• Anonym (Jag)

Måste man ge dricks?

Kalla mig ignorant för all del, men jag visste inte att dricks var normalt här. 

I helgen var jag för första gången på en "riktig" finrestaurang, blev medbjuden av vänner.
    När det var dags att betala så sa de att de betalar för maten så kan jag stå för dricksen. Förvirrad trodde jag först de menade drickan. Bara det var jag ställd inför eftersom de som sagt bjudit med mig.

Sen skulle jag skriva hur mycket det skulle vara i dricks, de sa att 5-10% är normalt. Jag är inte så bra på matte, men tom jag fattade att det var flera hundra det rörde sig om. Jag skrev 50:- och min kompis sa att jag glömt en nolla.

Alltså vad är det här? Man får ju redan skälig lön och i annat fall kan man söka bidrag.. Varför ska man lägga till en massa till notan?

• Svar på tråden Måste man ge dricks?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Inte i Norden väl?) skrev 2022-05-17 11:47:26 följande:

Trodde att dricks hörde till mellan- och sydeuropa (och mycket av övriga världen), men har aldrig uppfattat att man ska ge dricks här uppe i Norden? Jag är finländare och är bara i Sverige nån gång i året men tänker att det är ganska lika kultur.

Kollektivavtalen här reglerar ju att lönen är helt tillräcklig och dricks ger man bara om man vill uppmärksamma en betjäning som varit något utöver det vanliga. I andra länder är de anställda beroende av dricksen för att få tillräcklig lön. 

Kan det finnas kulturskillnader Stockholmsområdet jämfört med övriga landet?

Det är absolut inte kutym här! Och alla som betalar dricks bidrar eventuellt till att förstöra det svenska systemet med skäliga löner i branschen.
  • fjanten

Skulle aldrig betala dricks i Sverige!

• Anonym (123)

Jag tycker det känns som tiggeri när de slänger fram kortterminalen och ber en knäppa in vad man vill betala.
    Tryck för fan in vad det kostar!!!

• Sockerikaffet

På restauranger med bordsservering brukar det förekomma att man ger dricks. Men det behöver inte vara så mycket. En rimlig sak är att man rundar av notan uppåt till ett jämt hundratal. 5-10 procent kan vara en riktlinje, men om notan är väldigt stor kan man dricksa en lägre summa. 500 kr är för mycket dricks oavsett hur stor notan är, så jag tycker ditt sällskap resonerade lite snett. Jag tycker också det är väldigt konstigt att de ville betala för maten men inte för dricksen? Konstigt beteende. 

• Ocdmänniska

Man kan ge dricks men det är absolut inte förväntat, har aldrig gett dricks, det ska vara om det var super service så man avrundar uppåt men annars nej. 

• Anonym (Sims)

Varför ska man ge dricks i Sverige när man får en skälig lön?
    Man kan ju göra det för att vara snäll, om man vill! Men då undrar jag varför man inte dricksar kassapersonaleb på ica, busschauffören, brevbäraren, undersköterskan osv, det finns ju massa serviceyrken i  Sverige så jag blir lite nyfiken på varför det enbart ska ges till restaurangpersonalen?

Sedan jobbade jag inom hotellstäd några somrar och det fanns ju de som lämnade lite pengar, men det skedde väldigt sällan och ibland var det uppenbart att det var utländska gäster som lämnade kvar sina svenska mynt.

• Anonym (Inte i Norden väl?)
    Anonym (Sims) skrev 2022-05-17 12:10:13 följande:

Varför ska man ge dricks i Sverige när man får en skälig lön?
    Man kan ju göra det för att vara snäll, om man vill! Men då undrar jag varför man inte dricksar kassapersonaleb på ica, busschauffören, brevbäraren, undersköterskan osv, det finns ju massa serviceyrken i  Sverige så jag blir lite nyfiken på varför det enbart ska ges till restaurangpersonalen?

Sedan jobbade jag inom hotellstäd några somrar och det fanns ju de som lämnade lite pengar, men det skedde väldigt sällan och ibland var det uppenbart att det var utländska gäster som lämnade kvar sina svenska mynt.

Bra poäng där!
  • Mrs Moneybags
    Sockerikaffet skrev 2022-05-17 11:53:52 följande:

På restauranger med bordsservering brukar det förekomma att man ger dricks. Men det behöver inte vara så mycket. En rimlig sak är att man rundar av notan uppåt till ett jämt hundratal. 5-10 procent kan vara en riktlinje, men om notan är väldigt stor kan man dricksa en lägre summa. 500 kr är för mycket dricks oavsett hur stor notan är, så jag tycker ditt sällskap resonerade lite snett. Jag tycker också det är väldigt konstigt att de ville betala för maten men inte för dricksen? Konstigt beteende. 

500 låter mycket, men har man råd att äta för 5000 kr kanske man kan tänka sig att ge dricks om restaurangen har ansträngt sig för att ge bra service? I jämförelse med 5000 är 500 inte mycket. 
  • EnAnonumius
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-17 11:38:00 följande:
    Jag vet inte var du har jobbat, men dricks är normalt överallt, åtminstone här i Stockholm. 
    Jag bor i Göteborg, och här är det frivilligt (ingen kutym s.a.s) att ge dricks. Man ger dricks om man tycker servitrisen/-ören gjort ett bra jobb.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mrs Moneybags
    EnAnonumius skrev 2022-05-17 12:37:59 följande:
    Jag bor i Göteborg, och här är det frivilligt (ingen kutym s.a.s) att ge dricks. Man ger dricks om man tycker servitrisen/-ören gjort ett bra jobb.
    Ja, och jag har inte sagt att det är något annat som gäller. Om man får bra service, som jag skrev. Det är väl samma sak som att ha gjort ett bra jobb? Självklart är det frivilligt. Det finns ingen lag som säger att man måste ge dricks...
Svar på tråden Måste man ge dricks?