• Anonym (Dum)

Räcker 30K?

För möbler och husgeråd osv på IKEA el dyl för en 3a/2 vuxna + baby? Eller behövs mer? Jag har ingen koll, vi har hyrt fullt utrustat tom nu. 

Second hand är inte aktuellt av flera orsaker. 

• Svar på tråden Räcker 30K?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Fia) skrev 2022-05-09 17:09:20 följande:

Det är ganska ofta att folk hävdar att "second hand är inte ett alternativ av flera orsaker" och helt ärligt när det tillslut kommit fram varför så har det inte varit några "riktiga" orsaker det handlat om utan det i slutändan bara varit "tycker det är äckligt" eller "bökigt" eller "inte förstått att man visst kan få kvitto även privat i andra hand som soc godtar". 

I realiteten kan att köpa i alla fall en del begagnat vara skillnaden att ha ett hem som ser väldigt tomt ut och ett hemtrevligt sådant och om man låter det sjunka in så inser man att det kanske visst kan vara ett alternativ. Man får rannsaka sig själv lite, om valet är mellan att inte ha råd med mattor och få välja bort saker som skötbord och byta på filt på golvet, hoppa över saker som soffbord och ha lite rangliga stolar av billig kvalitét, eller ha råd med de sakerna om man tar sig böket med att handla en del begagnat - är det då fortfarande inte ett alternativ med second hand? Om man får nöja sig med ribbotten och tunn skummadrass för att pengarna inte räcker till en resårmadrass för att man inte vill köpa köksbord och stolar begagnat, är det då fortfarande omöjligt? Är det på riktigt omöjligt (kan dock faktiskt inte se någon situation då det de facto är helt omöjligt, men låt oss säga att det finns en sådan) ja då går det absolut att få ihop till det nödvändigaste från ikea för den summan, men det blir spartanskt och de billigaste alternativen. 

Flyttade hemifrån 23 år sedan och trots att det inte handlade om något bar backe så hade jag (vi) absolut inte råd att köpa allting nytt, faktiskt väldigt lite köptes nytt och majoriteten hittade jag på auktioner och begagnat på andra sätt - men med tiden som den disponibla inkomsten ökat har det också ökat med antalet som anser att det inte är ett alternativ. Förhoppningsvis verkar det vara lite på väg tillbaka av miljömedvetenhet om återbruk av saker för det är ett ruskigt slöseri om allt ska vara nytt hela tiden. 

Har man inte tillgång till bil går nästan alla second hand möbler bort. Åtminstone här i Stockholm är busschaufförerna tillsagda att inte släppa ombord de med möbler av säkerhetsskäl så även om man får med sig möbeln på en pirra är det inte säkert att man får hem det. Jag och min bror köpte en byrå en gång och vi fick fråga många busschafförer innan någon äntligen släppte ombord oss. 
  • Anonym (Rätt fokus)

Behöver ni saker som sängkläder, handdukar, mattor, gardiner, babykläder, barnvagn också? Kommer ni vilja köpa en TV? 

Hur ser er ekonomi ut på sikt, har ni stabil vettig inkomst? Har ni det kommer ni löpande kunna köpa saker. Ett alternativ kan då vara att tex ta ett lån med vettig ränta för att komma igång. Med stabil inkomst kan ni sen betala tillbaka på ett år. Har ni inte vettig inkomst ska ni absolut inte ta ett lån.

Kommer ni behöva fylla upp kyl och frys med baslivsmedel? Där kommer det gå lite pengar också.

Jag skulle avvakta att köpa säng för 7000 kr. Kör med madrasser på golvet ett tga till ni får koll på läget och ekonomin.

• Colourfulrainbow

Det räcker gott och väl. Jag fick nästan börja på noll när jag flyttade långt upp i Sverige som student. Jag hade visserligen med mig kastruller, bestick och lite andra småsaker, men annars var det IKEA som gällde. 

Soffa kan du hitta för runt 2000-25000 kr. 
    Säng - Skotterud är deras storsäljare. Man behöver inte ta någon av de dyrare varianterna, utan det är bäddmadrassen som gör mycket. 
    Matbord finns för ett par hundralappar, stolar finns för 99 kr/st. 
    Köp tallrikar, skålar och dylikt styckvis (ta det billigaste) istället för att köpa ett storpack. 
    Mattor finns för under 200 kr. 
    Satsa på taklampor. Blir billigare än en massa smålampor. 
    Förvaring - Kallax, eller Expedit finns med lådor till. 

