Inlägg från: Anonym (carl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (carl)

    Sonens pappa var här idag och tog tillbaka något han gett till sonen

    Oftast händer sådant här när man har en dålig relation, oftast finns det en djupare konflikt under ytan som inte tas upp för allmän bedömning.

    Men plocka hem saker är tydligen en ganska vanlig respons hos många med dålig relation, det gynnar sällan barnet.

    Jag har själv varit med om det samt har även vänner som gjort liknade, det hänger oftast ihop med umgänget är begränsat, man kan inte samarbeta och relation mellan barn o förälder blir mer dramatisk och infekterad, även en besvikelse och skam/skuld känslor är med i bilden, detta är vad du ser och upplever.

    För mig bröts relationen helt med sonen, jag har två tjejer i ny relationen, sonen var mycket besviken på dessa tjejer och vägra umgås med dom, jag har frågat ex vad sonen berättat, han berättar att nu har pappa andra barn, han kommer inte ha tid med mig.
    Jag har försökt få en relation att fungera, men han har tagit avstånd,  plus att ex har inte velat att ha en bra relation med mig, har inte sett sonen på 7 år, mest troligt är han förlorad för all framtid, detta har resulterat i att min fru vill säkra upp både för henne o barnen ifall något händer mig, jag har stort sparande åt tjejerna, dom får hela barnbidrag plus att jag dubblar upp varje månad, detta skrivs som gåva som inte ses som förskott på arv, samt jag har gjort liknade med frun,.

    Det är här skamkänslorna finns, tjejerna minns inte sonen, vi har även valt att inte berätta nu när dom är 8-10 år, vi vill inte dom ska gå runt o berätta att dom har en halvbror dom inte minns, en som dom aldrig träffar, samt vilka konsekvenser det utgjort med just arv osv. men sorgen, skammen man har som förälder som inte kan träffa sitt barn är så djup att man blir extra rädd om dom barn man har, gör att man per automatik går in i försvarsläge och säkrar upp så dom inte behöver dela med sig eller förändra sitt liv ifall jag skulle gå bort i förtid, dom ska inte behöva uppleva liknade skam o sorg.

  • Anonym (carl)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 06:26:20 följande:
    Vad sorgligt ????
    jag har ett till barn med pappan och de har tvärt om en väldigt bra relation, så vi pratar ofta och han kommer förbi ibland på ?mammaveckan? om han har något ärende och då hälsar han ju på båda barnen.
    äldsta sonen har mycket ilska mot sin pappa, trots att de knappt träffats alls senaste halvåret, så det känns inte som att det blir bättre
    jag ska se om det är möjligt för honom/oss att gå och prata med någon om detta
    Tar man bland våra vänner som hamnat i liknade situation, även där dömer deras ex ut dom med en diagnos, han är si o han är så osv. samtidigt som vi alla vänner både känner dom väl och känt dom länge vet att det är inget fel på deras föräldraförmåga, dom har ingen diagnos. mitt ex dömer ut mig på samma sätt, jag har dessa brister, saknar empati förståelse osv.

    Det vi ser är mamman förmedlar vidare dessa känslor/tyckande vidare till barnet, barnen går in i försvarsställning, barnet väljer förälder dom har starkaste anknytning till.

    Finns egentligen ingen förklaring till fenomenet att dom flesta ex gör på detta sätt, enda vi kan se är ett samband att det alltid händer där relationen är mycket infekterad.

    Kan bara hoppas ni lyckas samarbeta för barnens skull, där barnen får vara lika mycket hos bägge föräldrar, att ni jobbar bägge aktivt för att uppnå detta.
    Annars är det inte heller ovanligt att det blir som för mig, man förlora kontakten för evigt.
  • Anonym (carl)
    Robert 558 skrev 2022-05-17 12:12:43 följande:

    Så sorgligt. Beteendet är absolut inte ok. Kan du som vuxen förmå pappan att styra upp detta igen? 

    Han känner att han håller på att förlora kontrollen, och detta gör att han spär på detta. 


    Du har helt rätt, pappan har insett att han tappar sonen.

    Det som TS berättar om har även hänt hos mig, vi sålde bort cykel, kläder, gav ipad till tjejerna efter 1,5 år när vi insåg att relationen kommer aldrig lösa sig, hänga upp sig på ett par skor, handlar mer om att hitta brister, haka upp sig på detta och vägra inse vad som håller på hända.

