• Anonym (Kvällsugglan)

Sovtider för vuxna

Hur funkar det i era relationer med sömn?

Jag är en kvällsmänniska. Min man är morgonmänniska.

Jag läste en bok i soffan ikväll. Kl blev 22. Mannen började sura över att jag alltid lägger mig för sent och han släckte min lampa vid soffan genom fjärrkontroll så jag inte kunde läsa längre.

Jag tycker personligen inte kl 22 är så sent, men nästan varje dag börjar min man tjura på kvällen när klockan är efter kl 22, ibland redan vid halvtio också?

Hur har ni andra det? Lägger ni er samtidigt oftast? Blir er partner sur om ni är uppe längre?

• Svar på tråden Sovtider för vuxna
  • Anonym (L)

Lägg dig inte samtidigt då, läs i soffan istället om han blir så störd över att du har tänt? Det största problemet här är väl att ni tvångsmässigt måste lägga er samtidigt.

Min särbo är kvällstrött och kan lägga sig 21, jag lägger mig aldrig före 23.30, jag har ett sömnbehov på max 6 h och lägger jag mig 21 skulle jag vara uppe vid senast 03 och hoppa. 
    Han kräver aldrig att vi ska lägga oss samtidigt, skulle bli tokig om han gjorde det. Då skulle jag sova hemma hos mig (vilket är svårt om man är sambo).

Är han trött så får han gå och lägga sig men han skulle aldrig räkna med att jag ska göra detsamma, han vet att jag inte kan somna ändå. Han störs dock inte av om jag tittar på en serie eller har en lampa tänd om jag ligger i sängen.

• Anonym (Samtidigt)

Vi lägger oss oftast samtidigt. Det är viktigt för oss båda. Det är klart att vi ibland lägger oss olika tider, men huvudsakligen lägger vi oss tillsammans. Men, det baseras ju på att vi har ungefär samma tider. 

Eftersom det här var viktigt för oss båda, var det också något som vi pratade om ganska tidigt. Men, ingen blir ju sur om den andre vill vara uppe längre (eller gå och lägga sig tidigare) någon kväll.

• Anonym (Nej)

Det låter ju jättebra för alla er som "respekterar sin partners sovtider" men det funkar inte för oss i alla fall. Följden här är att jag är den som får kliva upp i ottan för att ta hand om barn och sen masar sig maken/exet ur sängen framåt lunch och nån gång på em kanske han är redo att ta över en timme eller två.

Sen tycker inte jag att det känns som en normal relation att man ska behöva sova ensam varje natt.

Och sen sex då... De få gånger vi har lagt oss samtidigt har det inte alls funkat för när jag släcker lampan och säger god natt så är det för att jag är jättetrött och vill sova. Då kan han ha haft en halvtimme eller mer på sig att ta initiativ till sex men nej då. När jag håller på att somna där i mörkret, det är då det ska pratas eller tafsas eller på andra sätt väcka mig så jag inte somnar om sen på en lång stund till. Och när jag vaknar på morgonen är han som en zombie så det går inte heller. Dagtid går inte alls pga barn som inte är i självgående ålder än.

• Anonym (ppp)

Vi lägger oss samtidigt för det mesta, ca 21.30 när vi ska jobba nästa dag. Vi somnar inte på en gång utan läser, pratar, har sex, ser på film på datorn. Det är mysigt den stunden tillsammans, speciellt när huset är fullt av ungdomar så man sällan är ensamma. 

Om någon av oss nu vore mer kvällsuggla så skulle inte den andra sura för det, så länge man själv inte blev störd om man hunnit somna, när den andra kommers för att lägga sig. 

Att din man släcker lampan ÅT dig låter rätt skruvat faktiskt. Ni får ju kommunicera bättre runt det där. Han får förklara om/varför det är viktigt för honom att ni lägger er samtidigt. 

