• evaleva

    Har Medborgerlig Samling (MED) någon chans att komma in i riksdagen?

    Medborgerlig Samling har ett intressant partiprogram, där man bland annat vill ta bort alla former av identitetspolitik, lägga ner Public Service och sänka skatterna rejält. Man vill även ta bort partistödet och presstödet.

    De verkar inte få mycket genomslag i media, vilket möjligen har att göra med att de som sagt vill ha bort både presstöd och Public Service, det gör ju att de automatiskt kommer på kollisionskurs med alla typer av media :) Vad tror ni, har de chans att komma in i riksdagen, nu eller på lång sikt? 

  • Svar på tråden Har Medborgerlig Samling (MED) någon chans att komma in i riksdagen?
  • pyssel
    Anonym (A) skrev 2022-06-07 21:00:56 följande:
    "Nästan lika illa som Nyans"? Vad är problemet med Partiet Nyans menar du?
    Vad är inte problematiskt menar du? 
  • evaleva
    pyssel skrev 2022-06-18 15:43:41 följande:
    Vad är inte problematiskt menar du? 
    Vilket märkligt svar. Det finns säkert en massa saker som är oproblematiska med Partiet Nyans. Och en massa som är problematiska. Vad tycker du är mest problematiskt? 
  • Postman
    evaleva skrev 2022-05-16 10:17:18 följande:
    Medborgerlig Samling har ett intressant partiprogram, där man bland annat vill ta bort alla former av identitetspolitik, lägga ner Public Service och sänka skatterna rejält. Man vill även ta bort partistödet och presstödet. De verkar inte få mycket genomslag i media, vilket möjligen har att göra med att de som sagt vill ha bort både presstöd och Public Service, det gör ju att de automatiskt kommer på kollisionskurs med alla typer av media :) Vad tror ni, har de chans att komma in i riksdagen, nu eller på lång sikt? 

    Jag tror inte alls på sänka skatterna rejält och jag tror att många också inser att det är svårt så nej jag tror inte ett sådant parti har chans att komma in. Men men å andra sidan man ska kanske aldrig säga aldrig, många är ju också sjukt missnöjda med hur landet har utvecklas så de kanske i alla fall får fler röster än förväntat.
  • Anonym (fsagv)

    NEJ. LÄGG RÖSTEN PÅ SD ISTÄLLET. 

    Samam sak med alla er andra som ska rösta på alternativ för Sverige. SD tappar kanske 2% på de här partierna. 

  • evaleva
    Postman skrev 2022-06-24 16:17:47 följande:

    Jag tror inte alls på sänka skatterna rejält och jag tror att många också inser att det är svårt så nej jag tror inte ett sådant parti har chans att komma in. Men men å andra sidan man ska kanske aldrig säga aldrig, många är ju också sjukt missnöjda med hur landet har utvecklas så de kanske i alla fall får fler röster än förväntat.
    Varför skulle det inte vara möjligt? Sverige har en skattekvot på 43.9% av BNP. Ett land som Schweiz har 27.9% av BNP. Det handlar nog mest om att fokusera på kärnverksamheten och t ex lägga ner onödiga myndigheter. Om man minskar på de bidrag som betalas ut kan ju även skatten sänkas.
  • Postman
    evaleva skrev 2022-06-24 18:29:22 följande:
    Varför skulle det inte vara möjligt? Sverige har en skattekvot på 43.9% av BNP. Ett land som Schweiz har 27.9% av BNP. Det handlar nog mest om att fokusera på kärnverksamheten och t ex lägga ner onödiga myndigheter. Om man minskar på de bidrag som betalas ut kan ju även skatten sänkas.

    Jag vet inte så mycket om Schweiz så jag har svårt att argumentera med dig i den frågan. Vi är en liten befolkning i ett land betydligt större än Schweiz så jag tror att vi har långt mer utgifter i detta landet. Sen finns det förstås mycket som kan förändrats till det bättre i Sverige och tyvärr tycker jag att vi har sjukt dåliga partier och politiker för tillfället. De har inte landets bästa i tanken utan mer tanke på hur de ska kasta dynga på sina motståndare. Vi måste få fram mer människor som kan tänka mer humanism, samarbete och organisation. Landet är inte effektivt längre.
  • Anonym (AfS)

    Tveksamt. De är som en mer based form av liberalerna. Inte mycket till ideologi och tämligen menlösa.