    Kläder cyklar osv växer barnen ur på nolltid.
    Sedan är det inte stöld som några tycks tro, han är ännu pappa och vårdnadshavare, han har ansvar för barnet, det finns många föräldrar som har delade garderober, cyklar osv. man får sälja cykeln för att köpa en ny eller något annat, man får ha kvar kläder man köpt hemma hos sig, annars är det lätt att allting samlas upp hos den andra, som ipad osv.
    Ofta har man dubbla uppsättningar där man har dåligt samarbete, man undviker bråk med en kvar glömd socka eller mössa osv.
  • Anonym (carl)
    Anonym (Liesl) skrev 2022-05-17 12:37:46 följande:
    Fast om du ger något i gåva till någon är det väl stöld om du åker hem till denne och tar tillbaka saken? Jag kan ha fel, men det låter som stöld i mina öron. Vi talar ju om en 16-åring här som har koll på sin egen garderob, inte en 5-åring med två vinteroveraller. 
    Man kan inte anmäla stöld inom familjen, där du ex sålt en cykel som är barnets via födelsedag, julafton, (det är en gåva.)

    Man har försörjningsplikt, det menas att man även har ansvar för ekonomi, barnet kan inte anmäla dig för att du sålt den gamla cykeln efter du köpt den nya, många barn vill ha kvar gamla cyklar, nu är bara detta ett exempel.
    Kan handla om andra saker, man måste sälja för att få mat på bordet, betala hyran osv.
  • Anonym (carl)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 12:35:42 följande:
    Är man över 15 år tycker jag ändå att man får välja om man ska bo 50/50 eller ej, men han borde ändå ha umgänge med sin pappa.
    jag har försökt få honom att åka dit bara en dag/natt men han vägrar
    Ja jag vet, min son var var12 år och fick välja själv, mamman tyckte det var jätteviktigt att han fick göra det. vi gick upp i rätten, ex tog upp min fru att sonen inte gilla henne, att hon bara brydde sig om tjejerna som var mycket små och krävde tid. samt en massa annat, detta läste även min fru, där hon även blev förbannad på mitt ex.

    Varav allt sedan med arv, sparande, försäkringar, testamente upprättades, en fru blev rädd för mitt ex, om jag går bort så kommer hon bli ännu värre än vad hon var vid vårdnadstvisten, nu är allt upprättat, men det går att ändra tillbaka, men just nu ärver inte sonen en enda krona, jag trodde inte detta var möjligt att upprätta men advokaten visa oss vägen hur vi skulle göra.

    Rätt till umgänge är barnets val, vill inte den andre förälder stödja eller samarbeta för att uppnå detta så är det heller ingen konst att se till att den andra inte har umgänge. dom par som har bra relation har sällan problem med umgänge dom fortsätter peppa sina barn att leva vv-liv även fast dom blivit 18 år, dom åker frivilligt i mellan och föräldrar jobbar aktivt för att det ska fortsätta så länge dom bor hemma.
  • Anonym (carl)
    Anonym (Stöld) skrev 2022-05-17 13:11:55 följande:
    Konsekvensen borde väl inte vara stöld av skor?
    En BRA förälder hade snarare köpt en bättre väckarklocka, om det hände ofta.
    Är det en engångsgrej är ju konsekvensen för barnet att plugga igen det man missade hemma.
    Det finns så mycket annat bakom, tar vi pappan i Ts fall, han betalar mest troligt underhåll på 2223+1823 för dessa barn utöver det har mamman barnbidrag 2650 kr = 6696 kr månade får mamman för att hon har barnen nästan heltid, det betalar hela hennes hyra som exempel.

    Detta var mycket viktigt för mitt ex, hon tyckte jag hade så gott om pengar att hon försökte även få högre underhåll, det var då allt eskalera, vi gick även till rätten med detta, ex advokat hade räknat fel, han hade inte räknat med tjejernas kostnad för levnadsstandard, dom har alltid haft häst och gocart som intresse och detta kosta stora belopp, rätten plussa på detta och ex förlora.

    Mamman får således ca 6700kr skattefritt varje månad ut över sin lön, att få såna belopp triggar även många att välja tvist, ha barnen mer.
  • Anonym (carl)
    Anonym (Liesl) skrev 2022-05-17 13:30:07 följande:
    tycker du på riktigt att en 18-åring ska leva varannanveckas-liv? 
    Det låter helt galet i mina öron. Skulle du själv vilja bo varannan vecka i två olika familjer som vuxen? 

