Anonym (Barn?) skrev 2022-05-14 16:04:11 följande:
jag kan störa sig på när min partner är uppe sent, men enbart för att jag vet att det är jag som får gå upp med barnen. Sen är det klart man kan vara ute på krogen till sent osv men att sitta uppe sent på natten och se på tv istället för att se till att få tillräckligt med sömn är ju bara störigt.
har ni inte barn som går upp tidigt så ser jag inte att det borde spela någon roll för den andre parten
Nu börjar våra barn bli större, men när de var mindre vaknade de ibland runt 5 på morgonen. Sov sällan längre än till 6-7.
Eftersom jag är kvällstrött och morgonpigg, och maken är tvärtom, har vi en överenskommelse. Jag tar de flesta mornar. (När vi är lediga, på vardagar gör vi tvärtom pga hur våra arbetstider ser ut). Maken får sova ut på helgerna så länge vi inte ska göra nåt viktigt på förmiddagarna och så länge han kommer upp före 12. I gengäld får han göra mer med barnen resten av dagen eller på kvällen. Ofta gör vi förstås saker allihop också.
Vill båda sova på morgonen, är det bättre att ta varannan dag. Det egentliga problemet är ju partners som försöker smita undan, som inte tar ansvar, oavsett om det är tidiga mornar eller någon annan tid på dygnet.