Inlägg från: Anonym (neurotypical) |Visa alla inlägg
  • Anonym (neurotypical)

    autism partner

    Anonym (Maria) skrev 2022-05-11 20:57:47 följande:
    Du har nämnt bråket några gånger och försökt hitta en förklaring runt missförståndet och hur du kan agera för att inte hamna där igen. Vad har han gjort för att förstå dig? Vilka artiklar har han letat reda på för att kunna sätta in sig i din situation?

    Det känns som att du redan nu ställer in dig på att det är du som behöver anpassa dig och ha en massa förståelse för att ert förhållande ska fungera, om det skulle hänga på honom hade det kraschat. Vad gör han i praktiken för att få ert förhållande att fungera?
    Hej, nej det har jag inte. Jag har frågat andra vad deras erfarenheter är från att ha barn ihop med en autistisk partner. Och sedan har jag kanske kommenterat lite i svaren till alla som varit så vänliga och delat sina berättelser till mig. Det är intressant, du kan läsa igenom de flesta berättelserna från sid 8 / 9.

    MVH
  • Anonym (neurotypical)
    Anonym (Maria) skrev 2022-05-12 15:26:33 följande:
    Anonym (neurotypical) skrev 2022-05-09 14:44:36 följande:

    Tack för att du delar <3
    Jag börjar höra mer och mer genom podcasten "Neurodiverse Love" hur man direkt kan konstatera att det behövs mer utrymme både tid och rum för att processa saker. Så, t.ex. jag kanske kan processa hur jag känner över någoting relativt fort medans min ND partner (neurodivergent) får oro/ångest eller inte vet vad han känner lika fort. Så, då ska jag altså inte förvänta mig att min ND partner kan trolla fram ett beslut eller svar inom något som jag personligen anser rimlig tid. Då ska jag istället, låta honom ha minst ett dygn eller flera för sig, för att processa. Och det förutsätter att min partner skulle vilja processa något, och inte bara kasta det åt sidan. Men jag tror min man bryr sig, om han kan förstå att det är en skillnad mellan hur vi processar känslor/verkligheten ibland.
    Min partner går ofta direkt från 0 till 100 på ilskan, medan jag själv aldrig egentligen går från noll till arg överhuvudtaget.. Vi utforskar känslohjulet framöver och så kanske jag kan förstå hur han blir arg. Och han kanske kan få inblick i, hur mycket det egentligen krävs för att jag själv ska bli arg (som han inte ser... nyanserna av).

    cdn.gottman.com/wp-content/uploads/2020/12/The-Gottman-Institute_The-Feeling-Wheel_v2.pdf




    Två citat från dig där du letar böcker och lyssnar på poddar för att förstå din man, vilka böcker har din man läst? Har han ens reflekterat över dina känslor så här länge? Vet han om att du har startat tråden? 

    Han sa att jag skulle göra vad jag önskade för att hitta stöd genom vad jag går igenom, att starta en blogg sa han även. Jag tror inte jag behöver det. Jag tror att jag är glad med forumet, stödgrupperna jag fann, och podcasterna och böcker.

    Det jag försöker förstå är en helt annan struktur av hur man upplever språk och känslor. Min man har inte hunnit förstå hur min verklighet känns. Jag är säker på att han hade gjort samma sak som jag, om det var ombytta roller.
  • Anonym (neurotypical)

    Hej Inteutanproblem,
    tack för din beskrivning. Jag vet att ingen främling kan svara på hur min man i slutändan kommer vara som förälder. Det är självklart endast jag själv som kan föreställa mig något snarlikt verkligheten, med det jag redan vet om honom, och det jag lär mig nu om andra autister och deras resor som par och föräldrar. 
    MVH


    Inteutanproblem skrev 2022-05-12 16:47:03 följande:

    Folk tjafsar över huvudet på varandra här till viss del. Neurotypiska personer är helt oförstående inför faktumet att deras s.k normala i sociala sammanhang, inte automatiskt är det normala för en annan grupp. NT människorna reagerar och agerar märkligt i ögonen hos en ND person. Detsamma gäller givetvis det omvända. Ja detta är en grövre generalisering, för enkelhetens skull.


