• Anonym (Kvällsugglan)

Sovtider för vuxna

Hur funkar det i era relationer med sömn?

Jag är en kvällsmänniska. Min man är morgonmänniska.

Jag läste en bok i soffan ikväll. Kl blev 22. Mannen började sura över att jag alltid lägger mig för sent och han släckte min lampa vid soffan genom fjärrkontroll så jag inte kunde läsa längre.

Jag tycker personligen inte kl 22 är så sent, men nästan varje dag börjar min man tjura på kvällen när klockan är efter kl 22, ibland redan vid halvtio också?

Hur har ni andra det? Lägger ni er samtidigt oftast? Blir er partner sur om ni är uppe längre?

• Svar på tråden Sovtider för vuxna
  • Anonym (Kakor och mjölk)

På riktigt så förstår jag inte denna icke-fråga.. Man behandlar väl varandra med kärlek, hänsyn, respekt och kommunikation? Istället för att bete sig som en kränkt martyr som idkar maktdemonstration i sovrummet oavsett vilken av parterna man är ... Eller är det bara jag? 

Alla har olika behov av sömn/närhet/nattliga rutiner och man försöker väl så gott det går att jämka, kompromissa och mötas nånstans på mitten. 

Kan man inte det - ja då finns det gissningsvis större problem i bakgrunden som ger upphov till gnissel angående sömnen... 

Om allt är frid och fröjd finns det ingen anledning att bli kränkt över en släckt/tänd lampa eller när nån lägger sig 

Right? 

• Anonym (Gränser)
    Anonym (Kvällsugglan) skrev 2022-05-12 23:16:56 följande:
    Han brukar gå upp senast 06:15. Han har kontorsjobb med flex men han gillar att vara på kontoret helst runt kl 07, men tror han oftast är där 07:30. Han har ca en halvtimme till jobbet.

Jag jobbar tio minuters gångväg hemifrån/jobbar mycket hemifrån och kan sova längre, och börjar oftast inte jobba innan kl 08, ibland senare?
    Jag tänker att det låter som att du behöver sätta ner foten ang. att du inte vill lägga dig lika tidigt och faktiskt prata med varandra om en lösning.

Vi lägger oss ofta samtidigt, men man har sin rytm och vad man tycker är viktigt. Bättre att prata än att släcka lampan när någon sitter och läser ...
  • fjanten

Jag är en morgonmänniska och min man en... ja... blandmänniska? Jag är alltså en sån som gärna somnar runt 21-22 (ibland senare, om jag t.ex. vill titta något särskilt på TV:n som går senare) och sedan föredrar att vakna vid 06 (och har inga problem med att stiga upp vid 04 eller så om vi ska ut och resa exempelvis). Min man KAN också ibland vilja lägga sig tidigt och stiga upp tidigt, och har inga enorma problem med att gå upp tidigt heller om det behövs, men han föredrar att vara vaken till midnatt någonstans och sedan gå upp kanske vid 09.

Hos oss har detta aldrig någonsin varit ett problem... Vi har respekterat den andres trötthet vid olika tider, och har inte heller haft problem med att förlägga typ dammsugning och sådant till tider där alla är vakna. När barnen varit bebisar och vaknat en massa på nätterna har vi oftast gjort så att han tagit uppvaken till 01-02, och jag uppvaken därefter. Fungerat klockrent här. Sexet har vi aldrig haft problem med. Det måste väl inte ske just vid läggdags heller..? 

Hade blivit tokig om min man skulle bråka om mina sovtider eller börja släcka/tända lampor och ha sig om jag ville vara vaken/sova. Vad är det för respektlöst beteende!?

• elmadumle

Jag är nattuggla, på helger och lediga dagar (jobbar i vården) går jag aldrig och lägger mig före två på natten, mannen lägger sig senast  23 då han går upp 5.30. Jag tänder min sänglampa när jag lägger mig och läser en stund, han snarkar vidare. Sover lätt till både 10 och 11 när jag kan.

