• SweeneyTodd

Här samlas alla nattugglor!

Här kan vi prata, om allt mellan himmel och jord. :) 

• Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!
  • Eurydike
    FredrikLiksom skrev 2023-03-04 08:35:09 följande:

God morgon!
    I natt har jag sovit gott även om jag var vaken ett par timmar mitt i natten, FredrikLiksom-style.

Nu ska jag städa, dricka kaffe och lyssna på musik. 

Jag önskar er alla en fin lördag (ja även du som aldrig skrivit i tråden) samt att Eurydikes migrän är long gone.

Det är nu 58 inlägg kvar till #1000. Be there or be square.

God eftermiddag! Det låter härligt med bra nattsömn, även om du hade en liten paus på mitten. Hoppas det gick bra med städningen, kaffedrickandet och musiklyssnandet! Iofs ganska svårt att misslyckas med de två sista 🙃

Tack detsamma! Och ja, nu är migränen tack och lov borta. Det hade varit riktigt jobbigt annars 😅

Med det här inlägget smyger jag ytterligare ett litet, nästan omärkligt steg närmare mållinjen. Känner på mig att slutspurten kommer bli ännu tuffare den här gången 🐎
  • EmilijaPetrosiunaite

En spännande resa kan jag tro Stooler! Trevligt att du delar med dig av den.

• Stooler

Jag har flyttat på mig lite söderut i landet, från Bakau till Serragunda. Hyr en liten lägenhet som har delat kök med 3 andra lägenheter. Men ingen verkar använda köket värst mycket så jag kan husera där mest hela tiden. Jag har dessutom rummet närmast det och ena fönstret vetter ut mot kök/altan.

Huset är familjeägt och det visade sig att mannen i huset jobbat i Göteborgs hamn i 9 år som stuveriarbetare. Han är orsaken till pannkaksfotot, eller rättare sagt hans äldsta dotter. Pappan berättade att den bästa svenska maträtt han smakat var alltså pannkakor med sylt. Dottern frågade givetvis om jag kunde tillaga såna till henne och pappan och det är klart jag kunde!

Huset hade alla ingredienser utom mjölk och sylt, jag kom dock över en burk ananassylt på en närliggande supermarket liksom mjölken. Pappan tyckte att jag (som tack för maten). Dottern bara log och tyckte ide'n var helt ok! Skrattande Men jag tror inte jag byter ut mitt singelliv mot en trave pannkakor ändå trots att damen ifråga är både ung (29) och vacker.

• Eurydike
    Stooler skrev 2023-03-05 17:52:08 följande:

Jag har flyttat på mig lite söderut i landet, från Bakau till Serragunda. Hyr en liten lägenhet som har delat kök med 3 andra lägenheter. Men ingen verkar använda köket värst mycket så jag kan husera där mest hela tiden. Jag har dessutom rummet närmast det och ena fönstret vetter ut mot kök/altan.

Huset är familjeägt och det visade sig att mannen i huset jobbat i Göteborgs hamn i 9 år som stuveriarbetare. Han är orsaken till pannkaksfotot, eller rättare sagt hans äldsta dotter. Pappan berättade att den bästa svenska maträtt han smakat var alltså pannkakor med sylt. Dottern frågade givetvis om jag kunde tillaga såna till henne och pappan och det är klart jag kunde!

Huset hade alla ingredienser utom mjölk och sylt, jag kom dock över en burk ananassylt på en närliggande supermarket liksom mjölken. Pappan tyckte att jag (som tack för maten). Dottern bara log och tyckte ide'n var helt ok! Skrattande Men jag tror inte jag byter ut mitt singelliv mot en trave pannkakor ändå trots att damen ifråga är både ung (29) och vacker.

Smidigt att du får ha köket i princip för dig själv! Kul och oväntat att mannen i huset hade jobbat i Sverige och att det mynnade ut i en pannkaksfest 🥞 Jag har ätit etiopisk pannkaka (injera), men det är inte alls samma sak som svenska pannkakor. Injera är också väldigt gott, men mer som en blandning av bröd och pannkaka. Ofta äter man det med kött eller grönsaksgrytor, så det är ingen sylt till. Vilken tur att du hittade ananassylt, så det inte blev pannkaka av alltihop 🙃 Nästa vecka ska jag steka pannkakor! Jag har varit sugen på det ett tag, men nu blev jag ännu sugnare 😋 Eftersom det här har blivit en visuell tråd på sista tiden, så delar jag med mig av en bild från min senaste Crêpesskiva (vegetarisk kräftskiva) 🦞
  • Eurydike

Ja, jag hade allt på min pannkaka 😅😋

• FredrikLiksom

Pannkakor är ju en helt fantastisk uppfinning. Hur gick det till tror ni? Tankarna drar iväg till upptäckten av antibiotika och misstaget som ledde till det.

