Räcker 30K?
För möbler och husgeråd osv på IKEA el dyl för en 3a/2 vuxna + baby? Eller behövs mer? Jag har ingen koll, vi har hyrt fullt utrustat tom nu.
Second hand är inte aktuellt av flera orsaker.
För möbler och husgeråd osv på IKEA el dyl för en 3a/2 vuxna + baby? Eller behövs mer? Jag har ingen koll, vi har hyrt fullt utrustat tom nu.
Second hand är inte aktuellt av flera orsaker.
Det är ganska ofta att folk hävdar att "second hand är inte ett alternativ av flera orsaker" och helt ärligt när det tillslut kommit fram varför så har det inte varit några "riktiga" orsaker det handlat om utan det i slutändan bara varit "tycker det är äckligt" eller "bökigt" eller "inte förstått att man visst kan få kvitto även privat i andra hand som soc godtar".
I realiteten kan att köpa i alla fall en del begagnat vara skillnaden att ha ett hem som ser väldigt tomt ut och ett hemtrevligt sådant och om man låter det sjunka in så inser man att det kanske visst kan vara ett alternativ. Man får rannsaka sig själv lite, om valet är mellan att inte ha råd med mattor och få välja bort saker som skötbord och byta på filt på golvet, hoppa över saker som soffbord och ha lite rangliga stolar av billig kvalitét, eller ha råd med de sakerna om man tar sig böket med att handla en del begagnat - är det då fortfarande inte ett alternativ med second hand? Om man får nöja sig med ribbotten och tunn skummadrass för att pengarna inte räcker till en resårmadrass för att man inte vill köpa köksbord och stolar begagnat, är det då fortfarande omöjligt? Är det på riktigt omöjligt (kan dock faktiskt inte se någon situation då det de facto är helt omöjligt, men låt oss säga att det finns en sådan) ja då går det absolut att få ihop till det nödvändigaste från ikea för den summan, men det blir spartanskt och de billigaste alternativen.
Flyttade hemifrån 23 år sedan och trots att det inte handlade om något bar backe så hade jag (vi) absolut inte råd att köpa allting nytt, faktiskt väldigt lite köptes nytt och majoriteten hittade jag på auktioner och begagnat på andra sätt - men med tiden som den disponibla inkomsten ökat har det också ökat med antalet som anser att det inte är ett alternativ. Förhoppningsvis verkar det vara lite på väg tillbaka av miljömedvetenhet om återbruk av saker för det är ett ruskigt slöseri om allt ska vara nytt hela tiden.
Det är ganska ofta att folk hävdar att "second hand är inte ett alternativ av flera orsaker" och helt ärligt när det tillslut kommit fram varför så har det inte varit några "riktiga" orsaker det handlat om utan det i slutändan bara varit "tycker det är äckligt" eller "bökigt" eller "inte förstått att man visst kan få kvitto även privat i andra hand som soc godtar".
I realiteten kan att köpa i alla fall en del begagnat vara skillnaden att ha ett hem som ser väldigt tomt ut och ett hemtrevligt sådant och om man låter det sjunka in så inser man att det kanske visst kan vara ett alternativ. Man får rannsaka sig själv lite, om valet är mellan att inte ha råd med mattor och få välja bort saker som skötbord och byta på filt på golvet, hoppa över saker som soffbord och ha lite rangliga stolar av billig kvalitét, eller ha råd med de sakerna om man tar sig böket med att handla en del begagnat - är det då fortfarande inte ett alternativ med second hand? Om man får nöja sig med ribbotten och tunn skummadrass för att pengarna inte räcker till en resårmadrass för att man inte vill köpa köksbord och stolar begagnat, är det då fortfarande omöjligt? Är det på riktigt omöjligt (kan dock faktiskt inte se någon situation då det de facto är helt omöjligt, men låt oss säga att det finns en sådan) ja då går det absolut att få ihop till det nödvändigaste från ikea för den summan, men det blir spartanskt och de billigaste alternativen.
