• Anonym (Mye)

Rätt till deltid ?

Jag skall börja jobba igen i augusti och meddelat jobbet att jag kommer att
    gå ner 25 % till deltid.
    Arbetstiderna är 7-16 med lunch 12-13 och jag vill
    jobba 8-15, dvs en timme på morgonen och gå en timme tidigare

Nu så säger jobbet att det går inte !
    Jag får välja på 7-14 eller 9-16 eller en ledig dag i veckan.
    Funkar ju skitdåligt med dagis, har jag inte rätt att gå ner i tid eller ?
    Det är väl jag själv som bestämmer

• Svar på tråden Rätt till deltid ?
  • Anonym (C)
    Anonym (a) skrev 2022-05-04 11:46:32 följande:
    Javisst är det så, men eftersom TS uppfattade att "hon blev skitsur" över en enkel fråga om att öppna tidigare, så låter det inte lovande.
    Lagar och regler måste dock följas, jag gissar att även ts förskola tar emot skattepengar, då kan de inte bli sura över att behöva ändra sina öppettider. Isåfall ska man nog inte ga förskola, de vet vad som gäller när de startar en.
  • Anonym (Mye)
    Anonym (a) skrev 2022-05-04 11:04:14 följande:

Hur långt har du till jobbet från förskolan? Kanske du kan börja jobba 7:30?

Förskolan ligger 2-300 meter från där vi bor.
    Var tidigare kommunal men dom ville lägga ner så det blev föräldrakooperativt
    men det funkade inte heller så nu är det personalkooperativt.

Det finns förskola 2 mil bort med längre tider men då skall jag åka 2 mil
    åt fel håll, sen tillbaka hem och vidare till jobbet. Extremt lång resväg.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 12:17:15 följande:
    Förskolan ligger 2-300 meter från där vi bor.
    Var tidigare kommunal men dom ville lägga ner så det blev föräldrakooperativt
    men det funkade inte heller så nu är det personalkooperativt.

Det finns förskola 2 mil bort med längre tider men då skall jag åka 2 mil
    åt fel håll, sen tillbaka hem och vidare till jobbet. Extremt lång resväg.
    Och var är barnets pappa i allt detta? Han är väl lika mycket förälder som du och bör således vara lika delaktig i hämtning och lämning på förskolan?
  • Anonym (Mye)
    Anonym (Hmmm) skrev 2022-05-04 12:24:27 följande:
    Och var är barnets pappa i allt detta? Han är väl lika mycket förälder som du och bör således vara lika delaktig i hämtning och lämning på förskolan?
    Dom dagar han är ledig/hemma så kan han både hämta och lämna , i snitt är han
    ledig 2 vardagar i veckan. Så 3 dagar i veckan får jag klara det själv, 2 dagar i veckan kan han lämna/hämta eller låta bli att vara på dagis alls.

• Anonym (Konsultchef)

Ja, du har rätt att gå ner i tid (p.g.a. barn).
    Nej, du har inte rätt att välja arbetstider själv. 

Så jobbet gör rätt. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Konsultchef) skrev 2022-05-04 17:16:18 följande:

Ja, du har rätt att gå ner i tid (p.g.a. barn).
    Nej, du har inte rätt att välja arbetstider själv. 

Så jobbet gör rätt. 

Det är att försöka göra det väldigt lätt för sig. För att neka ska arbetsgivaren kunna påvisa att förläggningen utgör en påtaglig störning för verksamheten, och då räcker det inte med att hänvisa till att man inte kan sätta in en vikarie för den tiden.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 09:55:18 följande:
    Rätt till deltid ?

Jag skall börja jobba igen i augusti och meddelat jobbet att jag kommer att
    gå ner 25 % till deltid.
    Arbetstiderna är 7-16 med lunch 12-13 och jag vill
    jobba 8-15, dvs en timme på morgonen och gå en timme tidigare

Nu så säger jobbet att det går inte !
    Jag får välja på 7-14 eller 9-16 eller en ledig dag i veckan.
    Funkar ju skitdåligt med dagis, har jag inte rätt att gå ner i tid eller ?
    Det är väl jag själv som bestämmer

Hur kommer det sig att ni valde en förskola vars tider inte fungerar med ditt jobb?