  • Anonym (AfS)
    Anonym (fsagv) skrev 2022-06-24 18:04:38 följande:

    NEJ. LÄGG RÖSTEN PÅ SD ISTÄLLET. 

    Samam sak med alla er andra som ska rösta på alternativ för Sverige. SD tappar kanske 2% på de här partierna. 


    Då kanske SD skulle sluta ge upp alla sina principer och Åkesson kunde ta ut sin näsa ur TuffeUffes rektum. Det finns en anledning till att åttaklövern-partiet SD tappar väljare.

    Du på 90-talet : "rösta på moderaterna, de har i alla fall en chans".
  • Flash Gordon
    Postman skrev 2022-06-24 16:17:47 följande:

    Jag tror inte alls på sänka skatterna rejält och jag tror att många också inser att det är svårt ...
    De totala skatteintäkterna i Sverige är ca 2100 miljarder varje år.
    www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skatteintakter-per-skatt/

    Staten har 343 myndigheter med 241000 anställda. Antalet statliga tjänstemän har ökat med ca 40000 sedan år 2000.
    www.statskontoret.se/fokusomraden/fakta-om-statsforvaltningen/fakta-om-statsforvaltningen/

    År 2000 hade Sverige nästan dubbelt så många myndigheter och man har slagit ihop dessa för att effektivisera. Ändå har antalet anställda ökat med 20%. Det är ingenting du hör om när tjänstemän klagar på att de har för lite resurser.

    Och detta är  bara de statliga tjänstemännen.

    Vi har 1,2 miljoner anställda i kommuner och regioner varav ca 1/8-del definieras som administratörer.
    skr.se/skr/arbetsgivarekollektivavtal/uppfoljninganalys/personalstatistik/personalenisiffror.46604.html

    På sju sköterskor i vården och elevassister i skolan tillkommer alltså en administratör.

    Ett privat företag med sådana siffror skulle inte överleva länge.

    Minskade kostnader i offentlig sektor på 105 miljarder skulle motsvara en skattesänkning på fem procentenheter. Det skulle man kunna kalla "rejäl skattesänkning".

     
    Blå och gul
  • Postman
    Flash Gordon skrev 2022-06-25 08:09:11 följande:
    De totala skatteintäkterna i Sverige är ca 2100 miljarder varje år. www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck.../ Staten har 343 myndigheter med 241000 anställda. Antalet statliga tjänstemän har ökat med ca 40000 sedan år 2000. www.statskontoret.se/fokusomraden/fakta-om-st.../ År 2000 hade Sverige nästan dubbelt så många myndigheter och man har slagit ihop dessa för att effektivisera. Ändå har antalet anställda ökat med 20%. Det är ingenting du hör om när tjänstemän klagar på att de har för lite resurser. Och detta är  bara de statliga tjänstemännen. Vi har 1,2 miljoner anställda i kommuner och regioner varav ca 1/8-del definieras som administratörer. skr.se/skr/arbetsgivarekollektivavtal/uppfolj... På sju sköterskor i vården och elevassister i skolan tillkommer alltså en administratör. Ett privat företag med sådana siffror skulle inte överleva länge. Minskade kostnader i offentlig sektor på 105 miljarder skulle motsvara en skattesänkning på fem procentenheter. Det skulle man kunna kalla "rejäl skattesänkning".  
    Blå och gul

    Finns säkert enormt mycket vi kan effektivisera i Sverige men enormt mycket är också eftersatt såsom bord, skola, omsorg, infrastruktur, försvar osv och blir det pengar över från effektiviseringar så tycker jag det är bättre att bygga upp ett bättre land än att just sänka skatterna.
Svar på tråden Har Medborgerlig Samling (MED) någon chans att komma in i riksdagen?