    Lättaste jämförelsen man kan göra är egentligen att jämföra olika kulturer med varandra. Något som är socialt korrekt i en kultur, kan vara helt obegripligt och oanständigt inom en annan. Men överlag har vi någon oskriven konsensus kring att alla har ett individuellt ansvar, i att försöka förstå varandra trotts dom existerande skillnaderna. Inte helt enkelt alla gånger, men brukar gå hyfsat bra så länge någon inte kör på som en bulldozer och anser att den själv är självklara mallen för vad som är mest rätt. Mest normalt. Mest upplyst. Eller vad tusan som helst som leder till att man rangordnar. Bemöter NT och ND personer varandra på den här våglängden blir det inte svårt att, tillexempel se, varför något som hur empati uttrycker sig skiljer sig något åt. Det blir inte svårt att förstå varför båda sätten är precis lika korrekt och normalt. 


    Personligen tillhör jag gruppen som är ND, har autism grad 1 och har valt att inte skaffa barn. Inte för att jag inte skulle klara av att ta hand om ett barn, och uppfostra ett barn till en respektfull och kärleksfull individ. Utan det handlar om andra saker. Har för dåligt med energi överlag, och jag vet att jag skulle gå in i väggen tillslut. Skulle jag gå in i väggen så kommer jag inte kunna vara där för mitt barn på obestämd framtid, och den tanken gör mig väldigt upprörd. Samtidigt växte jag själv upp med en utbränd förälder (ej autism) och vet hur det är. Så nej tack. Jag verkar ändå inte ha en biologisk längtan efter barn, så då är det mest logiska att låta bli. 


    Min bror å andra sidan, också autism grad 1. Han och hans tjej har ett barn, och han är den som tar det större ansvaret. Det fungerar jätte bra. Men min brors autism skiljer sig en aning ifrån min. Han har mer energi överlag. Har mindre problem med arbetsminnet. Kan utan tvekan säga att barnet blivit till ett utav hans special intressen. Den ungen har det riktigt bra, och med både en mamma och pappa med sina huvuden på skaft och stora hjärtan. 


    TS jag skulle säga så här. Det är större skillnader individer emellan, och det gör det svårt att säga varken bu eller bä om just din man. Är det mycket som redan idag är problematiskt, så skulle jag personligen utgå ifrån att det inte kommer bli bättre med ett barn. Sannolikheten är större att det blir helt tvärt om. Vågar påstå att detta överlag är applicerbart oavsett om personen har en diagnos eller inte. 


  • Anonym (neurotypical)

    Tack Stina, jag uppskattar att du delar med dig det här. Det här är vad söker. Vad hände när du satte emot att sjukanmäla tonåringen med magont? Vad sa din partner då?
    Hur pratade du med 10-åringen sen för att hen skulle må bra trots att ingen kompis ville leka efter upprepade försök att fråga kompisarna?
    5 åringen, där extra intressant, vad sa du då i den situationen när det var sådant missförstånd och du hade medkänsla för barnet och kanske var upprörd också?
    Tack igen, det är inte lätta saker att prata om så jag förstår ifall du inte svarar på allting jag undrar. Trevlig kväll


    Anonym (Stina) skrev 2022-05-12 16:41:21 följande:

    För att svara på TS fråga om hur det är att ha barn med en person med AS kan jag säga att det har varit högt och lågt. Han var en mycket bra pappa till bebisar. Kunde vagga till sömns i timmar, blev aldrig irriterad eller uppgiven. Det var väldigt fint att se! 