• Anonym (Tröttmössa)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-13 09:46:32 följande:

Det låter ju jättebra för alla er som "respekterar sin partners sovtider" men det funkar inte för oss i alla fall. Följden här är att jag är den som får kliva upp i ottan för att ta hand om barn och sen masar sig maken/exet ur sängen framåt lunch och nån gång på em kanske han är redo att ta över en timme eller två.

Sen tycker inte jag att det känns som en normal relation att man ska behöva sova ensam varje natt.

Och sen sex då... De få gånger vi har lagt oss samtidigt har det inte alls funkat för när jag släcker lampan och säger god natt så är det för att jag är jättetrött och vill sova. Då kan han ha haft en halvtimme eller mer på sig att ta initiativ till sex men nej då. När jag håller på att somna där i mörkret, det är då det ska pratas eller tafsas eller på andra sätt väcka mig så jag inte somnar om sen på en lång stund till. Och när jag vaknar på morgonen är han som en zombie så det går inte heller. Dagtid går inte alls pga barn som inte är i självgående ålder än.

Så om man har totalt olika sömnbehov eller vanor och sover i varsitt rum så är man onormal?
    Kul att veta att jag levt i en onormal relation i över tio år.

Tack för upplysningen.
  • Anonym (Tröttmössa)
    Anonym (Nej) skrev 2022-05-13 09:46:32 följande:

Låter ju normal att du blir utnyttjad, mycket mer normalt än att sova i separata rum.
    Sen tafsar han och begår övergrepp, ja och det är också normalt. Mycket mer normalt än att sova i separata rum.

Om du nu var som jag, lite onormal sådär, och sov i ett eget rum. Ja, då kanske du också fick känna dig utvilad någon gång.
    Men det går ju såklart inte, det är ju onormalt.
  • Anonym (C)

Jag börjar jobba vid 5 så jag har inte mycket annat val än att gå och lägga mig väldigt tidigt.

Min sambo smyger in och lägger sig senare. Ibland vaknar jag till en aning och kryper intill honom. På morgonen smyger jag upp så tyst jag kan.

Det känns självklart att man inte tänder mer lampor eller för mer oväsen än vad som är nödvändigt för att ta sig i och ur sängen.

• sextiotalist
    Anonym (Tröttmössa) skrev 2022-05-13 12:04:58 följande:
    Så om man har totalt olika sömnbehov eller vanor och sover i varsitt rum så är man onormal?
    Kul att veta att jag levt i en onormal relation i över tio år.

Tack för upplysningen.
    Tänkte exakt samma sak
  • Anonym (-.-)

Det där låter barnsligt. 

Jag är i grunden en kvällsmänniska.
    Min roomie är tvingad till att kliva upp så han kan åka och jobba 6.

Förut fungerade det utan problem. han gick och la sig i sitt rum och jag kunde sitta uppe så länge jag inte förde för mycket oväsen (inga problem).
    Nu är det lite störigt då han numer sover i vardagsrummet (håller på att göra om i sitt sovrum) och då det är öppen planlösning vill han helst att jag gör mig klar för sängen när han ska sova så att jag inte stör honom. Jag kan då inte vara i vardagsrummet och med layouten i huset stör min tv honom (ljuset) om jag har den på... (går inte att stänga dörren för då kommer min katt klösa sönder den för att försöka komma in).

Kommer bli så skönt när hans rum är klart så han kan sova därinne igen, men det går saaakta då han har ett fysiskt krävande jobb och är helt slut efter jobbet

• Anonym (Opposites attract)

Jag är nattmänniska, min sambo morgonmänniska. Särskilt på sommaren händer det ofta att vi går morgonpromenad med hunden vid 5.30-6, äter frukost tillsammans och sen drar han till jobbet eller börjar dagen och jag går och lägger mig och sover till 12-13. Oftast går jag och lägger mig run 2, han runt 23. På vintern är det lite jämnare mellan oss. 

Svar på tråden Sovtider för vuxna