• Fiona M

Bor ni i en 1:a så din läsning stör honom när han ska sova?

• asdfgh

Det är sällan vi lägger oss samtidigt. Jag vill ha det mörkt i rummet när jag somnar, min man vill läsa en stund osv. Jag lägger mig oftast vid 21:30-23. Han vid 23-01. Jobbdagar går vi upp ungefär samtidigt men på helger skiljer det ofta 2-3h.

• Anonym (Sömntuta)

Vi lägger oss vid olika tider. Jag ca 22:30, han typ 24 (osäker, jag sover ju då :) ). På helgerna sover han längre än jag på morgonen (till 8, 9 typ). Jag vaknar halv sju som vanligt. 

Det är lite trist att det är så här, men inget att göra något åt och inget att sura över. 

• Anonym (Kvällstrött)

Hela vår familj är kvällströtta och morgonpigga. Det är jag glad för. Då kan vi umgås mer som familj. Det är faktiskt en riktigt bra grej. Kanske vore bra att stämma av sånt innan man bildar familj? Men mina vänner kan tycka att jag är asocial, eftersom jag gärna drar mej hemåt efter middagstid. Jag är bara trött då. Men att gå upp kl 6 är inga problem alls :)

• Anonym (visa hänsyn)

Min man arbetar ständig natt, så det är naturligt att vi har helt olika sovtider, även när vi är lediga.

Vi ser helt enkelt till att inte störa varandra när den andra sover, precis som att vi inte stör våra barn när de sover.

Om vi hade bott i en enrummare hade inte vårt liv fungerat, men nu bor vi i en 4:a och går efter devisen att om någon sover, så stänger den personen dörren om sig och släcker lampan. Lampan i hallen ska också vara släckt eftersom det annars lyser in i sovrummen. Man spelar inte hög musik eller utför extremt högljudda aktiviteter när någon sover, men eftersom vi alla har olika behov, så ska heller ingen behöva tassa på tå och smyga, bara för att någon annan sover. Blir man störd ändå, så har vi både sovmask och öronproppar tillgängliga.

• Anonym (K)

I all välmening: Att släcka ljusen för sin partner i ett annan rum låter mer som kontrollbehov än olika dygnsrytmer. Var rädd om dig och håll koll så det inte eskalerar till psykisk misshandel.

• Anonym (Kvinna37)

Jag lägger mig 22 - 24 ibland. Min man kommer kanske 03 på natten. 
    Jag vaknar 06 och han kan sov till 12 , jobbar hemifrån. Lyxigt för honom. Han är där nere jag uppe, så jag störs inte om han inte har massa ljud. 

• Anonym (ME)

Varför skulle man bli sur för något sådant om det inte är så att du stör honom med massa ljud?

Jag är den som behöver mer sömn och dessutom går upp först så därför går jag och lägger mig före sambon för det mesta. Jag skulle aldrig kräva att han var tvungen att ha samma sovtider som mig, då hade vi delat på oss för länge sen.

Jag mår bäst av regelbundna tider dessutom medan han älskar att vara uppe sent på helgerna och sen sova länge på helgmorgonen. Vi ser båda till att den andra inte störs.

Sen försökte vi nog ha lite mer liknande tider i början när vi bodde mindre och innan barn. Men då var det så båda offrade lite och ingen krävde något. Jag var uppe lite längre och han gick och la sig tidigare än han egentligen behövde.

• Anonym (tvillingmamma)

Här är det tvärtom, jag är morgonmänniska och maken kvällsmänniska, men 22 är inte sent. Jag är ofta uppe till 22 om jag inte är dödstrött. Maken däremot kan sitta uppe till 2-3 på natten, men gör det bara om han är ledig dagen efter. När han jobbar går han upp ca 6.30. Hjälper ungarna på morgonen om de behöver, medan jag sköter eftermiddagssysslorna. Jag har gångavstånd till jobbet och behöver inte gå upp förrän tidigast 7.