    Bara för att man väljer att bo hos den ena föräldern betyder inte att man inte vill ha kontakt med den andra. 
    Har man ingen bra relation till sina föräldrar så fungerar det aldrig, men dom vänner som har det har lyckats, dom ser även oss som inte lyckas och slår sig för bröstet ,att vi är en av dom bästa skilsmässa föräldrar i hela Sverige, vi är dom bästa. svårt och argumentera i mot , dom har redan bevisat att dom är bäst föräldrar.
  • Anonym (carl)
    Anonym (Liesl) skrev 2022-05-17 13:53:57 följande:
    Men hur vet du ner på kronan vad TS får i underhåll och vad hon har i hyra? 

    Du tycker att 6700 kr är så pass mycket pengar för två barn att du tror att folk går till tvist för att få ha sina barn på heltid för pengarnas skull? Snälla du, jag betalar t ex 3500 kr för ett barns aktiviteter varje månad. Lägg därefter på kostnad för hus/lägenhet, bil, andra transportmedel, mat, fritidsnöjen, semesterresor, förlorad arbetstid osv så räcker 6700kr/2 inte så långt. Det är definitivt ingen bra affär att ha barn. Vill man bli rik så finns det många bättre vägar att gå. 
    Vi har även kompisar som är ensam mamma, vi har kompisar på bägge sidor.

    Dessa mammor med låga inkomster vid delad vårdnad, dom var tvungen o bo i en 3.a med två barn, mamman sov i v-rum så barnen fick varsina rum, efter vårdnadstvist bytte dom direkt till en 4:a där dom själv berättar att dom skulle inte klara av att bo där om dom inte får fulla underhåll o barnbidrag.
    Barnen hade börjat påpeka att hos pappan sover alla i varsina rum, att det var mysigare o vara där osv.

    Vad har ni för vänner? berättar dom aldrig saker till er?
  • Anonym (carl)
    Anonym (Liesl) skrev 2022-05-17 13:53:57 följande:
    Men hur vet du ner på kronan vad TS får i underhåll och vad hon har i hyra? 

    Du tycker att 6700 kr är så pass mycket pengar för två barn att du tror att folk går till tvist för att få ha sina barn på heltid för pengarnas skull? Snälla du, jag betalar t ex 3500 kr för ett barns aktiviteter varje månad. Lägg därefter på kostnad för hus/lägenhet, bil, andra transportmedel, mat, fritidsnöjen, semesterresor, förlorad arbetstid osv så räcker 6700kr/2 inte så långt. Det är definitivt ingen bra affär att ha barn. Vill man bli rik så finns det många bättre vägar att gå. 
    Vad vill du egentligen berätta här? att även du är ensamstående förälder?

    jag har tagit upp bara grundbeloppen barnen får, dvs det lägsta, mamman kan även få bostadsbidrag som ensam.

    Tar man sedan ditt upplägg så verkar du utesluta pappan helt, du menar att även om han har barnen vv-helg så betalar han ingenting? normalt brukar man dela på kostnader, lite som TS, pappan verkar köpa saker, som detta fall skor, det är säkert inte enda han betalar utöver underhåll,  sedan kanske du inte räknar med att pappan även åker på semester med barnen, ts tog upp resa till faster.
  • Anonym (carl)
    Anonym (carl) skrev 2022-05-17 14:33:04 följande:
    Vad vill du egentligen berätta här? att även du är ensamstående förälder?

    jag har tagit upp bara grundbeloppen barnen får, dvs det lägsta, mamman kan även få bostadsbidrag som ensam.

    Tar man sedan ditt upplägg så verkar du utesluta pappan helt, du menar att även om han har barnen vv-helg så betalar han ingenting? normalt brukar man dela på kostnader, lite som TS, pappan verkar köpa saker, som detta fall skor, det är säkert inte enda han betalar utöver underhåll,  sedan kanske du inte räknar med att pappan även åker på semester med barnen, ts tog upp resa till faster.
    Tog och räkna ut hur mycket man får om man vinner vårdnadstvist och vinner ex vv-helg för den andra förälder

    Låt säga inkomst 25000 kr före skatt = ca 19048kr efter skatt.
    Barnbidrag o underhåll mini belopp  2 st barn = 6696 ingen skatt på detta.
    Bostadsbidrag hyra mellan 7200-9200 månad = 1600 kr

    Totalt bidrag 8296 kr det motsvarar 1/3 ökning av sin totala netto inkomst
    Inkomst efter skatt/månad 19048+8296= 27344kr netto.

    Motsvarar en ganska bra höjning av netto inkomst om man har låg lön på 25000kr före skatt per månad. kan vara skäl nog för många att ta en tvist.

