inte har sin dator kan jag lova att han kommer söka mcdonaldsjobb/ diskare eller vad som helst för att kunna köpa tillbaka ?sitt?

Det är olagligt att sälja andras ägodelar.

Däremot kan ts strunta i att betala bredband och mobilkostnader, alltså säga upp dem. Inte dra på sig ännu mer skulder. (Lika bra att vara övertydlig.)
  • Anonym (Syskon)

Jag har ett äldre syskon som är 32 år fortfarande bor hemma hos vår mamma, arbetslös och utan inkomst. 

Jag har följt med honom flera gånger till arbetsförmedlingen och skrivit in honom och tjatat om jobb men ändå vågar han inte söka på grund av så mycket ångest.

Det är svårt eftersom viljan måste komma från personen själv. Så det jag tror du behöver göra är att ta reda på vad som kan motivera honom och vad som hindrar honom.

T.ex.
    Det som kan motivera honom kan vara att, ha en inkomst, att studera något han gillar.

Det som kan hindra honom kan vara, mamma köper mina kläder, får spendera dagarna med att spela.

När du vet vad som hindrar och motiverar honom är det lättare att veta vilken strategi du ska ta för att hjälpa honom.

• Dina 2

Fördomarna haglar som spön i backen. Och diverse trådsvarare "berömmer" sig själva för hur perfekt de uppfostrat sina utflugna barn. Sjjälvklart ska vuxna barn inte bo hemma. Men det kan som sagt ligga olika orsaker bakom. För nämna något jag själv upplevt/vet om. Har det här med bostäder varit ett problem som funnits i många år nu. Jobb kan man alltid hitta. Men för bara en hyreslägenhet krävs en fast tjänst. Och de är väldigt svårt att få ett fast jobb bara så där. De flesta anställningar nu är väl tim och tillsvidare. Vilket stöds av alla dessa rekryteringsbolag som dominerar mycket av arbetsmarknaden.

Det är nämnligen i den situationen personen jag vet om. Befinner sig i. Han är väl närmare 40. Han har arbetat mycket på olika ställen, men tvingats bo kvar hos sin farsa. Dock betalar han sin del av hyra och sin mat sånt själv. Sköter sig själv. Så är väl mer inneboende. Av vad jag förstått. Han får aldrig hyra för att det anses för "osäkert" av hyresvärden. Och alla har inte mamma och pappa som kan "hosta upp" pengar för kontantinsats eller dyl.

Det här kommer bli ett ännu större problem i Sverige. För byggs det gör det. Men inte den sortens lägenheter som folk är i störst behov av. Utan dyra insatslägenheter. Belåna sig för flera millar är nog inte optimalt för de flesta heller. Med andra ord, har du pengar inga problem. Annars kommer nog allt fler tvingas bo kvar hemma längre. Har man barn, så börja spara. För ca 20 år sen. Trodde man nog inte att det skulle utvecklas så här.  Spara till lägenhet, om man har en "vanlig inkomst"  där man precis går runt. Det talar för sig själv. Så ser verkligheten ut för många människor. Kanske därför även politiker börjar nämna att det blivit för "dyrt" att köpa för det som inte har föräldrar som hjälper ekonomiskt (sjukt i sig självt). 

• Dina 2

Ska tillägga, att en sak som faktiskt förvånar mig. Är hur många som har barn som bor hemma. Och inte betalar för sig själva. Hur sjutton går ni runt ekonomiskt?! 

• Dina 2

Ska tillägga, att en sak som faktiskt förvånar mig. Är hur många som har barn som bor hemma. Och inte betalar för sig själva. Hur sjutton går ni runt ekonomiskt?! 

• Anonym (Lollo)

Finns 30- åringar som fortvarande bor med mamma.

• Anonym (Lady)
    Dina 2 skrev 2022-04-15 16:23:10 följande:

Det beror väl på inkomst och vanor hos det vuxna barnet?
Svar på tråden 22 åring bor hemma