    Det blev svårare när barnen blev större och krävde mer emotionell kontakt. Han har haft mycket svårt att förstå att någon har känslomässiga behov - och att det verkligen är behov. Tonåring som börjar skolka från skolan och skylla på magont samma sak varje vecka = han har ont i magen bara så det är bara att sjukskriva vecka efter vecka tills skolan kräver möte. 10-åring som inte har kompisar = bara att ringa runt till olika klasskompisar varje helg och sitta vid telefonen och vänta på ännu ett nej. Helg efter helg utan att inse att om en klasskompis inte velat träffas en enda gång epå ett halvår så kan man inte fortsätta ringa den klasskompisen varje helg. 5-åring som är hängig och gnällig och röd om kinderna samtidigt som hela förskolan åkt på influensa = barnet är grinigt och behöver tillrättavisas, att kolla feber är inte att tänka på. Miljoner såna exempel.  Sådant gjorde att jag med tiden, även som separerad, har fått ta över mer och mer ansvar. Nu är båda över 16 och har en bra relation till sin pappa - dock bor båda nu hos mig sen några år tillbaka. De säger båda att han är snäll och att de gillar honom MEN ingen av dem har velat bo med honom. Alla är ok med upplägget - den som kämpade mest för att varannan vecka skulle funka var jag eftersom jag var rädd att de skulle sluta ha kontakt med varandra och det var oerhört frustrerande. När jag gav upp det och insåg att alla var väldigt nöjda så blev det lugnare. Pappan sysslar mer med sina intressen och har börjat dejta en tjej - jag tror hans ork inte räckte till innan. 


    Parterapi kan nog vara en bra idé innan man skaffar barn. Och göra upp tydliga regler. Samt ställa krav: man ska inte behöva gå på knäna bara för att den andre har ett funktionshinder. 


  • Anonym (neurotypical)
    Anonym (Maria) skrev 2022-05-12 15:26:33 följande:
    Anonym (neurotypical) skrev 2022-05-09 14:44:36 följande:

    Tack för att du delar <3
    Jag börjar höra mer och mer genom podcasten "Neurodiverse Love" hur man direkt kan konstatera att det behövs mer utrymme både tid och rum för att processa saker. Så, t.ex. jag kanske kan processa hur jag känner över någoting relativt fort medans min ND partner (neurodivergent) får oro/ångest eller inte vet vad han känner lika fort. Så, då ska jag altså inte förvänta mig att min ND partner kan trolla fram ett beslut eller svar inom något som jag personligen anser rimlig tid. Då ska jag istället, låta honom ha minst ett dygn eller flera för sig, för att processa. Och det förutsätter att min partner skulle vilja processa något, och inte bara kasta det åt sidan. Men jag tror min man bryr sig, om han kan förstå att det är en skillnad mellan hur vi processar känslor/verkligheten ibland.
    Min partner går ofta direkt från 0 till 100 på ilskan, medan jag själv aldrig egentligen går från noll till arg överhuvudtaget.. Vi utforskar känslohjulet framöver och så kanske jag kan förstå hur han blir arg. Och han kanske kan få inblick i, hur mycket det egentligen krävs för att jag själv ska bli arg (som han inte ser... nyanserna av).

    cdn.gottman.com/wp-content/uploads/2020/12/The-Gottman-Institute_The-Feeling-Wheel_v2.pdf




    Två citat från dig där du letar böcker och lyssnar på poddar för att förstå din man, vilka böcker har din man läst? Har han ens reflekterat över dina känslor så här länge? Vet han om att du har startat tråden? 

    Och Maria, jag måste förtydliga för dig vad jag menar med att gå från 0 till 100 till ilska. Jag personligen, går först till att vara rädd/osäker, om det inte går att lösa konflikten just där så övergår min rädsla/osäkerhet till ledsamhet. Om det inte går att lösa där heller, så övergår ledsamheten till frustration, sen irritation, ilska, RAGE. Så det är mycket nyanser som händer i mitt ansikte, språk, ton och känslor innan jag hinner bli arg. Min partner, saknar empati för vad som händer mig och han själv, går direkt från normalt läge till "nu är jag arg!" och ingen tanke om missförstånd eller så. Det är klart, det är så han byggde upp sin logik. Det är inte enkelt att vända på en vecka men om ett år eller två kanske det finns utrymme för att tänka "behöver jag bli arg på en gång eller kan jag kolla först utifall jag missförstår hennes intentioner eller motivation till ÅÄÖ?"
  • Anonym (neurotypical)

