• Anonym (Jobbigt o påfrestande)

22 åring bor hemma

Hejsan!! Jag har en son som snart är 23år och han bor fortrande bor hemma. Han har ingen inkomst. Varken ekonomiskt bistånd eller liknande. Jag jobbar heltid själv och har utmätning från kronofogden så jag lever själv exestensminimum. Har även en dotter på heltid på snart 10år.och har Add och SM som jag lägger mycket tid på. Jag tjatar på nin son dagligen om söka jobb men han verka inte bry sig 
    Han äter upp maten som jag köper om det nu finns rester kvar. Och han sitter o spelar nästan hela dagarna.  Jag kämpar med ekonomin varje månad. Jag har sagt till mina syskon och föräldrarna och dom har pratat med honom men det hjälper inte. Det känns som han tänker:"MAMMA FIXAR DET" 
    Någon med tips? Kånner mig som en dålig förälder. Snälla inga påhopp. Jag orkar bara inte tjata mer eftersom det inte hjälper

• Svar på tråden 22 åring bor hemma
  • Anonym (Mamma)

TS har som sagt redan startat en tråd om detta, för ganska längesedan. Hon fick exakt samma råd då som i den här tråden, men uppenbarligen har inget hänt. Problemet verkar vara att TS inte klarar av att ställa krav, utan fortsätter curla sonen. Så TS, du får helt enkelt välja: antingen fortsätter du försörja din son, eller så ställer du krav på förändring. Det är viktigt att vara tydlig med att det blir konsekvenser om han inte rättar sig efter kraven. Anledningen till att han inte lyfter ett finger för att få ordning på sitt liv är ju för att du fortsätter försörja honom. Han vet att det du säger bara är tomma ord, att det inte händer något om han inte bryr sig.

• Anonym (coco)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-04-14 10:49:13 följande:
    ÄR man vuxen vid 22?
    Jag träffade en 22-åring, och hon ansågs inte vara vuxen här på FL.
    Inte heller en 24-åring som jag var kär i, och stötte på.
    (hon hade nyss gått ur gymnasiet skrev några)

Att 19-åringar är vuxna om dom pratar med kända manliga skådisar, det vet jag. Men "vanliga" tjejer?
    Det här har inte ett skit med tråden att göra. 

Om du är 50+ är en 22-åring inte vuxen nog för DIG. 

Men en 22-åring ska kunna försörja sig själv och ta hand om sig själv. Det är två helt skilda saker. 

Ta ditt snack till dina egna 100+ trådar på forumet. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-14 10:33:20 följande:
    Ok, du skrev: ?Skulle förklara att jag inte kastar ut honom på gatan om en månad?. Det var det jag reagerade på.
    ...om han har en plan - för försörjning, bostad, utflytt snarast möjligt m.m. Efter det kanske det tar 5 månader innan en flytt är möjlig - och det hade jag stått ut med. Men gör han inte ett jota under månaden så åker han ut.
  • Yllop

Eftersom han är myndig och inte går i gymnasiet har du ingen skyldighet att försörja honom.
    Vill du verkligen bli av med honom ansök hos kronofogden om att få honom avhyst.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-04-14 11:07:17 följande:
    Jag var inte 50 då.

Så en 22-årig tjej är inte vuxen, men en 22-årig kille är det menar du?
    Men sluta kapa tråden! Jorden kretsar inte kring dig och dina problem!
  • Ocdmänniska

Nej kaffedraken dom menar oavsett kön att en människa på 22 år är för ung för att ingå i ett förhållande med en 45 plus människa. 

• Drottningen1970
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-04-14 12:06:30 följande:
    Men rösta och köra bil går bra.
    Ja. Eftersom dessa saker inte handlar om en maktobalans. Hur svårt kan det vara att fatta. Men som sagt, starta en egen tråd. Detta handlar inte om dig.
  • Anonym (Lady)
    Anonym (E) skrev 2022-04-14 12:22:30 följande:

Vad står SM för?

Selektiv mutism.

----------

Om sonen blev mer eller mindre bortvald när han var 12 och lillasyster föddes så kanske allt startade då. Fick han sin tonårstid "kapad" av en krävande syster, innebar det att mamman inte längre hade tid med honom?
    Känner han sig sviken och därav blivit uppgiven?

Det är så lätt att sitta och tycka en massa, speciellt när man inte vet mer än det lilla som ts berättat.
    Gissar att de flesta hårda proffstyckare inte har äldre barn själva eller ens i närheten av tonåringar.
  • Puttestor
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2022-04-14 10:49:13 följande:
    ÄR man vuxen vid 22?
    Jag träffade en 22-åring, och hon ansågs inte vara vuxen här på FL.
    Inte heller en 24-åring som jag var kär i, och stötte på.
    (hon hade nyss gått ur gymnasiet skrev några)

Att 19-åringar är vuxna om dom pratar med kända manliga skådisar, det vet jag. Men "vanliga" tjejer?
    Ja man är vuxen vid 22. I den benämning att man ska kunna klara sig ensam och försörja sig själv, ha ett driv om att vara självständig, samt enligt svensk lagföring.  Sen om du beteer dig och agerar kanske inte är så "vuxet" så är det en helt annan femma.

Sen självklart kan man ha svårigheter med att hitta bostad och tvingas bo hemma och det ska man självklart respektera. Men att bara sitta hemma som en parasit och inte göra ett skit för din och din mammas livsituation är oacceptabelt.

Sen, vad är det med dig och få allt att handla om dig? Du verkar tro att världen kretsar kring dig och dina åsikter och synpunkter. Släpp denna bitterhet och gör något åt det istället för att drenera din energi och irritera dig på saker här på FL.
Svar på tråden 22 åring bor hemma