     
  • Anonym (carl)
    Anonym (??) skrev 2022-05-17 15:22:10 följande:
    Man får absolut välja det när man är så där gammal. Det är pappan som måste jobba på sin relation till barnet så att barnet vill dit. I det här fallet blir det väldigt kontraproduktivt det pappan gjort. Det bör han förstå själv, men du kanske måste hjälpa honom att förstå.
    Det vanligaste argumentet är just detta pappan ska jobba för relationen, många gånger är detta svår när man har en mamma som motarbetar att få en bra relation.

    För mig starta det med nya frun, mitt ex blev vansinnig när hon hörde att min tjej var gravid, sedan lugna det sig vi hade halvtid, vi byggde senare hus, ex hur stort ska ni bygga osv, missnöjet från henne växte, sedan ville vi åka utomlands, jag var till dörren hos mitt ex fråga om det gick bra om sonen får följa, hon sa nej, jag fråga sonen som tidigare på dagen blev jätteglad och ville åka med, han tittar på sin mamman säger nej.

    Efter detta slutar sonen svara i mobilen, han säger inte ens tack när man grattar via sms o FB  på födelsedagen, han är helt ombytt, det går 2 år, jag får samtal från sonen, han berättar anmäl mamma, hon låser in mig, tar min mobil.

    Jag gör då anmälan till tingsrätt, det framkommer sonen har fallit i skolan, han har varit hemma länge, mamman hävdar han blivit uthängd i skolan, sonen är bara 12 år, tiden med allt drar ut på tiden, det är bup osv det är rubb o stubb, efter alla utredningar så har sonen vänt, han berättar jag vill aldrig mer att pappa hör av sig.
    Rätten går på att sonen är i dåligt skick, vi har dåligt samarbete, mamman vinner ensam vårdnad, vi väntar 2 år på han ska höra av sig, jag får ingen kontakt, varken med mamman eller sonen, rätten igen ang underhåll, vi tar beslutet att sonen är nu gammal nog.
    Vi stökar bort allt, städar ut rum, säljer cyklar, skidor osv. ena dottern tar hans rum, hon pratar ännu om sonen, efter ännu 3 år så har hon helt glömt bort han.

    Jag gick till kurator o psykolog, dom bad mig gå vidare med livet, lämna sonen bakom mig, koncentrera mig fullt ut på tjejerna.
    Varav vi städade bort allt som var hans, nu 7 år så har jag insett att vården gav mig rätt råd, därför kan jag skriva om händelsen.
    Är sonen välkommen hem till oss, inte så länge tjejerna bor hemma, jag kan träffa han på stan om han ringer. men med tanke på allt som hänt så lär det aldrig hända, jag kommer inte ta kontakt.

    Förstöra en relation behöver inte hänga enbart på pappan.
  • Anonym (carl)
    Anonym (Liesl) skrev 2022-05-17 16:36:19 följande:
    Handlar den här tråden om dig eller om ett par skor som TS son hade fått? 
    Bara skriver att saken handlar inte om skor, jag skriver att Ts söker alla anledningar till att förvärra, jag skriver om både vänner som gått igenom samma, även hur mammor som öppet berättat varför dom valde tvist.

    Ge sig in i bråka är det lättaste man kan göra, det gör de flesta, några börjar som TS andra på andra sätt, men det är få som lyckas samarbeta och se barnens bästa, man följer mer gärna sitt egna ego.

    Därför ska man inte gå in och supporta, en förälder som tar alla tillfällen i akt att söka anhängare o uppmuntran till att finna fel,
    Ts kan köpa nya skor åt grabben så är problemet löst.
  • Anonym (carl)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 16:16:29 följande:
    Hallå?!!! Jag och barnens pappa har en väldigt bra relation annars, vi firar ex jul tillsammans.
    hur började detta handla om pengar helt plötsligt?
    jag har ena barnet på halvtid andra på heltid 
    om du måste veta så betalar han 2200kr/mån i underhåll + att jag får hela barnbidraget.
    barnet spelar dessutom ishockey 6 dagar vecka - så nej : jag blir inte ?rik? på att ha honom på heltid om det är det du vill komma till med ditt inlägg
    Det handlar inte om att bli rik, kanske det jag berätta om sonen, jag betalar inget underhåll nu, han arbetar.
    Det handlar om en relation till sina barn, hur lätt man kan förstöra den.
    Där han inte är välkommen hem till oss mer, på grund av allt som hänt, det påverkar även han, vi har sett att han kört förbi huset några gånger.
    Min fru är lika bevakande om våra barn, där hon skyddar våra barn, hon berättar att sonen får inte träffa dom, kommer han hit, så kommer hon köra iväg han.
    Ska jag träffa han så får det ske på någon annan plats först, och under en längre tid.
  • Anonym (carl)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 16:58:54 följande:

    Så jag ska gå och köpa ett par nya skor för 2500kr? 


    ja men det är ju inga problem för mammor som mig som cashar in multum i bidrag?. 