    Exakt, just denna situation "men det var nästan alltid i situationer som missförstods. I stället för att ta reda på vad jag menade så utgicks det ifrån att jag helt från ingenstans skulle sagt någonting taskigt. Sådan är inte jag.  "

    Och det är där jag försöker hitta en brygga, sen om jag inte hittar det efter försök eller x antal år, då är det dags att släppa det. Men just nu är jag problemlösningsorienterad och inte utmattad och slut av massa års bitterhet. Det finns en chans för oss om man säger så, för vi vet att han är autist nu. Vi behöver inte ha massa problem i flera år, och ta saker personligt. Men det är inte enkelt bara för det, man måste ju fortfarande träna sig själv att lösa konflikter eller släppa dom, tills ens partner också hjälper till från sin sida (så länge den förblir i förnekelse över att det går att prova nya sätt att kommunicera).

    Tack :)


    Anonym (Vänta nu..) skrev 2022-05-12 20:59:50 följande:

    Intressant att läsa de senaste inläggen. Kan känna igen både mig själv lite, men också den jag levt med i så många år.

    Det här med att bli arg från ingenstans ja det är lite jag. Blir sällan arg men blir jag det stegras ofta irritationen inombords utan att det syns utåt. Men det är i situationer som är långdragna med en aggressiv ton i luften. jag har en lång stubin men när gränsen är passerad är gränsen passerad ungefär. Förenklat lite men ja. Ungefär så. Då tänder jag till ganska snabbt utan särskilt mycket till visuella varningar utåt så att säga.


    Den jag delat liv med i många år kunde också explodera till, helt utan förvarning men det var nästan alltid i situationer som missförstods. I stället för att ta reda på vad jag menade så utgicks det ifrån att jag helt från ingenstans skulle sagt någonting taskigt. Sådan är inte jag. 


  • Anonym (neurotypical)

    Okej, tackar. <3


    Anonym (Stina) skrev 2022-05-12 22:27:42 följande:

    oj, ja det har varit en lååååång resa kan jag säga. Man kan ju inte riktigt fixa felaktigheter i efterhand när det handlar om en annan människa (Alltså barnet). Barnen har haft det jobbigt pga pappans svårigheter och de har haft enormt många onödiga konflikter genom åren, om saker som jag tror de flesta vuxna kan styra undan innan det ens blir en konflikt. Och är det ens partner kan man ju ha överseende med en del grejer, för att man själv är vuxen och bestämmer över sig själv. men barn är utlämnade till de vuxnas omdöme och är mer sårbara. 


    Så ja vad sa jag, jag minns knappt. Det jag däremot minns är att jag i många år försökte hitta på regler eller rutiner så pappan skulle ha något att följa. Men eftersom han är väldigt fyrkantig så kunde det bli såhär:

    Barnet hade feber. jag sa att när barnet är rött i ansiktet, grinig och massa andra barn är sjuka så får man först och främst kolla om barnet har feber. Rent absurd grej att behöva säga till en trots allt fungerande vuxen. Bara det att nästa gång kanske det inte var feber utan magsjuka. Eller en stukad fot. alltså något som inte var direkt applicerbart på den första regeln och då var det samma sak igen. Oförmågan att överföra en erfarenhet till en annan, liknande, situation är typisk vid autism och det är ganska frustrerande att försöka lära ut varje detalj i tillvaron. Det går inte. 


