• Anonym (Mye)

Rätt till deltid ?

Jag skall börja jobba igen i augusti och meddelat jobbet att jag kommer att
    gå ner 25 % till deltid.
    Arbetstiderna är 7-16 med lunch 12-13 och jag vill
    jobba 8-15, dvs en timme på morgonen och gå en timme tidigare

Nu så säger jobbet att det går inte !
    Jag får välja på 7-14 eller 9-16 eller en ledig dag i veckan.
    Funkar ju skitdåligt med dagis, har jag inte rätt att gå ner i tid eller ?
    Det är väl jag själv som bestämmer

• Svar på tråden Rätt till deltid ?
  • EpicF

Du har rätt att gå ner i tid och art ha önskemål om hur du vill jobba men i slutändan är det arbetsgivaren som bestämmer hur du ska jobba utifrån vad som passar bäst för verksamheten. 

• Anonym (Mye)
    Anonym (a) skrev 2022-05-04 10:54:50 följande:
    Är det privat förskola?

Jag har aldrig hört talas om en förskola som öppnar så sent.
    Privat 7-17.30
  • Anonym (a)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 10:59:59 följande:
    Privat 7-17.30
    Hur tänkte du när du valde en förskola som inte har öppet efter dina arbetstider?
  • Anonym (Mye)
    Anonym (a) skrev 2022-05-04 10:56:00 följande:

Om förskolan vägrar öppna tidigare kanske du ändå måste söka dig till en annan förskola? Hur många år har du tänkt jobba 75%? Annars har du ju normalt arbetstid från kl 7.

Vet ej, ev tills skolstarten/förskoleklass

Jag kan bara vara på en plats kl 7 inte båda

• Anonym (a)

Hur långt har du till jobbet från förskolan? Kanske du kan börja jobba 7:30?

• Drottningen1970
    Anonym (a) skrev 2022-05-04 11:01:05 följande:
    Hur tänkte du när du valde en förskola som inte har öppet efter dina arbetstider?
    Låter som en förskola för folk som inte behöver jobba heltid. Väldigt märkliga tider. Du behöver hitta en annan förskola. De där tiderna funkar inte för de flesta.
  • Anonym (C)
    Anonym (Mye) skrev 2022-05-04 10:51:22 följande:
    Glöm det. Redan frågat och om jag behöver barnomsorg utanför deras
    ordinarie öppettider så får jag söka mej till annan förskola som har dessa
    tider. Hon blev skitsur för att jag frågade.
    Tror inte de har rätt att säga nej.
    kontakta kommunen och fråga vad som gäller för privata förskolor. Även dessa har lagar och regler att förhålla sig till och öppettider för föräldrars behov bör ligga inom dessa.
  • Anonym (a)
    Anonym (C) skrev 2022-05-04 11:21:14 följande:
    Tror inte de har rätt att säga nej.
    kontakta kommunen och fråga vad som gäller för privata förskolor. Även dessa har lagar och regler att förhålla sig till och öppettider för föräldrars behov bör ligga inom dessa.
    Å andra sidan är det kanske inte så bra att ha sitt barn på en förskola där rektorn är sur och personalen som tvingas jobba från 6:30 av den anledningen inte gillar TS och hennes barn.

Vi valde bort en bra förskola i vår närhet pga deras begränsade öppettider. Som jag förstår det har barnet inte börjat förskolan än, så nu är rätt tid att byta.
  • Anonym (Flaw)
    Anonym (a) skrev 2022-05-04 11:27:14 följande:
    Å andra sidan är det kanske inte så bra att ha sitt barn på en förskola där rektorn är sur och personalen som tvingas jobba från 6:30 av den anledningen inte gillar TS och hennes barn.

Vi valde bort en bra förskola i vår närhet pga deras begränsade öppettider. Som jag förstår det har barnet inte börjat förskolan än, så nu är rätt tid att byta.
    Det vore högst oprofessionellt att resonera så. För det första så ska föreståndare/chef aldrig uttrycka sig så att personal ens tänker i de banorna att något enskilt barn är "skyldig" till att deras arbetstid förläggs på annat vis. Och för det andra så måste en kommun erbjuda omsorg till barn på tid då deras föräldrar förvärvsarbetar eller tar sig till -och från sitt arbete.  
    Däremot kan kommunen säga att då är det förskolan X som gäller, det är där vi erbjuder denna omsorg. Spontant känns det dock som att förskolan som TS i det här fallet valt mycket väl kan behöva ändra sina tider. För det handlar inte om nattis eller obekväma tider, jag är helt övertygad om att de flesta förskoleverksamheter tillåter i sina kollektivavtal att personal schemaläggs från 0615-0630, det vore inte konstigt eller udda på något sätt. Allt handlar om kommunikation.
  • Anonym (a)
    Anonym (Flaw) skrev 2022-05-04 11:42:35 följande:
    Det vore högst oprofessionellt att resonera så. För det första så ska föreståndare/chef aldrig uttrycka sig så att personal ens tänker i de banorna att något enskilt barn är "skyldig" till att deras arbetstid förläggs på annat vis.
    Javisst är det så, men eftersom TS uppfattade att "hon blev skitsur" över en enkel fråga om att öppna tidigare, så låter det inte lovande.
Svar på tråden Rätt till deltid ?