Spillde man lite av sin påbörjade baksmet på sin vedeldade spis och insåg storheten?

Jag vet inte. Men gott är det. Och jag har alltid kunnat äta mest av alla. Nåt ska man ju vara bra på.

• Eurydike
    FredrikLiksom skrev 2023-03-06 05:23:32 följande:

Pannkakor är ju en helt fantastisk uppfinning. Hur gick det till tror ni? Tankarna drar iväg till upptäckten av antibiotika och misstaget som ledde till det.

Spillde man lite av sin påbörjade baksmet på sin vedeldade spis och insåg storheten?

Jag vet inte. Men gott är det. Och jag har alltid kunnat äta mest av alla. Nåt ska man ju vara bra på.

Verkligen! Tanken på hur pannkakor uppstod har varit med mig under dagen. Ja, lite spilld smet på sin vedeldade spis låter som en trolig förklaring. Som vanligt kunde jag inte låta bli att googla och kom fram till att pannkakans upphov verkar vara okänt, men urgammalt. Stenåldersmannen Ötzi tycks tydligen ha ätit pannkakor innan han dog för 5300 år sedan. Då kommer vi in på korrelation och kausalitet. Råkade han dö efter att ha ätit pannkakor, eller var det i själva verket pannkakorna som orsakade hans död? Det tål att tänkas på 🥞🤔 Min egen relation till pannkakor är ganska fin. Vår mormor brukade alltid steka massor av pannkakor när vi var hos henne och morfar en gång i veckan. Hon stekte små, tunna pannkakor och orkade göra hur många som helst. Började man bli mätt blev hon orolig och utbrast; men kära barn, ät! Och då åt man förstås några pannkakor till. Min mamma stekte en helt annan typ av pannkakor. Stora, tjocka och indränkta i smör. Hon orkade inte steka så många, så det som landade på tallriken var två stora monsterpannkakor 👹 Men de var himmelskt goda! Knapriga i kanterna och lite ostekta i mitten, på grund av tidsbrist. Själv bakar jag ofta pannkakor utan ägg och med sojamjölk. Det funkar bra det också. Grundreceptet är dubbelt så mycket mjölk som mjöl och ägg, men jag skiter i äggen. Ja, jag brukar också äta mycket, men sällan 😋
  • FredrikLiksom
    Eurydike skrev 2023-03-06 19:24:09 följande:
    Verkligen! Tanken på hur pannkakor uppstod har varit med mig under dagen. Ja, lite spilld smet på sin vedeldade spis låter som en trolig förklaring. Som vanligt kunde jag inte låta bli att googla och kom fram till att pannkakans upphov verkar vara okänt, men urgammalt. Stenåldersmannen Ötzi tycks tydligen ha ätit pannkakor innan han dog för 5300 år sedan. Då kommer vi in på korrelation och kausalitet. Råkade han dö efter att ha ätit pannkakor, eller var det i själva verket pannkakorna som orsakade hans död? Det tål att tänkas på 🥞🤔 Min egen relation till pannkakor är ganska fin. Vår mormor brukade alltid steka massor av pannkakor när vi var hos henne och morfar en gång i veckan. Hon stekte små, tunna pannkakor och orkade göra hur många som helst. Började man bli mätt blev hon orolig och utbrast; men kära barn, ät! Och då åt man förstås några pannkakor till. Min mamma stekte en helt annan typ av pannkakor. Stora, tjocka och indränkta i smör. Hon orkade inte steka så många, så det som landade på tallriken var två stora monsterpannkakor 👹 Men de var himmelskt goda! Knapriga i kanterna och lite ostekta i mitten, på grund av tidsbrist. Själv bakar jag ofta pannkakor utan ägg och med sojamjölk. Det funkar bra det också. Grundreceptet är dubbelt så mycket mjölk som mjöl och ägg, men jag skiter i äggen. Ja, jag brukar också äta mycket, men sällan 😋

Och jag åt mina hos farmor. Jag saknar de där krispiga kanterna och smörsmaken från stekningen som bara kan uppstå i en stekpanna som varit med i några decennier i kombination med en åratal av erfarenhet av matlagning.

Det låter som du tänker utanför boxen när du gör dina pannkakor. Det låter gott 😀

• EmilijaPetrosiunaite

Blinier är ju en variant också, det görs på bovetemjöl, finns även med potatis och morot och sådant, recepten kan variera lite, ett med löjrom finns också bland annat. Lite mindre och tjockare än vanliga pannkakor. Länge sedan jag åt det.

Svar på tråden Här samlas alla nattugglor!