    Sen skulle jag säga att det stora problemet är om man inte är medveten om sina svårigheter och inser att det ÄR svårigheter. Det kan ju lätt bli en sorts identitet och man menar att vad är normalt, alla är olika, varför ska just jag ändra på mig. Och svaret är såklart att om alla i en familj måste anpassa sig efter en förälder och tvingas leva på ett sätt som inga andra gör?ja då är det faktiskt majoriteten som måste få bestämma. Om pappa får panik över att det finns fyra krokar i hallen och barnens egna nycklar måste hänga på en av dessa, absolut inte en bredvid, då är det inte rimligt att kräva att detta är något barn ska rätta sig efter. Möjligen kan man säga att JAG är sån här, JAG har detta behov, skulle ni kunna göra så för min skull? Men man kan inte kräva att barn ska leva efter någon annans väldigt styltiga regler utan synlig logik utan att ens få en förklaring till varför. 


    Men som sagt: idag funkar det bra. Men då har också jag fått ta över allt ansvar, både känslomässigt och praktiskt. 


  • Anonym (neurotypical)

    Ja men fortfarande, jag är här och skriver i forumet för att jag behöver inspiration och idéer till eventuella problem i framtiden om vi får barn. Tack för att ni är oroliga över att jag ska bli en medberoende. Men vad vill ni att jag ska säga, ska jag säga "okej du har rätt jag springer och skiljer mig nu!" Eller är det mer normalt att jag gör något innan jag hoppar till skilsmässan? Jag älskar min partner, han är den jag gifte mig med för 100 olika anledningar och bara för att han har problem med att förstå mig som neurotypical, betyder inte att ingenting annat fungerar. 

    Fornminne, är du i förhållande med någon autist? Är du överhuvudtaget gift med en människa och tror på äktenskap? Har du gått i terapi någongång och förbättrat ditt eget liv till något och har erfarenheten av att det går att se saker man aldrig sett förut, med lite information och tålamod?


    fornminne skrev 2022-05-13 00:05:29 följande:

    Marias poäng är ju en undran gällande hur mycket din man anstränger sig för att er relation ska fungera. För att förstå dig och dina perspektiv. För det är väl inte bara du som ska anstränga dig och anpassa dig? Det är ingen sund relation.


     


    Sen kanske vissa saker tar längre tid för din man pga hans svårigheter. Han kanske behöver träna mer på inlevelseförmåga och kompromisser än vad du behöver göra. Det är helt ok. Vi har alla både styrkor och svagheter. Du har säkert egenheter och han är säkert bra på annat.


    Men kommunikation är A och O i ett förhållande och det kan inte bara hänga på dig. Att börja anpassa sig för mycket är en klassisk kvinnofälla, det är därför jag och flera andra höjer ett varningens finger, även om det kanske inte är vad du vill höra.


     


    Även människor med autism eller autistiska drag, kan ha sunda och kärleksfulla relationer. Men diagnosen är aldrig ett frikort för att bete sig illa eller inte anstränga sig i relationen. Då ska man kanske inte vara i en relation. Ett förhållande är ingen mänsklig rättighet.


  • Anonym (neurotypical)

    Igen, tack Maria. Men det jag vill prata om i tråden är inte risker om att jag ska bli medberoende. Jag har sagt det några gånger nu att jag kan observera sådant själv och ni kan släppa det. Det är bara jobbigt att motstrida er, för då hamnar fokuset i detta forum på att göra just sånt. Istället för det jag egentligen startade tråden för. Dessutom är ni oerhört vänliga som tänker på mig, som ni inte ens träffat. Så jag har ingen anledning att avfärda er hårt, men kan ni ta mitt "nej tack" nu och samtidigt "tack för att ni bryr er om detta" ... men nu kan vi släppa oron om medberoende, ok?


    Anonym (Maria) skrev 2022-05-13 06:25:10 följande:
    Tack, precis så menar jag. Och jag vill  verkligen förtydliga att jag inte förespråkar skilsmässa eller något annat drastiskt för TS, bara att hon måste ha ögonen öppna för att båda vill lösa konflikter genom kompromisser, att båda vill förstå den andre för just nu låter det inte som att mannen ens tänker på hur han kan ändra sig.

