• Tecum

    Borde inte svenska folket få vara med och bestämma?

    Ukraina var inte med i Nato, ändå dödas oskyldiga där varje dag. Varför skulle Putin vara hyggligare mot Sverige och Finland än mot dem?

    En folkomröstning vore slöseri med tid och skulle skapa onödiga motsättningar och locka till desinformation. Alla partier är för ett medlemskap även om V och MP spelar för galleriet för att inte skrämma bort väljare.

    Men det är som alltid när någon avgörande förändring sker i världen. Vissa anpassar sig till det nya läget, tänker om och gör de förändringar som krävs. Andra, som du, är kvar i det gamla och förstår inte vad som krävs för att möta nya hot och ny världsordning.

  • Tecum
    Anonym (Oro) skrev 2022-05-13 21:12:41 följande:
    Jag är inte kvar i det gamla. Jag är rädd för straff för att vi gick med i NATO. En viss skillnad.
    Som jag skrev tidigare straffar Ryssland även länder som INTE är med i Nato. Skillnaden är att om vi är med i Nato riskerar Ryssland att själva bli straffade av Nato, därför är risken mindre om vi är medlemmar. 
  • Tecum
    Johannus skrev 2022-05-14 00:15:19 följande:
    Sverige är och ska vara neutralt.
    Sverige är inte neutralt. I praktiken är EU i krig med Ryssland, men än så länge förs det utan att sätta in  militär och vapen, annat än de vapen vi ger till Ukraina. Och vi är med i det kriget på EU:s sida!
  • Tecum
    Anonym (Nej till Nato) skrev 2022-05-15 19:52:33 följande:
    Som medlemmar i Nato riskerar vi att hamna i skottlinjen i ett krig mellan USA och Ryssland, om det vill sig illa. Vi förlorar ännu mer av vår neutralitet och självbestämmande. Nato bygger ju även till stor del på att de mäktigaste länderna som USA och Storbritannien har kärnvapen. Vill vi riskera att kärnvapen placeras ut på svensk mark? 
    Sverige har tidigare varit ett land som förespråkar nedrustning och avveckling av kärnvapen, det blir svårt och motsägelsefullt att fortsätta den linjen som medlemmar i Nato. Sen tycker jag inte vi ska förringa hoten från Ryssland, självklart kommer Sverige ses som ett större hot mot Ryssland som nato-medlem. Ryssland har ingen anledning att invadera Sverige om vi inte utgör något hot, det går inte att jämföra Sverige med ukraina. 
    Ukraina utgjorde inget hot mot Ryssland, den som tror det är bara Putins papegoja. Det var ren expansionslust och en vilja att återställa Sovjetväldet som orsakade invasionen. När Putin fortsätter med Baltikum kommer Sverige oundvikligen i skottlinjen, "neutrala" eller ej. Det enda då som kan stoppa Putin är kärnvapenhotet, det som Nato kan tillhandahålla. 

    Det är naivt att förespråka nedrustning med en skurkstat som Ryssland i närområdet. De har just visat att de inte bryr sig om ingångna avtal eller länders försäkringar om fred.
  • Tecum
    Friger skrev 2022-05-16 13:10:20 följande:
    Nä, och det skäms jag över än idag. Även om jag inte var med. Vi svek de grannar som betydde något.

    Låt oss inte göra om det misstaget.

    Skönt att Sverige för en gångs skull tar ställning för något. Även om det sker med kniven mot strupen.

    Nu när vi är med i Nato kan vi äntligen anfalla Danskarna igen, våra naturliga fiender. Vet inte hur reglerna är när två Natoländer krigar?
    Svek och svek, vi hade inte kunnat stoppa tyskarna. Frivilliga slogs i Finland och vi hjälpte dem på olika sätt. Tack vare att Sverige inte var ockuperat räddade vi livet på tusentals norska flyktingar och motståndsrörelsen hade en bas här. Danska judar skeppades hit över Öresund. Med facit i handen gjorde vi mer nytta som "fega" än om vi hade börjat ett krig vi var dömda att förlora.

    Att gå i krig för principer och ära, det är det dummaste man kan göra! En unken pojkboksmentalitet som bara orsakar lidande för den egna civilbefolkningen
  • Tecum
    Friger skrev 2022-05-16 20:18:07 följande:
    En feghet som tjänar oss dåligt. Omvärlden slutar lita på oss och börjar förakta oss till slut. Sådant slår tillbaka i förlängningen. Hur mycket tror du Finland litar på Sverige i ett krig? Eller Norge, eller Danmark? Under de senaste 100 åren har vi gömt oss och tittat åt andra hållet när det blåst kallt istället för att stå upp för det som varit rätt.

    Lyssnar man på Churchills tal efter det svidande nederlaget när Tyskarna kastat ut britterna från fastlandet. Han börjar talet med att beskriva hur de blev omringade och nedkämpade, nästan helt tillintetgjorda. Men att Storbritannien skulle slåss mot Hitler, oavsett kostnaden, ensam om nödvändigt. För när han sa de orden. Då såg det inte särskilt ljust ut.

    Det är sådant man kan respektera. När Storbritannien säger att de kommer att stå på vår sida så kan historien visa att de faktiskt gjort så.
    Förstår inte alls kopplingen med Storbritannien. De hade lovat Polen stöd och stod för det. De var redan i krig med Tyskland. Sverige hade inte lovat något eller ingått i någon allians med de nordiska länderna eller andra förrän idag. Norge och Danmark hjälpte Finland mindre än vi. De var lika neutrala som Sverige men personer som Hitler och Putin bryr sig inte om sånt. Om Tyskland anfallit Sverige istället för Norge och Danmark, tror du på allvar att de gått i krig för vår skull?
  • Tecum
    theotherone skrev 2022-05-16 22:22:49 följande:
    Självklart ska vi inte folkomrösta om NATO. Medelsvensson har varken den säkerhetspolitiska kunskap eller den underrättelseinformation som krävs för att ta denna typ av tunga försvarspolitiska beslut. Information av detta slag finns hos försvarsmakten, som förser regering och riksdag med de underlag som krävs för att skapa en fullständig bild över för- och nackdelar med NATO-medlemskap, samt vilka risker som finns om vi står utanför eller går med. Jag litar på att de tar det beslut som, givet det säkerhetspolitiska läget, är det mest korrekta för Sverige.
    Nja, du har rätt så långt som att frågan är olämplig för folkomröstning då mycket av den information som underlaget bygger på är sekretessbelagd och av sådant slag att gemene man inte kan bedöma läget korrekt. Men det är absolut inte bara försvarsmakten som regeringen lyssnar på, herregud de är ett särintresse och och om de fick bestämma hade vi gått med i Nato för typ 50 år sedan. Tänk på budgetubåtarna på 80-talet och alla tänkbara och otänkbara hotbilder de målat upp under åren för att få mer pengar.

    Underlaget på detta framstressade beslut bygger dels på info och bedömningar från försvarsmakten men också från olika internationella och diplomatiska källor och underrättelsematerial från våra allierade. Och kalla fakta. Putin struntar i internationella överenskommelser och startar krig på ett sätt som utan tvivel tyder på mental ohälsa. Jag står bakom beslutet och skulden/förtjänsten är uteslutande Putins, han har tvingat in Sverige och Finland i Nato genom sitt agerande. Men jag är förvånad över att det gått så snabbt och det tyder på att regeringen har information av ett slag som tyder på att hotbilden mot oss är större än makthavare och media  säger.
Svar på tråden Borde inte svenska folket få vara med och bestämma?