Flyttade hemifrån 23 år sedan och trots att det inte handlade om något bar backe så hade jag (vi) absolut inte råd att köpa allting nytt, faktiskt väldigt lite köptes nytt och majoriteten hittade jag på auktioner och begagnat på andra sätt - men med tiden som den disponibla inkomsten ökat har det också ökat med antalet som anser att det inte är ett alternativ. Förhoppningsvis verkar det vara lite på väg tillbaka av miljömedvetenhet om återbruk av saker för det är ett ruskigt slöseri om allt ska vara nytt hela tiden.
Det går nog, men ni får välja det billigaste möjliga och det blir inte pengar över till pynt. Det som kostar mest är säng och soffa.
En skumgummimadrass på golvet funkar som soffa om ni vill köra en tillfällig och billig lösning för det. (Madrasser man sover på bör dock lyftas upp från golvet, annars kan det börja mögla i dem.) En spånskiva på två flyttlådor funkar som soffbord. Med en duk på ser det helt ok ut.
Kuddar och täcken är också ganska dyrt. Man vill inte välja det billigaste.
Börja köp tre glas, tre tallrikar osv, så kan ni utöka sen när ni sparat ihop mer pengar. I ert läge hade jag generellt valt att köpa få men bra grejer och inte en massa billig skit som ändå går sönder och blir fult och slitet snabbt. Man klarar sig bra med sängar, ett bord med varsin stol och en madrass-soffa. Men bra med husgeråd behöver ni, för har man ont om pengar måste man laga all mat hemma från grunden.
Skippa säng, madrass på golvet. Funkar som soffa också.
Lite grejer till barnet, säng, vagn, skötbord, stol
Matbord och två stolar. Föut hade ikea kökskit med grytor, bestick mm som var mycket prisvärda. Kolla.
Det går att få väldigt mycket för pengarna via blocket och secondhand.
Köp inte allt på en gång. Ta det stegvis när ni saknar saker
Till alla rum?
köksbord, köksstolar, kastruller, stekpannor, skärbrädor, knivar, durkslag , tallrikar, bestick, glas, muggar
bokhyllor, soffa, soffbord, ev. RV-bänk
sängar, barnsäng, sängkläder, ev garderob
Behövs nog minst 30000.
Priserna har gått upp med Corona och brist på varor men jag tror inte att det blir ett problem. Ni har knappt något att förvara= behöver inte köpa alla bokhyllor och skåp direkt och man behöver t.ex bara en typ av glas.
Inte för att jag förstår med tanke på hur mer ombonat och prisvärt ett besök på en större second hand kan vara :) En kombination med Ikea gör att ni får så mycket mer för pengarna.
Jag har handlat på second hand i ca 30 år. Snudd på hela vårt hem. Invändningen folk brukar ha är tex att det är sunkigt, löss i möbler och inte moderna saker. Allt fel! Jag har köpt sprillans nya grejer, moderna grejer, aldrig sett löss, aldrig köpt nåt sunkigt (det säljs inte på dom ställen jag handlar på). IKEA är ju rena skräpet- förutom absolut noll personligt! Så sträck er åtminstone så långt som att ni kan kika in på en loppis och se vad som säljs.
Och vad gäller begagnat skulle jag tänka ett varv till kring det om jag var i ert situation. Personligen föredrar jag äldre möbler av hög kvalitet framför de dåliga ohållbara man får för motsvarande summa om man köper nytt.
Jag hade satsat på nya, bra madrasser och sängkläder, en madrass som soffa och sen köpt resten begagnat.
Med tanke på att ni inte äger en enda pryl tycker jag definitivt ni ska ta er en titt på begagnat-marknaden.
Jag tänker att det är VÄLDIGT svårt att plocka ihop ett helt hem på Ikea på ett sätt som gör en nöjd. Saknar ni allt så är det troligen så att ni vill ha trevliga textilier, mattor, krukväxter, lakan, täcken kuddar.
Då är kanske sängbord, bokhylla, kaffekoppar och kastruller något som fungerar att köpa begagnat.
De flesta människor sprider ju ut kostnaden för inredning på rätt länge tid. Man prioriterar och köper soffan man vill ha och har ett lånat/begagnat soffbord.