• Lönnsirap
    Glinda från Oz skrev 2022-05-10 07:21:11 följande:
    Har man inte tillgång till bil går nästan alla second hand möbler bort. Åtminstone här i Stockholm är busschaufförerna tillsagda att inte släppa ombord de med möbler av säkerhetsskäl så även om man får med sig möbeln på en pirra är det inte säkert att man får hem det. Jag och min bror köpte en byrå en gång och vi fick fråga många busschafförer innan någon äntligen släppte ombord oss. 
    Fast, man behöver så mycket mer grejer i ett hem än saker man inte får hem med bussen. Stekpanna, smörkniv, osthyvel, ungsform, tekopp, lampor, krukor osv.

Man väljer vad man lägger sina pengar på, men personligen hade jag köpt en enkel sängram för skummadrass och en klippansoffa på Ikea. En poäng-fåtölj och sniglar skötbord. Jag hade också köpt ett eller två lackbord, en trapp-pall och två vanliga pallar, samt två klappstolar.
    Jag hade köpt lite grejer till köket, men helst faktiskt tajmat det hela så att jag först hade varit på en sekondhand, eftersom man verkligen kan hitta bra grejer till köket där. 

Jag tänker att det också beror på lägenheten vad som behövs. Finns garderober? Hatthylla? Gardinstänger?
  • sextiotalist
    Lönnsirap skrev 2022-05-10 08:22:24 följande:
    Fast, man behöver så mycket mer grejer i ett hem än saker man inte får hem med bussen. Stekpanna, smörkniv, osthyvel, ungsform, tekopp, lampor, krukor osv.

Man väljer vad man lägger sina pengar på, men personligen hade jag köpt en enkel sängram för skummadrass och en klippansoffa på Ikea. En poäng-fåtölj och sniglar skötbord. Jag hade också köpt ett eller två lackbord, en trapp-pall och två vanliga pallar, samt två klappstolar.
    Jag hade köpt lite grejer till köket, men helst faktiskt tajmat det hela så att jag först hade varit på en sekondhand, eftersom man verkligen kan hitta bra grejer till köket där. 

Jag tänker att det också beror på lägenheten vad som behövs. Finns garderober? Hatthylla? Gardinstänger?
    Fast köper man från IKEA kan man få det hemkört för inte alls en stor summa pengar. Tom billigare än vad det kostar att hyra en bil
    Jag är med helt på tänket när det gäller begagnat, men det är ofta väldigt bökigt, om man inte har en egen bil. 
    Så jag tror mer på att köpa så man klarar sig, sedan när man landat, komplettera allt eftersom. 
  • Glinda från Oz
    Lönnsirap skrev 2022-05-10 08:22:24 följande:

IKEA har hemkörning. Jag handlar ofta möbler nytt just på grund av att de körs hem till porten, frakten blir svår att lösa annars när man inte har tillgång till bil.
  • Colourfulrainbow

Ett tips är att faktiskt tala om för era vänner, familj, släkt, kollegor, bekanta osv att ni ska flytta och kommer behöva köpa ett helt möblemang. 

Ni anar inte vad folk har hemma som de vill bli av med. En kompis ville bli av med en byrå, en annan kompis ville bli av med en massa husgeråd, min mamma ville köpa en möbel i present, släktingar letade fram glas och tallrikar. Textilier har folk i mängder. Folk byter ofta ut gardiner, bordsdukar och prydnadskuddar. 

• sextiotalist
    Colourfulrainbow skrev 2022-05-10 10:56:57 följande:

Ett tips är att faktiskt tala om för era vänner, familj, släkt, kollegor, bekanta osv att ni ska flytta och kommer behöva köpa ett helt möblemang. 

Ni anar inte vad folk har hemma som de vill bli av med. En kompis ville bli av med en byrå, en annan kompis ville bli av med en massa husgeråd, min mamma ville köpa en möbel i present, släktingar letade fram glas och tallrikar. Textilier har folk i mängder. Folk byter ofta ut gardiner, bordsdukar och prydnadskuddar. 

Mycket bra förslag. Min första soffa var en soffa som bekanta till mamma skulle slänga, sängen kom hemifrån, användes inte. 
  • Anonym (Loppisälskaren)

Många secondhandaffärer har hemkörning också så det argumentet håller inte heller.

• Anonym (Dum)
    Anonym (Rätt fokus) skrev 2022-05-10 08:01:12 följande:

Behöver ni saker som sängkläder, handdukar, mattor, gardiner, babykläder, barnvagn också? Kommer ni vilja köpa en TV? 

