• Anonym (Kvällsugglan)

Sovtider för vuxna

Hur funkar det i era relationer med sömn?

Jag är en kvällsmänniska. Min man är morgonmänniska.

Jag läste en bok i soffan ikväll. Kl blev 22. Mannen började sura över att jag alltid lägger mig för sent och han släckte min lampa vid soffan genom fjärrkontroll så jag inte kunde läsa längre.

Jag tycker personligen inte kl 22 är så sent, men nästan varje dag börjar min man tjura på kvällen när klockan är efter kl 22, ibland redan vid halvtio också?

Hur har ni andra det? Lägger ni er samtidigt oftast? Blir er partner sur om ni är uppe längre?

• Svar på tråden Sovtider för vuxna
  • Anonym (Sex?)

Ni som har väldigt olika läggtider och morgontider, när har ni sex? Blir inte det ett problem?

• Anonym (Trötter)

Min man är nattmänniska. I början av vårt förhållande försökte jag hålla mig vaken och umgås, men det funkade såklart inte i längden. Så sedan 20+ år går jag och lägger mig runt 22 medan han sitter uppe och grejer med sitt fram till småtimmarna. Det funkar. Jag sover hårt och märker oftast inte när han lägger sig. Han sover vidare när jag går upp. 

Det tråkiga är att sexlivet inte blir särskilt spontant eftersom vi nästintill sover i skift. Men kan man prata med varandra går det att lösa. 
    En fördel när vi fick barn var att han tog nattskiftet med tappade nappar och mardrömmar eftersom han ändå var vaken, och jag var i alla fall hyfsat utvilad när barnen vaknade i ottan. 

• Anonym (Går upp med honom)
    Anonym (Sex?) skrev 2022-05-13 00:06:23 följande:

Ni som har väldigt olika läggtider och morgontider, när har ni sex? Blir inte det ett problem?

När han lägger sig? Är ju bara att gå upp ur sängen efter sex?
  • Anonym (Tröttmössa)
    FredrikLiksom skrev 2022-05-12 22:32:33 följande:

Vi har helt olika sovtider. Åtminstone på helger. Det skiljer kanske 2 timmar vid läggning och 5 timmar vid uppvakning då vi har så olika sömnbehov. 

För oss är det alltså enklare Att inte sova i samma rum. Men det funkar fint! Blir inget gnabb i onödan liksom.

Enda vettiga inlägget.

Har man olika sovtider så är separata sovrum lösningen.
    Personligen hade jag blivit ett nervvrak om jag inte fick sova ostörd, vaknar av minsta lilla ljud och skulle någon gå in i rummet när jag väl somnat, ja då kan jag lika gärna gå upp igen. Det går inte att somna om.
  • Anonym (Tröttmössa)
    Anonym (Går upp med honom) skrev 2022-05-12 23:43:04 följande:

Jag är långtidssjuk och jobbar inte. Jag brukar gå upp med honom oavsett när jag lägger mig, för gillar att ha en liten stund på morgonen med honom. Sen när han åker till jobbet går jag och lägger mig igen. 

Brukar lägga mig mellan 02-03 på kvällarna, men när han har semester eller är ledig mer än en helg så brukar vi synka när vi sover och går upp efter mitt schema.

02-03 är inte på "kvällarna".
    Det är natt på väg mot morgon.

Varför vända på dygnet?
  • Anonym (A)

Det har kommit kommentarer om sex men det går ju inte citera så jag skriver vad jag tänker här:

För egen del gillar Jag inte det här tänket om att sex alltid ska ske i samband med sömn. När man ska lägga sig på kvällen är man ju trött! Och på morgonen luktar man pyton i munnen. Knappast upplagt för att det ska bli bra. 

Nu är vi också i den situationen att ungarna är vakna i samma utsträckning som oss och då passar det ju inte. Vi får helt enkelt passa på när de inte är hemma. vilket Är bra för då sker det när vi är pigga och fräscha Cool

• Anonym (46fhd)

Vi har samma problem .. jag vill gärna ha sex på kvällen men min partner vill hellre titta på film till 23-24. Själv behöver jag sova minst 8 timmar, vilket jag i princip aldrig får! 

• Anonym (J)

Släcker med fjärrkontroll?!?! Kontrollerar han dig på fler sätt? Kollar din telefon, bestämmer vilka du för umgås med?

• Mandel
    Anonym (Sex?) skrev 2022-05-13 00:06:23 följande:

Man kan ha sex på andra platser och även andra tider än i sängen vid läggdags/uppvaknande Cool

Har nog minst sex i sängen då det oftast blir soffan.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fjäril kär

Min sambo lägger sig i princip alltid före mig då han är egen företagare och kliver upp 4:15 alla dagar i veckan. Vi sover dessutom i vardagsrummet.. Jag kan se tv eller göra annat utan att han störs. Jag kan dock släcka sänglampan av omtanke om jag kollar mobilen i sängen.

Jag är av av den åsikten att var och en ansvarar för sin egen sömn i första hand och gör det som krävs för att komma till ro och somna utan att inkräkta på sin partners integritet och privatliv. Och med det sagt är det självklart att motparten visar hänsyn och respekt för den sovande också. Störs någon av en lampa så antingen stänger man en dörr, fixar annan form av belysning, köper ögonmask, sätter sig i annat rum, drar ner en persienn eller drar för en gardin. Bådas ansvar att lösa.

Behöver jag starkt lyse av nån anledning en kväll typ för handarbete, läsa, lägga pussel eller nåt när sambon sover så byter jag rum och drar för ett draperi in till vardagsrummet

Vill sambon och jag ha sex så säger vi det och kommunicerar under dagen så lägger vi oss samtidigt och när vi är nöjda kan jag kliva upp igen om klockan inte är så mycket. 

Svar på tråden Sovtider för vuxna