På vardagar brukar vi lägga oss ungefär samtidigt, 22-23. På helger varierar det, men vi bor tillräckligt rymligt för att inte störa varandra. Bor ni trångt TS, eller varför accepterar du att han försöker bestämma hur länge du ska sitta uppe och läsa? Sover han där du läser eller? Gäller det bristande samliv får han väl kommunicera det. Om ni har helt olika vanor och sällan lägger er samtidigt förstår jag problemet, men hans sura miner och släckande av lampor är inte rätt sätt att hantera det.

• Anonym (Barn?)

jag kan störa sig på när min partner är uppe sent, men enbart för att jag vet att det är jag som får gå upp med barnen. Sen är det klart man kan vara ute på krogen till sent osv men att sitta uppe sent på natten och se på tv istället för att se till att få tillräckligt med sömn är ju bara störigt. 

har ni inte barn som går upp tidigt så ser jag inte att det borde spela någon roll för den andre parten 

• Anonym (Å)

Åh herregud. Jag är en vuxen människa och jag går och lägger mig när jag vill, såvida barnen är i säng och dagens alla sysslor är avklarade. Varsin sovmorgon på helgen, i övrigt styr jobbet om jag går upp tidigt eller extra tidigt på morgonen. Barnens morgonrutiner sköts enligt överenskommelse av den som jobbar hemma den dagen, dvs ungefär 50/50. 

Om nån jävel skulle få för sig att (utöver skämtsamt syfte) med fjärrkontroll släcka min lampa när jag sitter i ett annat rum och läser hade jag laddat ner skilsmässopapper. 

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Barn?) skrev 2022-05-14 16:04:11 följande:

jag kan störa sig på när min partner är uppe sent, men enbart för att jag vet att det är jag som får gå upp med barnen. Sen är det klart man kan vara ute på krogen till sent osv men att sitta uppe sent på natten och se på tv istället för att se till att få tillräckligt med sömn är ju bara störigt. 

har ni inte barn som går upp tidigt så ser jag inte att det borde spela någon roll för den andre parten 

Nu börjar våra barn bli större, men när de var mindre vaknade de ibland runt 5 på morgonen. Sov sällan längre än till 6-7.

Eftersom jag är kvällstrött och morgonpigg, och maken är tvärtom, har vi en överenskommelse. Jag tar de flesta mornar. (När vi är lediga, på vardagar gör vi tvärtom pga hur våra arbetstider ser ut). Maken får sova ut på helgerna så länge vi inte ska göra nåt viktigt på förmiddagarna och så länge han kommer upp före 12. I gengäld får han göra mer med barnen resten av dagen eller på kvällen. Ofta gör vi förstås saker allihop också.

Vill båda sova på morgonen, är det bättre att ta varannan dag. Det egentliga problemet är ju partners som försöker smita undan, som inte tar ansvar, oavsett om det är tidiga mornar eller någon annan tid på dygnet.
  • fornminne

Som flera redan har skrivit. Vuxna bestämmer själva över sina sovtider. Man bör visa hänsyn och inte störa varandra. Bor man trångt och / eller har barn, får båda anpassa sig. Men att bete sig som TS man är oerhört respektlöst.

• Tom Araya
    Anonym (Kvällsugglan) skrev 2022-05-12 22:21:37 följande:
    Sovtider för vuxna

Hur funkar det i era relationer med sömn?

Jag är en kvällsmänniska. Min man är morgonmänniska.

Jag läste en bok i soffan ikväll. Kl blev 22. Mannen började sura över att jag alltid lägger mig för sent och han släckte min lampa vid soffan genom fjärrkontroll så jag inte kunde läsa längre.

Jag tycker personligen inte kl 22 är så sent, men nästan varje dag börjar min man tjura på kvällen när klockan är efter kl 22, ibland redan vid halvtio också?

Hur har ni andra det? Lägger ni er samtidigt oftast? Blir er partner sur om ni är uppe längre?

Sitter du i ett annat rum och det inte stör honom, så är det där bara löjligt och respektlös beteende.
Svar på tråden Sovtider för vuxna