    Självklart har alla rätt till ett förhållande och de i tråden som skriver om lyckliga förhållande med autister beskriver en partner som försöker förstå, som vill kompromissa även om det kanske tar längre tid men en av nackdelarna med diagnosen är väl just att det kan bli fyrkantigt och att det endast finns ett facit och då blir det sällan ett långvarigt förhållande.
  • Anonym (neurotypical)

    Men då kan du diskutera det -med min man- när han sedan startar en tråd om att han vill förstå mig. Om han någonsin gör det (nej, det kommer inte hända).
    Han kommer eventuellt antagligen gå och prata med psykiatrin. När han är redo.


    fornminne skrev 2022-05-13 14:44:11 följande:

    Ingen har förresten sagt att du ska skilja dig på stört, du övertolkar. Ni har kommunikationsproblem som båda behöver lösa. Har han svårt att förstå andra och anpassa sig till andra, behöver han träna på det om han ska vara i en relation. Det var hela poängen. Och det är i linje med din frågeställning. Du kommer att få exakt samma svar från personer i relationer med autister, där det fungerar och inte har tagit slut. Du behöver lära dig hur han fungerar, men han behöver också lära sig hur du fungerar.
  • Anonym (neurotypical)
    fornminne skrev 2022-05-13 14:35:11 följande:

    Jag är inte gift men sambo. Och nej, vi har inga större kommunikationsproblem. Men du besvarade inte frågan. Vad gör din man för att er kommunikation ska bli bättre?
    ?? Försöker du något med mig? Jag har satt en gräns, och vänligt dessutom. Tack så mycket men nu räcker det med dina spekulationer i mitt liv. Om du vill hålla dig till ämnet, utan att tangera ut och göra antaganden på sådant DU anser är viktigt för mig, så varsågod men jag kommer inte svara.

    Trevlig helg
  • Anonym (neurotypical)
    korrigering:
    ? Försöker du något med mig? Jag har satt en gräns, och vänligt dessutom. Tack så mycket men nu räcker det med dina spekulationer i mitt liv. Om du inte vill hålla dig till ämnet, utan att tangera ut och göra antaganden på sådant DU anser är viktigt för mig, så varsågod men jag kommer inte svara.


    Trevlig helg
  • Anonym (neurotypical)

    Vad synd att ni inte kunde lista ut verktygen som finns tillgängliga för att "översätta" i kommunikation mellan ND och NT för att försöka komma till en förståelse istället för frustration och icke-menad skada. Samma ord för en person, exakt samma ord, betyder något helt annat när den andra partnern säger dom. Det som är skillnaden är det nyanserade. Så tar man förgivet att kommunikationen är klar mellan båda, att tonen, kroppen, idiomatiska uttryck tolkas LIKADANT sinsemellan. Det gör inte det.

    Men hur ska man veta det innan man förstår att man är i ett neurodivergent förhållande? Det är min kommentar till alla er besvikna ovan, som tog känslomässig och psykisk kanske även fysisk skada av att det blev så mycket slit i relationen och vardagen. Det finns verktyg idag som inte fanns för 20 år sedan.

  • Anonym (neurotypical)

    Jag vet hur det är att leva med en autist. Jag vet hur det är att bli uppfostrad av två autister med (i retrospekt dock). Alla bråk mina föräldrar hade är dock sådant jag själv inte har i min relation. 

    Ni får ha en trevlig diskussion om ämnet.


    Anonym (Maria) skrev 2022-05-14 10:58:44 följande:
    Ytterligare en som beskriver sin autistiske partner som självisk. Med det vill jag inte säga att de gör det av samma anledning som en neurotypisk men att det ofta ingår i diagnosen att bara se sina egna behov vilket kräver otroligt mycket av den som väljer att leva med en autistisk (framför allt om det finns barn med i bilden).

    Och TS, det här inlägget är inget svar på din fråga utan en fortsättning på diskussionen om hur det är att leva med en partner som har autism.
Svar på tråden autism partner