Hur ser er ekonomi ut på sikt, har ni stabil vettig inkomst? Har ni det kommer ni löpande kunna köpa saker. Ett alternativ kan då vara att tex ta ett lån med vettig ränta för att komma igång. Med stabil inkomst kan ni sen betala tillbaka på ett år. Har ni inte vettig inkomst ska ni absolut inte ta ett lån.

Kommer ni behöva fylla upp kyl och frys med baslivsmedel? Där kommer det gå lite pengar också.

Jag skulle avvakta att köpa säng för 7000 kr. Kör med madrasser på golvet ett tga till ni får koll på läget och ekonomin.

Allt behöver vi. Förutom att vi har en separat summa till babyns vagn, kläder och utrustning utöver möbler och textil. Tv och sånt har vi inte bråttom med, det kan vänta.

Vi har båda ett halvår-år kvar av studier. Han blir klar i Dec, jag skulle bli klar nästa juni. Jag har garanterat jobb när jag är klar, han lär också ha mtp sin utbildning och den branschen ständigt skriker efter utbildad personal.

Mat fylls ju på helatiden så det är nog ingen fara. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Dum) skrev 2022-05-09 14:38:40 följande:
    Räcker 30K?

För möbler och husgeråd osv på IKEA el dyl för en 3a/2 vuxna + baby? Eller behövs mer? Jag har ingen koll, vi har hyrt fullt utrustat tom nu. 

Second hand är inte aktuellt av flera orsaker. 

För 30k kan ni få en hel del. Det jag skulle göra i ert fall är att gå in på IKEAs hemsida och kolla igenom vad ni behöver och vad ni vill prioritera att köpa just nu. Jag skulle inte köpa det billigaste av allt för att sedan uppgradera (det blir ju slöseri på pengar), utan köpa sånt ni vill ha/behöver i en rimlig prisklass, men ni kan ju också förbereda er på att inte köpa HELA möblemanget nu. 

Bebisen kommer ju inte att bry sig om inredningen, så det är ju bara ni vuxna som egentligen kommer att "lida" av att inte ha ett "fullt möblerat hem". Kanske att ni prioriterar säng och matbord, köksprylar, sängkläder/handdukar mm nu, och köper soffa och TV-bänk etc vid ett senare tillfälle t.ex.? Eller hur just ni vill prioritera såklart. 

Om det finns något ni känner att ni är okej med från secondhand kan ni ju fråga runt bland era familjer om de har något de vill bli av med? Förstår att man kanske inte vill ha en begagnad madrass, men ett litet sidobord som en släkting ändå tänkt kasta ut kanske blir perfekt för er familj just nu?
  • sextiotalist
    Anonym (Loppisälskaren) skrev 2022-05-11 13:31:35 följande:

Många secondhandaffärer har hemkörning också så det argumentet håller inte heller.

Men om nu TS inte vill köpa begagnat (oavsett orsak) och bestämt sig för IKEA så varför fortsätta att tjata om loppis.
    Jag kan tänka mig flera fördelar med IKEA framför loppis. De kan i lugn och ro planera hemma, allt under samma tak, hemkörning, en enda gång för detta köp. När de väl har landat i lägenheten så kan de ta den tiden som de vill och behöver för att titta på andra saker. Då kan loppis, andra affärer, blocket, facebook etc vara andra alternativ. 
  • AAA rating

Som det redan har sagts, sprid att ni ska flytta in i en tom lägenhet. Många vill ge bort prylar bara någon vill ta emot. Andra kanske ordnar hemkörning mot lite extra betalt. Begagnat är bra. Allt småtjafs finns på second-hand och det går att få med sig på en cykel eller en buss. Köper du barnvagn så går den absolut att ta med sig på bussen, det kan väl inte göra något om det saknas ett barn... 

Jag hade i stort sett ingenting till lägenheten när jag flyttade in, visserligen har jag bil men en sån kan gå att låna i värsta fall. Köpte nya sängar till mig och barnen plus en ugnsform som jag ångrar. Sedan är det en salig blandning mellan gåvor, beggat och containerfynd. Har inte räknat samman men soffa 500,soffbord 300,matbord med stolar 300. Taklampa 150. 2st tv 0. Sängar 10000-20000.
    Bestick 1kr/st.

Mitt tips är att bara köpa det ni måste ha till en början och sedan komplettera med det som ni verkligen saknar och behöver. Har bara halva förvaringen i köket till kök, resten används som hobby. 

Svar på tråden Räcker 30K?