• Anonym (Mye)

Rätt till deltid ?

Jag skall börja jobba igen i augusti och meddelat jobbet att jag kommer att
    gå ner 25 % till deltid.
    Arbetstiderna är 7-16 med lunch 12-13 och jag vill
    jobba 8-15, dvs en timme på morgonen och gå en timme tidigare

Nu så säger jobbet att det går inte !
    Jag får välja på 7-14 eller 9-16 eller en ledig dag i veckan.
    Funkar ju skitdåligt med dagis, har jag inte rätt att gå ner i tid eller ?
    Det är väl jag själv som bestämmer

• Svar på tråden Rätt till deltid ?
  • Mimosa86
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 12:37:19 följande:
    Dom dagar han är ledig/hemma så kan han både hämta och lämna , i snitt är han
    ledig 2 vardagar i veckan. Så 3 dagar i veckan får jag klara det själv, 2 dagar i veckan kan han lämna/hämta eller låta bli att vara på dagis alls.
    Har ni rätt att ha barnet på förskola om han är ledig 2 dagar i veckan?

men annars är det väl optimalt om han hämtar/lämnar (alt är hemma 2 dagar i veckan, du är hemma en dag med barnet och två dagar får barnet gå full tid
  • Anonym (Mye)
    violis skrev 2022-05-04 19:02:21 följande:

urklipp från skollagen?

3 §   Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).

5 §   Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

Denna lag gäller kommunala som privata förskolor ..  dvs en förskola kan inte säga att de bara har öppet mellan 7-16 utan den vanliga tolkningen av lagen är att förskolan ska ha öppet  minst 12 h / dag .. och som det står i § 5 här så styrs förskolans öppettider av föräldrarnas behov av omsorg..

Majoriteten av Sveriges förskolor öppnar mellan kl 6-6.30 och stänger mellan 17.30-18.30 , sedan kan en kommun ha en förskola som har utökade öppettider tex öppnar kl 5.30 o stänger kl 21-22 ,då brukar det vara så att den förskolan inte öppnar / stänger den tiden varje dag utan bara de dagar något barn har behov att vara där de tiderna .
    Pedagogerna har då jourschema..o justerar sina tider dessa dagar.

Så om Ts behöver lämna 6 -6.30 är förskolan skyldig att öppna så tidigt .. 
    på min förskola står i foldern VH får ut att vi har öppet mellan 6.30-18.. och så ligger vi schema lagda i vårt arbetsschema ..igår jobbade jag till 18.30 då vi har ett barn som vissa dagar behöver vara så länge..de extra 30 min får jag justera på fredag..istället för att sluta 14 som står på mitt schema kommer jag sluta 13.30 

Sedan vad det gäller Ts rätt att gå ner..ja man har rätt att gå ner i tid .o rätt att önska och få det man önskar så länge det inte medför stora svårigheter för arbetsgivaren ?att man själv vill jobba på ett visst sätt är ingen garanti för att man får det..det ska funka för alla på arbetsplatsen inte bara den som vill gå ner i tid ..
    ( själv har jag gått ner i tid ,vissa dagar jobbar jag lite kortare o på vårt 8 veckors schema har jag 4 lediga dagar ..det var så vi fick ihop det för att det skulle funka för alla)

O som det ser ut enl vad Ts beskriver så funkar ju arbetsgivarens förslag med förskolans ( finns inga dagis) 
    jobbar TS 9-16 hinner hon ju både hämta o lämna ..och barnet får bra tider! En lugn morgon hemma o lämnas på förskolan precis före eller efter frukost ( beroende på vad de har för tider) o sedan hämtas vid 16.30-17 är pappan dessutom hemma två dagar i veckan i snitt är ju barnet ledig om han är ledig som TS skriver ..jobbar han hemifrån så kan ju barnet få kortare dagar då det inte blir någon restid ?för även om Ts skulle bo i en kommun där man får lämna 40 h veckan oavsett vad man gör ..så lämnar man väl inte sitt barn på en ledig dag ??? Man passar väl på att vara med sitt barn o ger sitt barn en kortare vecka om man har möjlighet ??

jag kan förstå att det på PAPPRET funkar med 9-16 men i realiteten
    måste jag lämna 07.45-08.00 då dom har samling 08.00
    samt jag kan hämta 16.30-16.40 om jag slutar 16.00
    Jag tycker det är långa dagar för ett barn som inte ens fyllt 2 år i augusti
    ääven om det bara är 3 dagar i veckan det blir så. kanske är hönsmamma
    men detta är nytt för mej.
    Väntar på svar från han på facket som skulle ha kontaktat jobbet idag.

• Anonym (Kom)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 21:02:17 följande:

Jag skulle utan tvekan kontakta kommunen gällande förskolans öppettider. Kommunen betalar omsorgsbidraget till förskolan som också Måste följa kommunens regler. med stor sannolikhet finns krav på 12h öppet per dag om behovet finns 

• Anonym (Mye)
    Anonym (Kom) skrev 2022-05-04 21:11:26 följande:

Jag skulle utan tvekan kontakta kommunen gällande förskolans öppettider. Kommunen betalar omsorgsbidraget till förskolan som också Måste följa kommunens regler. med stor sannolikhet finns krav på 12h öppet per dag om behovet finns 

nej
    kommunen ville lägga ner och när förldrakooperativet tog över så tog kommunen över dom elever som behövde omsorg utanför dom tider som dom kunde erbjuda
  • Anonym (Kom)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 21:15:04 följande:
    nej
    kommunen ville lägga ner och när förldrakooperativet tog över så tog kommunen över dom elever som behövde omsorg utanför dom tider som dom kunde erbjuda
    Så du menar att kommunen inte på något sätt ställer krav på förskolan?
    omsorgsbidrag betalas av kommun till privata/föräldrakoperativ. Så de Kan absolut ha en åsikt. jag skulle absolut försöka iaf 
  • Anonym (Mye)
    Anonym (Kom) skrev 2022-05-04 21:17:39 följande:
    Så du menar att kommunen inte på något sätt ställer krav på förskolan?
    omsorgsbidrag betalas av kommun till privata/föräldrakoperativ. Så de Kan absolut ha en åsikt. jag skulle absolut försöka iaf 
    klart dom har krav men kravet på öppettider har dom uppenbarligen släppt för
    5 år sedan då det blev kooperativt, har frågat kommunen.
  • Anonym (Kom)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 21:24:46 följande:
    klart dom har krav men kravet på öppettider har dom uppenbarligen släppt för
    5 år sedan då det blev kooperativt, har frågat kommunen.
    Du har frågat kommunen nu alltså? För att dom i övergången gjorde på ett sätt betyder ju inte att de resonerar lika nu 
  • Kvittning
    Det är klart att det funkar att lämna strax innan 9, det är inte som att de har schemalagda lektioner.

Jag lämnade mitt barn 9.30-10 trots att det var samling kl 9. Förskolan anpassade såklart inte verksamheten utifrån när det passade att lämna mitt barn men var ok med att jag kom senare än "schemat". Vi löste problemet med att det kunde vara aktiviteter på annan plats efter 9 med att om avdelningen var borta fick jag fråga den andra avdelningen var de var och skjutsa sonen dit och lämna istället. Alt. att de satte en lapp på dörren om båda avdelningarna var borta. Hände knappt en gång i månaden att jag fick åka och leta rätt på dem för lämning. 
  • Anonym (a)
    Kanske du kan jobba 8:30-15:30?
    Måste det vara hela timmar?
  • Anonym (W)

Du har ett alternativ och det är att vra kedig en dag/ vecka.
    Vilket är ett bra alternativ!
    De andra tiderna är helt ok för förskolan, se till att mannen lämnar de dagar de skulle kommit kl 7, så slipper ni det problemet.
    Jag förstår att förskolan inte bara går med på att öppna tidigare( den tiden ska tas någonstans) och här finns alternativ.

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 12:37:19 följande:
    Dom dagar han är ledig/hemma så kan han både hämta och lämna , i snitt är han
    ledig 2 vardagar i veckan. Så 3 dagar i veckan får jag klara det själv, 2 dagar i veckan kan han lämna/hämta eller låta bli att vara på dagis alls.
    Kan du inte lägga ditt jobbschema så det passar med mannens tider då? Om det inte funkar med nuvarande arbetsgivare så får väl du eller maken byta jobb.
  • Anonym (Flaw)
    Anonym (tänker) skrev 2022-05-04 20:47:51 följande:
    I det här fallet kan jag inte se att TS skulle ha en möjlighet att få ledigt som hon vill. Företaget ger henne tre möjliga sätt att ta sin lediga tid, börja två timmar senare, sluta två timmar tidigare eller vara hemma en dag i veckan. Det handlar alltså inte om att företaget inte vill gå med på TS önskan men det finns en gräns för hur långt de kan gå och då får man väl anta att det är där gränsen för den påtagliga störningen ligger, 

Det är ju inte det  lättaste att hitta någon vikarie som vill arbeta en timmer om dagen och dessutom måste man hitta två personer som tycker att en timme om dagen är en lagom arbetstid, För det kan väl aldrig vara så att du tänker dig att det är samma person som ska arbeta först mellan 7-8, sedan gå hem i 6 timmar för att sedan komma tillbaka och arbeta en timmer till? Jag tror det blir ännu svårare att hitta en person som får betalt för två timmar men som ändå är upplåst hela dagen. 
    Det är arbetstagarens önskemål om förläggning som ska gälla och det ska mycket till innan arbetsgivaren kan hävda påtaglig störning.
    Det finns många parametrar här som är okända för oss, vi har ingen aning om verksamhetens behov, bemanning eller sammansättning. Chefens lösning kanske är den enkla, kan absolut finnas fler.
    Om du går igenom de fall i AD där frågan varit uppe så kan du se att det är extremt få fall där en arbetsgivare med fog kan styra förläggning av tid med stöd av lagen och hänvisa till påtaglig störning. 
  • nnnnnnnn

Om pappan är ledig i snitt 2 dagar varje vecka så blir det inte så många timmar ändå för ert barn.
    3 dagar/vecka på förskolan, då gör det inte så mycket att de blir längre dagar.

Har du FP kvar att ta ut så får du bestämma mer över timmarna, men om du bara hänvisar till att du har rätt att jobba 75% utan att ta ut FP så bestämmer arbetsgivaren mer över tiden.
  • Anonym (Flaw)
    nnnnnnnn skrev 2022-05-05 20:51:02 följande:
    Om pappan är ledig i snitt 2 dagar varje vecka så blir det inte så många timmar ändå för ert barn.
    3 dagar/vecka på förskolan, då gör det inte så mycket att de blir längre dagar.

Har du FP kvar att ta ut så får du bestämma mer över timmarna, men om du bara hänvisar till att du har rätt att jobba 75% utan att ta ut FP så bestämmer arbetsgivaren mer över tiden.
    Ur lagens mening spelar det ingen roll vilken sorts föräldraledighet det handlar om, alltså förkortning av normal arbetstid under det att man tar ut fp för motsvarande (3§:3) eller förkortning av normal arbetstid upp till en fjärdedel (3§:4). Det är fortfarande arbetstagarens önskemål om förläggning som ska gälla om inte arbetsgivaren kan påvisa påtaglig störning. 
Svar på tråden Rätt till deltid ?