Men om din man är ledig två dagar i veckan, så är det ju inga problem att du jobbar till 16, det blir ju ändå ganska lite tid per vecka. 
  • violis

urklipp från skollagen…

3 §   Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).

5 §   Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

Denna lag gäller kommunala som privata förskolor ..  dvs en förskola kan inte säga att de bara har öppet mellan 7-16 utan den vanliga tolkningen av lagen är att förskolan ska ha öppet  minst 12 h / dag .. och som det står i § 5 här så styrs förskolans öppettider av föräldrarnas behov av omsorg..

Majoriteten av Sveriges förskolor öppnar mellan kl 6-6.30 och stänger mellan 17.30-18.30 , sedan kan en kommun ha en förskola som har utökade öppettider tex öppnar kl 5.30 o stänger kl 21-22 ,då brukar det vara så att den förskolan inte öppnar / stänger den tiden varje dag utan bara de dagar något barn har behov att vara där de tiderna .
    Pedagogerna har då jourschema..o justerar sina tider dessa dagar.

Så om Ts behöver lämna 6 -6.30 är förskolan skyldig att öppna så tidigt .. 
    på min förskola står i foldern VH får ut att vi har öppet mellan 6.30-18.. och så ligger vi schema lagda i vårt arbetsschema ..igår jobbade jag till 18.30 då vi har ett barn som vissa dagar behöver vara så länge..de extra 30 min får jag justera på fredag..istället för att sluta 14 som står på mitt schema kommer jag sluta 13.30 

Sedan vad det gäller Ts rätt att gå ner..ja man har rätt att gå ner i tid .o rätt att önska och få det man önskar så länge det inte medför stora svårigheter för arbetsgivaren …att man själv vill jobba på ett visst sätt är ingen garanti för att man får det..det ska funka för alla på arbetsplatsen inte bara den som vill gå ner i tid ..
    ( själv har jag gått ner i tid ,vissa dagar jobbar jag lite kortare o på vårt 8 veckors schema har jag 4 lediga dagar ..det var så vi fick ihop det för att det skulle funka för alla)

O som det ser ut enl vad Ts beskriver så funkar ju arbetsgivarens förslag med förskolans ( finns inga dagis) 
    jobbar TS 9-16 hinner hon ju både hämta o lämna ..och barnet får bra tider! En lugn morgon hemma o lämnas på förskolan precis före eller efter frukost ( beroende på vad de har för tider) o sedan hämtas vid 16.30-17 är pappan dessutom hemma två dagar i veckan i snitt är ju barnet ledig om han är ledig som TS skriver ..jobbar han hemifrån så kan ju barnet få kortare dagar då det inte blir någon restid …för även om Ts skulle bo i en kommun där man får lämna 40 h veckan oavsett vad man gör ..så lämnar man väl inte sitt barn på en ledig dag ??? Man passar väl på att vara med sitt barn o ger sitt barn en kortare vecka om man har möjlighet ??

• Anonym (Konsultchef)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-04 17:23:37 följande:
    Det är att försöka göra det väldigt lätt för sig. För att neka ska arbetsgivaren kunna påvisa att förläggningen utgör en påtaglig störning för verksamheten, och då räcker det inte med att hänvisa till att man inte kan sätta in en vikarie för den tiden.
    Det kan absolut räcka, beroende på bransch, hur organisationen ser ut etc. 
  • Anonym (tänker)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-04 17:23:37 följande:
    I det här fallet kan jag inte se att TS skulle ha en möjlighet att få ledigt som hon vill. Företaget ger henne tre möjliga sätt att ta sin lediga tid, börja två timmar senare, sluta två timmar tidigare eller vara hemma en dag i veckan. Det handlar alltså inte om att företaget inte vill gå med på TS önskan men det finns en gräns för hur långt de kan gå och då får man väl anta att det är där gränsen för den påtagliga störningen ligger, 

Det är ju inte det  lättaste att hitta någon vikarie som vill arbeta en timmer om dagen och dessutom måste man hitta två personer som tycker att en timme om dagen är en lagom arbetstid, För det kan väl aldrig vara så att du tänker dig att det är samma person som ska arbeta först mellan 7-8, sedan gå hem i 6 timmar för att sedan komma tillbaka och arbeta en timmer till? Jag tror det blir ännu svårare att hitta en person som får betalt för två timmar men som ändå är upplåst hela dagen. 
Svar på tråden Rätt till deltid ?