violis skrev 2022-05-04 19:02:21 följande:
urklipp från skollagen?
3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).
5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.
Denna lag gäller kommunala som privata förskolor .. dvs en förskola kan inte säga att de bara har öppet mellan 7-16 utan den vanliga tolkningen av lagen är att förskolan ska ha öppet minst 12 h / dag .. och som det står i § 5 här så styrs förskolans öppettider av föräldrarnas behov av omsorg..
Majoriteten av Sveriges förskolor öppnar mellan kl 6-6.30 och stänger mellan 17.30-18.30 , sedan kan en kommun ha en förskola som har utökade öppettider tex öppnar kl 5.30 o stänger kl 21-22 ,då brukar det vara så att den förskolan inte öppnar / stänger den tiden varje dag utan bara de dagar något barn har behov att vara där de tiderna .
Pedagogerna har då jourschema..o justerar sina tider dessa dagar.
Så om Ts behöver lämna 6 -6.30 är förskolan skyldig att öppna så tidigt ..
på min förskola står i foldern VH får ut att vi har öppet mellan 6.30-18.. och så ligger vi schema lagda i vårt arbetsschema ..igår jobbade jag till 18.30 då vi har ett barn som vissa dagar behöver vara så länge..de extra 30 min får jag justera på fredag..istället för att sluta 14 som står på mitt schema kommer jag sluta 13.30
Sedan vad det gäller Ts rätt att gå ner..ja man har rätt att gå ner i tid .o rätt att önska och få det man önskar så länge det inte medför stora svårigheter för arbetsgivaren ?att man själv vill jobba på ett visst sätt är ingen garanti för att man får det..det ska funka för alla på arbetsplatsen inte bara den som vill gå ner i tid ..
( själv har jag gått ner i tid ,vissa dagar jobbar jag lite kortare o på vårt 8 veckors schema har jag 4 lediga dagar ..det var så vi fick ihop det för att det skulle funka för alla)
O som det ser ut enl vad Ts beskriver så funkar ju arbetsgivarens förslag med förskolans ( finns inga dagis)
jobbar TS 9-16 hinner hon ju både hämta o lämna ..och barnet får bra tider! En lugn morgon hemma o lämnas på förskolan precis före eller efter frukost ( beroende på vad de har för tider) o sedan hämtas vid 16.30-17 är pappan dessutom hemma två dagar i veckan i snitt är ju barnet ledig om han är ledig som TS skriver ..jobbar han hemifrån så kan ju barnet få kortare dagar då det inte blir någon restid ?för även om Ts skulle bo i en kommun där man får lämna 40 h veckan oavsett vad man gör ..så lämnar man väl inte sitt barn på en ledig dag ??? Man passar väl på att vara med sitt barn o ger sitt barn en kortare vecka om man har möjlighet ??
jag kan förstå att det på PAPPRET funkar med 9-16 men i realiteten
måste jag lämna 07.45-08.00 då dom har samling 08.00
samt jag kan hämta 16.30-16.40 om jag slutar 16.00
Jag tycker det är långa dagar för ett barn som inte ens fyllt 2 år i augusti
ääven om det bara är 3 dagar i veckan det blir så. kanske är hönsmamma
men detta är nytt för mej.
Väntar på svar från han på facket som skulle ha kontaktat jobbet idag.