    Har ingen aning om vad du har för lön, men med tanke på mobil, arbetstid osv så kunde jag uppskatta till runt 25 månaden.
    Nu kanske inte sonen enbart tittar på märket, han kanske nöjer sig med lite billigare skor, så länge dom är nya. 
    Du berättar om god relation till ditt ex, varför inte bara åk o hämta dom, eller be han köra dit dom, det fungerar om man har en bra relation, har man inte det så fungerar det inte.
  • Anonym (carl)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 17:09:30 följande:

    Men i ert fall lyckades ju tydligen inte integrationen med den nya frun och barnen, lätt att skylla ifrån sig det misslyckandet på biomamman?
    Det kanske blev för mycket för honom med separation och nya småsyskon, kanske det gick för fort?! 


    Du får försöka glädjas åt att din son förhoppningsvis mår bra och trivs som han bor nu iaf


    Det gick bra, det var som sagt halvtid, han ville även åka utomlands. men ändra sig sedan snabbt, huruvida det var hans val kan vi bara utgå ifrån.
    Men jag presentera bara resultatet när man inte kan samarbeta. sedan är alla fria och göra som dom vill, tycker man det är bästa för barnet så går man på det, men beslutet kan även vara ett livslångt beslut redan vid 12 års ålder. Man tappar hela uppväxten man känner inte varann sedan, ta kontakt blir för jobbigt och kan sluta hur som helst, bägge väljer o avstå att träffas.
  • Anonym (carl)
    Anonym (NPF mamma) skrev 2022-05-17 16:16:29 följande:
    Hallå?!!! Jag och barnens pappa har en väldigt bra relation annars, vi firar ex jul tillsammans.
    hur började detta handla om pengar helt plötsligt?
    jag har ena barnet på halvtid andra på heltid 
    om du måste veta så betalar han 2200kr/mån i underhåll + att jag får hela barnbidraget.
    barnet spelar dessutom ishockey 6 dagar vecka - så nej : jag blir inte ?rik? på att ha honom på heltid om det är det du vill komma till med ditt inlägg
    Kan svara på denna oxå då detta verkar vara ett starkt argument om rik osv.

    Om vi vänder på frågan, du har inte råd att köpa nya skor för 2500kr har det framkommit.

    Sedan nämner du hockeyträning, kostar pengar, skulle du klarat av att betala halva kostnaden av träningen osv utan underhåll o barnbidrag? 

    Mest troligt hade det då påverkat din ekonomi mycket hårdare om det var halvtid för barnen och halva kostnaden för just träningen. då träningen och utrustning inte kostar en förmögenhet per år tar man då månad så är inte beloppet så högt 1000 till max 2000 kr månad.
    Underhåll och barnbidrag har jag tidigare presenterat ökar inkomsten ganska rejält när man ligger runt 25 k , samt barnet på halvtid har mest troligt en delad kostnad för detta.
  • Anonym (carl)
    Anonym (....) skrev 2022-05-17 18:12:17 följande:
    Efter det jag läst, ni verkar ju helt knäppa. Inte konstigt sonen inte vill ha kontakt. 
    Lite lustigare är att människor inte är så olika i sitt tänk, min fru tänker på liknande sätt som mitt ex gjorde.
    Vi kan sitta med vänner när någon berättar om sin vårdnadstvist, och nicka till varandra nu kommer det, argumenten, dom skiljer sig inte åt så mycket, det är ingen vi känner som fysiskt misshandlat någon eller liknande.

    Men samtliga har tydligen fått en diagnos av sitt ex, även om dom levt ihop 10 år, så kommer denna diagnos just vid en vårdnadstvist. men ingen sticker ut, dom liknar varandras enormt mycket.
    Som detta med Ts skor, behöver inte handla om skor, det kan vara vad som helst, mobil, ipad, spel,skidor, fiskegrejer moped osv.
Svar på tråden Sonens pappa var här idag och tog tillbaka något han gett till sonen